Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Waarom ben ik zo onzeker over mijn brugpieper?

Dochter is dit jaar naar de brugklas gegaan van een school in een plaats op 10 kilometer afstand. In groep 7 is zij van school veranderd omdat er een enorme pestsfeer hing op haar eerste school. De laatste anderhalf jaar heeft ze het fantastisch gehad op de tweede basisschool en mijn zorgen over haar waren helemaal weg.
Nu zit ze zoals gezegd in de brugklas en ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed gaat. Ze vertelt over gezellige pauzes, aardige klasgenoten, leuke leraren, ze heeft het leuk gehad op kamp, gaat naar schoolfeesten en haalt goede cijfers. Er zit wel een meisje in de klas dat haar qua gedrag erg doet denken aan een queen bee van haar eerste basisschool en een paar kinderen die dat meisje graag ter wille zijn. En dochter neemt eigenlijk nooit kinderen mee naar huis, terwijl anderen dat wel doen (vertelt ze).
En dan ga ik me toch weer zorgen maken. Dochter is een rustig, zachtaardig kind en nauwelijks partij voor van die krengetjes. Ze is wel veel sterker geworden door die laatste anderhalf jaar op een andere basisschool, maar is dat genoeg? Ik weet dat ik me niet zo druk moet maken, en ik laat het ook niet merken aan dochter, maar hoe moet ik ophouden met me druk maken? Ik kan moeilijk de mentor bellen dat ik me zorgen maak over een kind dat gewoon lekker draait. Het eerste mentorgeprek is pas in november. Ik word gek van mezelf!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pennetje

Pennetje

08-10-2010 om 15:49 Topicstarter

En ja...

... het is hetzelfde puberige slonsje uit een paar draadjes naar boven.

Contact opnemen

Je kunt best al eerder contact opnemen met haar mentor, daar heb je een volkomen geldige reden voor. Het zou toch fijn zijn als hij/zij je gerust zou kunnen stellen!

Gr. Poezie.

Stoepkrijt

Bellen, joh! Die mentor zal vast wel eens eerder een bezorgde ouder gesproken hebben...
Zeker als je gewoon eerlijk bent en zegt dat je geen concrete reden tot zorg hebt, maar dat je graag geruststelling wilt, zal hij/zij dat zeker begrijpen!

Echt, help jezelf gewoon

Jons

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-10-2010 om 18:10

Stoepkrijt

Ik zou even bellen of mailen, dat kan gewoon. Houd er ook rekening mee dat mentor/docenten-gesprekken op deze school maar 7 minuten zijn, en de tijd wordt streng gehandhaafd! (weten wij inmiddels uit ervaring).
En je vraagt waarom je zo onzeker bent... Nou, omdat je er door alles wat er is gebeurd natuurlijk ook wel reden toe hebt! Zo zou ik dat ook gewoon aangeven aan de mentor/mentrix. Het zou fijn zijn als je gerustgesteld kan worden.

Annet

Annet

08-10-2010 om 20:15

Zeker de mentor bellen

want die kan je echt verder helpen.

Hier ook een dochter die gepest werd in groep 8. In de brugklas zaten geen kinderen die ze al kenden.
De meeste meiden komen uit de plaats van de school. Enkele meiden waaronder zij zelf wonen veel verder. Ze heeft geen klasgenote uit hetzelfde dorp.
De meeste meiden hebben op twee scholen gezeten. Die kenden elkaar dus al. Zij vormden al snel een groep. Dochter raakte bevriend met een meisje uit een ander dorp. Samen waren zij een heel klein groepje. De meiden uit de grote groep spraken inderdaad onderling wel eens af.

In de loop van het schooljaar zijn de groepjes geschoven. Er is nu één groepje met popi's. Dit zijn 4 populaire meiden die erg met kleding en jongens bezig zijn. Het postieve verhaal is dat zij wel aardig doen tegen de niet-popi's.
Het andere groepje zijn 6 meiden die gewoon gezellig met elkaar om gaan. Wel grotendeels op school want na school hebben ze allemaal te weinig tijd, te veel andere plannen of ze wonen te ver van elkaar af. Dochter zit in dit groepje.

Dochter zit nu in de tweede klas. De groepjes worden steeds hechter maar gelukkig is er geen sprake van pestgedrag. Afspreken komt nog steeds weinig voor. Maar ze hebben het wel leuk met elkaar.

Als ik jouw verhaal lees, lijkt dat niet verontrustend. Maar ik zou zeker de mentor bellen/mailen. Met een beetje geluk kan ze jou geruststellen. En zo niet, dan ben je er tenminste op tijd bij.

Hillary

Hillary

09-10-2010 om 09:28

Gewoon bellen hoor

Je kunt gewoon bellen hoor. Ik ben zelf al twee keer gebeld door de mentor van mijn zoon. Eerste keer schrok ik me rot, hij is vrij braaf, dus dacht niet dat hij wat had uitgehaald, maar dat er een ongeluk was gebeurd ofzo. Dus het was oprecht een opluchting te horen, dat hij nogmaals een dictee moest maken om te kijken of er mogelijk sprake van dyslectie zou zijn. Tweede keer om te zeggen dat hij het dictee goed had gedaan. Niw ik was oprecht verbaasd over de betrokkenheid, hebben gelijk over zoon in zijn algemeen gesproken en ze wist echt veel van hem, ook wat hij zelf vertelde. Nu moet je het misschien ook treffen met de mentor hoor, maar deze zou het zelfs leuk vinden als je belde. Eerste keer dat ze belde was ook vlak voor de informatie-avond en ze liet ook weten dat ze zich erop verheugde alle ouders te ontmoeten.
Ik denk dat je het verschijnsel queenbee overal hebt, dat is niet erg zolang er maar meerdere groepjes zijn, zodat je dochter aansluiting vindt bij een ander groepje en de queenbeegroep die andere groepen met rust laat. Kijk eens wat van die Amerikaans films, of series met haar waar dit verschijnsel veelvuldig in voor komt, bijvoorbeeld meangirls ofzo, dan gaat ze het vanzelf doorzien.

Even de mentor bellen

daar zijn ze toch voor? Jou puber heeft er baat bij als jij gerust bent

Sawo

Sawo

09-10-2010 om 10:21

Herkenbaar

Hoi Stoep krijt

Hier 2 pubers wonen vlak bij school maar nemen nauwelijks kinderen mee naar huis, zeker in het eerste jaar niet. (zijn nu al 3e en 5e jaars).

Het zijn allebei wel allemansvriendjes zonder hartsvrienden/vriendinnen. Maar sociaal hebben ze het echt goed op school.

Maar als je je zorgen maakt kan je altijd even de mentor bellen/ mailen. Het is gewoon dat je met zo'n achtergrond sneller bezorgd bent.

succes

Saar

Pennetje

Pennetje

09-10-2010 om 15:29 Topicstarter

Okee

Ik ga maar gewoon een mailtje sturen, dan hoef ik niet zo te hakkelen aan de telefoon en dan kan de mentor antwoorden op een tijd dat het haar uitkomt.
Dochter kwam gisteren erg enthousiast thuis van een feest, dus dat was wel positief. Ik zou zomaar weer kunnen gaan twijfelen, maar als iedereen het doodnormaal vindt als ik een mailtje stuur, dan ga ik niet moeilijk doen.
Ik ben op dochters eerste school zo vaak uitgemaakt voor zeikende moeder van een sloom kind, dat ik echt aan mezelf ging twijfelen. Gelukkig had ik met de juf van de laatste anderhalf jaar (tweede school) een prima band. Wij hebben elkaar op de laatste schooldag van groep 8 een flinke knuffel gegeven omdat we er toch maar mooi met elkaar voor hadden gezorgd dat dochter weer zin had in school. De mentor van dit jaar heb ik alleen op de informatieavond gezien, ze lijkt me een betrokken en aardig mens.
Ik ga mailen!

Marjoleine64

Marjoleine64

09-10-2010 om 19:50

Ik heb al in de 1e week de mentor gemaild...

helaas over een paar onplezierige voorvallen bij onze brugpieper op school (die hij zelf heeft opgelost). De week daarop was ik hulpouder bij een bosdag ter afsluiting van de brug-intro, en kwam de mentor zelf naar me toe. Hij had al gemerkt dat zoon sociaal niet zo handig was, en zou het goed in de gaten gaan houden. In de klas ging het wel goed, maar in de gangen speelt veel meer... Inderdaad, daar lopen ook de pestkoppen uit zijn oude groep 8, en uit de lichting daarvoor, die precies weten waar de zwakheden van zoon liggen. Ik ben heel blij met deze mentor!
Marjoleine

elsje78

elsje78

09-10-2010 om 20:08

Zelf mentor

en het is echt niet gek hoor om even te bellen of te mailen. Als brugpieper ben je nieuw voor de school en dus voor de mentor, dus zou ik het wel prettig vinden om dit soort zorgen te weten voor er eventueel iets is.
Dat observeert veel makkelijker en dus is het voor de mentor fijn en voor jou fijn...

Ik weet niet of je dochter weet van jouw zorgen? zou ik proberen niet teveel te laten merken, kan zij ook weer onzeker van worden, en je kan met de mentor afspreken dat hij ook niks zegt...

groetjes

Pennetje

Pennetje

10-10-2010 om 11:00 Topicstarter

Tja

Het is niet dat ik mail OMDAT iedereen het normaal vindt. Ik wil het zelf graag maar dacht dat het misschien overbezorgd was. Nu er zoveel mensen, waaronder leerkrachten, het niet raar vinden, voel ik me gesterkt.
Mijn dochter weet niet van mijn zorgen, dat vind ik niet iets om haar mee op te zadelen. Ik informeer soms luchtig hoe het op school was en registreer de leuke en minder leuke dingen in mijn hoofd, zonder er teveel commentaar op te geven (alleen goh, wat leuk of nou, dat is inderdaad niet zo leuk).

Annet

Annet

10-10-2010 om 18:16

Pelle, soms is het voldoende om bezorgdheden uit te spreken

Die bezorgdheden komen bij Stoepkrijt niet uit de lucht vallen. Kind is zo gepest dat ze van school moesten veranderen. Dan ga je als ouder niet zitten wachten totdat het fout gaat. Dan zorg je dat mentor weet hoe de situatie op de basisschool was. Dat geeft alertheid. En hoe eerder je erbij bent, des te meer effect. Zeker in een brugklas waar de eerste weken essentieel zijn voor het sociale systeem.
Ik denk dat Stoepkrijt al in de derde week had kunnen bellen om mentor te informeren.

Annet

Annet

10-10-2010 om 20:17

Ja en nee

Het is mooi dat het goed lijkt te gaan. Maar je kunt beter nu mailen om dat zeker te weten en mentor voldoende alert te maken dan te wachten op november.
Dit heef twee redenen:
1. Mentor is extra alert en kan juist terugkoppelen bij het gesprek in november (anders begint mentor pas daarna op te letten, dat is te laat)
2. Ouder is gerust dat er iemand oplet, kan daarmee meer vertrouwen uitstralen naar dochter, dochter pikt dat op en straalt ook meer vertrouwen uit.

Beste conclusie in november: er is niets aan de hand. Daarin zou toch zomaar kunnen meespelen dat ouder, mentor en kind alert waren en vertrouwen hadden.

Pelle

Maar jij hoeft het nut er toch ook niet van in te zien? Het gaat om stoepkrijt der onrust. en als dat door een heel simpel belletje weggenomen kan worden is dat toch heerlijk?

Hoi stoepkrijt!

Onze dochters zijn zo'n beetje tegelijk van school gewisseld in groep 7.
Leuk om te lezen dat jouw dochter er ook zo van is opgeknapt!
Ik zie hier precies hetzelfde: Mijn dochter is zo'n stuk zelfverzekerder geworden op de nieuwe school!
Ik vond de brugklas ook wel weer spannend, maar weet dat ze dat nu aan kan.
Zo te horen aan de verhalen van jouw dochter heeft zij het ook gewoon leuk! Ik snap wel je angst voor herhaling van wat er op de vorige basisschool is fout gegaan. Ben benieuwd wat de mentor ervan zegt.

Pennetje

Pennetje

11-10-2010 om 14:08 Topicstarter

De mentor was wel al op de hoogte

Aan het begin van het jaar heb ik de mentor over iets anders een mailtje gestuurd. In dat mailtje heb ik ook aangegeven wat er met dochter is gebeurd op de basisschool. Ik heb toen een heel aardig mailtje teruggekregen, maar vooral over het onderwerp waar het toen over ging. De mentor weet het dus wel.
Dochter is een meisje dat je snel over het hoofd ziet. Ziet er net zo uit als andere meisjes, is rustig, maakt nooit ruzie. Zo'n meisje dat je overslaat als er andere kinderen zijn die veel aandacht vragen. Ze heeft op school nog nooit een beurt gehad, behalve van haar mentor, vertelde ze laatst. Dat was op de eerste basisschool ook zo, ze werd gewoon overgeslagen. En toen ze werd gepest door de queen bee (die het achteraf gezien niet kon uitstaan dat dochter betere cijfers haalde) was er ook niemand die daar enige aandacht aan besteedde. Dochter zal nooit iemand die haar pest uitschelden of slaan, hoewel ze tegenwoordig wel meer weerwoord geeft. Het is voor leraren de ideale leerling: veroorzaakt geen moeilijkheden, haalt goede cijfers, vindt alles nog leuk ook. Maar ook zij heeft een portie aandacht nodig. Op de eerste basisschool heeft het veel te lang geduurd voor ik er achter was wat er speelde.

Pennetje

Pennetje

11-10-2010 om 14:09 Topicstarter

Oja, jasset

Wat fijn dat het met jouw kind ook(?) zo lekker gaat!

Pelle

Ik snap je en redeneer vaak net zo maar hjet gaat niet om jou en mij. Het gaat om stoepkrijt! Laatst heb ik ook een belletje naar de mentor gedaan. Dit omdat hij steeds zijn huiswerk niet opschreef maar ik maakte gelijk van de kans gebruik om te informeren hoe het met zoon ging

Pennetje

Pennetje

13-10-2010 om 23:04 Topicstarter

Helaas wel nodig...

Ik was net een kort mailtje aan de mentor aan het formuleren toen dochter huilend mijn werkkamer binnenkwam: een paar van die *** meiden van dochters eerste basisschool zitten in de klas bij een meisje dat weer bevriend is met een meisje uit dochters klas (volgen jullie het nog?) en die waren een offensief op Hyves begonnen tegen dochter. Zomaar uit het niets, want dochter heeft nooit meer contact met die kinderen. Meisje uit de klas roddelde lustig mee, terwijl ze op school best aardig doet, aldus dochter. Ik was gelukkig snel met copy/pasten in een Word document, want even later chatte meisje tegen de anderen dat ze snel de krabbels ging verwijderen, want stel je voor dat dochter het las. Te laat
Ik heb de mentor toen toch maar even gebeld en die pakte het goed op. Getver wat een gezanik weer, kunnen die stomme wijven niet gewoon een ander met rust laten?
Mentor had niet de indruk dat dochter erbuiten ligt. Dochter vertrouwt nu helemaal niemand meer, wie weet wie er nog meer aardig tegen haar doet maar achter haar rug roddelt (is haar redenatie, niet de mijne).

Gatver!

wat naar voor je dochter én jou! je zou zulke meiden toch...

jeetje, wat wens ik jou een wijsheid toe in het begeleiden van je meisje!

sterkte, echt!
Jons

emma43

emma43

14-10-2010 om 11:57

Getverdemme

Jemig Kaaskopje,wat een stel rotmeiden.Waarom laten ze jouw dochter niet gewoon met rust,wat hebben ze hier aan.Die stomme hyves ook,bah.Hopelijk blijft het rustig in de klas,gaat dat ene meisje nu niet stoken.Misschien is het op hyves gewoon meelopen met de andere ,pmdat ze in de klas wel aardig doet.Overleg met dochter dat ze wel aardig tegen meisje doet maar geen persoonlijke dingen verteld,niet al te open is.Hou het goed in de gaten.Ooooooh,wat balen .................

Vera*

Vera*

14-10-2010 om 12:24

Jakkes

Sterkte voor jullie!

Vera

Pennetje

Pennetje

14-10-2010 om 12:47 Topicstarter

Update

Dochter belde net even in de pauze. Ze had heel dapper het meisje uit haar klas geconfronteerd met haar Hyves krabbels. Meisje ontkende in alle toonaarden en zei dat het over iemand anders ging. Yeah right! Dochters naam stond erin en het was gestart door een pestkop van de eerste basisschool.
Dochter heeft het er maar bij gelaten, ze kan wel blijven hakken dat het wel over haar ging maar dat heeft ook weinig zin. Ben benieuwd hoe het verder afloopt in de klas.

Pippin

Pippin

14-10-2010 om 13:28

Dapper

Wat dapper van je dochter zeg, dat ze de confrontatie is aangegaan. Echt heel knap.
Als ik jullie was, zou ik wel oppassen voor te ver doorschieten in rampdenken. Dat dat meisje uit de klas, mee kletst bij het geroddel, dat doet ze, vanuit haar positie.
Ze weet niet wat er zich heeft afgespeeld, ze weet niet hoe erg het was.
Ze voelt zich waarschijnlijk kwetsbaar tegenover het 'pestmeisje' van de vorige school. Naar ik me herinner was dat een behoorlijk gemene queenbee.
En ze realiseert zich waarschijnlijk niet, wat voor een gevoel deze krabbels bij jouw dochter oproepen.
Jullie denken nu: 'Nee he, daar gaan we weer.' Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn gelukkig niet zo heel veel kinderen die zo geobsedeerd worden door een kind dat ze gepest hebben, dat ze er twee jaar later op hyves nog verder over roddelen. Tjonge jonge, het zit die queenbee wel hoog zeg! Dit zegt ook wel heel veel over queenbee. Maar niet iedereen is zo.
Misschien is het nu gelijk wel afgelopen? Dat hoop ik voor jullie!

Pennetje

Pennetje

14-10-2010 om 14:44 Topicstarter

Niet afgelopen

De mentor heeft de beide meiden apart genomen en het meisje bekende meteen wat ze had gedaan. Maakte er een heel drama van met tranen en toestanden. Dochter zat erbij en keek ernaar. Meisje beloofde het nooit meer te doen, boehoe.
Vervolgens liep meisje natuurlijk weer naar haar vriendinnen en keerde het hele verhaal om. Dochter was een klikspaan en niet meer welkom in de pauze bij het groepje. De andere meiden namen het niet voor haar op.
Dochter is er aardig laconiek onder. Ze denkt dat ze wel met rust gelaten zal worden en brengt haar pauzes voortaan maar alleen door. Boekje mee!

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2010 om 17:16

Mmmmmmm

Goeie kans dat dit nog wel bij gaat draaien. Meisje wil natuurlijk haar positie niet verliezen in de klas, je gaat niet naar je vriendinnen toe om te vertellen dat je onderuit de zak hebt gekregen van de mentor omdat je fout bezig was.
Maar wel balen, gatver. Mijn dochter was begin van het jaar ook een soort van onderwerp in een soort van internet-hetze, nou, dat doet zeer. Ik heb al haar profielen op verschillende websites overgenomen (wachtwoorden veranderd), leeggegooid en zo prive mogelijk gezet. Toen hield het langzaam maar zeker op en waaide het over. Ik hoop dat dat bij jouw dochter ook gebeurt.

Tirza

Pennetje

Pennetje

14-10-2010 om 18:46 Topicstarter

Bij elkaar op hyves

Ze doen het niet op dochters hyves, maar krabbelen bij elkaar. Omdat ze wel allemaal dochter hebben toegevoegd als 'vriend' (lekkere vrienden) kan dochter gewoon meelezen wat ze over haar schrijven. En de rest van de 'vrienden' dus ook. En omdat de meesten hun profiel niet afschermen, kan de rest van de wereld het ook zien. Heel pijnlijk. Er stonden ook allemaal dingen dat dochter dat meisje zou hebben gestalkt, slaat helemaal nergens op. Wat ik dan weer niet snap, is dat dochter niet al die wijven meteen van haar Hyves afmikt.

Misschien waait het nog over?

Kom op stoepkrijt! Het is misschien een storm in een glas water. Ik denk ook zoals de andere al zeiden, dit meisje is vast zelf bang voor die queen-bee en wilde haar gezicht natuurlijk niet verliezen, vandaar al die uitvluchten.
Maar meteen alleen gaan zitten lijkt me niet het beste voor je dochter. Laat ze gewoon morgen naar school gaan en net doen of er niks is gebeurd, niet écht tegen het meisje zelf..maar tegen de rest.
En als anderen erover beginnen gewoon schouders ophalen en vaag wat mompelen. Wedden dat de rest van de klas het dan zó vergeten is?
En dan komt dat meisje er ook wel bij...w.s. vindt ze je dochter ook gewoon aardig! Want waarom doet ze anders zo? Alleen voor queen-bee is ze doodsbang dus giegelt ze wat mee en doet net of ze gek is.
Als je dochter nu alleen gaat zitten, verscholen achter een boek, bevestigd ze alleen maar dat er écht héél wat aan de hand is. En zullen ze haar w.s. ook als 'schuldige' zien (waarom houd ze zich anders afzijdig? zal w.s. de redenering zijn).
Op oudste (al op v.o.) had de queen-bee het ook een tijdje voorzien...zodra er geen toehoorders waren in de vorm van leraren ofzo schold ze nou dat wil je niet weten.
Dochter negeerde het....deed net of ze gek was, keek niet eens op of om. Het was zo gauw over.(is ook op basisschool gepest). En later zeiden anderen (die ook niks deden om d'r te helpen, dus meelopers): 'Dát vond ik zo knap van je...zo had queen-bee er al snel geen lol meer in'
En in geval van jouw dochter. Als queen-bee dit hoort lacht ze in haar vuistje! Zeker als je dochter dan ook nog pauze aan pauze alleen gaat zitten....
groeten albana

Pennetje

Pennetje

15-10-2010 om 16:44 Topicstarter

Tja

Tot die conclusie waren we zelf ook al gekomen, maar het liep niet goed af. Al in de trein naar school was het groepje waar ze mee reist in een andere coupé gaan zitten dan waar ze normaal altijd zitten. Op school zei niemand iets tegen haar en niemand wilde naast haar zitten. In de eerste pauze ging dochter gewoon erbij zitten, maar als ze iets tegen iemand zei gingen ze snel tegen een ander praten. Dat is ook niet vol te houden hoor!
Gelukkig is het hier nu vakantie, kan ze even een weekje bijkomen. Leuk, zo'n nieuwe school.
Er is wel een lichtpuntje want bij een activiteit voor alle eerste klassen kwam ze in een groepje meiden terecht uit een andere klas en die zijn erg gezellig tegen haar en tegen elkaar. Daar heeft ze de tweede pauze bij gezeten en dat was heel gezellig geweest. Inmiddels heb ik bij die kinderen ook even op Hyves gegluurd en die hebben alleen maar normale krabbels van groetjes en zullen we naar de bioscoop, niet van dat geroddel. Ze zien er ook meer uit als dochter, niet zo opgedirkt en hun haar gewoon in een staartje, niet van die overdreven lokken die over één schouder golven.
Ik zat trouwens eens even wat onbeveiligde Hyves pagina's te bekijken van een paar van die pestkoppen van twee jaar geleden en je wilt niet weten wat je dan leest. Niet over dochter, maar over andere kinderen, die nu blijkbaar slachtoffer zijn. Moet je nagaan, ik kan er via mijn eigen Hyves gewoon op en ik kan al die akelige dingen lezen, dus dat kan de hele wereld. Zouden die kinderen daar niet bij nadenken? En zouden die ouders nou nooit eens even op de pagina van hun kind kijken? Toen dochter op hyves ging heb ik ook een account aangemaakt met de mededeling dat ik regelmatig even zou kijken wat er op haar pagina gebeurde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.