Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vriendschapsperikelen dochter

Hai,

Mijn dochter van bijna 13 heeft vanaf haar 7e een beste vriendin. Ze zitten nu samen in de 1e van de middelbare school. Ze spreken ook wel 's af met een oud-klasgenoot uit gr 8. M'n dochter kwam gister huilend bij me...(ze huilt bijna nooit) dat haar beste vriendin zo anders doet als ze met zijn drieën zijn. Ze voelt zich dan wat genegeert door haar beste vriendin; ook in hun groepsapp. Dit maakt haar erg verdrietig. Van zichzelf is ze erg sociaal en empatisch.  

Ik heb haar verteld dat het met z'n drieën soms anders kan zijn en dat er misschien ook wel onzekerheden meespelen bij haar beste vriendin. Die laatst nog een superlief filmpje op Instagram had gezet van hun 2. Gezegd  dat als haar iets dwarszit ze dit het beste kan zeggen tegen haar...wat natuurlijk wel erg spannend is. 

Ik weet dit allemaal ook nog wel van mn eigen jeugd. 

Hoe gaan jullie hiermee om en hoe zouden jullie het gedrag van haar beste vriendin interpreteren? 


Ah ja, op die leeftijd gaan heel nieuwe factoren plotseling een rol spelen bij vriendschappen. Alles verandert door de hormonen, door de andere manier waarop je de wereld gaat bekijken. Er komt veel competitie kijken bijvoorbeeld. Je krijgt interesse voor jongens en dan worden meisjes rivalen en meiden zijn gemeen! Ze weten heel goed hoe je iemand kan treffen. Ging je eerst met een kind om omdat ze leuk kon spelen dan zie je nu ineens haar uiterlijk. Die leuke jongen kijkt naar haar en niet naar jou! Ze gaan met elkaar roddelen en ineens word jij het mikpunt. Zelfbehoud wordt dus veel sterker ten koste van genegenheid, loyaliteit en liefde. Je kan ook echt zelf een rotfiguur slaan als je met iemand omgaat die niet populair is en dan zelf ook buitengesloten worden. De meesten passen zich aan deze moeilijke tijden aan en doen gewoon mee.

Is je dochter niet gewoon jaloers?
En dat is ook goed .

Ik heb dit ook meegemaakt bij mijn dochter. Alhoewel ik het ook niet leuk vind, weet ik dat het een fase is van hooguit een paar dagen. Ik weet niet hoe lang dit al speelt bij je dochter.

Matz78

Matz78

20-05-2024 om 08:07 Topicstarter

Qqq

Matz78

Matz78

20-05-2024 om 08:11 Topicstarter

rionyriony schreef op 20-05-2024 om 06:24:

Ah ja, op die leeftijd gaan heel nieuwe factoren plotseling een rol spelen bij vriendschappen. Alles verandert door de hormonen, door de andere manier waarop je de wereld gaat bekijken. Er komt veel competitie kijken bijvoorbeeld. Je krijgt interesse voor jongens en dan worden meisjes rivalen en meiden zijn gemeen! Ze weten heel goed hoe je iemand kan treffen. Ging je eerst met een kind om omdat ze leuk kon spelen dan zie je nu ineens haar uiterlijk. Die leuke jongen kijkt naar haar en niet naar jou! Ze gaan met elkaar roddelen en ineens word jij het mikpunt. Zelfbehoud wordt dus veel sterker ten koste van genegenheid, loyaliteit en liefde. Je kan ook echt zelf een rotfiguur slaan als je met iemand omgaat die niet populair is en dan zelf ook buitengesloten worden. De meesten passen zich aan deze moeilijke tijden aan en doen gewoon mee.

Ja ik begrijp helemaal wat je bedoelt!! Haar beste vriendin is een jaar ouder; en ik kan me zo voorstellen dat deze dingen bij haar meer spelen dan bij m'n dochter. M'n dochter menstrueert ook nog niet; ik merk bij haar nog niet zo de puberteit. 

Ik was vroeger ook jaloers op m'n beste vriendin haha .en zij op mij. We kunnen het daar nu gezellig over hebben haha 

M'n dochter is nu meer gekwetst heb ik het idee...

Matz78

Matz78

20-05-2024 om 08:13 Topicstarter

Caroline80 schreef op 20-05-2024 om 07:42:

Ik heb dit ook meegemaakt bij mijn dochter. Alhoewel ik het ook niet leuk vind, weet ik dat het een fase is van hooguit een paar dagen. Ik weet niet hoe lang dit al speelt bij je dochter.

Ik heb het idee dat het nog niet heel lang speelt. 

Matz78

Matz78

20-05-2024 om 08:19 Topicstarter

Roos55 schreef op 20-05-2024 om 06:38:

Is je dochter niet gewoon jaloers?
En dat is ook goed .

Ik heb het idee dat ze zich eerder gekwetst voelt. 
Ze kan het me goed hoe ze zich voelt en ik vind t super fijn dat ze bij me komt hiermee
Het is niet altijd als ze samen met zijn 3en zijn..ze merkt dat haar beste vriendin soms anders reageert dan voorheen. Nu is het zo dat zij (vriendin) een jaar ouder is; dus waar wat rionyriony beschrijft speelt bij haar misschien mee? 


Het gedrag van vriendin is waarschijnlijk disloyaal om interessanter over te komen bij nr. 3. Krijgt ze soms kritiek/speldenprikken dat ze dom, lelijk, dik, vies, rare kleren, stom, oninteressant is of andere vormen van oppervlakkige krengerigheid? Goed doorvragen lijkt mij.

Bij klachten over vriendschappen, troostte ik mijn kinderen en probeerde ze te stimuleren om het van twee/drie kanten te bekijken. Ik gaf wel tips, maar ging niet mee in hun frustratie of woede. Mijn mening over het gedrag van hun vrienden, hield ik voor me - behalve als de betreffende vriend(in) echt fout bezig was. Maar dan nog, was ik daar voorzichtig mee. Je wil niet in de situatie komen dat je een negatief oordeel over een vriend(in) velt naar aanleiding van vriendschapsperikelen en dat jouw oordeel vervolgens het enige probleem is dat blijft, omdat het gedoe tussen die vriend(in) en je kind binnen no-time is opgelost. 

Dat doe je prima. Niet te veel bemoeien, ook geen zorgen maken en het meiske advies en troost geven als ze het vraagt. Top!

Matz78

Matz78

20-05-2024 om 14:24 Topicstarter

Campanula schreef op 20-05-2024 om 09:11:

Het gedrag van vriendin is waarschijnlijk disloyaal om interessanter over te komen bij nr. 3. Krijgt ze soms kritiek/speldenprikken dat ze dom, lelijk, dik, vies, rare kleren, stom, oninteressant is of andere vormen van oppervlakkige krengerigheid? Goed doorvragen lijkt mij.

Zou best kunnen maar ze krijgt geen kritiek of speldenprikken heb ik het idee...

Matz78

Matz78

20-05-2024 om 14:28 Topicstarter

yette schreef op 20-05-2024 om 11:29:

Bij klachten over vriendschappen, troostte ik mijn kinderen en probeerde ze te stimuleren om het van twee/drie kanten te bekijken. Ik gaf wel tips, maar ging niet mee in hun frustratie of woede. Mijn mening over het gedrag van hun vrienden, hield ik voor me - behalve als de betreffende vriend(in) echt fout bezig was. Maar dan nog, was ik daar voorzichtig mee. Je wil niet in de situatie komen dat je een negatief oordeel over een vriend(in) velt naar aanleiding van vriendschapsperikelen en dat jouw oordeel vervolgens het enige probleem is dat blijft, omdat het gedoe tussen die vriend(in) en je kind binnen no-time is opgelost.

Brdankt voor je tips! Zo probeer ik het ook te doen. Ook gezegd dat haar vriendin vast en zeker ook haar onzekerheden heeft en dat het vast wel weer goed komt. 



 

Bouw een brug van vertrouwen tussen jullie

Ik merk bij mijn kinderen dat afspreken met z'n drietjes vaak niet zo gezellig gaat. In 1 op 1 of in een groter groepje gaat het vaak een stuk beter. Dit was toen ze klein waren, en nu ze bijna 12 en 14 nog net zo. Maar met sommige combinaties van kinderen kan het wel goed gaan. 

Een vriendengroepje met drie is op die leeftijd heel moeilijk. Het klikt goed tussen de beste vriendin en het oud- klasgenootje maar waarschijnlijk minder goed tussen jouw dochter en het oud- klasgenootje waardoor jouw dochter er tussenuit valt. Als je dochter het niet meer fijn vindt om met drie af te spreken, kan ze dat in de toekomst afbouwen. Ze is niet verplicht om er blijven bij te zitten en zich uitgesloten te voelen.  Ze kan gerust nog alleen met haar beste vriendin afspreken en omdat ze samen in de klas zitten, hebben ze nog vaak contact zonder dat andere meisje.
Ik zou aan je dochter de raad geven om de komende tijd te kijken hoe de situatie evolueert en ook om zich blijven open te stellen naar andere meisjes zodat ze niet afhankelijk is van 1 'bestie'.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.