Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Karolientje

Karolientje

18-03-2013 om 21:42

Vriendin mee op vakantie?

Onze dochter van 14 jaar vroeg onlangs of ze haar vriendin mee mag vragen op onze vakantie. Wij hebben gezegd er over na te zullen denken maar hebben ook al aangegeven dat, als we het goedvinden, één week genoeg is. Wij gaan altijd drie weken kamperen met onze twee dochters (jongste is 12 jaar).

De vriendin heeft van haar ouders toestemming om alleen met het vliegtuig naar onze vakantiebestemming te vliegen, zodat wij haar dan van het vliegveld kunnen oppikken. Terug zou ze met ons mee kunnen in de auto.

Wij zijn benieuwd of er andere ouders ervaring hebben met het meenemen op vakantie van een vriend of vriendin. Waar moeten we rekening mee houden, wat zijn de haken en ogen, welke afspraken moeten we maken met de ouders van de vriendin en met de meiden zelf?

Op zich lijkt het ons voor onze dochter wel gezellig. Ze maakt niet zo makkelijk contact met andere kinderen, thuis heeft ze volop vrienden en vriendinnen maar gek genoeg lukt het in de vakantie niet zo (alhoewel we al jaren naar dezelfde camping gaan...) en gaat ze zich op een gegeven moment toch een beetje vervelen.

Onze jongste redt zich wel, die zoekt de gezelligheid wel op, dus we hoeven niet bang te zijn dat zij er een beetje "bij zal hangen".

We zijn benieuwd naar de ervaringen van andere ouders!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk!

Onze drie andere kinderen zijn al uitgevlogen en omdat het voor onze jongste 15 jarige dochter wat saai leek,zo,n vakantie met ons,hebben we haar beste vriendin een week meegenomen.
we hebben aan het begin de regels besproken met beiden meiden( zo laat thuis s,avonds,jullie doen s,morgens de afwas ect) en voor de rest niets.Het liep vanzelf,meiden gingen veel hun eigen weg,maar maakten ook uitstapjes met ons.Ik moet er wel bij vertellen dat wij de vriendin al 10 jaar kennen ,het voelde dus heel vertrouwd.

Ook mee gehad, wintersport

Hoi

wij hebben dit jaar voor jongste een week een vriendje meegenomen op wintersport. Oudste ging voor t eerste niet mee. Ging prima. Ik zou persoonlijk voor de zomervakantie ook max een week doen, mits jongste er idd geen probleem mee heeft.
Vorig jaar zijn bij ons in de zomer zoon plus vriendin een week per vliegtuig gekomen.
Groetjes

help

help

19-03-2013 om 16:15

Doen we ook dit jaar

Jongste wil vriendinnetje mee op vakantie nemen. Wilde eerst op skireis. Ik heb uitgelegd dat ik dat een te dure vakantie vind. Vorig jaar wel vriendje meegenomen, maar ouders betaalden het hotel en skipas. Ook kon dat vriendje reeds skiën. Dit vriendinnetje dus niet en ik wilde het risico niet lopen (ongelukken, blesures,...) of ouders om bijdrage vragen voor de reis (ken die ouders nauwelijks, terwijl ouders van vriendje goede vrienden van ons zijn).
Dus deze zomer naar Spanje en vriendinnetje is welkom, we zullen waarschijnlijk een 10-dagen weg zijn, met de auto en kamperen (dan zijn onze kosten minimaal en hoeven we geen bijdrage aan de ouders te vragen).
Veel plezier

P

P

20-03-2013 om 09:16

Help

Waarom denk je dat het gevaar op ongelukken groter is als iemand niet kan skiën? Ik zie dat niet hoor...

Annet

Annet

20-03-2013 om 11:24

Beginners lopen meer risico

Beginnende skiers hebben twee keer meer kans op skiongevallen. Ik kon zo snel niet de 'officiële' reden vinden. Ik denk dat vooral meespeelt dat ze de techniek nog niet voldoende beheersen en daardoor te weinig controle hebben.

Hier kun je meer lezen: http://www.e-gezondheid.be/wintersport-hoe-het-extra-risico-van-beginners-te-beheersen/actueel/913

P

P

20-03-2013 om 17:24

Annet

Het gaat mij er maar om dat ik dat een onzinreden vind om iemand niet mee te nemen. De kans is dus 2x zo hoog maar die kansen keren enorm als je een waaghals hebt die gevorderd is en een zeer voorzichtige beginner. Daarbij wordt je ook vaak door anderen omver geskied.

Ook gedaan

En dat ging prima. Belangrijk vond ik wel dat we het vriendinnetje goed kenden, anders kun je voor verrassingen komen te staan. De relatie tussen die twee zal heel goed moeten zijn en dan kan het hartstikke gezellig zijn.

Je hebt toch verantwoordelijkheid, dus ik vond het erg belangrijk dat ik het vriendinnetje goed kende en dat er wederzijds goed vertrouwen was tussen de ouders onderling.

Een week vond ik meer dan genoeg, de rest wil ik met mijn eigen gezin op vakantie.

Wij hebben het vriendinnetje gevraagd, en duidelijk de financien besproken. Althans; dat wij haar mee vroegen en daar geen financien tegenover zouden staan en we daar ook geen verwachtingspatroon bij hadden. Dat voorkomt misschien een opgelaten gevoel bij de andere ouders en geeft ook duidelijkheid. De kosten voor reis en verblijf waren voor ons. Als je daar anders over denkt en een bijdrage in je hoofd hebt, lijkt het me slim om daar heel duidelijk over te zijn.

Annet

Annet

20-03-2013 om 19:01

Heb je wel eens geskied p.?

Als iedereen kan skiën behalve het vriendinnetje, dan moet vriendinnetje naar skiles in haar eentje terwijl de rest zelfstandig gaat skiën. Als er inderdaad iets gebeurt met vriendinnetje, moet jij je als ouder over het kind ontfermen. Weg vakantie......
Ik zou ook geen vriend/vriendin meenemen op wintersport die niet kan skieën. Het vergroot te veel de kansen op gedoe.

Juist wel kunnen skieen om mee te gaan

Wij hadden dus een vriendje mee(vader betaalde hotel en pas) dat wel kon skieen. Dit was een bewuste keuze. Als je zelf en je kind al 10 jaar skiet, is het juist leuk om iemand mee te nemen die ook kan skieen, een beginner zou dan in een klasje moeten en dan hebben ze overdag nog niks aan mekaar. Wij willen bovendien niet de verplichting hebben om om 9.30 bij de skiklas te staan, dus daarom een skiend vriendje mee genomen. Of je meot ze allebei als beginner hebben.

P

P

21-03-2013 om 11:08

Jeanhil

Ja, dat vind ik ook een logisch argument, het ging mij voornamelijk om het niet mee willen nemen van een beginner omdat je geen zin hebt in het gedoe bij een ongeluk. Ik denk dat je dan nooit iemand mee moet nemen.

Nou p

*ik denk dat je dan nooit iemand mee moet nemen* is wel overdreven.
Het risico dat er op een skivakantie of een survivel vakantie een ongelukje gebeurt is iets groter dan wanneer je simpelweg gaat kamperen.

Suze

Suze

22-03-2013 om 16:05

Ja, leuk

Zoals jij het beschrijft (geen probleem voor zus) zou ik het zeker doen. Mijn beste vriendin is zelfs 3 weken mee op vakantie gegaan toen we 16/17 jr waren, helemaal top. Maar haar kenden mijn ouders en broer al lang en redelijk goed.

1 week zou ik zeker doen, hartstikke leuk!

Wel goed denk ik om m.n. financieel de verwachtingen over en weer helder te hebben om daar later geen problemen mee te krijgen. Dus wat betalen jullie? Wat verwachten jullie dat ze zelf betaalt? Bijv. als jullie uit eten gaan, een uitstapje maken etc.

En zorg dat ze verzekeringspasje (ziektekosten) bij zich heeft mocht er onverhoopt iets mis gaan.

P

P

22-03-2013 om 16:56

Sus-anne

Nooit iemand mee moet nemen op skivakantie bedoelde ik natuurlijk. Er werd namelijk gezegd dat een reden om een meisje niet mee te nemen was omdat die nog niet kon skiën. Wel mocht een jongen mee omdat die wel kon skiën. Niet omdat het zo lastig is met dat skiklasje maar vanwege de kans op ongelukken.

Nogmaals: dat ligt voor mij meer in het karakter van de persoon.

Karolientje

Karolientje

22-03-2013 om 20:14

Ja, de financiën!

Het financiële aspect speelt natuurlijk wel een rol. Als we gewoon met z'n viertjes gaan, slapen de meiden bij ons in de vouwwagen. Met een vriendin erbij zullen we een klein tentje moeten bijzetten en dat kost extra.
Wat vinden jullie, kunnen we die kosten delen met haar ouders, of is dat raar? Verder lijkt het me normaal dat de ouders van deze vriendin de kosten voor de overnachtingen (van hun dochter dus) voor hun rekening nemen. Verder is ze gewoon onze gast, dus geen extra kosten voor eten of een keer een drankje of een ijsje.
Fijn dat jullie overwegend positief zijn over het meenemen van een vriendinnetje. Ik denk inderdaad dat we goede afspraken met de ouders en de meiden moeten maken.

Nee

"Wat vinden jullie, kunnen we die kosten delen met haar ouders, of is dat raar? Verder lijkt het me normaal dat de ouders van deze vriendin de kosten voor de overnachtingen (van hun dochter dus) voor hun rekening nemen"

Bedoel je dat je op de terugweg nog een overnachting hebt in bv een hotel ?

Over de camping: Wat kost dat nou een klein tentje voor een week. Ik zou er niet om vragen, als ze het aanbieden kan je het overwegen. De ouders betalen ook al het vliegticket naar jullie vakantie oord en jullie hebben hebben het meisje toch gevraagd ?

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2013 om 09:29

Mee eens

Jullie nodigen haar uit, haar ouders betalen het vliegticket, dan zou ik niet verlangen dat er verder meebetaald wordt. Zo werkt het toch niet bij een uitnodiging??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.