moeder met nu al gestresst kind
10-09-2012 om 23:47
Vwo
zoon zit nu 1e jaar vwo, 3 weken. en nu al gestrest! Ze zeggen dat je 1.5 uur aan je huiswerk moet besteden, nou het is wel het dubbele, als je het leren er bij telt. Het lijkt of hij dingen mist (kreeg met frans ineens paar zinnen die niet bij de 'dit moet je kennen lijst' stond) en hij lijkt ook weinig aantekeningen in de les te maken. Hoe gaat dat op andere vwo"s??

Pan
11-09-2012 om 00:24
Was bij ons ook
het eerste jaar is voor veel kinderen moeilijk. Plannen is moeilijk, hoe deel ik mijn tijd een beetje goed in.
Dochter, nu al in 6 Vwo dus ik mag van een beetje ervaring spreken vond het in het eerste jaar ook heel moeilijk. Wij wisten ook niet goed wat we er mee aan moesten, ze zat bijna iedere avond tot 10 uur 's avonds aan haar huiswerk.Bij de eerste infoavond hoorden we dezelfe verhalen van andere ouders. Kinderen die het niet meer zagen zitten omdat ze in de knoei kwamen met huiswerk en sport. Echt: jongens waarvan werd verteld dat ze in tranen aan het huiswerk zaten.
Na een tijd werd dat iets beter maar pas in de 2e kreeg dochter door hoe het beter werkte. Vooral niet alles té serieus nemen, belangrijkste huiswerk wat meer aandacht, ander iets minder. Zo ook met het leerwerk.
In de derde en vierde werd het de tegenovergestelde wereld, deed ze zelfs bijna niks meer aan maakwerk. Veel van elkaar overschrijven. In de 5e kwam ze daar niet meer mee weg en ging het dan ook even bergafwaarts. Gelukkig heeft ze dat bij het laatste rapport weer rechtgetrokken.
Met andere woorden; het komt meestal wel goed.

brugklasmoeder
11-09-2012 om 09:37
Hier idem
Hier is het precies hetzelfde. Niks even rustig aan doen en even wennen aan een nieuwe school, fietsen, etc. Nee hoor: hoppa meteen vol aan de bak. Zoon doet gymnasium en het lijkt wel of ze denken op school dat deze kinderen het allemaal al wel kunnen en weten. Niet dus. Zoon moet erg hard en veel werken. Het scheelt dat hij in het weekend flink vooruit kan werken, maar dan is wel je hele zondag als gezin naar de knoppen. Wij waren op zich ook voor bereid, want we hebben een dochter in 3 vwo, maar toch vergeet je dat het zo veel is. Dochter heeft het toen ook zwaar gehad. Vorig jaar in de 2e had ze veel minder te doen. Nu moet ze er ook echt weer hard voor werken doordat ze er economie en scheikunde bij heeft gekregen.
Ik vind het wel eens sneu dat ze alleen maar huiswerk moeten maken en soms niet kunnen sporten. Vandaag heeft dochter bijvoorbeeld allemaal exacte vakken die ze morgen ook heeft. Vooruit werken kan dus niet, want het huiswerk wordt vandaag pas opgegeven. Ik weet dus al hoe het er hier vanavond aan toe gaat.
Overigens werd tegen ons gezegd op de informatieavond dat het heel normaal is om elke dag 2 uur bezig te zijn. Nou dat redt zoon hier ook niet. Het kost allemaal nog heel veel tijd om door te hebben hoe leraren iets bedoelen, woordjes in te voeren in wrts etc. Wij helpen onze kinderen altijd veel op weg en steunen waar we kunnen, maar je raakt er zelf bijna door in de stress! Sterkte ermee!!

Ilva
11-09-2012 om 10:26
Hier
Mijn zoon is pas 1 week bezig (afgelopen donderdag 1e echte dag). Hij heeft voor twee vakken al een planningslijst gekregen. Ze werken hier in periodes van 6 weken waarvan de laatste week een proefwerkweek is. Tussendoor dus weinig leerwerk en in de proefwerkweek geen maakwerk. Tot nu toe gaat het redelijk maar hij vind het nu al veel. Ik heb vooraf wel een gesprek gehad met iemand van het zorgteam (mijn zoon is altijd wat bijzonder geweest) en zij zei dat bijna alle bruggers problemen hebben in het begin en dat ik me daar niet te veel zorgen over moest maken.
Misschien kunnen we elkaar hier een beetje ondersteunen. Kunnen wij het van ons af praten, mijn man vind al dat ik er veel te veel mee bezig ben. (Ik vroeg me af wanneer het normaal gaat voelen dat hij naar het VO is en toen zei manlief: Als jij er over op houdt. Haha)

Knutselkei
11-09-2012 om 10:48
Ja zoon
zoon heeft er veel meer last van gehad als dochter, hij kon veel slechter plannen, maakte zich veel drukker enz. Dochter doet niet meer dan nodig is nu nog steeds niet( 4 VWO)
Die was in een uur klaar terwijl zoon vaak 2,5 -3 uur bezig was om alle opdrachten af te krijgen en nog wat te leren.
Pas halverwege het jaar kon ik zeggen dat ie t een beetje door had.

Arawen
11-09-2012 om 12:55
Gelukkig..
Jullie reacties stellen me gerust. Hier ook een VWO-brugklasser, die gisteren zijn 1e 'echte' lesdag had (na 3 dagen introductie vorige week). Dus ook zijn eerste 'echte' huiswerk, waar hij gelijk de rest van de middag/avond mee bezig is geweest.. Helemaal zenuwachtig, eenmaal in bed ('ik was nog wat vergeten mam') en ik maakte me ook zorgen.. of ie het wel aan kan, dat tempo, en er niet helemaal gestrest van zal raken..
Ben blij dat jullie bruggers er ook zo onder zijn. Mijn oudste heeft TL/Havo brugklas gedaan en dat was toch wel anders..

Jippox
11-09-2012 om 13:37
Ik meer stress
Hier is het probleem juist dat zoon (brugklas gym) het allemaal vrij luchtigjes oppakt. Het maakwerk raffelt hij af en leren = 1x doorlezen. Ik blijf er maar op hameren dat hij echt meer moet gaan doen dan dit, maar ik vrees dat er eerst onvoldoendes moeten komen voor hij dat gaat inzien.
Ik maak me er volgens mijn man trouwens ook veel te veel zorgen over...

Elisa Gemani
11-09-2012 om 14:05
Komt goed
Oh wat een herkenning! Toen zoon vorig jaar begon in 1 Gym waren die eerste weken een en al drama en stress; niet alleen voor zoon, ook voor mij. Zoon zag het al helemaal niet meer zitten en ik maar zeggen dat dit heel normaal was, dat het echt wel went en dat het allemaal wel goed komt. Hij wist niet waar hij moest beginnen, hoe hij moest leren, moest plannen en zat zich op te vreten van de zenuwen omdat hij meteen wat voetbaltrainingen moest missen vanwege dat huiswerk. Hij was natuurlijk ook bekaf van al die nieuwe indrukken en het wennen.
Ik heb hem geholpen met hoe te leren, wanneer, vooruit werken, plannen en agenda bijhouden. Op school werd daar ook aandacht aan geschonken en naarmate het jaar vorderde en zoon meer gewend was, kreeg hij door hoe het werkte. Uiteindelijk zat hij hooguit een halfuurtje per dag aan zijn huiswerk, ook omdat hij vooruitwerkte en een deel van zijn huiswerk waar mogelijk op school maakte. Hij had toen ookdoor welke vakken meer tijd kostten dan andere en waar zijn prioriteiten lagen.
Aan het begin van het jaar had hij hele wissende cijfers met best wel wat onvoldoendes en aan het eind van het jaar is hij riant overgegaan naar 2 Gym met geeneen onvoldoende; gemiddeld een 6,5 met een paar uitschieters naar boven.
Kortom, het komt wel goed met wat tijd, geduld en begeleiding van je kind!

Je Je
11-09-2012 om 14:12
Dochter
Is nu naar 3 vwo en ik snap er niets van, ze leert gemiddeld 1 uur per dag, soms iets minder en sms meer. Hadden verwacht dat ze hiermee zou stranden maar niet dus. We zeggen haar ook steeds heb je niets e leren ga eens iets doen......tot dusver staat ze gemiddeld een 7 en dat terwijl ze op de basisschool zeiden dat ze het ws niet zou gaan redden...we zullen zien wat het dit jaar wordt want men zegt dat vwo 3 het jaar is van doorgaan of terug naar Havo....

Judith
11-09-2012 om 14:34
Hier valt het wel mee
Hoi,
Zoon is nu ook een week of drie op weg in de brugklas van het VWO. Ik vind het met het huiswerk wel meevallen. Hij doet wel eens wat, maar veel..nee. Het wordt vrij rustig opgebouwd volgens mij. Morgen heeft ie zijn eerste overhoring van Frans. Dan moet ik hem even overhoren. Zijn boek ligt al een week open naast de computer waar hij vervolgens gewoon op zit te gamen. Of hij schrijft aan zijn boek; een nieuwe hobby die in de vakantie ontstaan is.
Wanneer de proefwerken komen wordt het vast meer werk, maar dat zien we dan wel weer. Tot nu toe komt ie relaxt uit school en dat geeft hier ook een enorme rust. Met oudste hadden we een moeilijk brugklasjaar, al kwam dat niet zozeer door de hoeveelheid huiswerk.
Succes allemaal!
PS Die van mij krijgt elke avond een brugklasknuffel. Misschien helpt dat bij jullie ook?
groet, Judith

bibi63
11-09-2012 om 15:15
Heel herkenbaar
Ik vind ook dat wat aangegeven wordt wbt tijdsbesteding huiswerk zeker niet klopt, en al helemaal niet het eerste jaar.
Er gaat zowiezo heel veel tijd zitten in het maken van uittreksels, en dan moet je het nog leren........ Ook boekverslagen kosten veel tijd om het netjes en verzorgd in Word te maken.
Ik heb besloten om haar wat te helpen daarmee. Ik typ zowiezo veel sneller dan zij en ben ook handiger met Word e.d. Ik begrijp uiteraard dat ze dat tzt ook zo moet kunnen, maar denk: dat komt nog wel.
Ik maak bijv. uittreksels (vraag/antwoord) e.d. van grote lappen tekst als GS en AK (leer er ook nog wat van, haha). Ook bereid ik het boekenverslag helemaal voor in Word, zodat zij alleen nog maar de daadwerkelijke tekst in hoeft te typen, en niet uren bezig is met lay-out enz. Of ik typ en zij vertelt wat ik moet typen. Op een rustig moment, bijv. vakantie, eis ik dan wel van haar dat we bijv. samen achter Word gaan zitten en ik haar laat zien hoe je het best en snelst je lay-out kan maken.
Gr. Bibi

Je Je
11-09-2012 om 16:16
Bibi
Ik zou het niet zo doen, denk niet dat ze daar wat van leert...begeleiden is 1 maar zelf uittreksel maken.....of begrijp ik het verkeerd...

Eugenie
11-09-2012 om 20:24
Relaxte dyslect op het technasium
Mijn zoon zit voor de derde week op het Technasium. Op deze school krijgen ze de eerste 2 weken geen huiswerk, dus dit is zijn eerste week met huiswerk. Hij is er nog uiterst relaxed onder, maar vertelde wel dat hij maar 1 woord van zijn Frans kon onthouden. En dat vind ik wel weer heel spannend; hoe hij het met de moderne talen gaat doen. Zijn Latijnse naamvallen had hij er al wel ingestampt.
Hij is de derde in het gezin op de middelbare, ik denk dat dat één van de redenen is dat hij zo relaxed is. Zijn broer & zus hebben het ook overleefd tenslotte
Van de anderen weet ik dat het na de herfstvakantie allemaal wat gemakkelijker en gewoner werd en na kerst hadden ze de slag goed te pakken en hoefden wij ons er nauwelijks meer mee te bemoeien.

bibi63
11-09-2012 om 21:43
Je je
Ja je begrijpt het verkeerd . Ik ga niet het uittreksel maken, maar de lay-out, zodat zij alleen nog maar de tekst hoeft te typen. Of ik typ, zij vertelt wat.
Gr. Bibi

Je Je
12-09-2012 om 14:39
Bibi
Oef kon het me al niet vorstellen...ze zullen het uiteindelijk toch zelf moeten doen.
Wij hebben haar het 1ste jaar ook wat op gang geholpen maar typen doet ze sneller dan ik doe.

Ella2007
12-09-2012 om 18:59
Hier ook brugger gym
Nu bijna twee weken bezig, met ook nog twee uur reistijd per dag erbij, zijn het toch hele flinke dagen. Inderdaad, vandaag zit hij alweer anderhalf uur en hij is nog niet klaar. Vooruit werken in het weekend als het kan. De mijne heeft ook nog eens de pech dat hij echt veel slaap nodig heeft, dus 21.00 naar bed en 6.30 weer op. Als je dan om 16.15 thuis bent blijft er niet zo heel veel tijd over voor andere dingen, sport bijvoorbeeld. Maar dat had ik al ingecalculeerd. Gelukkig heeft hij maar één doordeweekse training en die mag dan vervallen, maar dat is nog niet voorgekomen omdat hij voor de dag erna voorwerkt. Er is maar een vak wat hij op die twee dagen heeft, en dat redt hij ook met de training wel.
Wat mij meer opvalt is inderdaad al het niveau, zowel van de lesstof als van de zelfwerkzaamheid. Inderdaad soms niet alles noteren en mij mij vragen wat hij nu als huiswerk moest doen..... Gelukkig hebben ze een whatsapp-groepje met zijn nieuwe klasgenoten waar hij die vragen ook kan stellen. Ik probeer hierin ook meer te begeleiden en op school besteden ze er ook aandacht aan. Het zal wel goedkomen, maar de party-days van de basisschool (met twee vingers in de neus, nooit huiswerk gedaan, altijd tienen) zijn nu wel over.

moeder van nu al gestresst kind
12-09-2012 om 21:27
Hmm
pff. nou een eerste zware onvoldoende hebben we al ... frans. blerk rottaal. Ze zijn super streng, elke fout een punt en een accent of zo volgens mij een half punt er af. maargoed, er zijn ook goede vakken

rosa
13-09-2012 om 10:55
Frans
Hier ging het in de eerste klas gym nog wel goed, maar vervolgens bleek in de tweede dat dochter bijvoorbeelde de Franse woordjes leerde zoals ze topo op de basisschool leerde: vandaag weten en morgen alles kwijt. En dat gaat dus niet meer op de middelbare school. En al helemaal niet met talen. Vooral Latijn en Grieks: daar gaan de repetities niet over het laatste hoofdstuk woordjes, maar over alle woordjes tot dan toe. Dat zijn heel veel woorden als je in de 2e zit (en in de 4e nog meer...). Slik, dat viel dus tegen.

Elver
01-10-2012 om 09:48
Hier ook
Mijn dochter zit in de bruglas a la Montessori van het HAVO-VWO...dus veel zelf studie (ook in de klas) en veel zelfstandig plannen...ik heb haar sinds school is begonnen alleen nog maar aan het huiswerk gezien...heeft echt nergens anders meer tijd voor en is helemaal gestressed (ook lekker gezellig naar ons toe). In het weekend heeft zij alleen maar gewerkt (heeft zich nog niet eens aangekleed omdat ze daar geen tijd voor had!)...Ik dacht dat het aan haar lag maar blijkbaar doen of onze kinderen iets niet helemaal goed of het is echt een onwijze omschakeling qua huiswerk! Succes in ieder geval!

Ilva
02-10-2012 om 13:30
Hier gaat het redelijk
De eerste twee toetsen zijn geweest. Frans (7,7) en wiskunde (8,4). Hij is nog wel gestressed maar hij kijkt uit naar de proefwerkweek volgende week. Twee proefwerken per dag en op twee dagen heeft hij nog een project erachter aan. Dit houd in dat hij dus drie dagen maar 2 uur les (=proefwerken) heeft. Het wordt wel veel leren maar niets maken en dat lijkt hem heerlijk. Gelukkig daarna nog 1 weekje en dan herfstvakantie. Kan hij helemaal bijkomen.

Elisa Gemani
02-10-2012 om 17:29
Geduld
Het is echt een hele grote overgang van basisschool naar middelbare school. Die kinderen moeten aan van alles en nog wat wennen en ook nog eens leren hoe ze moeten plannen en moeten leren. Dat kost tijd en energie. Studievaardigheden kunnen aangeleerd worden; de meeste kinderen hebben daar hulp bij nodig, zeker het eerste jaar. Als hulp door de ouder(s) en school niet voldoende is, kan je evt. een extern huiswerkbegeleidingsinstituut inschakelen. Maar je kan er zelf al veel aan doen door het samen bekijken van de agenda, een planning maken, je kind overhoren en helpen.
Mijn zoon had vorig jaar (1 Gym) ook veel moeite met huiswerk maken en leren. Hij was compleet gestressd en zat de eerste weken/maanden uren aan zijn huiswerk. Mede dankzij mijn hulp en de mentorlessen op school, alsook een aantal huiswerkbegeleidingslessen, viel het kwartje opeens in de tweede helft van het jaar. Hij zit nu in 2 Gym en zit thuis hooguit een halfuurtje per dag aan zijn huiswerk. Het scheelt dat hij veel op school doet. Nog steeds bekijken we samen de agenda en de planning. Overhoren doe ik ook nog en verder help ik hem zoveel mogelijk. Langzamerhand kunnen die kinderen steeds zelfstandiger werken maar studievaardigheden blijft voor veel kinderen lastig totdat ze een jaar of 18 zijn, puur en alleen omdat dat deel van de hersenen waarin deze vaardigheden zitten, zich nog moet ontwikkelen. Geef het de tijd. De mentor van mijn zoon zegt altijd tegen iedere ouder dat pas zo na de kerstvakantie kinderen echt gewend zijn en door krijgen hoe een en ander werkt.

Ilva
03-10-2012 om 09:32
Elisa
Fijn om te horen dat het uiteindelijk beter gaat. Maar ik moet zeggen gisteren en eergisteren kwam mijn zoon vrij rustig thuis. Niet zo gestressed. Hij is een jongen op school tegen gekomen (niet bij hem uit de klas) maar die wel dezelfde kant op fietst en ze kunnen het goed vinden blijkbaar. Ik hoop dat dat zo blijft hij kan wel een vriend gebruiken. Ik denk dat het ook voor ons als ouders heel spannend is. Ik vind het in iedergeval wel heel spannend. Bij de twee zal het misschien minder zijn. Je kent dan de school wat beter en je weet een beetje hoe het werkt. Het is toch weer heel anders dan in onze tijd.

Babette123
10-10-2012 om 16:21
Herkenbaar
Voor mijn kinderen (nu in de 2e en 4e), was de overgang van groep 8 naar middelbare ook een grote stap.
Goed plannen is het belangrijkste en in het begin is het zoeken naar de fijnste manier.
Tas vol, tas leeg, kan goed werken om al je dagelijkse huiswerk af te werken. Maar dat is voor ieder kind verschillend.
Voor mijn kinderen ging het zo na de herfstvakantie (okt) steeds makkelijker en kwamen ze in een goed ritme.
Een schematje maken kan hen ook even op wwg helpen.
Succes!