Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
koentje

koentje

27-12-2011 om 17:26

Vuurwerk zorgen

Mijn man en ik zijn beiden erg tegen vuurwerk: i.v.m. de veiligheid, de financien en het milieu. Onze zoon van dertien (die door ADHD_NLD kwa functioneren eerder 10 lijkt )vindt vuurwerk wel spannend. Nu hebben we er van de week een gesprekje over gehad en we hebben hem uitgelegd dat wij ertegen zijn en er daarom geen geld aan willen besteden. Maar dat hij van zijn zakgeld best iets van vuurwerk mag en wij dan meegaan om dat te kopen. Hij zag ervan af toen hij van ons hoorde dat hij het zelf moetbetalen. Zonder veel gedoe eigenlijk. Hij zei zelfs dat hij eigenlijk vindt dat wij gelijk hebben en zei er niet genoeg belangstelling voor te hebben om er geld aan uit te geven. Zijn we nu goed bezig, of zouden we zijn belangstelling voor vuurwerk toch meer ruimte moeten geven om te voorkomen dat hij gevaarlijke dingen gaat doen?
Hoe doen jullie dat? Zijn er meer mensen die er zich zorge over maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning

Ik heb ook een hekel aan vuurwerk maar begrijp de interesse van mijn zoon wel. Aangezien hij bij het afsteken een zenuwachtige stuiterbal is mag hij `s nachts samen met zijn vader vuurwerk afsteken. En wij betalen het.
Ik heb liever dat hij er gecontroleerd mee om leert gaan dan dat hij stiekem met de rotjes van een ander een vinger amputeert.Hij krijgt het van ons en hoeft het niet van straat af te rapen.
Hij is nu eenmaal gek op kaarsjes, lichtjes, glimmertjes en dus vuurwerk.Beetje ADHD, beetje autist?

Gewoon een jongetjes ding

helemaal hyper waren die van mij ook op die leeftijd, verder NADH kinderen. We zijn regelmatig met Oud en Nieuw naar NL gegaan voor het voorwerkspektakel. Het is de hele sfeer incl oliebollen en appelflappen. Hier in Schotland ssaie boel :o)

Henriette123

Henriette123

27-12-2011 om 20:29

Wel kopen

Ondanks dat wij zelf een hekel aan vuurwerk hebben, hebben wij voor onze jongens in het verleden toch vuurwerk gekocht. Ook stak man het met ze af.We hebben liever dat ze van ons leren hoe je met vuurwerk om moet gaan, dan dat ze het op straat leren.
Juist voor jouw zoon lijkt het mij belangrijk dat hij van jullie leert om veilig vuurwerk af te steken. Ik zou in jouw geval helemaal bang zijn dat hij het op straat verkeerd leert, of dat iemand een rot geintje met hem uithaald, en het hem op een gevaarlijke manier laat afsteken.

mari39

mari39

27-12-2011 om 20:50

Wel kopen

hoewel ik en ook mariman vuurwerk zonde van het geld vinden (maar wel mooi), kopen wij wel vuurwerk voor onze oudste zoon. Niet voor heel veel geld. Het begon een jaar of 2-3 geleden met een kinderpakket, nu het meer serieuze maar wel legale werk. Marizoon vindt het geweldig om te doen en wij vinden ook dat we het hem het goed moeten aanleren. Dus na 12uur mag hij vuurwerk aansteken, maar wel met vader erbij. En die let wel heel goed op!
Zoon is nu 9 en heeft ASS.
Dus ik zou wel wat kopen, en samen met hem aansteken, dan zou ik toch wat geruster zijn als hij het op zijn 16e (of zo) het met een stel vrienden voor het eerst gaat proberen.

Jesse_1

Jesse_1

27-12-2011 om 23:03

En soms helpt het niet

In mijn vorige baan hadden wij een stagiair met autisme rondlopen die een bijzonder fascinatie had voor fikkie stoken. Door een halve miscommunicatie mocht hij de houtgestookte CV-ketel bijvullen en heeft er toen (uit experimentatie-drift?) een kopje wasbenzine bijgegooid. Gelukkig liep het redelijk goed af met slecht lichte brandwonden in zijn gezicht.
Van zijn ouders krijgt hij de gelegenheid om wat met vuur 'te spelen' zeg maar, maar de fascinatie blijft.

Zelf kopen

Hier een zoon die sinds de vuurwerkfolders binnen kwamen een favoriet gespreksonderwerp heeft. De interesse is de afgelopen jaren niet minder geworden. Hij betaald een deel van het vuurwerk zelf, toen hij jonger was betaalden wij zijn rotjes. Man liep dan buiten (overdag) met hem mee of zoon bleef in de tuin. Weet nog niet hoe we dat dit jaar gaan doen. Hij kijkt op internet films met tips om het allemaal wat spannender te maken (rotjes aan elkaar knopen) dus toch maar in de gaten houden denk ik.
Ik weet niet wat wijsheid is en of het nuttig is om je kind te leren omgaan met vuurwerk. Als de zoon van Koentje echt helemaal vuurwerk gek is, dan zou hij daar echt zijn eigen geld wel aan willen uitgeven.

Lizelot

Lizelot

28-12-2011 om 10:31

Lastig

Hier gaat de jeugd op pad op oudejaarsdag om te knallen.Hoe gaat dat bij jullie?Gaat jullie zoon ook op pad???
Mijn man wordt op oud en nieuw weer een jongentje,ik moet hem juist afremmen.Onze zoon mag dan wat kinderpijltjes afschieten.Hij gaat het dorp niet in,durft dat niet en heeft hier verder geen vrienden.Dus dat probleem kennen we niet.
Hoe leuk vind jullie zoon vuurwerk,als hij het echt met jullie eens is,zou ik het zo laten,als hij nieuwsgierig blijft naar vuurwerk zou ik hem om 12 uur wat af laten steken.

Isabella

Isabella

28-12-2011 om 12:22

Hier niet.

Zoon heeft nooit echt naar vuurwerk omgekeken. Vond het vooral zonde van zijn geld en een rotherrie.
Als jouw zoon er ook geen geld voor over heeft is het blijkbaar toch niet zo spannend. En ik vraag me af of je juist zijn interesse niet opwekt als je samen met hem vuurwerk af gaat steken.

Jade

Jade

28-12-2011 om 12:57

Hier ook niet...

Hier een zoon (nu 17) die op die leeftijd (rond 13 jaar) pas begon met vuurwerk. Hij is altijd bang geweest voor harde knallen en wilde persé geen vuurwerk (siervuurwerk kon nog). Hoewel ik betwijfel of hij écht wel leuk vindt knalt hij sinds een paar jaar toch wel wat af (samen met vrienden).

Koentje, als jullie zoon er nu nog niet genoeg belangstelling voor heeft is dat niet erg, maar ik ben het wel met P eens (zie eerste posting)

koentje

koentje

28-12-2011 om 15:08

Reactie

dat hij er nu 'pas' mee begint is niet waar, hij had al eerder een facinatie voor vuurwerk en kaarsjes aan willen steken en zo. Maar hij is tegelijkertijd bang voor vuurwerk. Met name omdat hij het zelf niet onder controle heeft. Klappen die onverwacht komen, dat vindt hij irritant. Hij heeft ook een overgevoeligheid voor geluid.
Maar, P., hij is gewoon ook wat jonger dan zijn leeftijd dus het is niet zo gek dat dat bij veel jongens al eerder is.
Hij gaat sowieso niet zonder toezicht naar buiten in het donker, dat wil hij niet eens. Zeker niet als er grote kans is op vuurwerk.Hij heet ook geen vrienden om dit mee te doen dus dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Serwe

Serwe

28-12-2011 om 16:37

Kopen

Wij kopen elk jaar een klein bescheiden vuurwerk pakket. De oudste heeft geen enkele belangstelling voor vuurwerk, de tweede vindt het wel leuk. De kleintjes vinden het interessant en mooi maar zijn sowieso nog niet op een leeftijd dat ze zelf zouden mogen afsteken.
We laten nu de tweede het vuurwerk afsteken en hij mag de kleinere kinderen ook helpen een vuurpijl af te steken. Die verantwoordelijkheid is heel goed voor hem en hij wil zelf ook het goede voorbeeld geven dus gaat verantwoord om met het vuurwerk.

Hoewel wij vuurwerk zelf niet nodig vinden begrijpen we dat de kinderen er belangstelling voor hebben; Aangezien we geen enorme principiële bezwaren hebben tegen het afsteken van vuurwerk hebben we er geen bezwaar tegen de kinderen een beetje tegemoet te komen door te zorgen voor een klein vuurwerk pakket. Wij betalen het dus ook voor de kinderen.

Marjolein

Marjolein

29-12-2011 om 08:39

Bestelling ophalen

Ik mag zo de bestelling ophalen, dit jaar hebben we voor het eerst in de voorverkoop vuurwerk gekocht. Voor 14 jarige moet het vooral knallen, voor 12 jarige hoeft het helemaal niet zo.
Ze mogen hier voor de deur binnen het toegestane tijdstip (vanaf 12 uur 's middags?) afsteken. We hebben er wel bijgestaan altijd, vorig jaar heb ik eerst gekeken of ze geen gekke dingen deden en toen heb voor het eerst ze buiten alleen gelaten en ik van binnen nog staan kijken. Ze moeten veiligheidsbril op en lont gebruiken om aan te steken. (stom!)
Ik ben heel erg blij dat ze niet de wijk in gaan en met een groepje illegaal vuurwerk (vlinderbommen) en zo afsteken. Afgelopen jaren deden klasgenoten dat. Dat vinden ze zelf ook stom.

Laat het dit jaar

Als hij zo te zien niet echt veel interesse heeft en het een beetje eng vindt, laat het dit jaar dan zo, doe gezellig dingen in huis en kijk om 12 uur naar buiten.
Het kan volgend jaar anders zijn, maar dan heb je nu nog tijd zat om daar naar toe te leven.

Wat me eigenlijk een beetje verbaast is dat de fascinatie voor vuurwerk zo geassocieerd wordt met mensen met acronymen. Volgens mij zijn er zat mensen die gewoon van vuurwerk, kaarsen en vuurmaken houden, zonder dat daar nou een diagnose bij hoort. Ik mag graag een kampvuur maken en heb dat altijd als een soort natuurlijk instinct gezien. En ik steek graag vuurwerk af. In het donker, overdag zie je er niets van en dat vind ik zonde van het geld. Heb het altijd een beetje vreemd gevonden eigenlijk als mensen het niet leuk vonden, net zo vreemd als bang zijn voor spinnen of zo.
Maar ik snap wel de zorg, als je kind een makkelijke prooi is voor anderen of geen overzich heeft waartoe experimenteren kan leiden. Daarom doe ik dat soort dingen ook liever MET de kinderen. Want voor elk kind is de kracht van vuurwerk (of vuur) niet te overzien, daar heb je liever een volwassene bij (die zelf voldoende ervaring met vuur heeft).

krin

krin

30-12-2011 om 13:13

Koentje

"Zijn we nu goed bezig, of zouden we zijn belangstelling voor vuurwerk toch meer ruimte moeten geven om te voorkomen dat hij gevaarlijke dingen gaat doen?"
Puur op je eerste bericht zou ik zeggen: vul voor vuurwerk alcohol in, en je hebt je antwoord, lijkt me. Tenminste, als je vindt dat ouders verkeerd bezig zijn als ze hun(bijvoorbeeld) vijftienjarige een biertje inschenken om hem "verantwoord" met alcohol te leren omgaan, terwijl hij er nog niet echt mee bezig is en er beducht voor is ook.
Zolang de belangstelling voor vuurwerk het niet wint van zijn angstigheid, die mij heel gezond lijkt, zou ik het lekker zo laten.

koentje

koentje

01-01-2012 om 12:48

En hoe is het gegaan...?

Mijn zoon heeft uiteindelijk niet meer gerept over vuurwerk, alleen gemopperd op de knallen die steeds te horen waren. Hij is vannacht ook niet naar buiten geweest, omdat wij niet gingen en hij alleen niet durfde.
Krin ik weet niet of je vuurwerk met alcohol kan vergelijken, maar in beide gevallen ben ik blij dat hij er niets van moet hebben, terwijl het toch een beetje kriebelt. We hebben hem geprezen om zijn afstand nemen van vuurwerk
Overigens ging hij vandaag wel vegen in de straat!!
Hoe is het bij anderen gegaan? Alles goed, geen ongelukjes met vuurwerk??

Marjolein

Marjolein

01-01-2012 om 14:16

Te vroeg gejuicht

over mijn volgzame pubers.
Duidelijke puberstrijd gevoerd hier ....
Donderdag en vrijdag heel veel "strijd" gehad, want de hele klas zou zaterdagmiddag bij een basisschool vuurwerk afsteken.
Wij vonden dat niet goed. "ik mag als enige niet, ik mag ook nooit iets." Gezellig....
Uiteindelijk heeft hij zich er toch bij neergelegd. Hij heeft gewoon voor de deur zijn vuurwerk afgestoken. En zojuist met alle vuurwerk afstekers de straat geveegd en opgeruimd.
En gelukkig geen ongelukken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.