Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Trudy

Trudy

05-11-2012 om 13:20

Vraag over stufi en ov kaart

Zoon wordt in januari 18.zit in atheneum 5,Ik begreep dat de kinderbijslag vervalt? of krijg ik het eerste kwartaal in 2013 nog wel?En heeft zoon ook recht op stufi en ov? of is dat pas als hij een vervolgopleiding gaat doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-11-2012 om 13:41

Volgens mij

Volgens mij krijg je de kinderbijslag altijd achteraf. Dus rond 5 april het bedrag voor januari t/m maart. In 2013 krijg je dus nog twee keer kinderbijslag, in januari en in april. Stufi en ov weet ik niet, maar het lijkt mij logisch dat je dat pas krijgt als je een vervolgopleiding doet. Staat er niets op de site van de SVB over de tussenliggende periode?

Sawo

Sawo

05-11-2012 om 13:49

Via ib

Hoi Trudy

Kinderbijslag vervalt per 1 april 2013. Je zoon kan dan via duo tegemoetkoming scholieren aanvragen zie link
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegscholieren/tegemoetkoming_scholieren.asp.

Ov kaart niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2012 om 13:56

Goeie vraag

Je bent tot je 18de leerplichtig dus tot die tijd is onderwijs gratis. Vanaf 18 jaar officieel niet meer, dan moet er dus betaald worden, met uitzondering van leerlingen op het Voortgezet Onderwijs die nog 18 moeten worden in dit schooljaar. Leerlingen die op 1 augustus 2012 al 18 jaar of ouder zíjn moeten betalen, leerlingen die dus ná 1 augustus 18 worden hoeven niet te betalen voor 2012/2013. Voor leerlingen die dus voor 1 augustus of op 1 augustus 18 zijn is het mogelijk om een tegemoekoming scholieren aan te vragen: http://www.ib-groep.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2012 om 14:04

Geen ov studentenkaart

Je krijgt op het VWO geen ov-studentenkaart als je 18 bent geworden.

ilsepilse

ilsepilse

05-11-2012 om 15:01

Hier

zoon werd 4 oktober 18 jaar, nog net kinderbijslag gehad, ov ging pas in toen hij 18 werd dus moest hij nog een maandabonnement nemen voor september om op en neer ter reizen naar Amsterdam.
Studiefinanciering heeft hij eind september binnengehad, zorgtoeslag ook, en je betaald pas zorgpremie dan vanaf 1 nov..

Trudy

Trudy

05-11-2012 om 17:46

Ik begrijp je niet kaaskopje?

Tot nu toe begrijp ik uit de reacties dat zoon een tegemoetkoming voor scholieren mag aanvragen? Alleen Kaaskopje spreekt dat tegen:

Kaaskopje :Voor leerlingen die dus voor 1 augustus of op 1 augustus 18 zijn is het mogelijk om een tegemoekoming scholieren aan te vragen:

Zoon wordt in januari pas 18,wanneer kan ik voor hem dan een tegemoetkoming aanvragen?Niet nu? maar pas in augustus van schooljaar 2013?

Sawo

Sawo

05-11-2012 om 18:16

Tegemoetkoming

Hoi Trudy

De tegemoetkoming kan aangevraagd worden zodra je geen kinderbijslag meer krijgt en heeft niets te maken met 1 augustus zover ik weet.
Alleen kan jij de tegemoetkoming niet aanvragen maar je zoon. Ook kan zorgtoeslag aanvragen vanaf zijn 18e en moet een eigen zorgverzekering regelen.

groet

Saar

Brianna F

Brianna F

05-11-2012 om 22:45

Tegemoetkoming

deze is bedoeld voor VO scholieren die 18 zijn en geen kbs meer krijgen. Ik heb dat t/m augustus gekregen totdat kind studiebeurs kreeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2012 om 23:43

Trudy

Wat een ingewikkeld gedoe is het ook Ik lees het over en nu ik erover nadenk hebben wij ook al een tegemoetkoming gehad voor er studiegeld betaald moest worden. Ik spreek het dus niet meer tegen

rab

rab

06-11-2012 om 10:25

Ook

Wij zitten er ook net midden in. Dochter, 6 vwo, is deze maand ook 18 geworden. De kinderbijslag houden we nog tot januari en dan krijgt ze de tegemoetkoming scholieren. Dit is een overbrugging om evt schoolkosten mee te betalen. Jij zult dus in jan. febr maart nog kinderbijslag krijgen en in april krijgt je zoon dan tegemoetkoming scholieren. je moet het nu wel al aan gaan vragen.
Ook zorgtoeslag aanvragen.

Arawen

Arawen

06-11-2012 om 13:21

Voor de duidelijkheid

Even toevoegen: vanaf het moment dat het kind 18 wordt stopt de kinderbijslag en krijg jij als ouder niets meer. Alleen het kind kan zelf aanvragen en krijgen (de overbruggingstoeslag waarover al gesproken werd en daarna de stufi). Je kunt hooguit met je kind afspreken dat hij/zij het geld weer naar jou over maakt..

Het is een heel geregel voor zo'n nauwelijks uitgegroeide puber. Zelf DigiD aanvragen, zelf formulieren (op internet) invullen.. zelf ziektekostenverzekering afsluiten... 't is me wat..

Trudy

Trudy

06-11-2012 om 17:04

Thanks

Het is duidelijk,we weten nu waar zoon aan toe is,bedankt voor de hulp.

ilsepilse

ilsepilse

07-11-2012 om 20:05

Arawen

ik betaal nu zf en krijg toeslag van zoon (dit kan hij aangeven in het formulier voor toeslag), studiefinanciering houdt hij dan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.