Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tippylee

Tippylee

05-06-2011 om 10:35

Vroege puberteit bij zoon van 11 bijna 12

Ik vraag me af of ik bij de juiste rubriek zit, misschien moet dit bij gezondheid, maar ik post het toch maar.
Onze enige zoon van 11 ( eind juli 12) is binnen een paar maanden zo veranderd. Hij groeit al een tierelier, hij is 166cm en heeft schoenmaat 41,5 en draagt kledingmaat 164/170 soms 176. Nu is hij ook lichamelijk flink aan het veranderen, hij heeft al okselhaar en schaamhaar en ook zijn piemel is flink gegroeid, nu viel ons vorige week op dat zijn stem 'raar'is, en ik dacht meten aan de baard in de keel. Maar hij is nog zo jong!! Is dit normaal? Moet ik toch naar de dokter om het verantwoordelijke hormoon te laten remmen voor een tijdje? Het klinkt misschien stom, maar al zijn vriendjes zijn nog echt van die kleine mannetjes, zoals hij een jaar geleden ook was, hij is de enige in de klas die al zover is van de jongens.
Wie kan mij meer vertellen hierover?
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet vreemd

ik vind dit niet extreem hoor,hij is bijna 12!
ik heb vier kinderen ,ze gingen allemaal op een andere leeftijd de puberteit in,zoon was 12,dochter 1 was 10 ,dochter 2 was 12,dochter drie was 13.
ik zou me totaal geen zorgen maken als ik jou was.

Annet

Annet

05-06-2011 om 10:44

Normaal

Wel wat vroeger dan het gemiddelde maar helemaal binnen het normale.
Kijk hier maar eens: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/34704-jongens-in-de-puberteit.html

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 11:09

Geen probleem

Mijn zoons begonnen allebei te puberen op die leeftijd, en mijn nu 11 jarige dochter ook...zucht.. En volgens haar juf is ze hierin bepaald niet uniek!

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 14:35

Pelle

Ik heb het niet alleen over meiden! Ook jongens in haar klas puberen.

MerelR

MerelR

05-06-2011 om 18:57

Zoon begon

ook al voor zijn 11de met puberen en schaamhaar e.d. was compleet op zijn 12de verjaardag en baard in de keel voor zijn 13de. Wat mij altijd wel opviel is dat er tussen jongens van 12 tot ongeveer 16 zo'n ontzettend groot verschil kan zitten qua ontwikkeling. Ik bedoel dan dat sommige jongens op hun 14 er al uitzien als iemand van 18, maar ook zijn er jongens die je op hun 16de nog bijna in groep 8 zou zetten.

Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

09-06-2011 om 12:12

Hier ook

puber was net 11 toen de metamorfose zichtbaar werd. Nu is hij bijna 14 en een hele lange slungelige puber met alles wat erbij hoort. Het nadeel is da ze hem vaak ouder schatten.

Janna3

Janna3

09-06-2011 om 14:56

Bij ons ook

Maar ik vind het wel handig. Bij Harry Potter werden diverse kinderen uit de rij gehaald maar wij konden zonder lastige vragen doorlopen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.