Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vragenlijst ggd, lachwekkend als het niet zo dom was

Mijn 15 jarige had vandaag op school op de computer een vragenlijst van de ggd ingevuld.
Ze vertelde dat ze ROOD had gescoord op beweging. Dat verbaasde me, want ze hockeyt 6 uur per week, heeft 4 uur per week sport op school en fietst op schooldagen ca 22 km. Was toch niet genoeg, want ze had ingevuld dat ze niet dagelijks een uur bewoog. Want op zondag doet ze meestal niets. Daar kwam het rood van volgens de verleegkundige die erbij was.
Ook was voeding ROOD. Dat was gekomen omdat ze niet dagelijks fruit at. Dat ze ook genoeg dagen waren dat ze wel 3 stuks eet en dagelijks groente is blijkbaat niet genoeg.
Jee, ik viel van mijn stoel.
Hoe creeer je onzekere pubers? Of bijna net zo erg: hoe creeer je volstrekt onverschillige pubers, die denken dat de GGD gek is geworden?


mirreke

mirreke

16-11-2015 om 20:11

Niet laten meedoen...

aub. De ggd heeft niets te maken met de eetgewoonten en bewegingspatronen van je kindQ

Mach

Mach

16-11-2015 om 20:28 Topicstarter

Ik heb vast niet goed opgelet

Kan me niet herinneren dat ik hier bericht van gehad. Maar dit soort dingen regelt mijn kind zelf en ik mis wel eens een briefje van school als kind het niet van belang acht.

bieb63

bieb63

16-11-2015 om 21:37

tja

dat is dus het enorme manco van dat soort onzinnige tools: op computer lijst invullen en computer 'maakt' er dan iets van, zonder ruimte voor aanvullende info en daardoor andere conclusie. Het is of ja of nee, of a of b, zonder enige nuance.

Hmm.

Zag net deze week de mail van school voorbijkomen. Wie zwijgt stemt toe, anders weigerformulier meegeven asn de kinderen. ' mijn kind doet niet mee, want...' Ja...je moet jezelf zelfs nader verklaren.

Volgende probleem...de kinderen....maar als ik nou de enige ben die niet meedoet mam, dat vind ik stom!

Heb ze dit draadje laten lezen...en dat snapten ze prima.

Compromis: als ze niet de enige zijn leveren ze t weigerbriefje in, als ze wel de enig zijn gaan ze de hele vragenlijst absurd gewenst invullen. Wat trouwens nog best lastig is, want zonder het even met ze te checken waren beide kinderen vergeten dat 16km die ze dagelijks fietsen ook telken als sport/ beweging. Dat hadden ze al,even echt niet bedacht ( vwo 2 en 4, dus best pienter normaal gesproken.)

Aaarghhhhh! Wat een waardevolle data zal dit weer gaan opleveren.....

Sanne

Sanne

16-11-2015 om 22:29

Want...

Achter de want schreef ik: omdat ik dat niet wil.

Katniss

Katniss

16-11-2015 om 22:35

Groep 7

Grappig, ik heb net het formulier van groep 7 voorbij zien komen. Netjes ingevuld en bij het onderdeel 'hierbij geef ik toestemming om de inhoud van het formulier met de leerkracht te bespreken' heel groot NEE gezet. Niet ondertekend. Ik ben benieuwd of dat gewoon wordt gevolgd.

Mach

Mach

17-11-2015 om 00:39 Topicstarter

IngridT

Hier had dochter wel door dat 22 km fietsen sport was, maar dat omdat 11 km binnen een half uur fietste had ze bedacht dat dat dus geen uur was en niet meetelde. Dus die twee dagen dat ze niet hockeyt of schoolgymt door de week telde ze niet mee. Ze had dus gewoon langzamer moeten fietsen om goed te scoren op het ggd lijstje om dat uur per dag ook echt elke dag te halen

Mach

Mach

17-11-2015 om 00:40 Topicstarter

ingridt

Dat er dan een andere dag 3 uur sport was, werd volgens haar niet meegerekend. De norm was dagelijks een uur

Half a twin

Half a twin

17-11-2015 om 08:25

Gewenste antwoorden geven.

Die GGD lijsten worden hier al sinds het consultatiebureau ingevuld naar GGD normen. Overal de gewenste antwoorden geven en het gaat goed met je kind. Heb het net gedaan voor mijn groep 7 kind overal het meest gewenste antwoord ingevuld.
Dat heb ik geleerd sinds ik met de eerste op het consultatiebureau wel eerlijk was, wat een conternatie kwam daarvan zeg.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 09:29

halfatwin

Ja en nu moet je dus ook nog je kind instrueren om dat zo in te vullen in de tweede van het VO. Je ziet boven al hoe moeilijk het is.

Het heeft hier overigens wel gezorgd voor een hoop plezier. Oudste was met iemand aan het skypen die ook mee kon luisteren dus die kwam ook niet meer bij. Wat een mop.

Overigens vind ik 11 km fietsen binnen het halve uur behoorlijk snel. Hoe oud is dit exemplaar Mach? Achttien km per uur is gemiddeld en zij komt dus uit op 24. Lukt dat ook met tegenwind?

Lou

Lou

17-11-2015 om 09:45

"mag niet"

Mijn instructie voor mijn tweedeklasser vorig jaar luidde: zeg maar dat het niet mag van je ouders. De hele klas zat het formulier in te vullen en zij las een boek. Wel als enige trouwens, maar dat vond ze niet erg. Nooit meer iets over gehoord. Kennelijk kan het soms toch eenvoudig zijn.

Elisabeth

Elisabeth

17-11-2015 om 10:20

heel erg

Die van mij had expres van alles ingevuld die niet waar waren. Gesprekjes gehad daarna! Ja, zegt ze, dit neem je toch niet serieus! Flauwekul, niemand hoeft te weten wat ik eet of hoeveel ik beweeg! En al zeker niet of ik drank en drugs gebruik. Moet ik toch lekker zelf weten. Stomme vragen, stomme antwoorden.

Daar zat ik dan.....

pfff.....

Half a twin

Half a twin

17-11-2015 om 10:21

instructie geslaagd

Kind in de tweede heeft instructie gehad van mij en keurig ingevuld wat wenselijk was. Ze heeft ook op de lagere school al zo'n vragenlijst keurig ingevuld.

D3 mijne fiets 10 km enkele reis en soms binnen een half uur veel lange stukken en voor de wind is ze er zo. Niet alle kinderen kunnen dat. Ze gaat altijd weg voordat ze in het peloton terecht komt want dan is het tempo er echt uit, dat haalt de 16 km per uur nog niet.

Niet ingevuld

Ik kreeg vorig jaar van te voren een brief thuis van de GGD waarin ik kon aangeven of ik mijn kind wel of niet wilde laten meedoen met het onderzoek. Ik heb toen - in samenspraak met mijn dochter - aangegeven dat ik niet wilde dat ze meedeed.
Toen op school de vragenlijsten moesten worden ingevuld, hoefde mijn dochter (als enige van de klas) het niet in te vullen en mocht toen naar huis. Alle andere kinderen waren toen jaloers op mijn dochter. Zij hadden ook liever naar huis gewild i.p.v. dat stomme formulier in te vullen. Ik was trouwens verbaasd dat zij de enige was. Zij vond dat zelf niet erg en was juist blij dat ze het niet in hoefde te vullen.

Groet,
Pina

Mach

Mach

17-11-2015 om 17:33 Topicstarter

Jamie

Ze fietsen inderdaad snel. Ze is 15, 1.58 met een klein model vrouwenfiets. Maar een tempo dat ze hebben!
Ze zal er ook wel eens langer over doen, maar voor haar idee was het 2 keer een half uur en dus niet meetellend. Onzin . Maar de gedachten van pubers zijn soms ondoorgrondelijk
Deze vragenlijst ging trouwens op de computer. En dan kreeg je ROOD als je te weinig bewoog volgens hen. En met uitleg erbij dat elke dag 1 uur moest.
Idem met fruit en groente. Ook rood scherm omdat ze keurig aangaf dat er ook wel eens een dag was dat ze niet 2 stuks fruit at. Op andere dagen drie of veel groente was blijkbaar niet interessant

Puck

Puck

18-11-2015 om 14:08

herkenbaar die vragenlijsten en interpretatie

Die vragenlijsten zijn ook bij de 5 jarigen al erg raar. Jongste was een kind met heel veel vriendjes en vriendinnetje op die leeftijd, speelde overal en met iedereen. Op die vragenlijst stond of kind een vast vriendje of vriendinnetje had. Daar dus NEE ingevuld. Conclusie van GGD: kind heeft moeite met maken van contacten.... Yeah right! Vanaf dat moment nooit meer naar GGD geweest behalve voor de vaccinaties.

Half a twin

Half a twin

18-11-2015 om 14:52

Volgens dochter ook niet mach

Dat fietsen naar school telt volgens dochter ook niet als beweging, dat had degene die uitleg gaf gezegd. Nou kan ik mij dat voorstellen als een kind binnen 5 minuten op school is maar 10 km enkele reis telt voor mij wel als bewegen, zeker met het tempo dat dochter aanhoudt.
Vage vragenlijsten waarop alleen maar vage antwoorden gegeven kunnen worden. Hoop dat het invullen zonder gevolgen blijft. Voor zoon in groep 7 dingen in moeten vullen die vragen op gaan roepen bij de GGD hoop dat de toelichting die ik erbij heb gedaan genoeg is voor ze.

fiona

fiona

18-11-2015 om 16:12

vragen?

Mijn dochter gaat het volgend jaar (komt de vragenlijst altijd in tweede klas?) vast heel vervelend vinden om als uitzondering ze niet in te vullen, dus liever bereid ik haar voor op de vragen.
Zijn ze ergens te vinden? Of weten jullie nog meer vragen?
Gut, heb haar vorige week van mijn wijn laten proeven (zoals verwacht vond ze het smerig) komen daar ook vragen over?

(Zelf heb ik ze uiteraard sociaal wenselijk ingevuld, al hoefde ik daar niet eens voor te liegen, maar dochter vertrouw ik dit minder toe.. )

Angela67

Angela67

18-11-2015 om 16:15

fiona

mooi leermomentje voor je dochter
uitzondering kun je ook leren zijn
is echt niet zo erg
gr Angela

Half a twin

Half a twin

18-11-2015 om 16:44

fiona

Inderdaad over roken en drinken, voeding en beweging. Hoeveel groenten en fruit er word gegeten of er wel een uur beweging per dag is. Daar moet ze zo positief mogelijk op antwoorden.
De fietritten horen niet bij het bewegen, maar volgens mijn persoonlijke norm wel dat soort dingen moet je haar even uitleggen dat ze dat zo goed mogelijk invult.

Wikka

Wikka

18-11-2015 om 17:28

beweging

Wat ontzettend raar dat meegedeeld is dat van en naar school fietsen niet telt als beweging.
Terwijl men juist er steeds meer van overtuigd is dat dit soort dagelijkse beweging veel belangrijker is dan sport. En dat daar ook het meeste winst te behalen is: fiets of lopen in plaats van auto of o.v., trap i.p.v. lift, etc. Kleine moeite, kost geen of weinig extra tijd, grote winst.

Echt, 2 x per dag een half uur flink fietsen is enorm gezond!

Ik vraag me ook af wat voor beweging ze dan willen, een uur per dag: iedere dag sporten? hardlopen in het park? dat kan toch niet dagelijke? wat telt dan wel mee?!

Jamie

Jamie

18-11-2015 om 17:29

Inderdaad

En dan telt bijvoorbeeld een uur keepen opeens wel mee? Lijkt me toch stukken minder lichaamsbeweging!

Half a twin

Half a twin

18-11-2015 om 21:09

zo lachwekkend dat hele gedoe

Voor volwassenen telt huishoudelijk werk wel mee bij de dagelijkse beweging. Ik was vandaag goed bezig. Badkamer soppen, beneden de stofzuiger er door geslingerd en nog wat van ddie kleine klusjes.

Schoolarts

Gaat het hier om het bezoek van de schoolarts in groep 2, 7 en de tweede klas van het vo?
Dat is niet verplicht. Mijn dochter zit in groep 7 en de schoolarts kwam in oktober al langs maar ik heb een nummer van de ggd gebeld en laten weten dat mijn dochter daar niet heen gaat. Geen probleem, dochter was wel enige van de klas en kreeg er vragen over maar dat is het,
Mijn dochter kreeg net als de andere kinderen in haar klas de enveloppe mee met een vragenlijst waar ik me afvraag hoe objectief die is. Overal kan je wel bedenken wat goed en slecht is, daar doet dochter niet aan mee,

Ik vernam trouwens dat meisjes in de tweede klas van het vo gevraagd worden hoe oud ze waren toen ze ongesteld werden. Ik snap niet waarom dat gevraagd wordt. Een ja ik ben ongesteld of nee nog niet is prima? Vanwaar die leeftijden die wellicht lang niet altijd eerlijk zijn! Die kinderen zijn dan al een jaar of 13-14, als ze te vroeg ongesteld zouden worden is het allang een beetje laat om er wat aan te doen en wrs gaan ouders zelf wel naar de huisarts als een 6-jarige ongesteld wordt...

Vragen

Met vragen erover die ze kreeg bedoel ik van klasgenoten. Dochter heeft gewoon gezegd dat II het niet wil en klaar,

40er

40er

29-11-2015 om 08:47

tja

Groep 7 ook geen toestemming gegeven, maar er werd wel gebeld hoor. Het was heel belangrijk om dit toch echt wel te laten doen. Yeah right! Niet gedaan en volgend jaar hoeft zoon het ook niet (2e voortgezet).

Ik zie lees hier nu over een briefje. Geven jullie die mee aan je kind aan het begin van het schooljaar? Of moet je afmelden via de ggd?

Jamie

Jamie

29-11-2015 om 09:45

Izabela

Over het algemeen moet je het niet zo persoonlijk zien, ze willen niet weten wanneer dat ene kind ongesteld is geworden, ze willen een gemiddelde weten dus nee ze vragen dat niet om actie te ondernemen. Kinderen in de tweede kunnen een schat aan informatie geven over cijfertjes, lengte, gewicht, menarche etc. Of ze dit ook echt vragen weet ik niet, handiger is het om dit via het formulier te vragen, niet plompverloren als kind voor je staat.

Grove kam

Inderdaad. Het is voor de statistieken. En omdat er zo veel kinderen meedoen (de meeste van de ± 200.000 per leeftijdsgroep doen wel mee) maken de onzorgvuldigheden niet meer zoveel uit.

Er zullen beslist kinderen zijn die jokken of wenselijke antwoorden geven maar die vallen in het geheel toch door de mand, ook omdat het niet echt van belang is het zo precies te krijgen. Trends zijn van belang. Welke antwoorden gaven kinderen van dezelfde leeftijd 5, 10 en 20 jaar geleden?

Ik vind trouwens juist dat het kwalijke van de enquête.
Want de kinderen die wel mee doen worden dan toch maar uitgehoord op een veel te persoonlijk niveau in een omgeving waar ze eigenlijk veilig zouden moeten zijn: op school. Waar leerkrachten geen vragenlijsten uit horen te delen met vragen over hun seksuele ontwikkeling.

Er doen veel meer kinderen mee dan werkelijk nodig is voor een zorgvuldig generatie- of bevolkingsonderzoek.

Ik vind dat dat onderzoek zich zou moeten beperken tot een noodzakelijk aantal en bovendien dat dat niet op school plaats zou mogen hebben.

Op school kun je kinderen alles voor houden. Daar horen ze te luisteren en te doen wat de meester zegt. Die macht van school en leerkrachten mag je niet misbruiken.

En dan nog iets

Afmelden is al teveel, ze behoren jou toestemming eerst te krijgen voordat ze de vragenlijst laten beantwoorden. Maar alle bochten worden gewrongen om je kind toch mee te krijgen, volstrekt tegen de regels in.
Dochter heeft inmiddels een briefje voorin haar agenda dat ze niet mee mag en dat ze mij kunnen bellen.
Ik ga me toch niet spontaan melden voor het weigeringregister.

Statistieken

Ik had al het idee dat het enkel voor de statistieken is hoor. (:
Maar zulke vragen stellen op school is inderdaad niet de fijnste plek.

Van mijn dochter begreep ik dat de kinderen die wel naar het groep 7 onderzoek gingen, alleen gemeten en gewogen zijn, verder niks. Alleen een enkeling deed een oogtest op de gang, maar dat moet op verzoek van de ouders zag ik in de brief in de envelope.

Als ik wil weten of de ogen van mijn dochter goed zijn ga ik wel naar de opticien toe voor een echte oogtest maar oke.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.