Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vervolgopleiding en nog geen 18

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen?

-Moet je voor een kind van 16 studiegeld betalen?
-Kan je eventueel een tegemoetkoming krijgen voor de reiskosten?

Ik ben bezig om één en ander uit te zoeken voor een jongeman die dit jaar examen doet en dus volgend schooljaar een beroepsopleiding gaat volgen, maar ben er zelf nog helemaal niet in thuis, want mijn eigen kinderen zijn nog lang niet zover. Maar ik wil wel heel graag alles op een rijtje zetten voor hem, zodat het allemaal wat duideljker wordt. Het hele verhaal ligt natuurlijk wat anders, maar dat doet verder niet ter zake en wil ik hier ook niet neer zetten i.v.m. herkenning.

Alvast heel erg bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helaas ...

Wij hoefden geen studie geld te betalen voor 16 tot 18 voor MBO.
Maar wel de boeken en bijkomende dingen tbv de studie.
Reiskosten waren bij ons niet aan de orde. Alleen toen bij de stage. Die moest hij zelf betalen. Zo´n 80 euro per maand. Maar bij vrienden van ons met dochter van 16 moesten zij dit zelf betalen.
Je krijgt wel KB maar geen studie beurs en tegemoetkoming.
Tenzij je als ouder minder verdient dan bepaald bedrag dan kun je tegemoetkoming vragen voor de schoolkosten, boeken ed. Voor sommige studies loopt dit ook namelijk behoorlijk in de papieren.
Anders IB groep bellen.
Ik zie nu al met angst en beven te gemoet volgend jaar als tweede waarschijnlijk naar met de trein/bus moet gaan reizen, school 55 km afstand van huis. Kosten zullen we zelf moeten betalen.
Succes ermee.
Gr. Rymcke

Isabella

Isabella

03-03-2012 om 19:28

Ib-groep

Heb je al gekeken op www.ib-groep.nl? Volgens mij vind je daar best een aantal antwoorden op jouw vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2012 om 21:57

Schoolgeld wel, reiskosten niet

Als je kinderen met 16/17 jaar naar het mbo gaan heb je geen recht op reiskosten, schoolgeld hoef je pas vanaf 18 jaar te betalen.
Mijn dochter heeft 2 jaar in een andere plaats op het mbo gezeten, wij moesten de trein betalen.
Mijn advies is om zoveel mogelijk te kiezen voor gebruikte schoolboeken. Het scheelt toch. Shoppen heeft ook zin. Als de boeken niet meer door de schoolleverancier tweedehands te leveren zijn, dan is bol.com bijvoorbeeld een prima alternatief.

En stage

Hier heeft oudste ook vanaf 16 het mbo gedaan. Nu (net 18) heeft ze dan studiebeurs. Afgelopen jaar (nog 17)kreeg ze een stageplek op ong. 60 km van huis. Oudste gaat op de fiets naar school (ong.10 km). Tegen die stageplek heb ik (zeer tegen zin dochter) geprotesteerd.
Dochter is/was met maar 1 ander meisje in de klas zo jong, de rest van de klas is allemaal ouder en dus in bezit van OV en zelfs een groot aantal een auto. En in de andere klassen is het al niet veel anders en dan moet nét zij de jongste van allemaal zo ver weg? En wij maar betalen...ik ben daar gek. En als er nu hier ter plaatse geen stageplekken waren of dichter bij dan was het anders, maar ikzelf kreeg op mijn werk een stagaire van dezelfde opleiding, zelfde richting die al 20 was en dus in bezit van OV en nu op de fiets naar stage kon. Dus gebeld, en uitgelegd en gevraagd kan ze nu niet wat dichter bij huis een stageplek krijgen? Want ze heeft nog geen OV? "O,gut" zei school....Daar hadden we helemaal niet aan gedacht....geen probleem, we ruilen haar wel om met een ander zodat ze dichter bij huis is. Dus mocht dochter alsnog hier ter plaatse haar stage doen
groeten albana

Geen stufi maar

je krijgt tot je kind 18 is wel kinderbijslag,en daar kun je de meeste schoolkosten wel van betalen is mijn ervaring.
kinderbijslag is veel meer dan studiefinanciering ( tenminste voor thuiswonende studenten).
Verder is het hier de gewoonte dat alle kinderen rond hun 16e hun eigen zak en kleedgeld verdienen dmv een bijbaan.Dus al met al vallen zo de kosten van een MBO-er wel mee.
overigens : op het MBO bij mijn middelste dochter wordt rekening gehouden met het toekennen van stageplaatsen,studenten zonder OV worden dicthbij huis geplaatst en studenten met OV verder weg.

Holiday

Holiday

05-03-2012 om 08:31

Hbo of mbo? dat verschilt nogal

Als hij naar het HBO gaat krijgt hij wel stufi en OV, ook al is hij nog geen 18 jaar. Kijk op de site va de ibgroep, zoals al gezegd werd, daar staat het allemaal op.

mama1973

mama1973

07-03-2012 om 10:38 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik wat aan en ik ben inderdaad al wat wijzer geworden in de tussentijd.
Kan ik hem weer wat verder helpen overal mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.