Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Annika

Annika

31-03-2016 om 10:27

Vroeg opstaan met pubers

Ik ben (nog) redelijk onbekend met het fenomeen "puber". Maar sinds een tijdje zijn mijn vrolijke vroege vogels veranderd in gruwelijke monsters als er 's ochtends opgestaan moet worden. Tips?

Ik maak ze om 7 uur wakker, wat ruim op tijd is. Ik ga dan vast brood voor hun smeren en zo. Zij blijven nog een tijd liggen en komen dan nét op tijd beneden om nog snel even te eten, soms ook niet. Als ik dan nog eens waarschuw dat ze te laat komen worden ze boos. Als ik aangeef dat er tanden gepoetst moeten worden en dat ontbijt belangrijker is dan social media worden ze boos. Als kleine broer dan nog eens iets te vrolijk wil gaan springen en schreeuwen, of als ik mijn geduld verlies zijn de rapen gaar en is vooral dochter helemaal niet meer aanspreekbaar. Ik trek me dat dan weer teveel aan en heb een rotochtend.

Ik snap best dat het moeilijk is voor ze, met die zomertijd en dat puberbrein en geen zin in school. Maar ik kan zelf zeer slecht tegen die sfeer. Bovendien wil ik graag dat er ontbeten en tanden gepoetst wordt, maar ze doen het gewoon niet (hebben er geen tijd voor). En kleine broer begint het kunstje af te kijken, wat ik ook helemaal niet zo tof vindt natuurlijk.

's Middags uit school zijn zij meestal weer helemaal vrolijk en blij.

loslaten

Ik zou het helemaal loslaten. Laat ze zelf de verantwoordelijkheid maar nemen. Dus: niet wakker maken (geef ze een wekker), geen brood smeren (kunnen ze best zelf) en niet achterna zeuren met wat ze allemaal moeten doen. Dan komen ze maar een paar keer te laat of zitten ze hongerig op school. Daar leren ze snel genoeg van.

De tijd en energie die je zo overhoudt kun je dan gebruiken om gezellig samen met je jongste te ontbijten

je bent een lieve moeder

je roept hen op tijd, je smeert hun brood. Zet er een plezierig muziekje bij aan in de woonkamer/eetkeuken en negeer negatief gedrag; zwaai ze vrolijk na met hun boterhammen en geef hen een kauwgompje als tandenpoetsen erbij inschiet. Als ze het 's avonds maar grondig doen, dat is het belangrijkste.

Het gaat wel weer over. Ik snap dat een slechtgehumeurde start van de dag vervelend is. Wapen jezelf ertegen en houd moed

Half a twin

Half a twin

31-03-2016 om 10:41

Meer verantwoordelijkheid geven

Ik roep mijn puber om 6.45 en dan heeft ze nog 45 minuten voor de volgende taken: wassen, haren kammen/staart maken en aankleden, ontbijten en brood smeren voor de lunch, tandenpoetsen, lunchspullen in de tas doen en om 7.30 zit ze op de fiets voor een rit van 10 km.
Ze weet zelf dat ze dat fietsen niet redt zonder fatsoenlijk ontbijt en lunch kopen op school loopt aardig op dus dat doet ze uit principe niet.
Alleen in noodgevallen help ik haar om op tijd weg te komen, dan smeer ik brood of pak de spullen in. Gisteren wekker niet afgegaan is zo'n noodgeval, te lang blijven liggen is geen noodgeval.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

31-03-2016 om 10:42

hihi

Wat een herkenning. Hier is het een drama met opstaande pubers (met ook nog adhd, wat niet meehelpt).

Dochter (14) was zo vaak te laat gekomen, dat bureau Halt dreigde. Toen heeft mijn man gezegd dat zij het moet betalen, als hij vrij moet nemen om met haar naar bureau Halt te gaan, omdat zij haar mascara belangrijker vindt dan op tijd op school te komen...
Dat gaf een enorme ruzie, maar het heeft wel geholpen. We hebben nieuwe afspraken gemaakt en sinds een paar weken maken we haar ongelooflijk vroeg (anderhalf uur voordat ze de deur uit moet) wakker. We moeten haar nog steeds honderd keer roepen (valt steeds weer in slaap, slaapt door alle wekkers heen), maar ze komt nu niet meer te laat op school en gaat nu ontspannen naar school.

Zoon (17) staat een kwartier voordat hij op school moet zijn op. Geen mascara... Hij ontbijt en luncht zelden. Heel ongezond, maar ja... Hij fietst als een achterlijke naar school en ik ben altijd bang dat hij een keer onderuit gaat.
Hij komt zelden te laat, maar ook hem moeten we een keer of zes roepen voordat hij wakker wordt. En hij is dan op het onbeschofte af, onaardig tegen ons. Waar hij later dan weer zijn excuses voor aanbiedt. Het is al een paar keer gebeurd dat hij door een belangrijke afspraak heen is geslapen, omdat wij allebei niet thuis waren om hem te roepen.

Bij mijn oudste was het ook een ramp (heeft zelfs een keer door een jubileumfilmafspraakje met haar vriendje heen geslapen), maar toen zij 18 werd, is het ineens omgeslagen. Ze is het huis uit, maar verslaapt zich nooit meer. (of ik weet het niet, hahaha, ook wel rustig) Er is nog hoop dus.

Nou ja, van mijn geen gouden tip, behalve dan, dat ik het niet mijn probleem vindt, als zij niet ontbijten. En ook niet als ze te laat komen. Ik wil optreden als een menselijke wekker, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Opvoeden is (ook soms) loslaten. En dat vind ik heeeel moeilijk.

scholen

Scholen hebben vaak leuke straffen voor kinderen die te laat komen. Een half uur eerder melden bijvoorbeeld. Ik laat school dan ook lekker de opvoeding doen in dit geval.
Hier is de afspraak dat ik best een keer een boterham wil smeren, maar dat ik niet verantwoordelijk ben voor wakker maken en lunchpakketten. Als er bijvoorbeeld nog iets moet worden geprint (waarom dat niet de avond ervoor kan zal ik nooit begrijpen), kun je me netjes vragen of ik tijd heb om iets voor je te doen. Snauwen zorgt ervoor dat ik direct uit je blikveld verdwijn, dat trek ik echt niet om half acht 's morgens. Een half uur eerder opstaan omdat je straf hebt doe ik ook niet.
Gaat hier al jaren goed.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

31-03-2016 om 11:14

straf

Ik vind de straffen van school ook goed, stoepkrijt. Ik vind het alleen wel heel erg stom, dat ze te laat komen, criminaliseren.
Als je meer dan 12 keer te laat komt (en daar valt tussen de lessen door te laat komen, omdat je even naar het toilet ging ook onder), moet je naar bureau Halt. Dat is hier in een andere gemeente.

En de ouders zijn dan degenen die aangesproken worden. Wij komen in de problemen, vanwege de mascara van onze dochter?!

Daar ben ik echt op tegen. Maar goed, het heeft hier toch wel geholpen, omdat mijn man dus mijn dochter zei dat zij dan zijn uurloon mag vergoeden. Daar schrok ze dan toch wel meer van dan van alle eerdere gesprekken. Het is maar goed dat we niet over mijn uurloon begonnen, want dat ligt een stukje lager. (hahaha, werk in de zorg)

Li

Li

31-03-2016 om 11:31

brood smeren

doe ik alleen voor mensen die ongesteld zijn. Tenzij ik het zelf ben natuurlijk

Haha Li

Wij hebben voor ongestelde mensen geen douche-tijd-limiet. Normaal sta ik na drie minuten al te krijsen dat het wel weer genoeg is en of dochter de afrekening van het waterbedrijf misschien wil zien. Is ze ongesteld, dan mag het wat langer. Lekker warm water op haar rug en fris wassen.
Pimpelpaars, ik vind het ook raar dat de ouders ervoor opdraaien met zo'n Halt bezoek. Gelukkig was een paar keer eerder melden hier genoeg om een einde te maken aan het te laat komen.

Jaina

Jaina

31-03-2016 om 12:34

Zelf

Mijn kinderen hebben zelf een wekker die ze zetten. Ze weten hoe laat ze de deur uit moeten om op tijd op school te zijn. Ze moeten dus zelf bedenken hoeveel tijd ze nodig hebben. Lunch eten ze hier op school dus dat hoeven ze niet mee te nemen. Als ze niet genoeg tijd hebben om te ontbijten dan nemen ze vaak iets mee voor onderweg. Dat is ook prima. Ze zijn zelf verantwoordelijk om op tijd op te staan en naar school te gaan. Sowieso ben ik minimaal twee ochtenden al weg voordat zij weg moeten dus ik verwacht enige zelfredzaamheid.
Als ik wel thuis ben dan wil ik best even roepen dat ze te laat dreigen te komen zolang ze maar beseffen dat het niet mijn verantwoordelijkheid is en dus boos worden dat ik het niet doe. Ik ben er immers ook gewoon niet al tijd.
Als ik wel thuis ben dan zet ik 's ochtends thee en koffie dus dat hoeven ze dan niet zelf te doen.
Hoe lang ze douchen, hoeveel tijd ze nodig hebben voor aankleden en andere zaken dat moeten ze verder zelf beslissen.

Li

Li

31-03-2016 om 13:29

Straf

bleek hier erg heilzaam. Vroeg op school zijn, met de concierge en een paar kinderen die van ver moesten komen, bleek zo gezellig te zijn dat het een gewoonte werd. Met zijn allen de lichtjes aansteken voor kerst, stemmig muziekje erbij. Ze vond het geweldig. Het zal niet de bedoeling van straf zijn dat het zo gezellig is, maar het werkte wel goed. Dan moet je natuurlijk wel een lieve concierge hebben, die straf zielig vindt.

Wat het douchen betreft: hier wordt zeer strak de hand gehouden aan de douchetijden, want iedereen wil 's ochtends en we zijn met veel (en één douche). Behalve inderdaad als iemand ongesteld is, net als bij Stoepkrijt! Die wordt dan lekker gepamperd.

Elfje65

Elfje65

31-03-2016 om 16:35

eigen verantwoordelijkheid

Vanaf groep 7/8 basisschool gold hier zelf wekker zetten en zelf brood smeren voor ontbijt en meenemen. Ik hield het wel in de gaten natuurlijk maar bij het VO ging het echt prima.
Ik moest zelf vaak al weg zijn voor die tijd. Dus prima zelfredzaam en ze zijn ooit maar 1 x te laat gekomen.

Klaarzetten

Zoon kan 's morgens op het moment geen communicatie aan in zijn toetsweken. Na overleg doen we het zo: ik zet zijn ontbijt en pakje brood, lege fles voor water, en ingeschonken drinken klaar in de koelkast. Kan hij zonder woorden rustig opstaan en in zijn eigen hoofd, eigen tempo, eigen agenda, opstaan zonder irritatie.

Dochter wil 's morgens altijd heen en weer gepraat, daar kan ik dan zelf weer niet zo goed tegen, om bij herhaling te bevestigen dat haar haar goed zit en haar kleding goed. Tot en met het uitzwaaien en de gepaste zelfde woorden: hier is je thee. Heb je mijn brood al klaargezet? Die zinnetjes komen er bij mij wel vanzelf uit als ze maar niet steeds bevestiging wil.
Dus dat is ook een beetje routine geworden. Dan zeg ik dat ik 's morgens niet op mijn best ben en niet 3 keer hetzelfde over haar haar kan zeggen. Een keer is genoeg.
Standaard tekst.
Ook geen vragen wat ze op haar brood wil. Soms vraag ik dat maar 'savonds. Meestal zegt ze: weet ik niet? En als ik dan iets voorstel is het: kan.

Ik denk dat je een puber vooral op maat benaderd.

Nog een monster.

Niet vooruit te branden dit kind. Maar ruzie in de ochtend verpest mijn hele dag. Toch vindt hij het wel gezellig, zegt hij, als ik hem 's ochtends liefdevol uitzwaai.
Dus ik bemoei me niet met eten, kleren en tandenpoetsen. Ik vermeld hoogstens dat het tijdstip van vertrek nadert, leg wat spullen die hij mee moet nemen in het zicht en drink mijn bakje koffie. Terwijl hij verhit de deur uit rent wuif ik hem met kushandjes uit.
Ik pak nog een bak koffie en denk:"zucht, weer te laat".
Dus ik hoor 's morgens bij het meubilair. De ideale moeder

Stoepkrijt

Dat printen 's ochtends, vijf minuten voordat ze de deur uit moeten! Hoe verzinnen ze het hè? En dan is het ineens jouw schuld dat ze het niet lukt of het te laat wordt, want het moet natuurlijk wél vandaag ingeleverd worden.

skik

zebra

zebra

31-03-2016 om 19:22

wekker

onze puber zet zelf zijn wekker, meestal zijn we beiden al de deur uit als hij uit bed komt. Hij is ook nogal een type van alles op het laatste moment doen zoals schooltas controleren, soms iets uitprinten (kan de avond ervoor blijkbaar niet?), tanden poetsen, haar kammen enz. We wonen dichtbij school, nog geen 10 minuten fietsen maar hij vertrekt vaak 5 minuten voordat de lessen beginnen.
Blijkbaar is hij toch op tijd binnen maar het gebeurt wel regelmatig dat hij een boek, schrift of huiswerk vergeten is en dan een lesuur terug moet komen. Daar bemoeien we ons niet mee, is zijn pakkie an. Wel smeer ik brood voor de lunch of korte pauze, hij heeft de neiging om de hele dag niet te eten (ongezond) en is te gierig om iets op school te kopen.

margaretha

margaretha

31-03-2016 om 19:48

hier

smeren ze zelf brood. Deden ze al op de basisschool, ik ga niet kiezen voor een ander wat er op brood moet. Ze zetten zelf de wekker en ik sta op om, tja gewoon om er te zijn , evt. een vraag aan te stellen. Geef wel altijd een seintje dat het tijd is om op te staan, maar dat is meer een back-up wekker idee. Ze zijn bijna nooit te laat, iets dat me altijd weer verbaasd

Lou

Lou

31-03-2016 om 20:23

maatwerk

De sfeer 's ochtends is maatwerk ja. Als puberdochter iets moois op de piano speelt terwijl ik naar beneden kom, verdwijnt mijn ochtendhumeur als sneeuw voor de zon. Dus de stilzwijgende afspraak is dat zodra zij mij op de trap hoort, ze een stukje Einaudi gaat spelen. Ik kan namelijk ook niet tegen al te veel communicatie 's ochtends vroeg, maar ze wil mij wel graag in de buurt hebben en het houdt mijn ritme goed vast om vroeg op te staan, wat handig is want ik werk thuis. Vanwege de mascara en de haren en de kleren staat ze een kwartier eerder op dan in. Ik maak ontbijt, lunch en koffie. Als tegenprestatie stelt ze geen lastige vragen, en speelt ze dus piano. Maar ja, deze oplossing werkt natuurlijk ook niet voor iedereen

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-03-2016 om 20:37

Oh gut

Ontaarde moeder hier Oudste gaat vaak om 07.45 uur de deur uit, en ik sta om 07.30 op. Kan ik nog net douchen voor ik haar uitzwaai. Jongste van 11 maak ik nog wel wakker, maar dat moet in groep 8 echt gaan veranderen. Dan moet ze ook haar eigen brood gaan smeren. Ontbijt regelt ze wel al (jaren) zelf.

Paddington

Paddington

01-04-2016 om 08:17

mijn puber

is juist erg bang om te laat te komen. Ze rekent dan ook voor zichzelf minimaal een uur de tijd voordat ze weg zou moeten. Dus als dat half 8 is, dan is er om half 7 uit.

Tegenwoordig hoeft ze bij mij nog maar een heel klein stukje te fietsen naar school (5 min). Ondanks dat blijft ze dezelfde tijd opstaan. Dan heeft ze 's morgens nog even de tijd om te relaxen.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-04-2016 om 13:24

mijn pubers doen

het net als op de basisschool. Vanaf groep 3 (oudste) en groep 1 (jongste) smeren ze zelf hun ontbijt- en lunchbrood. Gewoon 1x wakker maken om 7.20 uur. Dan ben ik net aangekleed en voor ik naar beneden ga, maak ik ze wakker en doe het licht aan op hun slaapkamer. Verder geen omkijken naar, tot ze, al of niet met wat geruzie , om 8.10 op de fiets stappen om naar school te gaan. Heel soms heeft er iemand hulp nodig, bv. gymkleren zijn kwijt, fiets heeft een lekke band of er zijn geen broodtrommels meer. Printen kunnen we thuis niet, dus kinderen moeten dat soort dingen goed plannen (zodat een van ons het op het werk kan printen of zij het tijdig op school kunnen printen). En, ook heel soms, heb ik het gevoel dat er een weer in slaap gevallen is, dan ga ik om 7.45 even boven kijken - meestal zijn ze dan bezig met hun haar o.i.d. en schrikken ze omdat ze de tijd vergeten zijn. Daarna gaat alles dan supersnel en zijn ze alsnog op tijd.
Ik heb ze, geloof ik, erg goed afgericht. Kinderen weten dat dat hun zelfbehoud is, ik ben 's ochtends niet zo gezellig...

Goudvis

Goudvis

01-04-2016 om 18:04

printen

Wat is dat toch met dat printen? Vergeten ze dat dan allemaal? Hier ook maar ik dacht dat het aan mijn puber lag.
Overigens moet ik hier 3 keer roepen ' s morgens, ondanks wekker. En elke ochtend ruzie met broertje. :-p Verder regelt hij wel zijn eigen zaakjes, behalve de medicijnen. En is elke dag net niet te laat... vergeet wel de deur op slot te doen en de lichten uit te zetten natuurlijk.

Mussie

Mussie

01-04-2016 om 21:02

Mijn tip

Mijn tip is ook: laat het los. Probeer niet je eigen normen en ideeën over ontbijt enzo teveel op te dringen. Ik had hetzelfde probleem als jij met mijn oudste, totdat ik gek werd van de ruzie 's morgens. Ik heb toen met hem gepraat en heb twee eisen gesteld. 1. Ik wil dat je je tanden poetst en 2. Ik wil dat je op tijd komt. Zijn eis was: stop met zeuren. Dus ik ben cold turkey gestopt met me ermee bemoeien. Ik vond het heel moeilijk, maar het werkte in die zin dat we geen ruzie meer hadden en dat hij met gepoetste tanden op tijd op school belandde.
Ik vind het wel jammer want ik ben 's morgens op m'n best. Ik rooster met liefde brood, maak lekkere lunchtrommels klaar en bak omeletten. Maar ja, hij wil echt niet meer. ik vind ontbijt ook belangrijk maar inmiddels vind ik een gezellige sfeer belangrijker.
Dit alles is nu een half jaar geleden en ik had het veel eerder moeten doen. We zijn in een prima ritme beland. Hij eet meestal een yoghurtje maar soms zelfs wat geschild fruit of een boterham. We hebben helemaal geen stress of ruzie meer in de ochtend. Ik maak wel z'n lunchtrommel klaar want hij heeft om 10 uur natuurlijk al berehonger. Als ik nu terugkijk, denk ik dat ik ook wel erg vermoeiend was met m'n krampachtige vasthouden aan mijn ideaalbeeld van een ontbijtend gezin.

40er

40er

01-04-2016 om 21:38

hier

Basisschool heb ik hem altijd geroepen. Voortgezet zelf wekker zetten, ruim 1 uur voordat hij weg fietst (en dan heeft hij nog ruim tijd om naar school te fietsen). Nog niet te laat geweest tot nu toe
Dingen vergeten daarentegen is hij een ster in...... en dat heb ik wel losgelaten.

moeder

Pff soms zit het in de aard van het beestje..
Hier is moeder 's ochtends niet vooruit te branden..dochter moet om 6 uur opstaan en haar vader staat dan mee op.
Ik red het gewoon niet..ben een enorm avondmens en voel me de hele dag moe als ik om 6 uur op moet staan.
Kwam vroeger als tiener ook altijd te laat op school..tot het laatste moment in bed blijven liggen..met vanalles treuzelen..vaak schoolplein moeten vegen of andere strafkarweitjes...
Ben nu 40 en er is nog weinig veranderd. Als we als gezin weggaan zitten man en kind vaak al in de auto te wachten.

Het houdt een keer op

Ik heb het geleidelijk aan gelaten om ontbijt te maken en ze op weg te helpen. Zoon wek ik nog wel als het te bont wordt, maar 1 keer zeggen hoe laat het is vind ik wel genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.