Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Veva-opleiding (vakmanschap en veiligheid)

Hallo, 

Is er iemand wie zijn of haar kind de Veva-opleiding heeft gedaan? Dit is een opleiding die alle stages bij defensie aanbiedt en dus in principe opleidt voor een functie bij defensie. In de informatie staat vermeld dat je met deze opleiding ook veel kanten op kan buiten defensie. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en wat is zoon of dochter gaan doen/verder leren? We bezoeken binnenkort nog een open dag, maar zou graag alvast wat meer weten. 
Alvast bedankt voor jullie reactie. 

Ik weet dat ze ook stage lopen bij douane, hier in het noorden iig, en ik dacht bij de politie maar dat laatste weet ik niet zeker. Is het niet een opleiding voor geuniformeerde beroepen oid? Ik dacht altijd dat het een overbrugging was voor als je met 16 van het VMBO afkomt en pas vanaf 18 terecht kan bij een geuniformeerd beroep. Maar dat kan ik mis hebben. Ik ken ze dus alleen als stagiaire bij douane. 

Dat alle stages aangeboden bij Defensie is niet helemaal waar. Dat hangt van het soort opleiding af.
Het geldt wel voor alle "defensieopleidingen", zoals bijvoorbeeld GROP (grondtroepen), maar niet voor de Zorgopleiding en BAT (bedrijfsautotechniek). Daar moet je zelf een stage-adres zoeken. Vooral bij de Zorg kan dat lastig zijn, omdat veel instellingen afspraken hebben met mbo-opleidingen in de buurt en niet met de Veva.
Met Zorg en BAT doe je eigenlijk een dubbele opleiding. De "groene" (voor defensie) en zorg en automonteur.
Onze dochter heeft Veva gedaan. Wij waren wel heel erg tevreden over de opleiding. Kleinschalig en heel duidelijk. Ze probeerden echt alles uit de leerlingen te halen. Maar ook dat kan per vestiging verschillen.
De fysieke intake was erg pittig herinner ik me. Ze moeten zich daarvoor echt goed voorbereiden. Er wordt ook veel gesport. 
De "groene" stageweken kunnen pittig zijn. Wachtlopen, slapen onder een poncho, marsen (ook door het water), etc. 
Ik kan de opleiding in elk geval erg aanraden. Het is geen "opvulling' van tijd. Er wordt echt opgeleid tot een MBO-2 3 of 4 opleiding

Mijn nichtje heeft ook de Veva gedaan maar is wel gestopt omdat het met al die bivaks toch wel lastig was als enige meisje. (En ze is echt geen meisje meisje, deed ook pumptrack enz). 
Verder veel leerlingen die de veva gaan doen, die zijn iha heel tevreden met de opleiding. Uiteindelijk gaan er maar een paar echt door naar defensie. 
Toevallig gisteren een klusjesman langs gehad die eerst Veva gedaan heeft en toen een aantal jaar in Mali heeft gezeten als loodgieter voor defensie (heet anders hoor). 

Shirazi

Shirazi

13-03-2023 om 18:52 Topicstarter

Hallo, Dank voor jullie berichten. Het gaat om de opleiding Medewerker Pantserinfanterie, stage is in Oirschot. Fysieke test is goed gegaan, best wel zwaar idd. Mijn zoon krijgt binnen 2-4 weken bericht of hij aangenomen is voor de opleiding. Hij is zelf helemaal overtuigd dat hij dit wil, en daarna solliciteren bij defensie, maar wil toch ook wel weten wat je daarna verder kan gaan doen. 

Dat hangt ook af van de skills die je verder ontwikkelt en welke certificaten je gaat halen. Alles daarop aansluitend kan je gaan doen. Binnen defensie kan je veel leren en opleidingen in volgen. 

Shirazi

Shirazi

13-03-2023 om 22:23 Topicstarter

Dank voor jullie reacties, op de open dag eind deze maand zullen we deze vragen daar ook stellen. 

Shirazi

Shirazi

01-07-2023 om 19:08 Topicstarter

Gelukkig geslaagd voor het eindexamen,  hij heeft na lang twijfelen besloten om toch naar de HAVO te gaan. Deze mogelijk was er omdat hij in 7 vakken eindexamen heeft gedaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.