Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VWO? of toch HAVO?

Ik heb mijn bericht verwijderd.


Ik denk niet dat dit topic nog ergens over gaat. Er is immers geen openingspost meer. Ik heb het gemeld.

Jammer dat het topic weggehaald is. Er zijn hier heel wat ervaringsdeskundigen maar die kunnen nu niet goed reageren natuurlijk. Het kan zijn dat een reactie niet kwetsend bedoeld is maar wel zo overkomt. Vraag je dan af waarom dat is. Iets kan alleen pijnlijk zijn als er een vorm van waarheid in zit (die wij niet kennen maar jij wel) maar dat wil niet zeggen dat de reactie geschreven is omdat de ander de waarheid kent en tot doel heeft iemand te kwetsen. 

Hoe dan ook, ik reageer even op dit stukje: 

"Ik zou ook niet te snel roepen dat efficiënt leren 'er niet in zit'. Jongens zijn in deze ontwikkeling vaak wat later dan meisjes. Hij is 12/13 jaar. Tijd zat nog. Zeker handig om te leren, maar geef het ook wat tijd en ruimte."

Leren leren is te leren. De vaardigheden om te leren en dat efficiënt te doen is iets dat door een deel van de kinderen in de basisschoolleeftijd tussen neus en lippen opgepikt wordt én dat blijkt dan ook nog (als in een wonder) voldoende te zijn voor hùn behoefte. De rest puzzelen ze erbij. Maar niet iedereen pikt dat op en niet leert op dezelfde manier. 

Als je er bij stil staan is het best complex. Je moet al het werk enigszins kunnen overzien, plannen, organiseren, prioriseren én weten wat de voor jou juiste manier is om te leren. Als je 12/13 bent is het toch best een wonder als daar iets van lukt. Dit leer je niet expliciet op school of thuis maar ze zijn wel expliciet te leren. 

Op het vwo leer je in elk geval dat je het schrijft als havo en als vwo.  Sorry, is een klein irritatiepuntje van mij, dus neem me alsjeblieft niet al te serieus.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.