Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

19-06-2017 om 11:11

Vriendje mee op vakantie

Ik heb een dilemma, misschien zijn er hier wat ouders die hier al ervaring in hebben.

Mijn dochter van bijna 15 (3 TL) heeft sinds een paar weken een serieus vriendje van 15 jaar. Hiervoor heeft ze wel eens een vriendje gehad, maar dat was handje vast houden.

Mijn dochter verteld me alles en met dit vriendje is het anders, ze heeft gezoend en ik merk aan alles dat ze echt verliefd is. Ook de jongen is volledig in love. Natuurlijk is dit waarschijnlijk een kalverliefde, maar ik denken dat deze wat langere tijd blijft en dat ze hiermee op ontdekking
gaat.

Nu het dilemma
Alleen onze dochter gaat nog met ons mee op vakantie en nou is de vraag van haar of hij mee mag. Ze had een vriendin mee mogen nemen, maar die gaan allemaal in dezelfde periode op vakantie.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Op seksueel gebied vertrouw ik het wel en als er meer gebeurt dan kan ik dat kan ik toch niet tegenhouden. Maar wat als er ruzie komt tussen de tortelduifjes en naar de buitenwereld is het denk ik ook snel als hij meegaat.
Heeft iemand ervaring

Vesta

Vesta

19-06-2017 om 11:20

een paar weken

dat zou bij mij een 'nee' zijn, maar dat geldt ook voor zo'n verse new bff.
Je moet wel vrij zeker zijn dat de interactie ook voor langere tijd goed is. Een paar weken is wat mij betreft daarvoor te kort.

Eens met Vesta.

Als t nou al een half jaar aan was of zo...ander verhaal.

Extra vraag: waar gaan jullie heen op vakantie? Als het dicht bij huis is (in Nl? ) kun je als t tegen de tijd dat je weggaat nog steeds leuk gaat tussen die 2 nog last minute kunnen overwegen vriendje een paar dagen uit te nodigen....dat is misschien een aardig compromis. Maar 3 weken mee maar Spanje? Niet doen!

Ingrid

franmi

franmi

19-06-2017 om 11:43

IngridT

Nee, we zitten niet in Nederland maar in Italië.

Dus een paar dagen is geen optie.

Viooltje

Viooltje

19-06-2017 om 11:48

Beperken tot een week?

Hier is wel eens een vriendin voor een week gekomen. Drie weken is inderdaad veel te lang.
Dit was de middelste week van de drie. Vriendin van 16 kwam zelf vliegen naar Spanje. Wij haalden haar op van het vliegveld. Zo hadden we twee weken met alleen het gezin en één week met haar erbij.

Vriend van dochter zou ooit wel drie weken meegaan, zij tweeën apart op de camping in een eigen tentje. Zij waren toen 17 jaar. En de verkering was al ruim een jaar.
Een week voor de vakantie maakte dochter het uit! Tja, beter vooraf dan tijdens de vakantie.

Hanna

Hanna

19-06-2017 om 12:02

Nee

Ik zou het niet willen, niet na pas een paar weken. Dikke kans dat de verkering dan juist strandt omdat ze te dicht op elkaars lip zitten en wat dan?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-06-2017 om 14:25

een paar weken verkering is te kort

om zo'n besluit te nemen.
Ik heb ervaring met dat wat Hanna schrijft (en trouwens ook met een vriendin die het voor de vakantie uitmaakte, waardoor er een stand in moest worden gevonden).
Die relatieperikelen op vakantie waren een vervelende vakantie-ervaring voor iedereen (!) die mee was. Dan maar een verliefde puber mee die de hele vakantie zit te appen.

Als vriendje een weekje mag komen (vliegen) oké, daar is over te praten, maar drie weken is echt te lang in deze fase.

milou

milou

19-06-2017 om 14:38

ook nee

Ook bij ons zou vriendje niet meegaan. Het is nog zo pril en op deze leeftijd kan het ook weer zo voorbij zijn. Dat wil je niet op je vakantie hebben.
En ook nog een egoistisch argument: met vriendje erbij voel ik me minder vrij en niet gemakkelijk, zeker als ik hem nog niet goed ken. Ik ben zelf ook op vakantie en ik wil daar mij comfortabel voelen.

Nee

Zou er niet over peinzen. Paar week een vriendje, 14 jaar!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2017 om 17:29

nee

Geen haar op mijn hoofd.

tante Sidonia

tante Sidonia

19-06-2017 om 21:09

als jij een goed gevoel hebt

Dan kun je dit best doen. Ik zou wel bepaalde dingen voorleggen aan hen of alleen dochter zoals wat bij ruzie en afspraken maken. Kun je overleggen met de ouders van de jongen?
Je zou wel eens de hele vakantie geen kind aan ze kunnen hebben. En denk eens aan het tegendeel; een chagrijnige dochter die alles dwarsboomt uit bozigheid.
Wat vind je man ervan?
Komt de jongen nu al veel over de vloer? Kun je inschatten wat het voor een knul is?
Kun je in je vakantieaccomodatie gemakkelijk iemand erbij nemen? Zijn er mogelijkheden voor alleen terug voor het geval dat?

Kortom deel je overwegingen en kijk of er een mouw aan te passen is.
succes

Triva

Triva

19-06-2017 om 21:27

pff nee

Ik stel best wel prijs op mijn privacy dus drie weken met een knul die ik amper ken in een huisje of caravan, nou nee. Nou wilde je al dat ze iemand mee nam dus dat maakt het wel anders. Ik zou gewoon zeker nu nog geen beslissing nemen maar wel duidelijk maken dat het niet de hele vakantie is dat hij mag komen.

Sanne

Sanne

19-06-2017 om 21:31

Vraag 'm een weekend

Een weekend logeren geeft vast beter zicht op hoe de interactie is, met de dochter en ook met de rest. Niet zeggen dat het oefenen is, danngaat iedereen op de tenen lopen.

oh nee

Een paar weken? Geen sprake van. Wat trouwens geen garantie is voor een fijne vakantie. We hebben het met oudste gehad, 1/2 jaar verkering op z'n 16e, beide met ouders mee op vakantie in dezelfde periode. Zaten ze elke dag op het strand te appen met alleen de Adriatische zee er tussen in. De één in Kroatië de ander in Venetië. Bijzonder ongezellig.

franmi

franmi

20-06-2017 om 09:27

Beslissing genomen

Bedankt voor de reacties, overwegend tegenstanders.

Verbaasde me wel over de argumenten die over gebrek aan privacy gingen hier heb ik geen moment over nagedacht en is ook totaal bij ons niet aan de orde.

Vind het heerlijk om wat jongelui om me heen te hebben, maar ik heb dan ook wat ze tegenwoordig zeggen een groot gezin van 4 kids.

Alleen onze dochter mee leek me voor haar en ons saai. We hebben overlegd met de ouders van vriendje en hij gaat met ons 5 dagen mee en daarna pikken zijn ouders hem op onderweg naar hun vakantie in Kroatië.

Onze dochter gaat niet met hun mee op de simpele reden dat hun auto vol zit.

Wat ik nog even wil zeggen dat haar 3 broers (17,17, 18, 19) eerst nog even een gesprekje willen met vriendje. Hoe lief is dat.

Li

Li

20-06-2017 om 09:59

Haha

"En jongeman, wat zijn je vooruitzichten?"

ehm?

"Wat ik nog even wil zeggen dat haar 3 broers (17, 18, 19) eerst nog even een gesprekje willen met vriendje. Hoe lief is dat"

Lief?! Ik zou dat zowel als dochter als als ouder echt absoluut niet kunnen waarderen. Ik hoop dat je je zoons hebt gezegd dat hun zusje al ouders heeft, die daar over gaan, en dat zij zich hier dus niet mee hoeven bemoeien.

Li

Li

20-06-2017 om 13:13

nou...

als die broers ook meegaan op vakantie hebben ze wel een punt. Anders niet, inderdaad. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat zus altijd alleen blijft omdat haar vriendjes de zware ondervragingen niet trekken.

Walnoot

Walnoot

20-06-2017 om 13:51

Eens met Jippox

Ik begrijp het liefgehalte in deze ook niet.

franmi

franmi

20-06-2017 om 13:57

Niet zo serieus

Jeetje dames, denken jullie nu serieus dat de jongens een echt gesprek met hem aangaan.

Ze kennen hem en dat is meer gekkigheid. Jongens onder elkaar.

Ik vonder het gewoon lief klinken toen ze dat zeiden. Hun zusje is hun oogappeltje. Tuurlijk vind ze het lastig dat er altijd 3 paar ogen in de buurt zijn, maar dit is puur lollig bedoeld en de snapt zij ook.

Interesse

TO zal met een gesprekje kennismaken bedoelen en geen kruisverhoor.

40er

40er

20-06-2017 om 14:29

Gespekje

Da's beter.... hier bordjes met punten.... (gelukkig is het vriendje gebleven en ben ik er al 25 jaar gelukkig mee)

Mooie oplossing zo Franmi!

Sanne

Sanne

20-06-2017 om 23:46

Mooi opgelost

En leuk die grote broers!

Jachtgeweer

Als een van mijn zusjes of ik vroeger een vriendje hadden dat langskwam ging mijn oudste broer altijd zijn jachtgeweer (wat hij gebruikte om de kraaien weg te jagen van het land) schoonmaken waar dat vriendje bij was. Dat was het hele gesprek wat hij hoefde te voeren om te laten merken dat ze vooral niet aan zijn zusjes moesten komen LOL

Als mijn dochter straks een vriendje mee zou nemen zouden de jongens daar vast ook niet zo blij mee zijn. Je wilt je zusje toch beschermen, hoe onterecht dat misschien ook is.

vlinder72

vlinder72

21-06-2017 om 08:44

Kyana

Serieus?

Ik heb drie zoons en een dochter. Ik zou het nooit accepteren als de jongens zich als aanstellerige haantjes gaan gedragen. Mijn dochter kan prima zelf keuzes maken. Ze heeft geen broers nodig om zich daarmee te bemoeien.

Maar ik voed mijn dochter ook niet op als een poppetje. Ze hoeft niet beschermd te worden door haar broers of door ons. Dat leer ik ze ook niet aan. Ik ga ervan uit dat mijn dochter zelf verstandig en wijs genoeg is. Mijn zoons zijn niet verantwoordelijk voor haar.

Triva

Triva

21-06-2017 om 09:08

grappig

Zo eens met Vlinder, kom op, dit is 2017, moeten jongens nog steeds hun zusjes beschermen? Waarom zijn jongens bij voorbaat niet blij als hun zusje een vriendje heeft? Ik had een broer van 10 jaar ouder, ben blij dat hij zich nooit ook maar op de kleinst mogelijke manier heeft bemoeid met mijn zus en ik. Hij zorgde voor meer problemen dan mijn zus en ik bij elkaar...

Broers (en vaders) voelen zich toch vaak erg ongemakkelijk als hun zusje (dochter) een vriendje krijgt. Moeders ook wel natuurlijk maar vaak toch anders. Natuurlijk is het onzin dat de broers hun zusje willen beschermen maar dat willen ze vaak toch. Mijn broers waren (zijn) altijd heel beschermend naar mij toe geweest. Met name mijn oudste broer. Mijn oudste broer voelt zich sowieso altijd heel verantwoordelijk voor de jongere broers en zussen. Wat ik wel snap. Ik ben de een na oudste zus (mijn oudste zus is overleden) en ik voel me ook wel verantwoordelijk voor de familie.

Mijn dochter is overigens verbaal sterker dan de broers en in een fysiek gevecht zet ik mijn geld ook op haar in. Toch weet ik zeker dat als ze straks een vriendje mee zou nemen de jongens daar echt niet blij mee zijn en hem goed in de gaten zouden houden. Wat alleen maar goed is want als hij dan toch blijft rondhangen dan toont hij dat hij karakter heeft en dat is geen slechte eigenschap.

Kyana

Jij schreef: Broers (en vaders) voelen zich toch vaak erg ongemakkelijk als hun zusje (dochter) een vriendje krijgt. Moeders ook wel natuurlijk maar vaak toch anders.

Dat jij zelf iets ervaren hebt, en het daarom als vanzelfsprekend ziet, wil echt niet zeggen dat dat algemene praktijk is. Laat staan wenselijk. Ik krijg het bijna met je toekomstige schoonkind te doen. Het lijkt me heel akelig zo'n argwanende schoonfamilie binnen te komen.

vlinder72

vlinder72

21-06-2017 om 18:04

Kyana

Ik val bijna van mijn stoel van verbazing. Je maakt toch een grap hoop ik. Ongemakkelijk voelen als je dochter een vriend krijgt? Beschermende broers?

Het krijgen van een relatie (vriend) hoort erbij. Ik ben benieuwd en ik sta ervoor open. Mijn zoons mogen zich nergens mee bemoeien, het is niet hun vriend. Ik verwacht ook niet dat mijn man zich ongemakkelijk gaat voelen. Het is hooguit iets nieuws en misschien wennen om iemand erbij te hebben.

Bennikki

Bennikki

21-06-2017 om 23:13

Het klinkt wel verkeerd

Om als oudere broer je zusje te willen beschermen, maar mijn oudste is een meisje en reken maar dat ze haar jongere broer toen hij net op de middelbare kwam in de gaten heeft gehouden; dat ze hem, als hij geplaagd zou worden, zou helpen; en mocht hij een vriendin krijgen, zou ze haar wel ondervragen. Vriendelijk natuurlijk.

Vesta

Vesta

22-06-2017 om 10:58

familie

familie is toch anders op zo'n school. Mijn grote neef (niet zo'n beste reputatie op school) hield mij ook in de gaten en dat heeft mij heel wat pesterijen bespaard, want kwam je aan zijn kleine nichtje dan kon je een beuk krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.