Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Esmeralda

Esmeralda

09-06-2019 om 20:43

Voorstel rijleraar


Zus

Zus

10-06-2019 om 12:25

zeker niet doen

Het argument dat het veel geld is voor haar en dus doen vind ik een rare. Dus als het weinig geld zou opleveren, dan niet doen want dan zou het wel principieel bezwaarlijk zijn? Is er dan een grens wat betreft bedrag waarbij je principes niet meer tellen?
Met andere woorden, als je het doet vanwege het hoge bedrag en daarom principes laat varen, laat je je dus omkopen.

Zus

Zus

10-06-2019 om 12:32

En Facebook

En wat betreft Facebook: is het minder erg om een fake review voor geld op facebook te zetten dan op een zgn betrouwbare site? Blijkbaar wel... misschien zou Facebook betrouwbaarder worden als mensen ook wat kieskeuriger werden met wat ze daarop neerzetten. Nu vicieuze cirkel: het is onbetrouwbaar DUS we kunnen onbetrouwbare info erop zetten, zodat het idd onbetrouwbaar wordt etc.

Blim

Blim

10-06-2019 om 13:00

tja

Maar het ís niet helemaal fake. TS dochter heeft intussen wat lessen achter de rug en wordt nu gevraagd voir een positieve review. Dan ga ik er ook nog vanuit dat dat niet persé onmiddellijk moet dus een week of 2 verder is ook nog prima.
Vandaar de vergelijking met enkele gangen genuttigd in een restaurant ipv vóór dat je gaat eten. Zij weet nu best al of ze het een fijne instructeur vindt ja of nee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-06-2019 om 13:11

Maar

Je bent nooit 100% tevreden. In mijn reviews (en ook bijv beoordelingen op het werk) heb ik altijd attentiepuntjes. Het moet wel boven verwachting goed zijn voordat ik vijf sterren geef. Zo’n vraag van die instructeur haalt er zomaar vier vanaf.

Caesar

Caesar

10-06-2019 om 13:19

Corruptie

Zelden zo’n mooie demonstratie gezien hoe makkelijk de meeste mensen te corrumperen zijn.

@Emma

@Emma

10-06-2019 om 13:32

Caesar

Ja, en zonder blikken of blozen. Boeit niet.

Vogel

Vogel

10-06-2019 om 16:23

Lastig

Vragen om een recensie staat vrij, daar geld voor bieden is omkoperij.

Doet me een beetje denken aan de discussie die ik hier met zoon had, over (ik geloof) Helmond, waar bewoners van een nieuwbouwwijk korting op de huurprijs krijgen als ze gegevens over water- en elektriciteitsverbruik, waar en wanneer licht brandt, hoeveel tijd je in de slaapkamer doorbrengt enz. enz. delen met gemeente en commerciële partijen.
“Dan heb je dus geen privacy meer”, legde zoon de vinger op de zere plek. Klopt. Maar als je geen €1000 maar slechts €500 huur hoeft te betalen? Oftewel: hoe duur zijn je principes?
Lastig wel. Ik wil eigenlijk liever niet dat de NS inzicht heeft in mijn reisgegevens. Aan de andere kant: met een persoonlijke OV-chipkaart en een dalurenabonnement krijg ik 40% korting, dat loopt best op.....

Daar zou ik dus het gesprek over aangaan, als mijn kind met zo’n vraag thuiskwam.

Fennie

Fennie

10-06-2019 om 18:32

Malafide praktijken

Mijn dochter zat bij een landelijke aanbieder die het voorstel: positieve review in ruil voor een cadeaubon van iets van 20 euro had. (Of rijles, weet ik niet meer)
Toen zei ik: jij gaat naar een andere rijschool. (Ook omdat er wel meer gekkigheid was)

Onlangs zaten we beneden tv te kijken en kwam dit item over deze rijschool langs: https://kassa.bnnvara.nl/media/688019

Het geval van Esmeralda vind ik helemaal extreem. Stel je hebt 40 lessen nodig, waarvan 2 gratis door de review. 38x40 euro is 1520 euro totaal en dus is de werkelijke uurprijs 38 euro.
Voor dat bedrag kan geen enkele rijschool goede lessen aanbieden.

Fennie

Fennie

10-06-2019 om 18:35

Imagoprobleem

In dat artikel over die school van mijn dochter stond dat er sprake was van een imagoprobleem. Dat geloof ik best, mijn dochter had gekke ervaringen en is er net niet gillend weggegaan.

Nu zal de school die Esmeralda bedoelt wel een ander zijn maar waarom zou je als rijschoolhouder leerlingen zulke reviews laten schrijven in ruil voor een geldelijke beloning?
Zou je zonder zo’n beloning een slechte plaatsen? Zo ja dan ben je kennelijk niet tevreden met de rijschool.

Marlene

Marlene

10-06-2019 om 20:50

Mede-ouders die reageren met dat wat er in de OP wordt geschreven niet echt is, geloof me, dit soort praktijken gebeuren wel degelijk al dan niet in andere vormen.

Mijn twee oudsten hebben ieder bij meerdere rijscholen gezeten.
Een rijschool had als uurtarief 45 euro maar als je het contant betaalde was het 35 euro.
De ander kreeg verzoeken om zich voor te doen als oud-leerling die al meermaals is gezakt bij andere scholen.
Dit betrof Google Maps, wat ik zeker weet door oude Whatsappberichten, maar Facebook kan ook best voorgesteld zijn.
Deze twee rijscholen bleken beiden achteraf beroerde slaagpercentages te hebben bij het CBR. (25-30%)
Fraude loont niet.

Ze hebben overigens beiden ook ervaringen met rijscholen waar 80% het examen in een keer haalt maar waar ze zelf alleen maar doelloos rondjes aan het rijden waren en dure pakketten aangesmeerd kregen.
Rijscholen die alleen wonderkinderen examen laten doen en zo de slaagpercentages hoog houden zijn er ook.

Het beste is een rijschool met een bovag/vrb/fam keurmerk omdat die gecontroleerd worden. (Of de ANWB al heeft die geen extern toezicht)

Marlene

Marlene

10-06-2019 om 20:54

Nog eentje

Vriendinnetje kreeg na drie lessen een link naar een enquete die ze moest invullen.
Na 10 lessen is ze gestopt omdat na het invullen van de enquete de rijleraar in plaats van haar lesgeven iedere les zat te bellen.
Op een klacht daarover reageerde de leraar met dat ze de enquete positief heeft ingevuld en dus geen klacht kan gaan indienen.

Uiteraard was dit weer een rijschool met een heel laag slaagpercentage en met 40 leerlingen die jaarlijks voor het eerst examen doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-06-2019 om 20:58

Klopt

Ik ben me er wat in aan het verdiepen. Sommige rijscholen hebben twee registratienummers, een voor de vlotte leerlingen en een voor de kneusjes. Die laatste staat dan niet op de bedrijfsnaam. Over de ANWB met examengarantie las ik dat het gros daar als langzame leerling wordt geclassificeerd (na de proefles), zodat ze al 30-40 lessen moeten afnemen. Het is een heel schimmige branche. Ik heb nu aan kennissen gevraagd waar hun kinderen gelest hebben, en of ze er tevreden over waren. De rijschool met hoog slagingspercentage, eenpitter met een Turkse bedrijfsnaam, had ik in eerste instantie niet gekozen, maar toch goede verhalen over gehoord. Mijn dochter gaat nu bij twee rijscholen een proefles doen om te kijken welke het meest bevalt.

Nadia

Nadia

11-06-2019 om 06:50

Het zou niet mogen

En waarom? Omdat bij zo’n (valselijke) review jouw naam en soms zelfs foto, school etc. staat.
Andere mensen hebben dan een beeld van jou wanneer ze jouw review lezen.
Dat is geen 80 euro waard, waarvan ik twijfel of de lessen echt 40 euro per uur kosten of dat die prijs in werkelijkheid aangepast is door de review.

Nadia

Nadia

11-06-2019 om 06:56

Phryne Fisher

Het is inderdaad een schimmige branche.
Hier heb ik een rijschool betrapt op meerdere namen op een adres ingeschreven staan.
Daar mogen de kinderen dus ook niet heen.
Verder hebben wij wel gelet op of het een rijschool is met een geloofwaardig aantal examenkandidaten. Met 10-25 examens per jaar kun je niets zeggen over het slagingspercentage.

30-40 lessen van een uur is trouwens vrij weinig. Meestal kost de auto goed leren besturen (schakelen) al 20 lessen.
Hier wordt gezegd dat je moet uitgaan van 55-60 lessen. (Grote Bovagrijschool) Slagingspercentage is 70% maar er is een tussentijdse toets en de leerlingen in automaat zakken vaker omdat ze vaak hun eigen problemen hebben. Ook leerlingen die een spoedcursus volgen zakken vaker.
Al geldt in het algemeen dat iedereen die examen doet het haalt.

De oudste hier heeft al rijexamen gedaan en is geslaagd, en kreeg alleen na het examen een mail voor een beoordeling van de rijschool.
Hoewel gezakte leerlingen waarschijnlijk niet zo’n mail krijgen gaat het hier om leerlingen die de gehele rijopleiding hebben afgerond en dus wel een mening kunnen hebben over een rijschool.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-06-2019 om 08:24

55-60

Dat is dus geldklopperij, 55-60 lessen. Volgens het CBR is 39 gemiddeld, maar dat klinkt me dus ook al als heel veel.

@Emma

@Emma

11-06-2019 om 08:40

Phryne

Zeker niet altijd. Hier iemand die dat wel degelijk nodig had, bij een goede, bovag rijschool, zonder facebook en helemaal oké (en die nu een zeer ervaren goede chauffeur is)
Er zijn echt wel een paar goede rijscholen hoor! 30 lessen is geen garantie voor goed leren rijden, niet bij iedereen. Met 60 lessen ben je niet per definitie een geldklopper, net zoals je met 30 lessen niet per definitie een goeie rijschool bent.

Blim

Blim

11-06-2019 om 10:33

maar

Maar jullie gaan alkemaal uit van een slechte rijschool en/of instructeur die om goede recensies gaat vragen. Waarom niet een goede rijschool die gewoon reclame wil maken. Ze is er al aan het lessen, ze weet al iets van die rijschool.

60 lessen vind ik ook nogal wat. Verder deel ik de ervaring ook niet net je: automaat duurt langer, spoedcursus ook. Nu ben ik niet zo kapot ban zo'n spoedcursus maar dat is wat anders. Wbt automaat ziet de rijschool hier dat er steeds meer gaan lessen in automaat ivm toekomst. Bedrijfsauto's zijn ook al vaak automaat

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2019 om 11:08

Nee hoor Blim

maar na een paar lessen weet je toch nog helemaal niet of het een goede rijschool is? Dat weet je pas als je bent geslaagd. En zoals hierboven al een keer als voorbeeld werd gegeven, na het invullen van de enquête of de review mocht de leerlingen niet meer klagen, want ze was toch positief geweest?

Nou ja, ik hoor bij de moraalridders hier, ik zou het zelf sowieso nooit doen, maar ik zou het mijn dochter zeker niet laten doen. Inderdaad vanwege de wellicht glijdende schaal. Vind het sowieso een naar idee dat ze straks minstens 40 uur alleen met een vreemde vent in een auto zit, maar daar moet ik overheen stappen, dat weet ik ook wel. Maar we hebben wel al een paar keer gesproken over wat te doen als... Gelukkig is de rijschool waar ze gaat lessen van een bekende, dat scheelt wel iets. En van zoon weet ik dat er ook echt geweldige instructeurs zijn, maar toch...

Merel

Merel

11-06-2019 om 11:26

mond op mond reclame

Hier beide kinderen naar verschillende rijscholen geweest. Zoon naar dezelfde als een vriend, waar die vriend tevreden over was. Zoon is in 1x geslaagd met 25 lessen. Dochter ging naar een andere, waar haar vriendje ook gelest had en zij is ook in 1x geslaagd, met 30 lessen. Ik had zelf een andere op het oog die ook heel goed te boek staat (half het dorp heeft daar gelest, maar die zat zo vol, dat het nog een paar maanden duurde voordat je eindelijk met je eerste les kon beginnen). Ik denk zelf dat rondvragen bij vriendinnen/neven/nichten en de ouders daarvan je wel een goed beeld geven over welke rijschool je moet kiezen (en ik zou dus zelf niet afgaan op een Facebook berichtje, maar het echt persoonlijk doen)
Dus ja, wat dat doet met de vraag van TO, het is leuk als je natuurlijk 2 gratis lessen krijgt, maar ik krijg er een raar gevoel bij, een goede rijschool hoeft dit soort truken niet uit te halen om klanten te krijgen.

Blim

Blim

11-06-2019 om 12:16

je hoeft er niet altijd wat achter te zoeken

Ik vind de stelling: dat weet je pas als je geslaagd bent, dan weer wat vreemd. Nee, natuurlijk weet je dat niet alleen als je pas geslaagd bent. Na een 5tal lessen konden ze hier allemaal wel zeggen of de rijinstructeur paste. 1 kind overgestapt naar een andere instructeur binnen dezelfde organisatie. Zou kinderen met fijne instructeur na een aantal lessen hebben gezegd : 2 lessen voor een review waren ze daar heel blij mee geweest.

Sommige scholen krijgen misschien minder reviews zonder reden en vragen daarom om mee te helpen meer klanten te krijgen. Nog steeds ervan uitgaand dat het een prima school is

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2019 om 12:49

Blim,

je ziet volgens mij over het hoofd dat er een 5-sterren review gegeven moet worden voor die 2 gratis rijlessen. Dus niet *een* review. Dát vind ik erg vreemd. En die 5 sterren, dat weet je dus volgens mij niet na een paar lessen. Of het een gezellige/prettige instructeur is, dat wel. Maar pas als de examinator je rijkunsten heeft beoordeeld weet je ook zeker of het een góede instructeur was.
Op school kan een docent prima een prettig type zijn, maar pas als ook op je toets blijkt of je de stof (op de juiste manier) beheerst kun je zeggen dat iemand ook een goede docent is.

Blim

Blim

11-06-2019 om 13:22

sterren

Ik denk dat je (de sterren op) Facebook te serieus neemt. 5 sterren zegt naar mijn idee in het beste geval niet meer dan : ja, was leuk. En 1 ster: het was een klote ervaring. Ik heb niet de overtuiging dat mensen heel serieus de sterren aantikken aangezien het bijna altijd of 5 of 1 ster is.

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2019 om 15:09

Blim, wij verschillen duidelijk van mening

Ik vind het raar dat je na een paar lessen en tegen een geldelijke vergoeding om reviews gaat vragen. Dat komt in ieder geval niet heel betrouwbaar over. Als je écht een goede rijschool/instructeur bent, dan vraag je na afloop om een review, en om het aantal reviews te verhogen kun je er op dat moment een beloning aan koppelen. Maar op dit moment, na een paar lessen, nou ja, dat vind ik dus louche klinken. En die schijn zou ik gewoon zelf al willen vermijden. Maar vooral vind ik zoals ik al zei de mogelijk glijdende schaal een zorg, en ook het voorbeeld van Marlene in reactie 42 vind ik een nare mogelijkheid. Dus ik zou er niet aan beginnen.
Maar als jij op zo'n manier graag makkelijk geld verdient, en de risico's voor lief neemt hou ik je echt niet tegen.

Blim

Blim

11-06-2019 om 15:29

Olifant en mug verschil, klopt dat we het niet eens worden

Helaas heb ze het mijn kindeten niet voorgesteld

Blim

Blim

11-06-2019 om 15:38

dubbel

de r en t zit te dicht naast elkaar.

Pennestreek: "dan vraag je na afloop om een review, en om het aantal reviews te verhogen kun je er op dat moment een beloning aan koppelen".

Je vindt de beloning dus wel oké, alleen het tijdstip niet?

"Maar als jij op zo'n manier graag makkelijk geld verdient, en de risico's voor lief neemt hou ik je echt niet tegen."

Je suggereert dat hetgeen waar jij op doelt niet voorkomt bij een instructeur die pas daarna om een review vraagt en een beloning geeft?

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2019 om 16:32

Verschil

Ik vind dat er een verschil zit tussen een (kleine) beloning voor het geven van een oprechte review, ongeacht of het een positieve of negatieve is, en het belonen van het geven een positieve review met maar liefst €80. Dat verschil zie jij niet?

Ik werk in de zorg, voor ons is het belangrijk dat cliënten een review achterlaten op zorgkaart.nl. Wij stimuleren het invullen van zo'n review. Niet met een beloning overigens, maar we benadrukken bij cliënten wel dat die reviews voor ons belangrijk zijn. En dan gaat het er gewoon om dat er voldoende reviews gegeven worden. Het is natuurlijk wel extra fijn als mensen positief zijn over je organisatie. Maar tegenwoordig vinden mensen die ergens niet blij of zelfs boos over zijn, over het algemeen een stuk sneller hun weg naar de sociale media, dan wanneer ze wel gelukkig zijn met jouw dienst of product. Helaas, maar wel waar. Dus ja, vooral mensen waarvan we weten dat ze blij zijn met ons vragen we om zo'n review te plaatsen. Maar omkopen? Nee, dat vind ik echt niet kunnen.

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2019 om 16:37

Dus nee

Je vraagt: "Je vindt de beloning dus wel oké, alleen het tijdstip niet?"
Nee, ik vind twee dingen hieraan niet oké. Om te beginnen het tijdstip, maar vooral de (voor een puber) ruime beloning van €80 voor een POSITIEVE review met 5 sterren.

Ik weet niet hoe ik het je nog duidelijker moet maken, als je het nu nog niet snapt. Er wordt geen beloning gegeven voor het plaatsen van een review, de dochter van TS krijgt alleen een beloning als ze een positieve review plaatst. Ook als ze zelf eigenlijk niet zo heel positief is over de rijinstructeur.

Marie

Marie

11-06-2019 om 18:58

Review

Het is niet fout naar vragen om reviews vind ik wel erg irritant.
De weinige keren dat ik een (zeer lovende) review heb geschreven was dat zeker niet gevraagd. Dan zou ik het wrs niet gedaan hebben.

leesvoer

Na het lezen van het boek "de cirkel" van Dave Eggers geef ik eigenlijk nooit meer ergens een review

Jippox

Gaaf boek he! De verfilming was een aanfluiting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.