Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ma T.

Ma T.

13-06-2012 om 12:45

Vriendje logeren

Dochter (15) heeft verkering, sinds een paar maanden. Ze wil graag dat haar vriendje blijft logeren.
Ik wil dat niet, zij vind mij hopeloos ouderwets.
Redenen waarom ik dat niet wil:
-Geen enkele praktische reden voor: hij woont 300 meter verderop.
-Verstoring van het gezin, geen zin in een vreemde puberjongen aan het ontbijt en dan elke paar maanden weer een andere misschien.

Ze mag ook niet bij hem logeren, zijn ouders hanteren dezelfde argumenten. Volgens dochter zijn ze nog niet sexueel actief, maar mochten ze dat wel zijn heb ik daar geen probleem mee, zijn ouders wel.

Wat vinden jullie? En hoe ervaren jullie zo'n "potentiele schoonzoon" in huis/aan het ontbijt? Hoe reageren de jongere kinderen (onder de 10) in het gezin er op?

T.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

13-06-2012 om 14:25

Wrom?

Hij woont praktisch om de hoek? Ik ben het volkomen eens met jou.
Hier was het anders, vriendje woonde 55 km verder. Ze zagen elkaar alleen in het weekend, om en om en dan bleef hij zaterdagavond slapen. Ze was al wel wat ouder dan 15.
Ik kwam ze nooit tegen aan het ontbijt hoor, als zij er eindelijk uit waren, zaten wij zowat aan de lunch

Sarcas

Sarcas

13-06-2012 om 15:20

Deel zijn van nieuwe fase

Uiteraard blijft het; jouw huis, jouw regels. Maar je vraagt om meningen, dus…

Praktische reden? Een verkering is sowieso onpraktisch. Liefde? Hoogst onpraktisch! Persoonlijk vind ik zelfs ‘aan het ontbijt zitten’ onpraktisch, met dat dekken en afruimen en bestektoestanden.
Wat is de reden dat zij wil dat haar vriendje blijft slapen, moet ze met een praktisch reden komen? Of zou het zoiets mogen zijn als ‘ik wil gewoon dicht bij hem zijn, het is romantisch en spannend en ik heb inderdaad gezegd dat we nog niet seksueel actief zijn, maar het is toch wel opwindend en wat is seksueel actief eigenlijk’ enzovoorts.

Verstoring van het gezin? Elke paar maanden weer een ander?
Ga eens bij zelf na of je vindt dat je reële verwachtingen hebt van ‘gezinsleven’ en je gezinsleden. Welke rationele verklaring je er ook aan geeft voor je dochter, de boodschap is dat je haar vriendje(s), haar keuze in het leven, een belangrijk moment in haar leven, afwijst. Het feit is dat haar relatie, een normale ontwikkeling, door jou wordt beschouwd als iets dat het gezin verstoord.

Ze is nu bezig met een nieuwe periode in haar leven. Relaties, vriendjes, gaan een belangrijke plaats innemen, een plaats die gedeeltelijk ten koste gaat van de plaats van de ouders. Het hoort bij het loskomen van de ouders, van zelfontplooiing, zelfontwikkeling. Dat kan je proberen buiten je (gezins)leven te houden, maar dat houdt in dat je misschien meer en meer van je dochters’ leven gaat buitensluiten, en daarmee jezelf. Je kan het ook verwelkomen als een nieuwe fase in je gezinsleven, met nieuwe ontwikkelingen, nieuwe tradities en regels. Verwelkom de aanbidders aan de ontbijttafel bijvoorbeeld. Laat ze kennis maken met de waarden waarmee jij je kinderen opvoed, met jullie gezin. Leer een andere kant van je dochter kennen, maak deel uit van de laatste rondes naar volwassenheid. En voor de jongere kinderen is het goed om te zien dat vriendjes, vriendinnetjes welkom zijn, dat hun keuzes gerespecteerd worden, dat ze voor vol zullen worden aangezien.

’t Is even wennen, ik geef het toe. Maar de moeite best waard, voor alle partijen.

S.

Logeren

De vriendin van zoon logeert bij ons in afwachting van de uitslag van haar eindexamen en ik vind het heel gezellig en ben ongelooflijk gelukkig dat ze nu al weer een tijd verkering hebben. Meestal wisselen ze de weekenden af bij ons of bij haar.
Inderdaad voel ik me zelf niet zo snel geremd als er anderen in huis zijn. Dochter daarentegen vind het veel te spannend en daar moeten we dan wel weer rekening mee houden.

evenzo

evenzo

13-06-2012 om 15:40

17 jaar

Dochter is 17 en vriend 19. Misschien iets anders, maar toch. Al heel snel sliep hij hier. Door omstandigheden zeg maar. We hebben geen verschil in weekend en door de week, dat zou betekenen dat het wel in het weekend zou moeten, anders is er "Weer een kans voorbij" als ze in het weekend niet bij elkaar zijn.
Nu zijn de omstandigheden hier zo dat we vaker met ons vijven zijn dan vier. (Maar we doen niet aan gezamenlijke ontbijten, dat scheelt).
ALs deze omstandigheden er niet zouden zijn dan zou ik er nog geen probleem mee hebben. Wel als de ervaring zou zijn dat er om de zoveel tijd een ander zou zijn. Maar om daarom nu bij nummer 1 al te zeggen dat het niet mag, want je weet maar nooit. Maar goed 15 is misschien wel een beetje jong.
Bij elkaar slapen doe je trouwens voor de gezelligheid en nergens anders om.

Met de kennis van nu

zou ik logeren alleen prima vinden als er een logische reden voor is. 300 m verderop is geen logische reden.

Allemaal mooi en aardig, dat logeren, maar je voelt je minder vrij in je eigen huis,je andere kinderen eveneens, tenzij je heel ruim behuisd bent; en inderdaad, de kans is klein dat deze persoon 'blijft'. Bewaar dat logeren maar voor speciale momenten, verjaardagen, feestjes.

Ik heb het destijds wel met 15 goed gevonden, maar achteraf. Hm, had beter wat minder soepel kunnen zijn.

Maylise

Maylise

13-06-2012 om 16:24

Nee

Wij vinden dat niet goed. Die redenen kunnen in de ogen van anderen (of zelfs van de kinderen) onzin zijn maar voor ons zijn ze belangrijk. Uiteindelijk is het jullie huis dus als jullie logeren niet zien zitten (om welke reden ook) dan zou ik het niet staan. Ze hebben nog een heel lang leven om samen te slapen met anderen en dat hoeft echt niet perse al met 15 jaar.

Maylise

Maylise

13-06-2012 om 16:28

Jongere kinderen

Toen mijn oudste dochter (allang volwassen) haar vriend aan ons kwam voorstellen zou deze ook blijven logeren (want ze woonden allebei in het buitenland). De jongste kinderen hadden er niet veel moeite mee zo ver ik kon merken. De middelste kinderen (pubers) staken er vooral de draak mee en vonden het leuk om dochter wat te pesten met haar vriendje. Vriendje is inmiddels haar man geworden dus hij heeft het toch volgehouden. Hele kleine kinderen hebben er denk ik geen moeite mee als een vriendje blijft logeren.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-06-2012 om 20:13

Kleine broertje

Ik heb er geen moeite mee als vriend-van-oudste hier blijft slapen, maar ze is dan ook geen vijftien (geen idee wat ik dan had gedaan)(ik zou niet staan juichen). Jongste heeft er ook geen enkel probleem mee, maar zegt gerust bij het ontbijt dingen als "Jullie krijgen vast snel kinderen, dat gebeurt als je samen slaapt". Wat niet heel erg gewaardeerd wordt door z'n zus..

Isabella

Isabella

14-06-2012 om 23:04

Hier

Wij hebben het ook nooit goed gevonden als vriendje/vriendinnetje bleef slapen. Zeker niet op 15-jarige leeftijd met nog maar enige maanden verkering. Grens lag zo'n beetje op 16-jarige leeftijd en ongeveer een jaar verkering.
Maar ik was sowieso al nooit van de logeerpartijen om reden die jij zelf ook al aangaf.

Wen er aan

besef dat je een nieuwe fase in gaat met puberkinderen die verkering krijgen,je gezin zoals het nu is blijft niet bestaan. je kinderen worden groot,andere mensen worden belangrijk voor ze,Gun ze die ruimte,het hoort er bij,wen er maar aan.

Ma T.

Ma T.

15-06-2012 om 09:34

Reactie

Gisteravond nogmaals met dochter over het logeren gesproken. Voorlopig is het van de baan.
Dochter kon mijn praktische bezwaren toch wel begrijpen. Met broertje zijn we bezig met de plaswekker en jongste slaapt ook nog niet door. En zij heeft een baantje op zaterdag, hij mag op zondag niet komen (kerk). Dus voor de vakantie wordt er niet gelogeerd en in de vakantie zullen ze elkaar nauwelijks kunnen zien/is er geen tijd voor logeren. Daarna zien we wel weer.

Dit is trouwens het zesde vriendje dat ze thuis is komen voorstellen, in 2 jaar tijd. Ze neemt ze allemaal mee naar huis tot nu toe. Huidige vriendje zit zeker 4 dagen per week bij ons en schuift dan ook aan voor het eten.

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen in hoeverre het gezin moet veranderen naar puber-gezin (als dat al bestaat)... de andere kinderen zijn veel jonger. En ja, zo'n opmerking aan de ontbijttafel zie ik er hier ook voor me. Wij eten trouwens dagelijks gezamelijk ontbijt als gezin en ik verwacht logees dan ook gewoon aan tafel. Alleen op zaterdag eet puberdochter eerder, ivm haar bijbaantje, maar als iemand al wakker is dan schuift diegene vaak bij haar aan zodat ze niet alleen eet.

T.

Tonny

Tonny

15-06-2012 om 11:06

Sarcas

Ik snap je verhaal, maar het maakt best uit hoeveel kinderen er zijn, hoeveel ruimte je thuis hebt, hoe het onderling gaat. Jullie konden alles afstemmen op jullie dochter, maar als er meer kinderen zijn speelt er meer. Ik snap je conclusie draadstartster, eerst maar eens de zomervakantie door en dan zie je verder.
Op zondag helemaal niks - dat duidt op een strikte levensopvatting. Dat gaat vast meer discussie geven op termijn. Succes ermee.

Marieke

Marieke

15-06-2012 om 23:43

Hier ook een vroegrijpe 15 jarige

Wij hebben een groot huis (en een best groot gezin en wij hebben regelmatig logees. De discussie met mijn dochter ging tot voor kort over hoeveel meiden er wanneer tegelijk mochten komen.
En toen was er een vriendje en niet lang daarna de vraag over samen slapen. Ik heb een goed gesprek met dochter (ook 15) gehad over sex, maar ook dat ik vond dat ze eerst elkaar maar een tijdje beter moesten leren kennen. Uiteindelijk hebben ze een keer of 3 bij elkaar gelogeerd (in vakanties) en nu is het na 8 maanden uit.
De ouders van het vriendje vonden het ook OK en ze hebben bij ons en bij hem gelogeerd. Mocht mijn dochter thuiskomen met een jongen die iedere zondagochtend verplicht in de kerk moet zijn, dan zou ik daar toch een gesprek over hebben. Welke normen krijgt deze jongen van huis mee en wat doet hij daar zelf mee. Ik zou niet willen dat mijn dochter een stiekem avontuurtje is van stijve christen (of moslim of wat dan ook), die A vindt en B doet.
Wat kleine broertjes betreft; die blikken of blozen niet gezien de regelmatige logees in huis (ook van pa en ma). Ze vinden het vooral gezellig (en maken voor dochter gênante opmerkingen . Iets anders is haar oudere broer, die nog niet taalt naar verkering, maar dat is vooral ingewikkeld voor het vriendje

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2012 om 00:30

Het woord logé

Ik vind het zo grappig dat van logé wordt gesproken als een vriendje/vriendinnetje blijft slapen. Officieel is het natuurlijk een logé, maar dat klinkt zo onschuldig met de handjes boven de dekens-achtig.
Ik zie dat het 'feest' even niet doorgaat. Dat je dochter er zo flexibel mee om kan gaan is heel prettig. Beter dan een hoop herrie in de tent Mocht het onderwerp toch weer ter sprake komen dan zou ik toch proberen je over je bezwaren heen te zetten. Ik vind 15 ook jong en als je via een gesprek wat uitstel krijgt is dat mooi meegenomen, maar als ze écht willen, vinden ze wel een weg en ik kan mij niet voorstellen dat je wilt dat ze dat stiekem gaan doen. Ik zou tegen die tijd wel aan het vriendje vragen hoe hij aan zijn ouders verkoopt dat hij bij jullie komt slapen. Het is niet de bedoeling dat jullie ruzie met die ouders krijgen omdat jullie in hun ogen de gelegenheid bieden.
Wat betreft het verstoren van jullie gezin: dat vind ik om eerlijk te zijn geen sterk argument om samen slapen te verbieden. Vanaf welke leeftijd mag je dochter het gezin wel verstoren met slapende vriendjes? Net wat Sus-anne ook zegt: wen er maar aan.

jessica 5

jessica 5

16-06-2012 om 01:44

Ma t

""Dit is trouwens het zesde vriendje dat ze thuis is komen voorstellen, in 2 jaar tijd.""
Ik kan me dan ook wel goed voorstellen dat je dan je bedenkingen hebt over het logeren. Maar ja als ouder zijnde zou je je daar niet moeten bemoeien. Je kunt het als ouder dan wel weer zien als een "bevlieging" en ik snap dan ook wel je bedenkingen daar over bij een 15 jarige.
Als het wat langer aanblijft en hij zou willen blijven slapen hoeven jullie toch niet gezamenlijk te ontbijten?. Hier maakt zoon of dochter een ontbijtje beneden en neemt dat dan mee naar zijn of haar kamer. Waarom verplicht in het weekend of vakantie gezamenlijk ontbijten?.

tonny

tonny

16-06-2012 om 09:06

Het zesde vriendje in twee jaar tijd

'als ouder zijnde zou je je daarmee niet moeten bemoeien'.

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Relaties zijn van fundamenteel belang in het leven. Het is toch wel zinnig als je dochter gaat ontdekken wat het in haar is dat ze steeds zo op zoek is en steeds een ander heeft. Onrust, zoeken naar bevestiging, wat zit er achter. Wat voor type jongens zijn het?

Maylise

Maylise

16-06-2012 om 15:34

Zes vriendjes

Ik zou met een 15 jarige die 6 vriendjes in twee jaar tijd heeft gehad toch wel een gesprek aangaan. Het is natuurlijk hoe je in het leven staat. Sommige ouders vinden het prima als hun kinderen veel experimenteren met relaties en denken dat dit juist zal helpen om later een stabiele relatie aan te gaan. Ik ben het daar niet zo mee eens en zie relaties ook op jonge leeftijd als iets wat te serieus is om op zo'n manier mee om te springen. Dan is verkering dus inderdaad niet meer dan een jongen leuk vinden.

In dat geval is blijven slapen ook een heel ander verhaal dan in het geval van iemand die al twee jaar een serieuze relatie heeft (waarbij het overigens van mij ook niet zou mogen maar ik vind het wel een wezenlijk ander scenario)

Blijven logeren zou dan sowieso geen sprake van zijn. Eerst maar eens gaan kijken wat relaties voor je betekenen, wat verliefd zijn nou werkelijk is, waarom je met iemand samen bent en wat die persoon je zal brengen wat de vorige 6 blijkbaar niet hadden.

Misschien klinkt dat als heel serieus voor een 15 jarige maar op deze leeftijd begin je juist met nadenken over dat soort dingen. Als ouders kan je hier dus op inspringen door het gesprek aan te gaan.

Fiorucci

Fiorucci

16-06-2012 om 16:11

Maylise

Mee eens, maar vlak een vriendenkring niet uit, ik merk dat in de groep vrienden en kennissen van mijn zoon heel serieus gesproken en omgegaan wordt hiermee. Dus het is ook niet zo dat alleen ouders de aangewezenen zijn hiervoor. Ik denk ook dat mijn zoon liever met hen hierover praat dan met mij.

Ma T.

Ma T.

16-06-2012 om 17:55

Reactie 2

Tonny: Ja ik geloof dat het een behoorlijk kerkelijk gezin is, maar ik heb ze nog maar 3x ontmoet. Ze gaan 2x per zondag naar de kerk, maar ze zijn niet van de lange rokken-kerk. Maar onze dochter is welkom bij hen, is ook geregeld bij hen. Maar ze zullen met hun achtergrond ongetwijfeld anders tegen relaties en sex aankijken als dat wij doen.

Ik geloof dat voor dochter verkering ook nog niet veel meer is als een jongen leuk vinden. Misschien eerder nog kinderlijk ipv vroegrijp. Pas nu met dit vriendje is ze voor het eerst echt hevig verliefd, tenminste, ook voor ons als ouders waarneembaar. En het is wederzijds.
De eerste 3 vriendjes waren van de soort zeer populaire jongens, een van hen was duidelijk smoorverliefd, dochter niet. Langer als 6 weken heeft geen van die verkeringen geduurd.
4e was een aspirant-topsporter. Die uiteindelijk zijn sport belangrijker vond en het uitmaakte na 3 mnd.
5e was een serieuze erg verlegen jongen, type nerd. Hij was duidelijk verschrikkelijk verliefd, dochter veel minder. Zij heeft het uitgemaakt na een week of wat, reden mij onbekend.
6e is weer een rustige serieuze nerd type jongen. Dochter is nu dus voor het eerst overduidelijk verschrikkelijk verliefd.

Persoonlijk kan ik er niet zo mee zitten, met 6 vriendjes in 2 jaar. Het is volgens mij nog niet zo serieus, die relaties van dochter, verder als wat zoenen gaat het ook nog niet. Alleen nu dit huidige vriendje is voor het eerst serieuzer.

T.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2012 om 21:28

Lezer

Ik haal uit de woorden van Ma T. dat ze geen zin heeft in een slaper die 's morgens bij het gezin aanschuift en de ouders van de jongen hebben er geen zin in omdat dat het niet des bijbels is. Waar moeten de jongelui dán gaan liggen als ze meer willen dan de onschuldige zoentjes van tot nu toe? Ergens in de natuur?
Ik zei al dat een jongen die blijft slapen officieel natuurlijk wel een logé is.

Vic

Vic

17-06-2012 om 13:07

Lezer

Volgens mij was het in 'onze tijd' gebruikelijker dat je wachtte met seks tot je soort van volwassen (17/18/19) was. Je had i.i.g. geen seks met alle vriendjes die je had vanaf je 15e of 16e. In het algemeen dan...

Alsnog

Mijn eerste serieuze verkering vond het zo jammer dat we al op een leeftijd waren dat we gewoon konden doen wat we wilden dat hij alsnog nog weleens puber zou willen zijn in een portiek of in de bosjes. Leek hem reuze spannend.

15 jaar

Toen mijn dochter op haar 15e vroeg of ze bij haar vriendje mocht blijven slapen heb ik nee gezegd. Zij vond het onzin, want ze was nog niet toe aan sex (behalve zoenen) en als ze dat wel was dan kon ze dat ook overdag doen. Ik heb haar gevraagd wat ze ging doen als haar vriendje midden in de nacht toch verder zou gaan dan zij wilde. Zijn ouders wakker maken? De deur uit lopen? Nou was het een lieve jongen waarvan ik niet dacht dat hij zoiets zou doen. Maar toch, je brengt je kind in een lastige positie. Juist als ze nog niet aan sex toe zijn. Bij elkaar slapen gaat dan naar mijn mening een paar stappen te ver.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2012 om 02:55

Lezer

Als je het normaal vindt dat je kind midden op de dag seks heeft achter een gesloten deur, dan snap ik niet waarom zo'n jongen/meisje niet aan zou mogen schuiven bij het ontbijt, zoals Ma T. dus liever niet heeft, omdat dat het gezinsleven verstoort. Wie onder mijn dak seks heeft, mag van mij ook blijven slapen en mag van mij aanschuiven bij het ontbijt. Ik vind het een beetje apart dat je het wel zou accepteren dat je kind ergens tijdens de middag seks heeft met een ander onder jouw dak, maar dat een nacht slapen dan een stap te ver is en deze persoon tijdens het ontbijt als storend element wordt ervaren, zoals bij Ma T..
Lezer, je kunt het je misschien niet voorstellen, maar het was ondenkbaar dat ik verder had kunnen komen dan de trap met een jongen bij mijn ouders thuis. Ik mocht zelfs niet met een 'gewone' vriend op mijn kamer zitten. Voor ik het huis uit ging had ik sowieso nooit iets met jongens. Ik heb dat daarna nog 'rechtgezet'. Maar hoe het bij mijn ouders was, heeft wel invloed op hoe ik het zelf aanpak. Daarom vind ik het goed dat jongens blijven slapen en ontbijten.

oregano

oregano

18-06-2012 om 10:14

Logeren

Ik vind het juist gezelig als er iemand blijft eten of slapen. Mijn dochter is nu 15 en ik geniet van die gezelligheid. Misschien komt het ook omdat ik maar 1 kind heb en dat dan minder druk is ik weet het niet. Ze groeit op en daarin moeten wij ook meegroeien vind ik (ook al blijft dat soms lastig).
Ook is haar vriendje blijven slapen na een aantal gesprekken hierover en nadat ze aan de pil was gegaan.
Ja ik vond het ook jong maar ik had liever dat ze er open over was dan stiekem zoals het vroeger bij mij thuis was. Ik mocht niets en deed alles buiten mijn ouders om daardoor wat losgeslagen. Hier is dat niet zo en gebeurt het meeste in overleg (voor zover ik weet en daar ben ik erg blij mee.
Groeten oregano

rosa

rosa

18-06-2012 om 14:19

Het kan

Zoals gewoonlijk hangt het helemaal van je kind (en vriendje) af. Mijn dochter was 15 toen ze verkering kreeg en ze hebben heel vaak bij elkaar gelogeerd. Uiteraard na veel gesprekken (zij gechoqueerd: ik ben pas 15 hoor!!!!). Nu, bijna anderhalf jaar later en nog stseeds hetzelfde vriendje, vroeg ze of ze aan de pil mag.

Verstoren van het gezin

Verstoren van het gezinsleven? Is dat bij jullie thuis ook een argument om geen vriendinnen te laten logeren? Anders klinkt het als argument zeer nogal ongeloofwaardig....En dat is niet handig als je met pubers te maken hebt. Of je komt met goéde argumenten en verbied het dan (wat ze w.s. dan accepteren) of ze trekken zelf de conclusie en zullen zelf een manier vinden omdat ze jouw argumenten ridicuul vinden. Zoek als je het wil verbieden dan in ieder geval goede geloofwaardige argumenten.
groeten albana

Tonny

Tonny

19-06-2012 om 17:18

Je hebt logeren en logeren

Een vriend of vriendin die nu en dan blijft slapen, vakantie, feestje, is wat anders dan iemand die elke week blijft slapen. Dat kan wel degelijk storend of irritant zijn voor andere gezinsleden. Elk mens brengt een bepaalde dynamiek mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2012 om 21:56

Voorkeur

Oh ja, ik vind de ene logeerpartij ook beter te behappen dan de andere, zeker waar. Ik weiger alleen niet vaak. En als ze ergens anders gaan slapen ben ik ook érg enthousiast

Andere redenen?

Grappig, ik zou er ook wel even moeite mee hebben en er over nadenken maar jouw argumenten niet gebruiken

Logeren doe je voor de lol, niet omdat het praktisch is. gewoon gezellig, of dat nu een vriendje of vriendinnetje is.

Verstorig van het gezin... heb je er echt zoveel last van? Praktisch gezien dus? Misschien is de rest vab het gezin al op en heeft ontbeten voor ze op zijn? Misschien is hij al voor dag en dauw weg? Misschien is het wel reuze gezellig!

Hoewel ik nauwelijks moeite heb met de seksuele ontwikkelimng van mijn kinderen denk ik dat ik ook wel even zou moeten slikken als dit op mijn pad zou komen en ik zou de hele riedel weer herhalen.

In de weekenden zijn ze om en om bij mij en hun vader. Als ze bij mijn logeert 1 dochter bijna standaard bij vriendin. De andere dochter wisselt het af, soms hier met vriendin, soms daar. En ja,is de logeerpartij hier dan moet ik idd even iets aantrekken als ik naar de wc ga, boeit dat zo? Die ene nacht? Verstoort dat zo?

Is er echt geen andere reden?
Als dat de eventuele seks is, dan kun je dat beter eerlijk zeggen denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.