Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bezorgde moeder

bezorgde moeder

06-10-2009 om 01:14

Vriendin dochter lijkt te ontsporen(lang)

Dochter 15 komt steeds vaker met verhalen thuis dat haar vriendin 14 geregeld in het weekend en nu dus ook al twee keer op school stoned is. Ook vertelde ze dat haar vriendin in het weekend bij iemand logeerd waar geen toezicht is. Daar door gaat ze naar feesten met die vriendin en drinkt daar alkohol.Haar ouders denken dat die logeerpatij wel oke is. Ik maak mij wel zorgen om de vriendin van mijn dochter.Ook ik heb gezien dat ze hier zondag stoned aan de deur kwam en het lag mij op het puntje van de tong om haar hier over aan te spreken. Gezien het gelieg ook naar mij toe over bepaalde zaken die ik ook met haar moeder heb besproken heb ik er toch niets van gezegd.Ze zal het naar mij toe toch ontkennen.
Ook vertelde dochter iets over onder dwang dat vriendin dingen niet zou mogen e.d van een vriend?. Is het nu allemaal grootspraak naar mijn dochter toe of is het echt waar.
Het punt is dat de ouders van die vriendin mijn dochter dus verwijten dat ze van havo naar de mavo terug is gezet.Ook daar een gesprek met haar ouders over gehad dat dit niet klopt.Dat dochter haar zelfs heeft geholpen bij een bepaald vak om haar schrift wat wel in orde was aan vriendin te gevende om aan een docent te geven om vervolgens ook nog een hoger cijver te krijgen dan dochter.Ook is dochter zo lief(gek) geweest om vorig jaar schriften aan haar te geven en die laten overschrijven omdat die vriendin het gewoon niet af had.Dit heb ik niet verteld (had ik misschien wel moeten doen).Ik heb zelf gezien dat dochter het wel allemaal af had en er hard aan gewerkt had in een vakantie. Ook nu zeggen die ouders dat het beter is voor hun dochter,dat ze in de klas niet meer bij elkaar gaan zitten Dochter doet dit ook meestal niet meer en is met alle vakken bij. Ook ik vind dit beter voor mijn dochter en ze ziet in dat het ook beter is voor haar. Ik controleer aan de eind van de week haar school werk en het is nu is het in orde.Vriendin haar werk niet volgens dochter. En dochter ziet ook wel in dat ze dus niets meer moet laten overschrijven.Ook met moeder van vriendin over gehad dat het gewoon nodig is om hun werk te controleren.Het liep hier eerst ook niet goed zonder die controle en een goed gesprek hierover.
Dochter baald ook van de houding van vriendin maar heeft zo iets van laat ze maar verder in de shit zakken voordat we stappen ondernemen naar haar ouders.Kunnen haar ouders zien dat het niet aan mij ligt maar aan hun eigen dochter die ze gewoon voorliegt.Dochter heeft ook wel contakt met broer van vriendin en die weet ook wel het een en ander over zijn zusje wat hun ouders ook niet weten.
Ik heb het er met mijn dochter over gehad en hoe moeilijk ik het vind om niet naar die ouders toe te stappen dat het niet goed gaat.Ook ik ben boos dat ze nog steeds vinden dat dochter schuldig is dat hun kind nu een stap terug doet en in hun ogen in een negatieve spiraal zit. Onze dochter gaat niet om met de personen waar vriendin nu mee omgaat(vind ze dom en soms eng). Ik ken ze al 10 jaar en had na het voorval van afgelopen schooljaar altijd een goed contakt. Ik vind het zo dubbel,mijn verstand zegt ingrijpen,mijn gevoel is laat het maar uit de hand lopen(eigenschuld).Ik denk niet dat ze weten wat ik nu weet. Mijn dochter verteld het mij en ik vraag er naar,ook ik zie dus dat het niet goed gaat.Het vervelende is dat ze mij ook dingen vertelde waar haar ouders niets van wisten en als ik vroeg waarom vetel je het niet,was het vaak dan worden ze weer boos en ze snappen het toch niet e.d.Ze liegt over zoveel dingen naar haar ouders.
Ik voel me dan ook zo ongemakkelijk als ik bij haar ouders ben.Wat moet ik doen. Wat moet ik nu doen?.
En als ik het vertel hoe moet ik beginnen,ik weet al weer te lang te veel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weten is medeverantwoordelijkheid

Wat een ingewikkelde toestand, bezorgde moeder...
Volgens mij is het zo complex vanwege alle wiebelige relaties. Tussen jou en die ouders is (oud) zeer en tussen jouw kind en hun kind is (oud) zeer. Daarbij worstel je ook nog met je rol naar jouw kind en naar hun kind als het gaat over duidelijk je zorgen uiten en je mening geven.
Om het wat simpeler te maken de volgende vraag: stel nou dat jouw dochter dit zorgwekkende gedrag zou vertonen zonder dat jij het wist, zou je dan willen dat die andere moeder jou zou informeren? Ja natuurlijk! Want wat je niet weet kan je ook niet aanpakken.
Als je kennis hebt van 'foute' zaken en je kiest ervoor om niks te doen, maakt je dat medeverantwoordelijk voor het doorgaan van dat foute gedrag. Dat is mijn stellige overtuiging. Plus: Liever een boze volwassene dan last van mijn gewetem over een kind waar het niet goed mee gaat.
En tegen jouw eigen dochter zou je het ook precies zo kunnen uitleggen.
Succes, Onyx

Wat voor'n relatie héb je met die ouders?

Zijn de ouders van je dochters vriendin ook vrienden van jullie? Want dat snap ik niet helemaal uit je stukje. Waar zie je die ouders dan? Want ik zie over het algemeen amper de ouders van vriendinnen van dochter....zelfs niet die ouders die ik al 10 jaar ken. Hoogstens als we elkaar eens toevallig tegenkomen ergens of als we elkaar bellen omdat afspraken niet helemaal duidelijk zijn (b.v. met ophalen/brengen van de pubers).Of als we bij toerbeurt de pubers brengen dat we even samen aanwippen om vriendin te halen, maar dan zijn we ook zo weer weg.... Maar verder....?
In die korte vluchtige contacten zou ik geen tijd hebben om zoveel over en weer uit te wisselen over onze pubers.Wij hebben wel eens gehad dat dochter wist dat het erg slecht ging met een vriendin op school (slechte schoolresulaten) en dat de ouders het niet wisten en ik wel omdat dochter het vertelde. De ouders van die vriendin ken ik ook wel en best 'goed', dochter gaat al járen met het meisje om...ook al op de basisschool. En ik heb er ook wel even mee gezeten, zal ik het hun zeggen of niet? Maar vindt ook dat ze op een leeftijd zijn dat ze zoiets toch echt zélf moeten oplossen. Dus dat heb ik niet gedaan. Wel heb ik erop aangedrongen dat dochter vriendin pushde om er met de mentor over te praten, dat heeft dochter ook gedaan en ze zijn zelfs samen naar de mentor geweest, dochter ter ondersteuning om het op te lossen. En het werd ook opgelost. Door de meiden met de mentor. Dus zo kan het ook.
Ik vindt het geen leeftijd meer waarop je maar meteen in de bres moet springen voor ze en alles via de ouders moet spelen. Kan je dochter met haar zorgen niet terecht bij een mentor/mentrix op school? Ik denk ook dat als jij(of jullie) je ermee bemoeien dat jullie misschien ook weer de schuld hiervan krijgen....Dat vriendin blowt en in deze vriendengroep terecht is gekomen door jouw dochter. Ik denk dus dat je beter wat afstand kan houden, hoewel ik je zorgen begrijp. Als je dochter niet alleen naar een mentor durft/niet weet hoe dat aan te pakken, kan je ook nog zelf een afspraak maken op school.Dan ga je mee en daar laat je dochter zoveel mogelijk het gesprek voeren, laat je dochter d'r zorgen maar uitspreken. Dat lijkt me ook goed voor je dochter, ze voelt zich nu w.s. medeverantwoordelijk omdat ze het weet. Zo zou ik het denk ik doen. Het gewoon bij school leggen. Dan heb jij je best gedaan en je dochter ook en kan je ook niet beschuldigd worden dat jullie je ermee bemoeid hebben.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

06-10-2009 om 22:35

Misschien

contact opnemen met de counsellor van school? Dan kan z/hij het gesprek met het meisje eens aangaan? Moeilijk hoor! Ik heb ook een beetje wat Onyx heeft: je voelt dat het kind naar de bliksem gaat, je staat er bij en kijkt ernaar en tjatjatja, zou je daar niet wat aan moeten doen.......Ik neig naar "ja".

Tirza

En als jij met het meisje praat?

Oke nu is het duidelijker. Nu kan ik me de situatie voorstellen. Wij hebben ook zo'n buurmeisje dat al vanaf klein af aan hier komt (en dochter daar) en in onze vorige buurt had oudste ook zo'n buurtvriendin. Wat wij wel altijd (of als het nodig is) doen is elkaars kind een beetje 'opvoeden', als buurmeisje hier is en dochter en zij doen samen iets wat niet mag, dan geef ik ze beiden straf. Samen of appart of ik stuur buurmeisje naar huis voor straf en dochter naar d'r kamer en zeg dat ze pas weer mogen spelen als ze erover nagedacht hebben en hun excuses aangeboden (of zoiets). Andersom krijgt dochter wel eens straf bij de buren dus. We leren ze dingen in tweevoud, als ik iets oefen met dochter, doe ik buurmeisje er meteen bij en andersom doen de buren dat ook. Soms beslissen we voor elkaars kinderen dat ze weg mogen of ergens naar toe. Dat gaat hier eigenlijk altijd in harmonie.De buren en wij zitten eigenlijk aardig op 1 lijn qua opvoeding en extreme dingen melden we altijd aan elkaar en als het kan overleggen we samen of we overleggen achteraf.Maar ik begrijp uit jouw bijdrage dat jullie wat dat betreft niet altijd op 1 lijn zitten (gezien de beschuldiging). Maar kan jij niet met het meisje praten? Zeggen dat je op de hoogte bent en eisen dat er e.a. veranderd en dat je het anders aan haar ouders verteld? Haar leugens en bedrog? Of aan haar mentor. Gewoon open kaart spelen....zodat buurmeisje weet dat jij van alles op de hoogte bent of in een ´begripvol´ gesprek bij een kopje thee....vertellen dat je je zorgen maakt en dochter ook en waarom ze nu zulke dingen doet.En dat ze toch ook zelf wel weet....etc.etc.
Ik denk dat jij ook een soort ´opvoedende rol´ hebt in haar leven, net zoals haar mentor en haar ouders. Als ze al 10 jaar bij jullie over de vloer komt zal ze toch enigzins wel onder de indruk zijn van jullie mening en gezag, niet dan?
Zo zou ik het denk ik doen met buurmeisje en haar de kans geven d´r leven te beteren. Als dat dan niet het geval is kan je altijd nog naar d´r mentor of d´r ouders.
groeten albana

Hillary

Hillary

08-10-2009 om 10:56

Mooi

Nou is het in ieder geval jouw probleem niet meer. Ouders zijn al via andere wegen geattendeerd. Nu maar hopen dat jouw dochter niet de schuld krijgt van ze. het is nu eenmaal heel moeilijk voor sommige ouders om toe te geven dat iets aan hun eigen kind ligt en niet aan een ander.

Voorbeeldfunctie

Als jij je werkelijk zorgen maakt om het welzijn van vriendinnetje dan kun je maar een ding doen: open kaart spelen.
Wat er nu in feite gebeurt is dat je aan jouw dochter laat zien dat het geoorloofd is om heel veel te praten -om het woord roddelen maar te vermijden- zonder dat er positieve actie op volgt. Jouw mening is hartstikke duidelijk bij dochter, en daarmee sta je al tussen die vriendschap. Aan vriendin laat je ongewild zien dat het allemaal niet uitmaakt, ze komt overal mee weg. Of anders gezegd: niemand trekt zich werkelijk genoeg wat van haar aan om in actie te durven komen.
Jij voelt je schuldig en laf. Terecht vind ik. Maar bekijk het eens anders. Je bent gewoon bang. Niet voor die meiden en hun relatie, maar voor de eventuele boosheid van vriendin en haar ouders. Hard gezegd: je kiest voor jezelf ipv van voor dat meisje waar jij je zo zorgen om maakt. Als jouw zorgen echt terecht zijn, vind ik dat een slecht argument om niks te blijven doen en te hopen dat iemand anders wel zijn verantwoordelijkheid neemt.
Open kaart spelen dus. En dat betekent met beide ouders en beide meiden om de tafel en je zorgen uitspreken. Zo simpel is het werkelijk. Omdat de tijd nogal dringt, vanwege het kamp, zou vandaag een goede optie zijn. Plus: waarom uitstellen tot morgen wat vandaag ook kan gebeuren?
Andere optie kan zijn om iemand van school in vertrouwen te nemen. Niet om te klikken in de hoop dat zij het oplossen, maar om advies in te winnen hoe jij hiermee om kunt gaan. Kun je anoniem doen, dus zonder de naam van vriendinnetje te noemen. Even bellen om een afspraak vandaag te krijgen - klaar!
Succes, Onyx

reina

reina

14-10-2009 om 19:12

Lijkt me een goed idee

Als je het om welke reden dan ook moeilijk vindt de ouders te waarschuwen zou je contact op kunne nemenmet de mentor en afspreken dat dochters naam niet genoemd wordt, hij/zij kan dan de ouders inlichten over de zorgen omtrent hun dochter.

Mij niet

Ik vind het niet zo verstandig om met andere mensen hierover te gaan praten terwijl je anoniem wil blijven. En al helemaal niet als je de ouders nog regelmatig ziet. Straks vertelt moeder dat ze op school moest komen omdat school 'zorgen' had over haar dochter. En dan moet jij neutraal blijven kijken: oh ja?
Als je het rechtstreeks met de ouders bespreekt kan het zijn dat je dochter heel kwaad wordt (vertrouwen?). Ik denk dat je aan de je dochter moet vragen: wat wil jij dat ik met deze informatie doe? Je kunt dan ook zo authentiek mogelijk bij jezelf blijven: wat vind je zelf lastige dilemma's. Bespreek dat met je dochter en teksamen een plan waarbij jullie je allebei happy voelen. Dan deel je het ook samen als er eventueel consequenties uit voortrollen (vriendin boos, ouders boos, of juist het dragen in lijdzaamheid en machteloosheid).
Dus niet roddelen, niet anoniem gaan vertellen, niet ertoe bijdragen dat er nog meer gelogen moet worden. GEwoon authentiek en eerlijk blijven en dat betekent dat je eerst moet kijken wat jij kunt betekenen in de relatie naar je dochter toe: waarom vertelt ze et, vrwacht ze dan iets van je, of wil ze het gewoon kwijt, wet ze dan wat het voor jou betekent etc.

Tsjor

Wijze dochter

Ik denk ook dat het goed is dat je dochter zelf de stappen heeft gezet. In Trouw stond onlangs het verhaal van Suat, een meisje dat jong uitgehuwelijkt is. Als je wil lezen hoe het gaat als 'iedereen' ervan weet, erover vergadert, nog meer signaleert en doorgeeft, dan is dat een mooi verhaal om te lezen.

Ik stel zelf altijd de relatie met mijn eigen kinderen voorop, niet zozeer omdat die het belangrijkste is als wel omdat ik daar invloed op heb. Niet op andere kinderen of andere ouders. Dus de vraag: 'wat wil je dat ik doe' is voor mij een zeer relevante vraag als een van de kinderen ergens mee zit en het mij vertelt. Ze weten dat ik hun verhalen serieus neem en ook dat als zij willen dat ik iets doe, dat ik het dan ook doe (niet precies zo, maar wel zoiets). Wellicht zijn ze daardoor minder open over allerlei akkefietjes van vriendjes en vriendinnetjes. Ik geloof het niet, maar als het zo zou zijn dan ben ik daar niet ongelukkig over. Ik hoef niet alles te weten van andere mensen. en als ik iets weet hoef ik er lang niet altijd iets mee te doen of over na te denken.

Tsjor

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.