Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verslaafd aan mobiele telefoon

Mijn dochter van net 15 is alleen maar op haar mphone. Heb van 4de tot 13de jaar dochter alleen opgevoed. Vader belde steeds af met allerlei excuses. Wegens rug klachten en hevige pijn door slijtage, heb ik ander half jaar geleden gevraagd of vader wil helpen ( met zijn vriendin). Daar gaat ze nu om de week heen voor 1 week. Daar zijn geen regels. ( naast mobiele regels denk ik ook geen andere regels)  Ze mag van vader elke uur op haar mobiele. Heb hem uitgelegd hoe slecht dit is, kijk, kijken op je mobiel naar tiktok of whatever andere app is eenrichtingsverkeer! Je hoeft er geen moeite voor te doen. En juist moeite doen is essentieel voor de opgroeiende brein. Denk aan al die verbindingen die hun weg zoeken. Gezien dochter steeds op mobiel zat, zei ik vaak, geef hier, nu, geef dat ding, eraf. Ze slaat mij, wordt agressief, complete ruzie. 
Ze ziet niets anders ,ziet niet vieze borden in de woonkamer, slaapkamer een puin, vraagt waar is dit? heb je mijn...gezien?  waar is? Ze zegt inmiddels "ik haat je" en "rot op". Gezien de ruzies heb ik momenteel even mijn gedrag aangepast. IN die zin, ik laat haar even op aar mobiel. want ben compleet overspannen hierdoor. En moet even reflecteren, wat is next? Waar zoeken jullie hulp?


laat haar. Ik heb hier 3 pubers( 13 16 en 19) die ook verkleefd zijn met hun telefoon. En ik zie dat overal om me heen. Het hoort erbij. Hun hele leven speelt zich af via hun mobiel. Dat is ondersteunend aan het IRL zien van vrienden/klasgenoten etc.
Pick your battles maar deze zou ik laten gaan die ga je toch niet winnen. 

zoek zelf hulp met opvoeden van je puber 

als je je ex hulp vraagt omdat je die nodig hebt en ze kan on de week daar terecht dan inhoudelijk met opvoedzaken niet bemoeien. 

Mbt mobiel, alles wat je verbied wordt interessanter dus lekker loslaten. Enige regel is bijv na 23:00 mobiel beneden late n

Apps en social media platforms zijn speciaal ontworpen om verslavend te zijn. Een beetje wilskracht is echt niet opgewassen tegen een heel team psychologen en marketeers. Komt het sociale aspect ook nog bij.
Limiteren is een optie, maar dan moet je wel iets in de plaats bieden. Samen op stap, sporten, afwassen, puzzel maken, whatever. Gewoon gaan zitten en NIET op je telefoon is een onmogelijke opdracht. Afkicken kost tijd, weet ik uit ervaring. Het zijn niet alleen pubers die compleet vastzitten aan hun telefoon. Mij is het nog niet gelukt om me los te maken.
(Vroeger klaagden ouders dat kinderen zoveel lazen. Deden kinderen dat nog maar...).

Hoi,

Hier net hetzelfde (13 en 15 jaar). Ik zet limieten op, want zelf hebben ze de wilskracht niet om op te houden. De iphone gaat uit om 21 uur bij de jongste en om 22 uur bij de oudste. Tijdens de examens stel ik nog strengere limieten in. Werkt hier wel goed, 

Groetjes,

Evo

EvanDijk

EvanDijk

04-06-2023 om 16:54 Topicstarter

Aan Wendel: samen doen wij genoeg. Maar ze zit dan op de bank met mobiel"ik verveel me"ja...dan moet ze erop uit toch? Naar speeltuin, of pak melk halen, of iets, komt ze misscien iemand tegen?? Contact maken? Ik ben haar moeder niet haar vriendin die steeds haar vermaakt?? Ik doe alle het huishouden koken boodschappen etc

Absor: samen horen ouders op een lijn te zitten. anders raakt kind verward. NU is ze ook verwaard. Nou ja, ook nog, nu is het "papa praat nooit zo tegen mij"...( nee, want van papa mag alles en hoeft niets!} daarnaast, zijn de regels anders dus snapt ze het niet meer

Moradoa: het hoort er niet bij. Brengt allemaal consequescies

EvanDijk

EvanDijk

04-06-2023 om 16:56 Topicstarter

Evo, hoe doe je dat dan? Zonder struggel?

EvanDijk schreef op 04-06-2023 om 16:54:

Aan Wendel: samen doen wij genoeg. Maar ze zit dan op de bank met mobiel"ik verveel me"ja...dan moet ze erop uit toch? Naar speeltuin, of pak melk halen, of iets, komt ze misscien iemand tegen?? Contact maken? Ik ben haar moeder niet haar vriendin die steeds haar vermaakt?? Ik doe alle het huishouden koken boodschappen etc

Absor: samen horen ouders op een lijn te zitten. anders raakt kind verward. NU is ze ook verwaard. Nou ja, ook nog, nu is het "papa praat nooit zo tegen mij"...( nee, want van papa mag alles en hoeft niets!} daarnaast, zijn de regels anders dus snapt ze het niet meer

Moradoa: het hoort er niet bij. Brengt allemaal consequescies

Alleen de ouders die samenwonen hoeven op 1 lijn te zitten hoor. Je bent toch niet voor niets gescheiden? Ander huis andere regels

Zou wat zijn dat alle volwassenen op de wereld op 1 lijn moeten zitten


zeg eens eerlijk, hoevaak zit je zelf op je telefoon?

EvanDijk schreef op 04-06-2023 om 16:54:

Aan Wendel: samen doen wij genoeg. Maar ze zit dan op de bank met mobiel"ik verveel me"ja...dan moet ze erop uit toch? Naar speeltuin, of pak melk halen, of iets, komt ze misscien iemand tegen?? Contact maken? Ik ben haar moeder niet haar vriendin die steeds haar vermaakt?? Ik doe alle het huishouden koken boodschappen etc

Absor: samen horen ouders op een lijn te zitten. anders raakt kind verward. NU is ze ook verwaard. Nou ja, ook nog, nu is het "papa praat nooit zo tegen mij"...( nee, want van papa mag alles en hoeft niets!} daarnaast, zijn de regels anders dus snapt ze het niet meer

Moradoa: het hoort er niet bij. Brengt allemaal consequescies

Met 15 naar een speeltuin? Je bedoelt een hangplek. Met de andere pubers op hun telefoon hangen. Met een beetje pech met een joint erbij. 

Ik heb ze liever met een telefoon in de hand bij mij op de bank.

Wat heeft ze naast school? Sport, baantje?

Mijn zoon leeft al 17 jaar met verschillende regels tussen mijn huis en dat van zijn vader, tel daar nog de verschillende regels op school, sportclub A, B en C bij en dat maakt het verschillende regels argument helemaal niet zo sterk. 

Met 15 verbied je ook niet meer maar zul je moeten uitleggen en overleggen en tot een compromis komen.

Kinderen begrijpen best dat op verschillende plekken verschillende regels gelden. Dat bij vader alles mag, dat kan en is denk ik niet goed en niet handig, maar niet iets waar jij wat aan kunt veranderen. Maar ook geen argument om dan zelf ook maar alles los te laten.
Ik zou het dus wel limiteren als het echt de spuigaten uitloopt. En tegelijkertijd vooral inzetten op dingen samen doen en verantwoordelijkheden in huis ook samen delen.
Dat kunnen pubers best. Aan tafel geen telefoon, 's nachts telefoon beneden, eigen kamer opruimen, af en toe koken en/of wat boodschappen doen, zelf verantwoordelijk voor haar spullen.

Overigens vind ik het wel gek dat je denkt dat een 15-jarige nog leeftijdsgenoten ontmoet in de speeltuin. En met een pak melk halen doe je doorgaans ook geen contacten op. 
Heeft ze iets van een sport of een bijbaantje? Daar kunnen jongeren ook veel van leren. Ook wat betreft verantwoordelijkheid nemen.

Kijk om te beginnen samen met haar de documentaire 'the Social dilemma (te vinden op Netflix) 
En ga daarna het gesprek met haar aan (dus niet regels opleggen, maar samen praten over wat verstandig beeldscherm gebruik is)

EvanDijk schreef op 04-06-2023 om 16:54:

Aan Wendel: samen doen wij genoeg. Maar ze zit dan op de bank met mobiel"ik verveel me"ja...dan moet ze erop uit toch? Naar speeltuin, of pak melk halen, of iets, komt ze misscien iemand tegen?? Contact maken? Ik ben haar moeder niet haar vriendin die steeds haar vermaakt?? Ik doe alle het huishouden koken boodschappen etc

Absor: samen horen ouders op een lijn te zitten. anders raakt kind verward. NU is ze ook verwaard. Nou ja, ook nog, nu is het "papa praat nooit zo tegen mij"...( nee, want van papa mag alles en hoeft niets!} daarnaast, zijn de regels anders dus snapt ze het niet meer

Moradoa: het hoort er niet bij. Brengt allemaal consequescies

O, en vervelen hoort erbij, dat is hun probleem niet jouw probleem. Hooguit de locatie waar ze zich vervelen. Als ik daar last van heb stuur ik zoon gewoon naar zijn kamer. Prima locatie om zich te vervelen. 

Tja ik heb zelf geen probleem met die mobiele telefoon. Juist niet op die leeftijd. Het is niet dat ze nu gaan buiten spelen in de speeltuin.
Als dochter thuis is, zit ze ook vaak op haar mobiel. En dat kan van alles zijn: tiktok, youtube maar ook verschillende spelletjes, serie kijken en zelfs boeken lezen. Maar het meeste is toch appen en videobellen met vrienden. Het is nu maandagavond en ze zit boven en ik hoor haar praten en lachen met vrienden. Fijn, dat dit nu veilig thuis is en niet buiten op straat hangend op een schoolavond. 

Oh en die spelletjes doet ze dus ook veel met haar grootouders. Mijn vader zit in een verzorgingstehuis. En die wordt helemaal blij omdat ze met hem veel wordfreud speelt. Laatst had ze een tussenuur en zat ze in haar eentje in een hoekje te spelen. Loopt een docent voorbij en die zei iets van ga iets sociaals doen. En dir werd stil toen ze zei dat met haar opa een spelletje aan het spelen was . Zo zie je maar. Niet alles is wat het lijkt

Ely

Ely

06-06-2023 om 19:01

Hmmm ik sluit me aan bij de suggestie om zelf een cursus oid over opvoeden van pubers te volgen. Hier worden vaak vanuit ggd van die avonden aangeboden en gepromoot door school.
Eigenlijk vooral als je het lang alleen hebt moeten doen (chapeau !) helpt het als iemand met een frisse blik meedenkt en kijkt en eerlijke input geeft. 
Ook ik ben wat milder over hoe slecht die mobiel is. Mijn dochter is iets jonger en wat ik heb geleerd (eigenlijk door het af te kijken van een stel waarmee we op vakantie waren haha) is om lol met haar te hebben met die mobiel; gekke filmpjes delen, soms zelf maken, of dansjes nadoen (waar ik heel slecht ik ben), rare filters op selfies zetten, samen online spelletje doen, shoppen... Ik moest ff een knop om zetten bij mezelf maar het werkt wel. 
Moet ik wel bij vertellen dat ze daarnaast veel sport, dat vind ik zelf wel fijn. 
Sterkte, ik snap dat het echt zwaar is nu

Je gaat met je dochter van 15 naar een speeltuin, wat moet ze daar doen, beetje schommelen? 
Daarnaast schrijf je dat je alles doet in het huishouden: wel 15 is meer dan oud genoeg om een bijdrage te leveren. 
Gaat het anders bij de papa, ja zo zit het leven nu in elkaar: elk huishouden zijn eigen regels. 

Persoonlijk zou ik geen probleem maken van het smartphone gebruik, maar zou ik haar wel verplichten om de gsm beneden te laten wanneer het tijd is om te slapen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.