danielle
09-02-2014 om 19:51
vriendjes wel of niet bedanken?
Vrienden van mijn zoon van 13 jaar blijven wel eens logeren en eten ook mee. Als ze dan naar huis gaan de volgende dag zijn ze ineens weg. Terwijl im bijvoorbeeld in de woonkamer zit. Gaat dat bij jullie ook zo? Of komen ze dan de woonkamer in om te bedanken?
Danielle

Iselo
09-02-2014 om 20:15
Wel bedanken
Lijkt me logisch dat die kinderen even je komen bedanken voor de gastvrijheid. Je zou het eens met je zoon kunnen bespreken of tijdens het eten met de betreffende kinderen even oraten over beleefdheid. Ik zou er in ieder geval iets van zeggen.

Suze
09-02-2014 om 20:41
Danielle
Dit kwam laatst langs in een ander draadje.
Een van de ouders schreef dat ze de kinderen (vriendjes) aangeeft wat de regels zijn in dat huis, oftewel: je bent reuze welkom hier, mag blijven eten en logeren, maar we verwachten wel dat je even groet als je weer weggaat.
Ach, soms is het wel zo makkelijk om dat van tevoren te zeggen, om ergernis achteraf te voorkomen.
Niet iedereen heeft dezelfde omgangsvormen/manieren thuis geleerd. Daarnaast zijn sommigen misschien verlegen of denken ze er gewoon niet aan. Niets kwaadwillends. Maar een gesprekje vooraf kan ervoor zorgen dat het goed gaat.

irisb
09-02-2014 om 20:45
och
Die pubers zijn zo met zichzelf bezig. Ze bedoelen het meestal niet rot. Pas hadden we hier 3 pubermeiden te logeren. Toen ze weggingen vergaten ze ons gedag te zeggen. Ik verbaasde me daar wel even over.
Totdat ze 2 minuten later weer aanbelden om alsnog dankjewel te zeggen Toch lief!

Wilgenkatje-
09-02-2014 om 20:51
probeer dat voor te zijn
en zeg zélf 'joh gezellig dat je er was, wel thuis.'
Is de omgekeerde wereld, maar goed voorbeeld doet goed volgen zullen we maar zeggen

Puck
10-02-2014 om 11:06
vind het ook normaal
Ja, ik vind het ook normaal dat ze in ieder geval even gedag zeggen als ze weggaan, dat is toch het minste. Jongste heeft nu ook een vriendinnetje die als ze weggaat na het spelen niet even gedag zegt. Ik erger me er niet echt aan, maar vind het toch een beetje raar. Heb het met nog geen enkel ander vriendje of vriendinnetje meegemaakt dat ze zomaar wegsneaken. Meestal los ik het op door als ik door heb dat ze weggaat zelf even naar de gang te lopen om gedag te zeggen.
Van te voren bij een logeerpartij al melden dat je wel wilt dat ze gedag zeggen als ze weggaan omdat dat bij jullie in huis gebruikelijk is vind ik wel weer erg ongastvrij en onvriendelijk over komen, dat zou ik niet doen.

Jasam
10-02-2014 om 11:41
Ben ze meestal een stap voor
met de vragen, heb je het leuk gehad? En heb je goed geslapen in een vreemd bed?

Suze
10-02-2014 om 11:45
Puck
Je schrijft: "Van te voren bij een logeerpartij al melden dat je wel wilt dat ze gedag zeggen als ze weggaan omdat dat bij jullie in huis gebruikelijk is vind ik wel weer erg ongastvrij en onvriendelijk over komen, dat zou ik niet doen."
Ik geloof dat die suggestie ook beter past als iemand het in het verleden (meerdere malen) niet heeft gedaan. Dan kan het handig zijn zo iemand toch even de regels bij jou in huis uit te leggen.
De eerste keer is inderdaad wat vreemd, zou ik ook niet doen.
Maar als mensen het vaker meemaken en zich er erg aan ergeren, kan je het altijd op een vriendelijke manier vragen "Laat je nog even weten als je weggaat? Vinden wij fijn." of zoiets. Overigens is het dan misschien handiger je eigen kind daarop te wijzen, die kan dat dat ook in goede banen leiden. En is misschien ook wel belangrijker dat je eigen kind snapt hoe jij het wil hebben.

Dalarna
10-02-2014 om 12:26
Precies
altijd via eigen kind spelen, dat doe je toch ook als het over een poosje een relatie is? Als je dan iets niet prettig vindt in het gedrag van je schoondochter of schoonzoon dan speel je dat ook eerder via je eigen kind of je moet haar of hem wel heel erg goed kennen.

Monique D*
10-02-2014 om 20:44
Dat hebben mij ouders ook gedaan..
..toen de vorige vriendin van mijn broer hen nooit goedendag zei.
Het heeft wel geholpen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.