elmotje
13-09-2009 om 22:25
Voor hoeveel geld een kado 17 jarige
Hoeveel geld geven jullie uit aan je kind die 17 jaar wordt.
En hoeveel kleed geld geven jullie eigenlijk aan je kinderen per maand.
Ik heb er 1 van bijna 17 jaar
En 1 van 10 jaar

Kaaskopje
13-09-2009 om 23:57
Ligt er aan
Wat cadeaus betreft ligt het er een klein beetje aan. Normaal gesproken zal het zo'n beetje rond de 75 euro liggen. Daar zit ook een deel sponsoring in van het cadeau wat ze van haar zus krijgt als zus niet zo rijk is op dat moment. Als er iets speciaals gevraagd wordt willen we daar wel aan meewerken, maar het moet echt niet te gek worden.
Kleedgeld krijgt ze, 16 of 17 krijgt hier hetzelfde, 150 euro als er kinderbijslag is gestort. Dat komt dus neer op 50 euro per maand, maar ze mag zelf bepalen in welk tempo ze de aankopen doet.
Zakgeld is hier 25 euro per maand.

Minet
14-09-2009 om 07:30
Geen vast bedrag
Hier kennen we geen vast bedrag voor een verjaardagskadootje. Het ligt er nogal aan wat de jarige nodig heeft. Het is weleens een nieuwe fiets geweest, maar ook wel eens een nieuwe plank voor het skateboard. Daarnaast betalen we nog de kosten van een feestje waarbij op de 17de verjaardag ruim 25 gasten binnenliepen.
Hier krijgen de 17 jarige zakgeld en kleedgeld in 1 bedrag, maandelijks maken wij 90 euro pp over op een vaste dag.

Fonne
14-09-2009 om 10:04
Vast bedrag kleding; cadeaus per gelegenheid.
Bij ons krijgen de kinderen vanaf het moment dat ze naar het middelbaar gaan kleedgeld (dat zijn ondertussen 3 van de 4 kinderen). Dat bedrag is 150 EURO per kwartaal oftewel 50 EURO per maand.
Daarnaast krijgen ze vanaf dat moment gezien ook 20 EURO zakgeld per maand. Daarmee moeten ze dan dingen doen als cadeautjes kopen en uitgaan (meer geld nodig = bijbaantje).
We hebben nog een 'benjamin' van 10. Die krijgt gewoon nog van ons zijn kleding, cadeautjes voor feesten enzo en daarnaast 2 EURO zakgeld per week. Als hij meer geld wil (sparen voor iets groters dat hij wil) dan kan hij daar de auto voor wassen en stofzuigen. Daar krijgt hij dan 5 EURO per keer voor.
En dan cadeautjes. Wij geven voor verjaardagen cadeaus tot rond de 50 EURO. Een enkele keer iets duurder (max 65 EURO). Dat geldt dus zowel voor de jongste van 10 als de oudste van 18.
Voor het behalen van hun diploma's hebben we voor de oudste twee (16 en 18) een iets duurder cadeau aangeschaft (Pandora armband met bedels voor de één en een mooi zilveren collier met armband voor de ander). Dat kwam toen per kind zo rond de 100 EURO uit.

Maylise
14-09-2009 om 19:23
Geen vast bedrag voor cadeaus
Ik heb geen vast bedrag in mijn hoofd voor cadeaus. Dat kan variëren van 50 euro tot honderden euro's. Is een beetje afhankelijk van wat en hoe. Zo heeft mijn jongste toen hij 10 jaar werd een fiets gekregen. We hebben een mountainbike gekocht en omdat ik wel iets van redelijke kwaliteit wilde was ik inderdaad wel een behoorlijk bedrag kwijt. Maar zo'n fiets gaat hopelijk wat jaren mee, word intensief gebruikt enz. dus de investering hopelijk wel waard.
Voor oudere kinderen geldt precies hetzelfde. Mijn een na jongste zoon heeft voor zijn 16de verjaardag van ons een digitale camera gekregen. Dat was ongeveer 170 euro geloof ik. Maar wederom een cadeau wat lang meegaat en wat ook redelijk nuttig is.
Ik let nooit zo op bedragen als het gaat om verjaardagscadeaus.
Kleedgeld krijgt mijn zoon van 16 niet. Dat wil hij niet en ik vind het ook niet nodig. Mijn dochter van 13 echter wil wel kleedgeld maar ik heb gezegd dat ze nog even een jaartje moet wachten. Ik wil dan namelijk even bijhouden hoeveel ik nu besteed aan kleding voor haar zodat ik tot een realistisch bedrag kan komen. Ik hoor hier vaak 50 euro genoemd (dus 600 euro per jaar) maar als daar ook dingen als schoenen en jassen van moeten vind ik dat eigenlijk wel aan de lage kant. Mijn dochter van nu 21 kreeg vroeger wel kleedgeld tot ze van school kwam. Dat was 250 euro voor 3 maanden. Daar zijn we mee begonnen toen ze 16 jaar was. Maar om eerlijk te zijn is dat nooit echt goed van de grond gekomen. Soms sloegen we een half jaar over met kleedgeld en dan kreeg ze weer spullen van mij of zo.
Maylise

tonny
14-09-2009 om 23:37
Geen vast bedrag
we hebben geen vast bedrag voor cadeaus. We bekijken wat de jarige goed kan gebruiken en passen het budget daarop aan.
Tonny

Fonne
15-09-2009 om 09:04
Grappig . . .
om te lezen dat jullie kijken wat een jarige 'nodig' heeft. Ik begrijp o.a. bijvoorbeeld een fiets. Mijn man en ik kijken wat een jarig graag zou willen hebben voor zijn/haar verjaardag en of dat binnen het budget past. Over het algemeen zijn dat dan niet de 'praktische' zaken zoals fietsen, rugtassen e.d. Die vallen voor mij ook onder de categorie noodzakelijk (voor school) en die schaffen we aan op het moment dat het nodig is.
Ik vind het zelf vervelend als ik op mijn verjaardag 'nuttige' dingen krijg; lees = huishoudelijke apparatuur of iets dergelijks. Dat vind ik niet leuk en dat doe ik dus ook niet qua cadeaus voor anderen. (Liever een klein (niet te duur) goed doordacht 'hebbedingetje' of een mooi of spannend boek bijv.).
Dan het bedrag van EURO 50,00 voor kleedgeld. Dit is inderdaad 'krap'. Echter, mijn man en ik hebben per persoon heel wat minder geld per maand te besteden aan kleedgeld.
De kinderen leren hierdoor erg goed met hun geld om te gaan en hetzij in de uitverkoop te kopen of gewoon in winkels waar de kleding goedkoop is. Daarnaast kun je uiteraard ook sparen voor een duurder kledingstuk. Onze ervaring tot nu toe is dat ze er goed mee uitkomen.
Het enige onderdeel waar wij op dit moment bijspringen is de sportkleding (3 x judo, 1 x turnen en 1 x wedstrijdzwemmen). Judo- en turnpakken en zwemkleding zijn best duur (1 judopak is minimaal EURO 50,00 en een beetje wedstrijdpak voor zwemmen loopt al gauw tegen de EURO 150,00).

Bastet
15-09-2009 om 09:10
Fonne (ot)
Ik koop judopakken altijd via Marktplaats,en ik verkoop ze daar ook!Dat scheelt enorm.
Groetjes,bastet

Fonne
15-09-2009 om 11:50
Bastet: ik ga gelijk zoeken.
Want er staat voor de jongste weer een nieuwe op stapel en met 3 judoka's loop je er aardig op leeg. Heb inderdaad ook een stapel in de kast liggen die niet meer passen; ben ik daar misschien ook gelijk van af.
Bedankt!
Fonne

Bastet
15-09-2009 om 13:26
Fonne
Graag gedaan,vergeet ze ook niet op vraag en aanbod alhier te plaatsen!
Bastet