Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vervolgopleiding dochter

Li

Li

30-10-2017 om 00:40

Open universiteit

Is misschien ook een optie. Beperkt aantal studies en veel zelfdiscipline nodig, maar geen toelatingseisen.

Triva

Triva

30-10-2017 om 05:33

jemig ginny

Je valt wel in herhaling. Nooit sloeg op de route via HBO. Die loopt dood. Te vaak wordt gedacht dat je na het HBO zo naar de universiteit kan of zelfs na je propedeuse al. Dat kan niet bij dierenarts. Vervolgens praat je een ander na en check je de info niet en kom je mij nog eens op het matje roepen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2017 om 08:18

Goed

Hebben we dat ook weer helder.

Yura

Yura

31-10-2017 om 17:55

Allemaal

Triva. Ik zei: je noemt "allemaal" beroepen waarvoor je universiteit nodig hebt en vervolgens noem ik de beroepen op die ze noemt en welke weg je zou af moeten leggen, mogelijk is dierenarts daar een uitzondering op. Is het zo belangrijk om daarop te blijven hameren? Het gaat in dit verband voornamelijk om het idee en om TO en dochter een beeld te geven waar ze het over hebben. Zijn de details op dit moment echt al zo belangrijk? Laat ze eerst maar eens aan MBO 3 beginnen lijkt mij en kijk dan maar verder. Dat probeerde ik (en vele anderen) te zeggen. Trouwens de kans om dierenarts te worden is ook voor een vwo'er enorm klein, vanwege het kleine aantal dat tot de opleiding wordt toe gelaten.

Yura

Yura

31-10-2017 om 18:01

Herstel

Ik gaf geen opsomming van de beroepen, maar wat ik zei, dat Engels en wiskunde op vwo moesten zijn voor een master gold in zijn algemeen voor een master, ik had het niet over diergeneeskunde. Het lijkt me logisch dat je voor specifieke masters extra eisen hebt voor bepaalde vakken. Je wordt ook niet toegelaten tot een master Duits als je HBO lerarenopleiding Engels hebt gedaan. Waarom dat gehamer op de dierenarts? Het gaat erom dat het meisje zich op beroepen focust waar je universiteit voor nodig hebt, terwijl ze op vmbo-k zit. Lekker boeiend welke vakken je wel of niet moet hebben voor dierenarts.

mirreke

mirreke

01-11-2017 om 11:53

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand

op kader terecht komt.

Ik las ergens deze zin: "Een puber die 'niks' wil, dat geeft niet veel vertrouwen voor de toekomst."

Daar word ik erg moe van. Weten jullie nou nog niet dat hoe een puber nu is niets zegt over hoe deze puber later wordt...?

Als ik jou was, Emilyp, zou ik idd met dochter gaan rondkijken op de open dagen. De dingen die ze nu leuk vindt zijn niet haalbaar met kader, dus moet ze verder. Ga met haar naar de decaan, laat haar uitleggen wat ze wil, en laat de decaan samen met haar kijken naar de beste route.

Heeft ze moeite met de middelbareschoolomgeving? Dan kan ze waarschijnlijk beter verder via mbo. Wat ze ook zou kunnen doen is vavo. Ze is pas 15, dus ze blijft dan ingeschreven op een middelbare school en doet dan vavo. Dat scheelt haar nog enkele jaren collegegeld en beurs.

Ik heb een stiefdochter die geen middelbareschooldiploma heeft, wegens allerlei redenen, en nu toch maar mooi hbo doet via een hele creatieve route.
Verder een zoon die via mavo en havo nu hbo doet en volgend jaar naar de uni gaat. Ik ken meerdere vrienden van dochter die een totaal verkeerd profiel hadden en nu in een jaar de nt-vakken aan het doen zijn. Als er eenmaal een doel is, komt het doorzettingsvermogen vanzelf.

Wees voor julliezelf wel realistisch en ga stap voor stap. Mijn stiefdochter zou vijf jaar geleden geen hbo hebben aangekund, en nu dus wel!

Emilyp

Emilyp

11-11-2017 om 11:24 Topicstarter

We weten het ook niet meer.....

Dochter heeft in klas 3 een mavo engels en nederlands examen gedaan ( die niet mee telt natuurlijk, was gewoon om te proberen ) hier heeft ze 2 8en op gehaald dus dat kan ze eigenlijk wel op havo gekunt en dat zegt de school ook. Maar wiskunde is het probleem... we hebben alles geprobeerd maar het lukt haar gewoon niet. Dit is de reden dat ze niet op havo zit want met allemaal 8en en een 4 kun je niet opstromen ( en ze kan ook geen havo examens afleggen voor bepaalde vakken want dat is niet mogelijk zegt de school ), dus ja ik denk ( en de school ook ) dat ze het wel had gekunt ( maar dat is nu te laat ). School heeft ook geadviseert om haar naar een mbo 4 opleiding te doen want ze gaat ook voor engels en nederlands een mavo examen maken en de school wil niet dat ze zich net zo verveeld op haar vervolgopleiding als op deze school. Ook is haar motivatie het probleem, ze ziet wel heel goed dat ze het allemaal wel kan zonder te leren of uberhoud iets te doen voor school dus dat doet ze, dus nu heeft ze een slechte motivatie en wekhouding. Dat heeft tot het gevolg dat ze er vaak word uit gestuurt etc. Een beroepen test word nog geregeld maar wij betwijvelelen als dit gaat helpen. De school zit er nu toch achter aan want ze moet echt gaan kiezen wat ze wil doen en heeft geen idee ( we wonen in drenthe hier is ook een beperkt aantal vervolgopleidingen ). Bedankt voor alle reacties !! ik zou ze er ook een paar aan haar voorleggen.

zebra

zebra

11-11-2017 om 12:27

beurzen bezoeken

soms heb je wel eens beurzen die je kunt bezoeken, allerlei bedrijven die zich presenteren. Misschien is het optie om eens te googlen voor een beurs in jullie omgeving? Dat ze dan ziet welke mogelijkheden er zijn en ze zo iets gerichter op zoek kan naar een vervolgopleiding?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.