Anke
08-01-2013 om 17:17
Voorbehoedmiddelen en groei
Dochter is 16 en heeft sinds haar 15de de nuva-ring als voorbehoedmiddel. Ze zeggen wel eens dat zodra meisjes menstrueren dat dan de groei stopt, amar dat is echt neit zo, want ze menstrueerde sinds haar 11de en ze is zeker nog gegroeid daarna. Nu heb ik wel het gevoel dat ze al twee jaar niet meer groeit en dat dat misschien wel door de anti-conceptie komt. Ze is nu 163 m. niet echt groot. ik ben 1.67m en haar vader is 1.76 Volgens de grafiekjes, maar ja die zijn ook niet echt betrouwbaar, zou ze 1.70 en 1.75 worden.
Ik zou het wel jammer vinden dat ze niet echt veel groter wordt, want ik vind mezelf al zo'n onderdeurtje.
Weet iemand of het voorbehoedsmiddel invlied heeft op de groei?

Marie-Louise
08-01-2013 om 18:08
Hmm
Mijn boerenverstand zegt: nuvaring daar zitten toch nauwelijks hormonen in? En ze is er dus zo'n 4 jaar na haar eerste menstruatie mee begonnen, toen ze al een jaar niet meer groeide uit zichzelf; dan lijkt het me nauwelijks mogelijk dat dat haar groei beïnvloed heeft. Ik zou zeggen: die 1:63 m lijkt me dan wel de eindstand. Maar daar is mee te leven hoor, ik ben ong 1.60 m en dochter hier ook. Ik heb geen problemen met mijn eigen lengte, dochter zou graag een paar cm langer zijn. Zij heeft trouwens van 11,5 tot 13,5 op advies van kinderarts en gynaecoloog de lichtste microgynonpil geslikt vanwege een enorme menstruatiestoornis. Nu ze net gestopt is lijkt ze weer wat te groeien en dat vindt ze geweldig!
Off topic en ws zit je hier niet op te wachten, maar ik ben echt verbaasd dat ze zo jong een voorbehoedmiddel nodig heeft en dat je daar als ouder achter lijkt te staan.... Maar nu zal ik wel de hoon van eenieder hier op mijn hals halen....
Marie-Louise

tonny
08-01-2013 om 19:17
Jouw probleem of haar probleem?
'Ik zou het wel jammer vinden dat ze niet echt veel groter wordt, want ik vind mezelf al zo'n onderdeurtje.'
Valt mee toch? Ik doe het al een heel leven met 1.53. Dochters zijn allebei wat langer dankzij de genen van hun vader, maar halen geen van twee de 1.63.
Wat vindt ze zelf?

wil40
08-01-2013 om 19:56
Toch een normale lengte?
Ik ben 1.69 en zeker geen onderdeurtje. De gemiddelde lengte voor een meisje/vrouw is dacht ik 1.70? Dus 1.63 lijkt me echt niet bijzonder klein, vooral voor een meisje toch een prima lengte? Je dochter is 16 en ik denk inderdaad dat ze uitgegroeid is. Ik zou er geen issue meer van maken er is nu niets meer aan te veranderen. "Klein maar fijn" moet je maar denken.

Vic
08-01-2013 om 22:56
Tja
1,68 m. is de gemiddelde lengte voor vrouwen van onze generatie. Jij bent dus ongeveer gemiddeld. Je dochter iets kleiner, en daar lijkt me weinig mis mee. Mijn dochter (13) is nu 1,58 m. en we kijken haar naar de 1,60+. Dan zou ze net iets groter zijn dan ik.
Overigens groei je na je eerste menstruatie nog max. ca. 10 cm. en ik verwacht dat je 4 jaar later wel ongeveer op je eindlengte bent.

Kaaskopje
09-01-2013 om 00:19
Nog 1 centimeter
Ik schat in dat je dochter nog 1 centimeter kan groeien, maar veel meer ook niet. Jongens maken juist op deze leeftijd vaak nog een groeispurt door. Bij meisjes stopt het vaak wel ergens in het 17de jaar. 1.64 is niet groot, maar ook geen drama. Onze jongste is ons 'onderdeurtje' met haar 1.68 en dat komt best lang over al met al. Ze heeft kleinere vriendinnen en ik vind daar echt niets mis mee. Wij, ouders en oudste dochter, zijn alledrie rond de 1.80 (ik 1.83). Lang zijn is ook niet altijd ideaal. Iedere lengte heeft zijn voor- en nadelen denk ik.
De jongste was ook met 11 jaar voor het eerst ongesteld. Wie weet heeft dat een klein stukje van haar lengte bepaald, maar ik denk eerder dat dat haar biologische oma is geweest. Erfelijk bepaald dus.

Tijgeroog
09-01-2013 om 00:27
Geloof het niet
Mijn ouders zijn 1.70 en 1.80, m'n broer bijna 1.90 en ik ben ook 1.63... Dus die grafiekjes waren op mij niet van toepassing. En ik ben gestopt met groeien lang voor ik aan de voorbehoedsmiddelen ging, dus bij mij had het daar niet mee te maken.

Yura
09-01-2013 om 09:08
Tabellen
Volgens de berekeningen obv onze lengtes zou dochter ongeveer 1.78 moeten worden, de verwachting is echter dat ze ca. 1.65 wordt (dat is de lijn die ze altijd heeft gevolgd). Haar opa en oma van vaderskant zijn echter heel klein (van Indische afkomst), het is dus eerder zo dat vaders lengte niet klopt denk ik dan die van haar. Het lijkt me wel degelijk dat de genen van opa's en oma's ook nog van invloed kunnen zijn.
1.68 is inderdaad de gemiddelde lengte, maar ik denk dat dat wel een enigszins vertekend beeld geeft, want (deels) Indische mensen zoals mijn schoonouders en mijn dochter halen het gemiddelde flink omlaag, zo ook Turken, Marokkanen, Spanjaarden, Italianen etc van derde/vierde generaties. Ik heb het idee dat als ik om me heen kijk naar blonde pubermeisjes met een lichte huid en blauwe ogen, dat 1.80 een heel normale lengte is tegenwoordig. En dan heb je ook nog een verdeling over het land. Ik kom zelf uit het noorden van het land en ben met mijn 1.74 altijd de kleinste van mijn vriendinnengroep geweest. Overigens ben ik zelf nog tot mijn 18e/19e door gegroeid, maar ik was dan ook pas op mijn 15e ongesteld.

Vic
10-01-2013 om 18:54
Yura
Als vrouw van 1,80+ m. mag je je aanmelden bij de vereniging voor lange mensen. Dat is dus niet 'heel normaal'. 1,74 m. is zelfs op de curve van de huidige 18-jarigen aan de lange kant voor een meisje. Dat maakt allemaal niet zo heel veel uit en ik geloof best dat jij de kleinste bent van je vriendinnen, maar op het gemiddelde ben je zeker niet klein.

Yura
11-01-2013 om 12:28
Wat ik denk
is dus dat de curve van huidige 18-jarigen beinvloed wordt door mensen die oorspronkelijk van een andere afkomst zijn, derde/vierde generatie immigranten uit Zuideuropa/Noordafrika/Turkije en mensen met Indisch bloed om maar een paar voorbeelden te noemen. Dat haalt het gemiddelde omlaag en dan is inderdaad 1.74 aan de lange kant, maar als je in een meer landelijke Noordnederlandse omgeving bent dan ben je met 1.74 heel gewoon, terwijl als ik de stad in ga in het westen van het land dat ik me dan eerder groot voel. In Parijs voel ik me ook altijd een enorme reus, en zover weg is dat toch ook weer niet. Zie daar regelmatig dames waar mijn dochter (1.55) zelfs nog overheen kan kijken. Als ik bij mans Indische familie ben voel ik me altijd een reus. 1.80 m. is inderdaad nog niet heel normaal misschien, maar ook niet echt abnormaal meer dat had ik beter kunnen zeggen. Dus eigenlijk denk ik dat er nu meer dames zijn boven de 1.80, maar daarnaast ook meer onder de 1.60 dan pakweg 35 jaar geleden, waardoor het gemiddelde steeds maar op die 1.68 blijft (want dat was het volgens mij ook al toen ik 18 was).

dirksmama
14-01-2013 om 18:40
Gemiddelde yura
Yura, zo heel erg ontzettend veel mensen van niet Hollandschen bloede heb je nou ook weer niet in Nederland om het gemiddelde omlaag te halen.
Daarbij, ik ben volledig volkoren Hollands, in 1500 woonden mijn voorouders al in de streek waar ik vandaan kom. En echt ik ben nooit echt boven de 1m60 uitgeschoten. En niemand in mijn (grote) familie is lang.
Tel daar de nodige Indo's en Turken van 1m80 plus die ik in mijn omgeving ken...
Je bent gewoon hartstikke lang, ook voor een Nederlander. En dat je veel lange mensen kent, tja, soort zoekt soort misschien?

Yura
15-01-2013 om 10:45
Niet hollandschen bloed
Ik denk dat je je daarin vergist hoor. Soms zie je het niet eens meer, maar zoon heeft bijvoorbeeld een vriendje, rood haar en sproeten, maar die is wel kwart Indisch. Mijn kinderen hebben altijd in hun klas ca. 1/3 deel kinderen gehad van wie een ouder deels van een andere afkomst was (bijvoorbeeld 1 Indische grootouder oid). En dan wonen wij nog in een witte vinexwijk ook. Bij ons in de straat zijn van de 24 gezinnen er minimaal 5 (ik ken niet alle gezinnen even goed) deels van niet Hollandschen bloed. Van de bevolking is 11 procent niet westerse allochtoon en 9 procent westerse allochtoon (ook die zijn kleiner dan Nederlanders), dan heb je het dus alleen nog maar over mensen die als zodanig geregistreerd zijn. Als iemands overgrootvader Turks was weet niemand dat meer, maar de genen zijn nog wel van invloed. Ik ben het dus niet met je eens, maar als je mij graag hartstikke lang wilt vinden vind ik dat prima hoor. En die Indo's en Turken van 1.80 dat kan inderdaad prima, mijn man is er zo een (bijna 1.90 zelfs), maar ja een Indo is per definitie ook al van gemengd bloed, dus dat is niet zo raar. Net zo als dat het dus niet raar is dat hij om die reden weer een dochter krijgt die onder de 1.60 blijft.