aq72
04-07-2012 om 20:55
Voorlichting: ze doen wijs maar weten niets
Hallo
Vorige week had ik hier m'n dochter met twee vriendinnen over de vloer. Allemaal 8ste groepers (bijna brugpiepers). De meiden hadden de grootste lol want op de boodschappenlijst op het schoolbord in de keuken hadden ze achter het woord "batterijen" tussen haakjes (voor de vibrator)geschreven. Ik dacht nou ja zeg, maar ik deed net of ik het niet zag. Tot grote hilariteit bij de meiden. Ook ging m'n dochter mij een hele flauwe mop over een vibrator vertellen. Alleen al het woord vibrator leidde tot hysterisch gelach. Ze moesten onzettend lachen maar ik wist dat ze de mop zelf niet snapten. Ik heb ze lekker laten uitrazen en dacht....mmmh de puberteit.
Even later zaten ze roddelen over een meisje dat had staan pijpen met een jongen. Toen heb ik ingegrepen en het gesprek op een ander onderwerp gebracht.
Omdat ik nieuwsgierig was heb later m'n dochter over dat zogenaamde pijpen gevraagd. Achteraf bleek het mee te vallen want wat m'n dochter en haar vriendinnen "pijpen" noemden bleek tongzoenen te zijn (oef). Het woord pijpen hadden ze gehoord van een jongen uit de klas. Dit leek mij een goed moment om eens serieus over andere dingen te praten dan de technische kant van sex. 's Avonds zijn we samen gezellig gaan tutten en badderen. Toen heb ik haar nog eens verteld dat je sex vooral voor je plezier kunt hebben, omdat je van elkaar houdt maar ook dat heel fijn en lekker is, sex is vooral pret in bed met iemand van wie houdt en vertrouwd of lekker met je zelf. Ik heb haar daarom ook uitgelegd wat een orgasme is. En dat je dat op verschillende manieren krijgen en heb ik haar verder verteld over vingeren en wat beffen en pijpen is. Ik heb haar ook verteld wat een vibrator is (en nu snapte ze de mop wel). Eigenlijk was ik best wel trots op mezelf dat ik haar serieus over deze kant van de sex heb voorgelicht.
M'n dochter heeft wat ze van mij heeft gehoord ook met haar vriendinnen gedeeld. Nu werd ik hierop aangesproken door de moeder van een van haar vriendinnen. Of ik wel goed bij m'n hoofd was. Je moet die meiden niet wijzer maken dan ze zijn was kort samengevat haar reactie. Ik was wel geschokt door die preutsheid. Die meiden doen wel heel wijs ze praten over van alles mee maar ze hebben wel de klok horen luiden maar waar de klepel hangt weten ze niet. Ze worden met van alles geconfronteerd in de media en op internet. Ik was zelf ook een beetje verrast dat ze eigenlijk nog zo onwetend was.
Het is toch niet raar dat ik ze voorgelicht heb over het lust aspect van sex?

an200
04-07-2012 om 21:09
Nee, ik vind van niet. Het is juist goed om daar over te praten en over hoe hun lichaam veranderd. Je moet daar van klein af al aan beginnen. Moeder (en vaders) doen al moeilijk als ze hun zoon of dochter met zich zelf zien spelen wanneer ze 10, 11 of 12 zijn (laat staan als ze per ongeluk dat zien wanneer ze al iets ouder zijn) maar het is juist goed dat kinderen weten wat aftrekken en vingeren is en dat dat lekker is maar ook voor jezelf. Dat geldt ook voor sex, pijpen, beffen en noem maar op. Een meisje mag ook best weten hoe het werkt bij een jongen en wat aftrekken is en wat sperma is en dat geld ook voor een jongen over een meisje.
Door het juist luchtig en open te houden gaan ze geen dingen stiekem doen en ik denk zelf ook later dan dat je alles maar verzwijgd.
Het is mooi dat je er zo goed met je dochter of kunt praten. Veel ouders kunnen dat niet omdat ze zelf geremd zijn of dat hun zoon of dochter er niets over wil horen.

Leen13
04-07-2012 om 23:48
Taboe
Maar misschien is het ook handig om erbij te vertellen dat zaken voor andere mensen ook gevoelig liggen. Soms is iets taboe of juist privé.
Daarbij kun je verhalen vertellen uit je eigen jeugd of andere voorbeelden van films of tv. En dan ook wat jou standpunten daarin zijn.
Je kunt daarin ook vertellen dat het om plezier gaat voor jezelf maar ook over vertrouwen en over grenzen, over fijne en minder fijne ervaringen en waarschuwingssignalen.
De techniek is belangrijk maar ook hoe je met sexualiteit omgaat. Het sociale gedoe erom heen, verschillende sexuele orientaties en dat je altijd je eigen tempo moet volgen en je niet mee laat slepen. Je hebt tijd genoeg om van alles te ontdekken.

koentje
05-07-2012 om 09:07
Haha
die mevrouw is waarschijnlijk jaloers omdat ze zelf geen goede voorlichting kan of durft te geven!
Dit hoort er gewoon bij, vind ik. Ik praat over dit soort dingen altijd met mijn zoon als het aan de orde is.
Bij hem merk ik ook wel eens dat hij zit 'mee' te lachen om dingen. Als ik dan vraag of hij het echt goed snapte geeft hij toe van niet en praten we erover.

albana
05-07-2012 om 10:01
Onderdeeltje vergeten
Hier komt de voorlichting ook in beetjes zoals bij koentje. Jij hebt ervoor gekozen om het in 1 keer te doen. Dat heeft indruk gemaakt...dat blijkt wel uit het feit dat je dochter het aan anderen verteld heeft.
Je bent wel 1 onderdeeltje vergeten te vertellen
Het sociale aspect....Dat het om ons heen niet als gespreksonderwerp geschikt is...in de privesfeer, met je ouders of je beste vriendin of vriendje weer wel, maar niet met jan en alleman.
En dat is waar die moeder over valt....Misschien had ze het zelf aan haar dochter willen vertellen en vond ze de tijd er nog niet rijp voor...of misschien inderdaad zoals koentje zegt is ze jaloers....
Nou ja het is gebeurd en zo erg nu ook weer niet.
Vertel het je dochter alsnog en het waait wel weer over.
groeten albana

skik
05-07-2012 om 20:24
Rare moeder
Waarom is die moeder boos op jou? Jij licht je dochter voor zoals jij dat wil. En dat je dochter er vervolgens met haar vriendinnen over spreekt is ten eerste normaal en ten tweede niet jouw pakkie an.
Die meiden niet wijzer maken dan ze zijn? Het lijkt me een stuk onveiliger als die meisjes uit onwetendheid tegen een jongen zeggen: Pijpen, ja hoor, is goed, terwijl ze denken dat het over zoenen gaat. Dan kan je ze maar beter vertellen welke term bij welke actie hoort en onder welke omstandigheden sex veilig en prettig is.
skik

Marjolein
06-07-2012 om 01:02
Lol skik
precies wat ik dacht... Dat kan voor mooie misverstanden zorgen.
Ja hoor, tuurlijk, is goed jochie ?! Terwijl zij denkt dat het over zoenen gaat, doet hij ineens zijn broek uit???
Lijkt me heel zinnig dat je dat even hebt rechtgezet, aq72!

aq72
07-07-2012 om 10:40
Annej en albana
Ik heb wel duidelijk verteld dat haar eigen sexualiteit een ander niets aangaat dat je lekker voor je zelf moet houden.
Dat die meiden elkaar dingen doorvertellen die ze hebben gehoord van hun moeder of anderen vind ik op zich niet zo raar. Toen haar vriendinnen weer over "pijpen" begonnen. Toen heeft m'n dochter ze gecorrigeerd, en verteld wat pijpen in werklijkheid is. En daar werd die moeder weer boos over.
Wat mij heel erg verbaasde is dat die pre-pubers best wel ontwetend zijn. Terwijl ik het gevoel had dat toch echt wel meer wist. Ze wist niet wat een vibrator was en ze wist niet wat met pijpen bedoeld werd. Hier zit ze wel eens in de Viva de bladeren, en dan is de kans groot dat dingen leest die met sex te maken hebben. Schijnbaar beklijft dat niet. Ze stelt er ook nooit vragen over.
Ik ben wel blij dat ik gewoon verteld heb.

Marie
07-07-2012 om 11:12
Boek "ben jij ook op mij?"
Hoi
Hier iets vergelijkbaars meegemaakt. Toen oudste bijna 11 was ofzo heb ik haar het boek "Ben jij ook op mij" gegeven, zodat we daar over konden praten. Natuurlijk liet zij dat ook aan haar vriendin zien (paar maanden jonger) en toen kreeg ik dus een geïrriteerde moeder aan de lijn. Want haar dochter was daar nog lang niet aan toe
Toen heb ik dus uitgelegd dat wij vinden dat je je kinderen juist goed moet voorbereiden op de toekomst, vond ze wel dat daar ook wel weer wat inzat en trok ze weer wat bij. We zijn dus wel vriendinnen gebleven daardoor.
Dat boek is trouwens echt leuk. Kan ik echt aanraden om te kopen voor je dochter. Misschien dat andere ouders het dan minder "erg" vinden als er over gepraat wordt.

Leen13
07-07-2012 om 11:48
Herkenbaar
Inderdaad vind ik het wel herkenbaar. Kan ook gewoon zo zijn dat kinderen vaak net een stapje voor zijn op ouders en dat dat bezig zijn met 'pijpen' deze ouder gewoon wat overvallen heeft. En die had ook misschien liever zelf die vraag gehad van haar kind en voelt zich dan nu misschien wat overvallen dat het buiten haar om gebeurt en dat ze niet weet of het wel een vraag van haar kind zelf was.
Wie weet reageer je dan zelf ook wel zo.
Ik heb ook eens oppaskindjes gehad die vragen gingen stellen die ze blijkbaar niet durfden te stellen aan hun eigen ouder. Daar heb ik toen geen antwoord op gegeven maar naar hun eigen ouder verwezen. Die moest daar blijkbaar ook nogal aan wennen. Toen heb ik een boek gehaald van de kinderboekwinkel om zo te kunnen beoordelen of we er dezelfde dingen over konden melden en dat voorgelegd. Het bleef een beetje ongelukkig want uiteindelijk heb ik er zelf ook moeite mee om een praktische vraag van een kind niet te beantwoorden en het betreffende kind ging in het openbaar uitdagend roepen dat ik niet wilde vertellen wat ..... was.
Eigenlijk wel een apart onderwerp. Kinderen worden doodgegooid met sexuele hints en verwijzingen door filmpjes en muziek en ouders hebben schroom om daar wat over te zeggen.
Als klein meisje logeerde ik ook weleens bij familie met alleen jongens. Zo'n jongen vroeg een keer of hij mijn anatomie zou mogen zien omdat hij geen meisjes kende. Die heb ik toen ook naar zijn moeder verwezen. Dat was natuurlijk niet het idee maar ik had daar zelf geen behoefte aan om te dienen als onderzoeksonderwerp.

albana
09-07-2012 om 16:34
Aan de keukentafel
Ik zou het ook niet geweldig vinden dat hier de pubers aan de keukentafel uitgebreid zouden praten over pijpen of vibrators...En dat is niet omdat ik me ervoor schaam, maar meer een gevoel dat je dat in privesfeer hoort te bepraten ofzoiets..En aan de keukentafel vind ik persoonlijk niet zo erg prive...er kan jan en alleman binnenlopen en er zijn 'toehoorders' die daar misschien helemaal niet op te wachten zitten (zoals die moeder dus b.v.) en misschien zelfs wel erg jonge kinderen. Dat bepraten is prima, zelfs toe te juigen, maar dan zo dat alleen die mensen waarvan jij wil dat ze het horen, het horen. Dus geen moeders van vriendinnen erbij. Niet dat die moeder het niet mag weten...maar dat vind ik dan meer iets voor haar eigen dochter..om dat te vertellen.
Snap je wat ik bedoel?
Maar misschien hebben we hier een verschil in inzicht? Zo probeer ik het ook aan mijn kinderen uit te leggen....hoewel ze daar ook wel wat steekjes hebben laten vallen...dat het niet meteen duidelijk was dus.
Ik zou als moeder van een vriendin van...trouwens niet boos zijn om de voorlichting, ik zou wel uitleggen dat ik het zo aan de keukentafel niet zo'n geschikt onderwerp vind. Meer iets voor op de slaapkamer samen bespreken.
groeten albana

Char lotte
16-07-2012 om 19:31
Als ze er aan toe zijn
Het technische gedeelte weten ze al heel lang, dat iemand je alleen mag aanraken als je dat zelf okay vindt ook. Maar als er verliefdheid in het spel is, of wat te doen als jongen of meisje mee wil en daar mee om te gaan, dat moet ik ook nog uitspreken. Mijn beide tieners zijn daar volgens mij nog niet zo ver mee.
Als een moeder van een vriendje of vriendinnetje daar over spreekt dan zou ik dat ietwat geirriteerd door zijn maar zeker geen telefoontje aan spenderen.
Want mijn kind heeft geluisterd en er ook zelf thuis over gepraat en dan kan ik mij kant van het verhaal kwijt.
Groet Charlotte