Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jet

Jet

13-03-2013 om 18:29

Wanneer is seks veilig.

Mijn kinderen zijn opgevoed met de norm dat je tijdens de seks altijd voor Double Dutch gaat. Dus pil en condoom. Maar puberdochter (die ondertussen al een poos verkering heeft) vroeg zich af wanneer je er van uit kunt gaan dat je vriendje geen SOA heeft en dus zonder condoom zou kunnen vrijen. En hoe kun je veilig orale seks hebben. Op beide vragen moest ik het antwoord schuldig blijven.
Ik heb haar uitgelegd dat het sowieso veiliger is om ook met condoom te vrijen mocht de pil niet werken/vergeten zijn. Maar hoe zit het dan met orale seks? Voor je het weet loop je volgens mij een herpes infectie op en zit je voor de rest van je leven met een koortslip.
Hoe zien jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

13-03-2013 om 18:59

"er vanuit gaan dat"

Volgens mij kun je er alleen vanuit gaan dat een vriendje geen SOA heeft als hij nog maagd is of zich recentelijk heeft laten testen en daarna geen onbeschermde seks heeft gehad. Die regels zou ik dus in acht nemen. Dubbele anticonceptie vind ik dan weer niet nodig.

Annet

Annet

13-03-2013 om 19:23

Wat ik mooi vind aan double dutch

is dat niet alleen het meisje verantwoordelijk is (pil) maar ook de jongen (condoom). Alleen condoom lijkt me geen optie, niet veilig genoeg. Met dubbele anticonceptie zijn ze allebei even verantwoordelijk.

ff anoniem

ff anoniem

13-03-2013 om 21:27

Testen

Een herpes infectie kun je ook oplopen door alleen met iemnad te zoenen als hij/zij koortslip heeft.

Wanneer je er van uit kan gaan dat vriendje geen SOA heeft?: gewoon laten testen. Kan via GGD gratis en anoniem

Heb me laatst zelf laten testen, mevrouw van het SOA centrum zei dat pijpen zonder condoom best redelijk veilig is als er maar niet te veel voorvocht en al helemaal geen sperma in je mond komt.

Herpes

Om met herpes besmet te worden is contact met de slijmvliezen van een besmet persoon al genoeg, sperma in je mond is daar niet voor nodig.
Bij welk SOAcentrum vertelden ze dat in vredesnaam? "best redelijk veilig". jaja.

http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/soaherpesgenitalis.htm
En een koortslip is meestal een ander herpesvirus dan een genitale herpes.

Jet

Jet

14-03-2013 om 09:12

Hoe doet de jeugd dat tegenwoordig?

Ik snap dat als beiden nog maagd zijn ze zeer hoogstwaarschijnlijk geen SOA hebben. Maar wat als je kinderen wat ouder worden en af en toe van vriendje wisselen of een one-night-stand nemen? Dan ben je toch verplicht om met een condoom te vrijen en geen orale seks te hebben wil je geen risico lopen? Hoe doet de jeugd van tegenwoordig dat? Je kan toch niet aan elke bedpartner een verklaring waaruit blijkt dat hij geen SOA heeft vragen.

Was hier laatst ook onderwerp van gesprek

Ik wist ook niet wat te adviseren. Aan oudste...Die niet enorm van partner wisselt. Dit is vriendje nummer 3 waar ze mee naar bed gaat en met de vorigen was nummer 2 nog maagd. Met 1 heeft ze alleen met dubbele bescherming sex gehad (pil én condoom dus) met 2 na een tijdje zonder condoom maar die was dus maagd, zij was de eerste en nu met nummer 3 is ze dus in dubio. Voor vriendje is ze nummer 2 en volgens vriendje heeft hij nooit zonder dubbele bescherming sex gehad.
Dus vroeg ze aan mij wanneer ze zonder condoom verder zouden kunnen. Mij viel op dat zij dat blijkbaar relateerd aan de periode dat ze elkaar kennen en 'verkering' hebben. Dat leek mij geen goede graadmeter. Maar wanneer dan wel? Eerst beiden laten testen lijkt me ook een beetje 'overdreven'. Nou ja als dat 1 keer is oke, maar als het weer uit is en er weer een ander in zicht komt wederom?
De vraag kwam omdat de voorraad condooms (die altijd klaar liggen, wij willen niet dat ze om welke reden dan ook zonder zitten) toevallig op was en ze hier sliepen het hele weekend. Net zoals je wel eens niet in de gaten hebt dat de tandpaste op is
Gelukkig had vriendje nog wat bij zich dus lostte de vraag op in het niets. Maar 'm écht beantwoord heb ik 'm nog niet. Omdat ik het zelf ook niet weet.
Voordeel is wel dat oudste doodsbang is om zwanger te raken. Niet eens voor een SOA dus....Omdat ze van dichtbij heeft meegemaakt dat een vriendin van haar door de pil heen zwanger raakte en nu dus een kind heeft (ook niet gemerkt dat ze zwanger was tot het te laat was). Dat was toen oudste vriendje nummer 2 had, die dus nog maagd was...Daarna was ze enigzins panisch dat haar dat ook mogelijk zou overkomen en sindsdien is er alleen nog maar met dubbele bescherming gesext. En controleert ze ook precies of ze wel op tijd menstrueert. Want zoiets wil ze écht,écht niet.
Nou ja voorlopig zal ze nog wel voor beter safe dan sorry gaan...maar met dit vriendje is het tamelijk serieus, dus zal er toch een dag komen....En dan?
Weet het dus ook niet.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2013 om 11:47

Jet

Als je dochter echt al een flinke tijd verkering met deze jongen heeft, dan is testen niet eens zo'n raar idee. Dan weten ze het maar. Durft hij dat niet, of heeft hij dat er niet voor over dan gewoon op de oude weg doorgaan. Dubbel dus.

Jet

Jet

14-03-2013 om 19:29

Albana en kaaskopje

Albana beschrijft precies wat ik bedoel. Het probleem is niet dat als dochter seks met een vast vriendje heeft (en misschien ook nog wel maagd is). Juist de tijd daarna als vriendje nummer 2, 3 en weet ik veel hoeveel meer de revue passeren. Dan ga je niet steeds om een verklaring vragen of hij SOA vrij is. En het lijkt me eerlijk gezegd ook niet de bedoeling dat hij en dochter zelf iedere maand bloed laten prikken om te kijken of ze nog niet zijn besmet.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2013 om 22:24

Nou

in die gevallen dubbel dus.

Maar...........even onder ons

Maar even onder ons, dus dit zeg ik niet tegen dochter: We hebben dus 2 jongelui die áltijd met dubbele bescherming sex hebben gehad en daarbij dus ook nog maar met 2 of 3 bed partners. Waarvan er zowiezo al een stuk of wat afvallen want die waren maagd en dus onmogelijk besmet met wat voor SOA dan ook...Oudste 's vriendje hééft nog maar 1 bedpartner voor haar gehad en toen was vriendje én bedpartner maagd...dus zelfs zonder die dubbele bescherming kán er onmogelijk een SOA zijn, toch?
Ook nog 's jongelui die redelijk serieus in het leven staan, niet aan one-night-stands doen en geen 'wisselende contacten' hebben in de zin van elk half jaar een ander. Die zeg maar niet met de eerste de beste het bed in duiken....
Die geen tattoo's hebben (daarbij kan ook een SOA worden overgedragen) en geen drugs gebruiken.
Is het niet een béétje overdreven om dan te laten testen op een SOA? Ik bedoel hoeveel % van de jeugd zou besmet kunnen zijn? Met wat googelen kom ik op aantallen bij jeugdigen die allemaal onder de 5% liggen...waarbij nog opgemerkt wordt dat het %tuele aantal in dichtbevolkte gebieden hoger is dan in dunbevolkte gebieden (dat laatste daar wonen wij) en dat het %tuele aantal onder bepaalde bevolkinsgsgroepen hoger is (waar deze jongelui niet toe behoren en ook niet als bedpartner hebben gehad).
Met wat logisch redeneren (geen zin om te rekenen) kom ik dan op een kans van ongeveer 1% áls oudste en vriendje 100 partners zouden hebben gehad! En aangezien het er maar een paar zijn en daarvan zijn er een aantal die afvallen omdat ze maagd waren is de kans op een SOA volgens mij ongeveer 0,001%....
Of zie ik dat helemaal verkeerd?
p.s. dit zijn gedachten die ik door mijn hoofd spookten en die ik dus niet uitgesproken heb tegen oudste hoor...
groeten albana

Maks

Maks

15-03-2013 om 11:17

Absoluut testen!

Een ongeluk zit nou eenmaal in een heel klein hoekje. Ja de kans is klein, maar ook dan kun je prijs hebben. Leer je dochter en haar vriendje NU dat je met dit soort dingen geen risico's loopt, en dat het heel normaal is dat je je beiden laat testen voordat je de condooms weglaat. Testen is gewoon gezond gedrag.

rosa

rosa

15-03-2013 om 11:59

Testen

Ik raad dochters ook aan: eerst dubbele bescherming en als er serieuze relatie is: testen en daarna zonder condoom. In studentenkringen is regelmatig laten testen volgens mij behoorlijk de regel, maar kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt.

Filomela Houtekiet

Filomela Houtekiet

15-03-2013 om 14:50

Onder ons?

Albana, dat ons waar je hier onder bent, is groter dan je wilt weten, dat weet je toch?

Biene M.

Biene M.

15-03-2013 om 15:36

Intieme informatie

Ik zou op een openbaar forum niet vermelden hoeveel seksuele relaties mijn kind heeft gehad. Het zou haar terecht razend maken.

Huh?!

NaTUURLIJK laat je testen voordat je de condooms weglaat in een relatie. HIV is nog altijd een dodelijk virus en ook herpes is niet echt behandelbaar, verder kan je van andere infecties zoals chlamydia steriel worden en van pelvic inflammatory disease (gonnorhoea, chlamydia etc) de rest van je leven buikpijn hebben.

In elke nieuwe relatie zonder condoom EERST testen, dan pas zonder. Geen vaste relatie, wel af en toe sex, dan elke zes maanden even jezelf testen.

Mariel - die echt helemaal verbaasd is dat testen niet standaard lijkt te zijn. Echt, mensen gaan DOOD aan SOAs!

Vic

Vic

15-03-2013 om 21:44

Helemaal o.t. over hiv

Ik hoorde van de week een nr van Frankie goes to Hollywood, dus ik googelde eens op Holly Johnson. Hij is al HIV-positief sinds 1991 en leeft nog steeds (ziet er niet eens slecht uit).
Overigens hebben jongeren het idee dat HIV een soort van chronische i.p.v. een dodelijke ziekte is. Mijn dochter, die nog lang niet seksueel actief is, wist me laatst al van alles te vertellen over Aids-remmers en de meest recente onderzoeken. Er is dus wel voorlichting op scholen, maar daar wordt niet verteld dat je er dood van gaat.

Mama

Mama

16-03-2013 om 00:00

Jee mariel

er zijn echt genoeg jongeren waarbij dat testen absoluut overdreven is. Die gewoon als maagd een relatie ingaan. En daar een hele tijd monogaam in blijven. De kans om hiv op te lopen in een heterosexuele relatie op je 16e met een andere 16 jarige is echt absoluut gezien erg klein. De kans om onder een auto te komen is veel groter.
Ook die jongeren doen aan risico inschatting. In ons provinciestadje zijn nauwelijks tot geen hiv positieven ( ja ik jan het weten).
Het elke 6 maand testen gebeurt echt niet. En is ook helemaal niet nodig als je bij losse contacten in de puber heterowereld af en toe een sexueel contact hebt met condoom.
Je moet het ook allemaal niet erger maken dan het is.
ik ben helemaal voor double dutch, maar als een relatie van twee pubers langer dan een ca een half jaar duurt en beide weten dat ze monogaam zijn en ook tevoren geen wild leven hebben gehad dan zou ik mijn kind rustig durven te adviseren om het zonder condoom te doen.
ik denk dat de dokters en laboratoria overspannen zouden worden als iedereen de adviezen van mariel zou opvolgen.

Yvonne

Yvonne

16-03-2013 om 06:19

Beetje naïef

Mmm. Toch weer wat bijgeleerd op het forum! Ik heb er nou werkelijk nooit aan gedacht dat testen voordat je besluit zonder condooms te vrijen 'usance' zou zijn inmiddels. Wel logisch eigenlijk, maar gewoon nooit aan gedacht. Met een oudste zoon van bijna 14 in ieder geval een goed moment om dit bij te leren .
Wel probeer ik mijn beide zoons zo op te voeden dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat ze geen ziekte krijgen en dat ze geen kind verwekken. En met 'hun eigen' bedoel ik dat het niet de verantwoordelijkheid van het meisje is. Ik zal het gebruik van de pil nooit promoten en ik hoop dat ik dat ook op mijn jongens kan overbrengen.

Mama

Mama

16-03-2013 om 08:46

Yvonne

Het is ook helemaal geen usance om te testen onder de jeugd. Ze doen aan risico inschatting, onbewust.
Ik heb beroepsmatig met deze dingen te maken. Als alle jongeren zouden testen bij een nieuwe relatie zou ik het vele malen drukker hebben. Of ze hebben veel minder sex dan wij denken.
Er zij echt heeel veel jongeren die voor heel lange tijd monogaam zijn en ook die hele lange tijden geen sexuele relatie hebben.

Jet

Jet

16-03-2013 om 09:43

Orale seks

Inderdaad weer heel wat geleerd hier op het forum. Maar nu vroeg oudste (bijna 19 jaar) hoe het zat met een one-night-stand. Seks met een condoom uiteraard, maar via orale seks kun je toch ook een SOA overdragen. Is dat dus uit den boze wil je helemaal geen risico lopen?

Nuance

Even wat nuancerend dan. Natuurlijk kan je aan risico inschatting doen. En vaak is dat redelijk veilig, en natuurlijk moet de SOA kliniek (of wie dat dan ook tegenwoordig doet. In Nederland) niet volstromen met bange maagdelijke tieres die alles willen laten testen omdat ze aan hun tweede veilige relatie beginnen.
Maar tieners worden ouder, gaan met mensen naar bed die (ook) met meerdere mensen naar bed zijn geweest en opeens heb je het niet meer over het tweede seksuele contact maar het vijfde. Daar komt bij dat tieners reislustig zijn. Een maandje Thailand of Afrika lis niet ondenkbaar en zeker op vakantie gebeurt alles niet altijd veilig. Als in die situatie, waar het risico wel degelijk verandert, de risicoinschatting niet mee groeit en aanpast kunnen er nare resultaten van komen.
Ik zou dus met een tiener meebeslissen maar ook aanraden dat punt een alleen geen seks echt veilig is en dat punt twee testen heel belangrijk is zodra de situatie iets minder overzichtelijk wordt.

Overigens heb ik meerdere vrienden werkzaam in Westerse SOA klinieken en benzelf chirurg bij een bevolking die actief met HIV leeft, mijn visie is dus wel gekleurd, maar de boodschap dat SOAs dodelijk kunnen zijn mag wat mij betreft luid en duidelijk door tieners gehoord worden.

Mariel

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2013 om 15:39

Mariel

Hier kunnen tieners zich gratis en anoniem laten testen bij het Jongeren InformatiePunt.

Soapleeg

Soapleeg

16-03-2013 om 17:11

Ggd

Onder Hetero jongeren komt HIV inderdaad erg weinig voor, de Soa die onder jongeren het meeste voorkomt is Chlamydia. Van Chlamydia hoef je geen klachten te hebben, je kunt het dan wel overdragen. Een van de complicaties van Chlamydia is onvruchtbaarheid na een opstijgende infectie naar je eileiders.
Jongeren tot 25 jaar kunnen zich gratis en anoniem laten testen bij de GGD. Daar wordt soms alleen op Chamydia getest of indien nodig ook op de andere SOA. Het advies is om bij een nieuwe partner voor je het condoom weglaat je te laten testen als je daarvoor onveilige contacten hebt gehad.

Tinus_p

Tinus_p

16-03-2013 om 18:20

Wat dingen

Fiorucci:
"Hier kunnen tieners zich gratis en anoniem laten testen bij het Jongeren InformatiePunt."
En ik vraag me af op welke schaal dat gebeurt -ik heb de indruk dat de meeste huisartsen vreemd opkijken als je om deze reden ('vaste partner, dus ik het niet meer met condoom doen') om een test komt vragen.

Los daarvan; HIV is niet het probleem, omdat HIV nauwelijks besmettelijk is bij vaginale sex (anale sex is daarentegen een uitstekende manier om HIV over te brengen), en daarom in NL ook nauwelijks voorkomt (hoeveel vrouwen met HIV zijn er; hoeveel daarvan hebben het opgelopen via sex?) De problemen zijn chlamydia en hepatitis B.

Tinus_p

Tinus_p

16-03-2013 om 18:24

En de dertigers dan?

SOapleeg:
"Jongeren tot 25 jaar kunnen zich gratis en anoniem laten testen bij de GGD."
Wanneer komt iemand op het idee dat er ook 30-ers, 40-ers, en (je gelooft het niet) zelfs 50-ers zijn zonder relatie, maar met sex? Ik heb bovendien de indruk, dat de meeste pubers/adolescenten lang om elkaar heen draaien zonder dat er veel gebeurt, en dat het juist de mensen (m/v) in midlife-crisis zijn die doelgericht op iemand afstappen met 'hoi, neuken' (met dank aan fokke en sukke)?

Soapleeg

Soapleeg

16-03-2013 om 19:32

Criteria

Dat klopt Tinus, " hoog risicogroepen" kunnen ook bij de GGD terecht, bv swingers, homomannen, vrouwen die in de prostitutie werken etc en de rest kan naar de eigen huisarts.

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2013 om 08:50

Tinus

Ik heb geen cijfers voor je, maar op dat maandelijkse spreekuur is het behoorlijk druk, hoorde ik van een vriend van mijn zoon.

Risicioinschatting

Mij is duidelijk geworden dat tieners wel degelijk aan risicoinschatting doen n.a.l.v. gesprekken met oudste. Maar je moet wel reeël blijven....Ook al is er een minimale kans op een SOA (ik denk dat 0.01% een minimale kans is) die kans is verwaarloosbaar klein als je nog maar zo weinig sexuele contacten hebt gehad en je partner ook.
Die kans neemt wel evident toe als je nog wat ouder bent en je wederom een nieuwe relatie hebt en misschien nóg wel 1. Zelfs als dat 'vaste relaties' zijn.
Hoe ouder, hoe meer(als je het niet bij 1 partner houd), hoe hoger het risico.
Zoals ik het zie zal er dus bij de leeftijdsgroep 20-30 een veel hoger risico op een SOA zijn dan onder de 20.
En denk maar eens aan onze leeftijdsgroep....(nog weer ouder)...ons aantal sexuele contacten is bij menigeen niet eens te tellen...zeker als we niet jarenlang aan een monogame relatie verbonden waren. En toen wij 'jong' waren tierden al die SOA's (alleen HIV dan niet) ook welig in de rondte en was condoomgebruik nog lang niet zo 'gewoon' als tegenwoordig....Ik bedoel hebben jullie je laten testen voordat je met je huidige partner dat condoom wegliet? Niet dat ik propogandeer dat we maar weer terug moeten naar die vrijheid, blijheid tijd, maar wel dat we wel reeël moeten blijven en het in persectief moeten zien.
En als ik denk aan al die 40ers/50ers van wie de vaste relatie op de klippen is gelopen en die nu behoorlijk in de rondte vrijen.....Ik kan soms amper bijhouden wie nu weer met wie is...Wat betreft 'wisselende contacten' heb ik soms het idee dat jongeren heel wat monogamer en serieuzer zijn dan wat oudere alleenstaanden. Dat die toch meer het vrijheid, blijheid idee nog hebben en of die aan risicoinschatting doen waag ik te betwijfelen.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2013 om 10:24

Die dertigers dus

Fiorucci:
"Ik heb geen cijfers voor je, maar op dat maandelijkse spreekuur is het behoorlijk druk, hoorde ik van een vriend van mijn zoon."
Het kan heel druk voelen op het spreekuur, terwijl desondanks maar 5% van de doelgroep zich laat testen.

Soapleeg:
Dat klopt Tinus, " hoog risicogroepen" kunnen ook bij de GGD terecht, bv swingers, homomannen, vrouwen die in de prostitutie werken etc en de rest kan naar de eigen huisarts."
Maar dat is toch mal? Met die aanpak bereik je dus de grote groep alleenstaande 30-plussers niet (zeker degenen die ook nog eens gescheiden zijn). Die identificeren zich immers -begrijpelijk- niet met hoogrisicogroepen als prostituees of swingers (ze zijn meestal 'serieel monogaam'). Maar daartussen zitten wel mensen die en in de loop der jaren meerdere partners hebben.

Soapleeg

Soapleeg

18-03-2013 om 08:49

Aanvullend (ot)

Deze regeling is aanvullend op de huisartsenzorg (aanvullende curatieve SOAbestrijding) , dus de meeste mensen die niet onder de " doelgroep " vallen gaan gewoon naar hun eigen huisarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.