Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bertje1

bertje1

07-01-2013 om 21:27

Voorleesboek (13 jr)

hallo; ik lees mijn zoon nog steeds regelmatig voor; vindt ie geweldig en kan hij goed ontspannen (zijn er trouwens meer die dat wel eens doen??), maargoed, boeken raken wat op; roald dahl, beckman en zo al gehad en hij leest grag avontuur, zoals grijze jager; heeft iemand nog leuke tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mover

Mover

07-01-2013 om 21:45

Lord of the rings? hobbit?

Hongerspelen? Broederband (ook van Flanagan).
Of zijn deze misschien net niet ontspannend genoeg?!

Ja hoor, hier ook

Ik lees onze 13-jarige ook geregeld voor. Volgende keer (helaas) het laatste hoofdstuk van De Grijze Jager, deel 3, dan kunnen we daarna door naar deel 4.

Ook mooi: Torak en de wolf!

gewoon lekker doorlezen hoor. Zolang jullie er allebei voordeel van hebben, waarom niet?

P

P

08-01-2013 om 07:10

Heb je

de hongerspelen al gehad?

Cornalia funke

Cornelia Funke, ken je die? Daar kun je een heel eind mee vooruit (trilogie over de Inktwereld), en in 2010 is ze begonnen met een nieuwe serie (Reckless).
De Dievenbende van Scipio is ook van haar, vind ik zelf erg mooi. Verder: Levende Bezems van Lisa Tetzner (omdat je de antieke schrijvers niet lijkt te schuwen . Heb weinig tijd voor omschrijvingen, maar is zo te googlen.
Of de Gevleugelde Kat van Isabel Hoving.
Houdt hij van sf? Ik las laatst Gewist van Marco Kunst, ook goed. Niet meer te verkrijgen, ws wel nog in de bieb.
Mijn oudste is 9 en ik hoop hem nog jaaaaren voor te kunnen lezen. Hij houd er heel erg van (en ik ook).

Hp?

Heb je Harry potter al gehad? Kun je ook even mee vooruit. Verder sluit ik me bij Anneque aan: Cornelia Funke!!
(Hier hield het voorlezen rond 12 e verjaardag op, middelste was misschien net 13. Leuk dat je zoon nog voorgelezen wil worden!!)

Fransien

Fransien

08-01-2013 om 09:59

Preussler

Meester van de zwarte molen vond ik rond die leeftijd een prachtig boek.

Thursday Next

Thursday Next

08-01-2013 om 10:52

En..

wat meer fantasy: Septimus Heap van Angie Sage. Of boeken van Dyanna Wynne Jones, zoals de Chrestomanzi-boeken of de Dalemark-serie.
Of een ouwetje: Willem Roda, of de scheepsjongens van Bontekoe.
En dan is er ook nog de Bob Evers serie, van Willy van der Heide.

Brief voor de koning

lastige namen maar daarom juist erg leuk om m zelf voor te lezen.de geheimen van het wilde woud is een vervolg erop.

Alex rider-serie, een soort jonge james bond.

Boy 7

van Mirjam Mous. Is bij mij begonnen als voorleesboek voor mijn zoon van net 14 jaar, maar zoonlief is er zelf in verder gaan lezen omdat hij geen zin had te wachten tot ik tijd voor voorlezen had. Nu moet ik wachten tot hij zijn boek uitheeft voordat ik het zelf verder kan lezen, maar het is net zo spannend!

http://www.ezzulia.nl/recensies/auteurs/mous/boy7.html

Hobbit hier ook voorgelezen

Aan de toen twaalfjarige. Ook de Rode Pimpernel, de boeken van HG Wells (war of the worlds maar dan in het Nederlands, de Tijdmachine, de Onzichtbare Man enz), maar ook Alleen op de wereld en Reis rond de wereld in 80 dagen, Meester van de Zwarte Molen, al die "oude" en "volwassen" boeken die hier wel in de kast staan en in de schoolbieb niet. Ook Jan Terlouw en ook wel een verzamelbundel met SF-verhalen gehad, evenals een oude kinder-SF-serie die ik eindelijk compleet heb (serie Euro-5). Momenteel zijn we bezig aan een boek van Evert Hartman, dat goed in de smaak valt. Mijn dochter is dol op de Arendsoogboeken.
Ooit heb ik van een gepensioneerde leraar Nederlands een krat vol boeken gekregen, serie jonge Lijsters enz. Daar kunnen we dankbaar uit putten.

lisbeth

lisbeth

08-01-2013 om 14:03

Stomme vraag

Hebben jullie nou nooit dat de kinderen zelf meelezen en dan al zelf klaar zijn met de blz lezen voordat ik halverwege ben. Dat had ik dus steeds. Dochter kan het niet laten zelf mee te lezen maar us dan al klaar voordat ik klaar ben. Meestal trekt ze me na 2 blz het boek uit mijn handen omdat het te langzaam gaat. Ik ben dan ook maar met voorlezen gestopt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gedichten

Wat ik ook leuk vind is om een mooi gedicht voor te lezen en er dan samen over napraten.

Lisbeth

Dat is geen stomme vraag De meeste kinderen willen op een gegeven moment liever zelf lezen dan voorgelezen worden. Sommige zevenjarigen willen dat liever al, anderen pas later en sommigen krijgen op hun 14e ook nog graag voorgelezen. Misschien komt het doordat ik het wel goed kan, maar mijn oudste van nu 13 vraagt er nog steeds om. Wat wel gebeurt, is dat hij er niet tegen kan dat ik op een cliffhanger stop. Dan leest hij zelf toch verder. Waren we nog niet halverwege en dan heeft hij plotseling het boek uit.

mama 5

mama 5

08-01-2013 om 14:35

Mis nog

Ik mis in dit draadje nog artemis fowl. Mijn zoon vond die geweldig.
Helaas leest hij nu (14 jaar) niet meer en wil hij ook niet meer voorgelezen worden.
Dit komt door die boeken die ze voor Nederlands moeten lezen en de verslagen die ze daarvoor moeten maken. Wat baal ik daar toch van. Daardoor is nu bij allebei mijn leesgrage pubers het leesplezier vergald.
Ik kan het me nog herinneren, bij mij ging het ook zo vroeger. Ik was dol op lezen, maar toen ik voor Nederlands moest gaan lezen, met info over de schrijver opzoeken, samenvattingen maken en thema's en motieven uit het boek halen, toen vond ik er helemaal niets meer aan.

Maylise

Maylise

08-01-2013 om 14:46

Lisbeth

Ik laat niemand gewoon over mijn schouder meelezen Niet zozeer daarom maar ik hou er niet van als mensen over mijn schouder meelezen.
Verder vind natuurlijk niet iedereen het leuk om voorgelezen te worden. Sommige kinderen lezen veel liever zelf.

Voorlezen is natuurlijk anders dan zelf lezen. Bij voorlezen draait veel om de intonatie, de sfeer die je creert en hoe je de spanning opbouwd. Sommige mensen genieten daar zelfs nog van als ze volwassen zijn en sommige kinderen zijn daar minder gevoelig voor en vinden zelf lezen altijd leuker.

Overigens gebruik ik de methode wel eens bij een boek waarvan zij denken dat ze het niet leuk gaan vinden en ik denk dat ze het wel leuk zullen vinden. Dan begin ik met voorlezen en als ze dan gegrepen zijn door het verhaal dan lezen ze zelf verder. Voorlezen kan je ook gebruiken om ze wat op weg te helpen of een zetje te geven een nieuw boek te ontdekken.

Iris

Iris

08-01-2013 om 17:08

Ja, leuk!

Ik lees met aandacht mee, want hier ook een zoon van 13 die ook nog graag samen in bed liggend voorgelezen wil worden. En ik geniet er ook van! En we zijn ook door de titels heen. Dus fijn, al die tips!

bertje1

bertje1

08-01-2013 om 18:08

Anneque

ja gewist was leuk! niet voorgelezen, was voor boekenlijst! alvast bedankt

bertje1

bertje1

08-01-2013 om 18:09

Pjotr

die kant op; het moet niet te makkelijk zijn maar wel leuk; ook humor is leuk.

bertje1

bertje1

08-01-2013 om 18:33

Leuk

ja leuk die verhalen; niet mee laten lezen is ook mijn advies! is nogal irritant, of dat ze je verbeteren hahah (als je er een andere draai aan geeft). Ik zat eigenlijk ook aan roald dahl te denken, er is zo'n boek met diverse kortere leuke verhalen voor volwassenen. Ik gebruik het inderdaad ook vaak om (vooral dochter) ergens in te beginnen, zodat ze het zelf spannend gaat vinden.

Vraag over blauwe maan(steen) van tonke dragt (thursday next?)

Ik breek even in met een vraag over de Blauwe Maan van Tonke Dragt. Ik meen dat Thursday me die boekjes ooit getipt heeft (wederom veel dank, zoon vindt ze erg mooi). We zijn bezig in deel 6, en ik las ergens dat "De Blauwe Maansteen" een integrale weergave was van deel 6,7 en 8. Ik dacht eigenlijk dat de Maansteen een vervolg was. Weet iemand hier hoe dat zit? Want als het alleen maar een andere uitgave is, kan ik dus volstaan met deel 6,7,8. (zou wel jammer zijn, ik wil die maansteen ook....)

Blauwe maansteen

die heb ik een jaar of 2 geleden voorgelezen aan mijn toen 7 en 9 jarige. Het is best een dun boekje dus ik denk niet dat het een weergave zal zijn van die andere delen. Ik wist zelfs niet dat 'de blauwe maan' een serie is... ze hebben het ook niet in onze bib; enkel blauwe maansteen (met aanduiding 9+).

Michael morpurgo

schrijft mooie, levensechte en aangrijpende verhalen (oorlog, dieren...). Misschien kan je daar eens naar kijken. Hier ligt momenteel 'kind van de wildernis', heel mooi!

Sasvangent

Die andere deeltjes zijn heel oud, ergens in de jaren 60 uitgegeven. Ik sprokkel ze via marktplaats en zo bij elkaar.
Dat zijn echt dunne boekjes. Wat ik er heel leuk aan vind, is dat het taalgebruik meegroeit met het leesniveau van het kind. Deel 1 t/m 5 zijn bestemd voor de onderbouw, 6 t/m 8 (dus evt. de hele Blauwe Maansteen) voor bovenbouw. Om zelf te lezen dan, want ik ben nu deel 6 aan het voorlezen aan mijn onderbouwzoon.

Hmm

Op deze leeftijd las ik met mijn kinderen hoofdstukken aardrijkskunde en geschiedenis in bed. Of het boek waarover ze een verslag moesten schrijven

bertje1

bertje1

09-01-2013 om 11:30

Blauwe maan

Ja het lijkt een vervolg en ik heb ook een deel van die 'losse' deeltjes; gaat over een blauwe maan (vroeger op de lagere school gelezen, deel 2 geloof ik met een grote vogel er op, geweldig!
ps blauwe maan al gelezen. ik kom schrijvers tegen waarvan ik nog nooit gehoord heb, dank.

Thursday Next

Thursday Next

09-01-2013 om 16:12

Nog een serie...

van Lemony Snicket, de ellendige avonturen!
Dat van de blauwe maan weet ik trouwens niet (meer)...

In de bieb geweest (blauwe maan)

En inderdaad: De Blauwe Maansteen is een herziene versie van deel 6,7 en 8 van De Blauwe Maan. Weten we dat ook weer.

bertje1

bertje1

10-01-2013 om 11:45

Wat is het geworden

als eerste war of the worlds (leuk voor mezelf voor oudste ;best lastig maar ok als voorlees.
dochter (11) begonnen in een van thea beckman (kinderen of zo van moeder aarde? met al die vrouwen aan de macht). Begonnen in een sf achtig iets maar dat vond ik niets. Het moet eigenlijk niet te vaag zijn en beetje 'snel' beginnen...

mirreke

mirreke

11-01-2013 om 09:47

Boeken die lekker lezen

Zijn niet altijd boeken die lekker voorlezen, heb ik gemerkt. Ik ben zelf echt fan van de 'inkt' serie van cornelia funke, maar ik vond ze niet fijn voorlezen. Heb ik ook met de Harry Potters.

Ook mooi een serie over een vleermuis, die in het land van de doden terechtkomt en strijd voert tegen een welhaast demonische vleermuis, Zilvervlerk, Zonnevlerk en Vuurvlerk. Van Kenneth Oppel.

Verder voor pubers de serie van Cassandra Clare, maar ik weet niet of de vertaling al klaar is.

mirjam

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.