Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Zonnetje

Zonnetje

26-12-2010 om 19:54

Vuurwerk veilig afsteken met een aansteker, kan dat?

Mijn puberzoon van 16 vertelt mij dat je vuurwerk ook best met een aansteker kunt aansteken. Ik dacht altijd dat het met een aansteeklont (of sigaret, maar hij rookt niet) moest. Dat het anders heeeeel gevaarlijk was.
Dat is onzin volgens hem. En alleen hele domme mensen die ook nog eens illegaal vuurwerk gebruiken krijgen een ongeluk met vuurwerk.
Van zijn vader krijgt hij een zippo blu om vuurwerk mee aan te steken (we zijn gescheiden, dus dit is niet in overleg met mij). Een zippo blu, is mij uitgelegd, is een aansteker die op butaan brandt en waarvan je de vlam kunt richten. Heel mooi, heel cool, etc. Ik wil hem zelf ook wel eigenlijk. Maar het lijkt mij niet veilig om met een aansteker je vuurwerk aan te steken. Maar ik heb er dus de ballen verstand van want ik vind het zelf doodeng dus ik doe het nooit.
Is dit een gevalletje laat-losssss of een gevalletje houd-je-poot-stijf?
Zoon is met oud en nieuw bij mij, en steekt dat vuurwerk met vriendjes af gedurende de dag, ik ben er dus niet bij aanwezig en zal dus ofwel met ijzersterke argumenten of met instructies over hoe je veilig met een aansteker je vuurwerk aansteekt moeten komen. Wie heeft er meer verstand van dan ik?

Minet

Minet

27-12-2010 om 10:24

Aansteker gewoon niet handig

want........bij een beetje wind waait het ding uit, en daar heb je met een aansteeklont nooit last van.
Daarnaast verbrand je je vingers aan een aansteker, want dat ding wordt loeiheet als hij vaak aangaat.

Hier krijg je ze er gewoon bij

Hier krijg je die aansteeklonten en beschermbril er gewoon bij,gratis bij de vuurwerkhandel. De lonten altijd en de bril bij vuurwerk vanaf 25 euro. Dus steken alle kinderen hier aan met die lonten en vrijwel allemaal hebben ze die bril ook nog op. Meer omdat ze het idee hebben dat het zo 'hoort en cool is' dan voor de veiligheid. Daar denken ze zelf nog niet eens over na.(wij wel natuurlijk en vinden het prima zo)
groeten albana

Ook hmmmm

De 'kinderen' waar het oudejaarsdag om gaat zijn ook hier 19,18,17,15 en 3 12jarigen. (Van vriendin en van ons) En dan tel ik de volwassenen nog niet eens mee. Zelfs de vuurwerkbril houden ze de meeste tijd op. Helpt ook tegen tranende ogen...(door de damp/lucht) waardoor je make-up niet uitloopt
Maar ja, daar zal je zoon wel niet zo mee zitten.
groeten albana

Puck

Puck

30-12-2010 om 21:27

Ik vind je niet overdreven bezorgd

Zonnetje, ik vind je niet overdreven bezorgd, ik vind dat je zoon en je ex de risico's van vuurwerk onderschatten.
Hoe kom je erbij dat aansteeklont voor kinderen is? Dat is wel een heel oenige gedachte, aansteeklont is gewoon een veilige methode om vuurwerk af te steken.
Idem dito voor een veiligheidsbril, hier is er gewoon geen keuze. Geen veiligheidsbril = geen vuurwerk.
Overigens vind ik het heel vreemd om zo'n dure zippo aan een niet rokend iemand te geven alleen om 1 dag per jaar vuurwerk af te steken.

tonny

tonny

31-12-2010 om 14:10

Sigaar

volgens mij gng dat aansteken van 'ons' vuurwerk met een brandende sigaar. Dat vonden ze stoerder dan een aansteeklont denk ik.

Ben enorm blij dat ze inmiddels over het vuurwerk heen zijn gegroeid en het zonde van hun geld vinden.
Hun vader heeft nog nooit een cent aan vuurwerk uitgegeven, trouwens, hun vuurwerkacties waren met vrienden of met hun oom, die nog steeds vuurwerk afsteekt.

AANSTEKER IS VEILIGER EN BETER

Hallooo,

Zelf ben ik nog maar 15 en ik ben geïnteresseerd in vuurwerk, dus ik moest toch maar even reageren op dit forum topic...

Het aansteken met een aansteeklont is minder veilig dan met een (jet) aansteker. Je kunt het beste voor een jet flame aansteker gaan, want daarvan wappert de vlam niet. Je kunt het zien als een gasbrander.
Bovendien krijg je hier het vuurwerk meteen in 1 seconde aan en moet je met een aansteeklont heel vaak blazen zodat hij meer gaat gloeien en dus warmer word...
Waarom is een aansteeklont minder veilig dan (zo'n) aansteker? Omdat je dus heel vaak moet blazen bij een aansteek lont, anders krijg je het vuurwerk vaak niet aan. Als je gaat blazen, dan sta je dus met je hoofd nog geen 30 centimeter van het vuurwerk af...
HOE KAN IEMAND DIT VEILIG NOEMEN.

Met een (jet flame) aansteker kan je met een gestrekte arm je vuurwerk in 1 keer aansteken! Geen gekloot met dat blazen, als je een beetje pech hebt, komen er restjes lont in je oog omdat dat nog wel eens weg kan schieten...
GEWOON AANSTEKERS GEBRUIKEN DUS...

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 22:18

blazen?

Ik heb mijn man nog nooit zien blazen met een lont....

Sam

Sam

24-05-2014 om 22:52

Onze theorie

Met zo'n aansteker kun je ook (per ongeluk of expres) halverwege het lontje aansteken. Wat je minder tijd geeft en dus onveiliger is. En de vlam van zo'n aansteker is veel heter waardoor je bij ff niet goed mikken je gewoon ook makkelijk mist en dwars door het lontje heen gaat.
Gevaarlijker dus.
Ik hoorde laatst trouwens dat de helft van de ongelukken met illegaal vuurwerk is. Maw de helft met legaal.

Spam?

aansteker reclame?

Sam

Sam

25-05-2014 om 19:10

Haha Jasam

Als de aansteker branche het moet gaan hebben van het vuurwerkaansteken en daarvoor in mei al gaat reclame maken dan gaat het wel erg slecht in de sigarettenbranche denk ik. Wel weer goed nieuws voor de volksgezondheid

Afsteken met een stormaansteker? Zeker veilig!

Hoi Zonnetje,

Ik heb ervaring met de stormaanstekers. Toen ik 16 was was ik ook dol op vuurwerk. Daarom zal ik gelijk alle hierboven/hieronder genoemde argumenten van de baan vegen. Als eerste kan een stormaansteker nooit zomaar uitgaan, tenzij je van heel dichtbij, heel hard blaast (het heet niet voor niets een stormaansteker)!!! Ten tweede is het ook niet zo dat zo'n aansteker te warm wordt, aangezien de meeste modellen gemaakt zijn van plastic, wat geen warmte geleidt. Het model van Uw zoon (de Zippo Blu) is echter van metaal, alleen is het niet zo dat de hele aansteker heet wordt, alleen de pit waaruit de vlam komt wordt heet, maar dat is na 2 minuten weer afgekoeld.
Verder is de vlam zeer gecentreerd en het is dus (net zo) veilig als een aansteeklont of sigaret. Misschien nog wel veiliger, aangezien je met je hand de aansteeklont vasthoudt en als de lont dan aan gaat, heb je ook nog de kans dat je vonken over je vingers krijgt.

Verder over de aanstekers:
Het puntje van de zichtbaarste blauwe vlam is het warmst, het is dus het slimst hier het lontje te houden.

Ik hoop je genoeg ingelicht te hebben,

Groetjes, Jan Jaap

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.