Kelly
05-01-2015 om 12:33
Wanneer laat je puber in de nacht alleen?
Goedemiddag,
De vraag in de titel zegt het eigenlijk al. Vanaf welke leeftijd laat je een puber alleen thuis in de nacht?
Ik ben de trotse moeder van een tweeling van bijna 16, de heren hebben allebei al aangegeven om in de zomer een weekje alleen in Nederland op vakantie te willen. En één zoon doet zijn eindexamen over een aantal maanden.
Nu komt het wel eens voor dat we een feest verder weg hebben en steeds vaker zeggen de jongens dat zij wel alleen kunnen blijven.
Vanaf welke leeftijd laten jullie dit ongeveer toe?
Groeten,
Kelly

Katniss
05-01-2015 om 12:42
Als ze zelf willen
16 lijkt me prima kunnen als ze het zelf willen. Mijn 15-jarige wil dat absoluut niet, zelfs niet 1 nachtje.

Yura
05-01-2015 om 13:18
16 vind ik een prima leeftijd. Wij zijn voor het eerst een nacht weg gebleven toen de oudste 16 jaar en 3 maanden was en de jongste 14 jaar en 9 maanden. Wel hebben wij veel familie in de buurt wonen en ook de buren waren op de hoogte. Wij bevonden ons op ongeveer 130 km rijden. Kort geleden zijn we 2 nachten weg gebleven. Toen waren ze 16 jaar en 8 maanden en 15 jaar en 2 maanden. Nu waren we op vliegafstand, ze hebben 2 avonden bij opa en oma gegeten en zondagavond wat gehaald. Zo was er steeds een controlemoment door opa en oma, ook waren nu de buren weer op de hoogte. De kinderen hadden het mobiele nummer van de buurman, want die heeft hij 's nachts naast zijn bed liggen. Mijn grootste angst was eigenlijk dat er 's nachts zou worden ingebroken of dat de auto zou worden open gebroken, dan konden ze in ieder geval de buurman bellen. Ook hadden we om die reden wel de hond thuis gelaten, die schrikt hopenlijk toch potentiele inbrekers af.
Ze willen op deze leeftijd toch niet meer een weekend uit logeren gestuurd worden, ze willen lekker in hun eigen huis zijn en dan is met de nodige achterwacht het geen probleem dat ze alleen blijven denk ik. Als je er zelf niet bij bent zijn ze opeens ook verrassend verantwoordelijk en doen ze alles in uitstekend overleg valt mij op. Ze moesten elkaar van mij ook continu op de hoogte houden van waar ze waren, jongste had oa een feestje op zaterdag. Ik zag dan ook van zoon op de familiegroepsapp een bericht aan zijn zus, tot hoe laat dat feestje nu precies duurde. Wel merkte ik dat dochter ons op zondagavond begon te missen, toen kreeg ik vragen hoe laat we precies thuis waren etc.
We zijn nu aan het nadenken vanaf welke leeftijd we echt een week op vakantie kunnen. Wij houden erg van skien, maar met het stijgen van de leeftijd wordt dat lastiger voor ons zeker in de drukke vakantieperiodes, dus we zouden graag eens samen gaan half januari ofzo. Mijn man dacht dat volgend jaar (2016) te gaan doen, dan zijn ze 16 en 17 (bijna 18), ik weet het nog niet zo goed.

Hadewich
05-01-2015 om 13:18
Bijna 16 moet kunnen
Bijna 16 moet kunnen hoor. Zeker als ze het zelf zien zitten. En ze geven ook al aan dat ze willen kamperen zonder ouders, dus ze zijn er echt wel aan toe. Misschien voor de zekerheid iemand in de buurt vragen die ze kunnen bellen als er wat is: grootouders, buren ofzo.
Hier bleven de kinderen voor het eerst alleen thuis toen ze 14 en 17 waren, meteen twee nachten. Ging prima, en voor de jongste had het nog veel langer gemogen!

guera
05-01-2015 om 21:40
Grappig
Mijn kids zijn nog wat jonger maar zijn de tijden zo veranderd? Als kind bijna 18 is gaat ie zowat op zichzelf wonen... Dan moet een weekje alleen toch echt wel kunnen. Ik reisde met vriendin op mijn 17e een maand door Europa heen. Maar misschien denk ik er tot bij mijn eigen kids wel anders over

Lou
06-01-2015 om 14:11
guera ot
Ja dat denk ik wel, dat de tijden veranderd zijn. Ik ga mijn dochter echt niet zo vrij laten als ik vroeger werd gelaten. Vanaf mijn vijftiende al zonder ouders naar het buitenland op vakantie, uitgaan zonder eindtijd, uren fietsen door de nacht. Mijn ouders waren zeker makkelijk maar niet zeer uitzonderlijk in dat soort dingen. Mijn dochter is trouwens 13 dus het speelt allemaal nog niet hoor. Maar ik kijk soms met verbazing terug naar mijn eigen vrijheden vroeger.

Yura
06-01-2015 om 16:19
Vroeger
Mijn ouders waren vroeger wel makkelijker dan ik nu. Aan de andere kant woonde ik in een stad en wij nu in een dorp. Ik fietste dus altijd wel door de bewoonde wereld, waar mijn kinderen soms 2 dorpen verder moeten voor een verjaardagsfeestje, dus dan haal ik ze. Ik probeer me te herinneren wanneer wij voor het eerst alleen thuis zijn geweest, maar weet dat niet meer. Mijn ouders gingen ook niet veel weg. Ik kan me wel herinneren dat we in 4/5/6 vwo feestjes bij vriendinnen thuis hadden van wie de ouders weg waren, het gebeurde dus vrij veel volgens mij.
Wat bij mij ook heel erg in mijn achterhoofd speelt is wat de "instanties" ervan vinden als ze erachter komen dat de kinderen alleen thuis zitten. Ik denk dat er vroeger veel mindere controle was. Paar keer spijbelen en je zit bij bureau Halt. Ik denk dat ik in deze tijd al lang als een zware crimineel betiteld was, kan me nauwelijks een gymles herinneren uit mijn vwo-tijd . Ook een keer vuurwerk afsteken buiten de daarvoor bestemde tijden, een slooppand van binnen bekijken, deurtje bellen dat wordt tegenwoordig allemaal als probleemgedrag gezien.
Onze auto is laatst opengebroken en dat betekende midden in de nacht politie in huis en aangifte doen. Ik was erg bang dat dat weer zou gebeuren toen wij laatst een weekend weg waren en dat de politie dan acuut jeugdzorg zou bellen omdat die twee arme kindjes midden in de nacht alleen thuis waren.

Ginny Twijfelvuur
06-01-2015 om 20:13
Yura
Nu maak je hoop ik toch een grapje.... Jeugdzorg? Je oudste is bijna 17. Man man man, er zijn er die met 17 op kamers gaan wonen.

Elisa Gemani
06-01-2015 om 21:49
Alleen
Ik ging samen met een vriendin 6 weken naar het verre buitenland toen we allebei 16 waren. En verschillende vrienden van mijn zoon die een jaar of 15, 16 (3 en 4 VWO) zijn blijven weleens een heel weekend heerlijk alleen thuis als hun ouders er even tussenuit zijn. Dus lijkt mij dat je je jongens echt wel alleen kan laten.
Mijn zoon (nu bijna 14) moet daar echt nog helemaal niet aan denken. Hij gaat al vanaf zijn zesde elk jaar een weekje in de zomer naar een vakantiekamp ergens in NL dus met allemaal onbekenden en vindt dat helemaal geen probleem maar een nachtje alleen thuis zijn, nee. Dat zal nog wel een aantal jaar duren

Annet
06-01-2015 om 22:25
Lijkt me geen probleem
Mijn oudste is 'al' 17 maar met 16 had ik haar zeker met een gerust een nacht alleen gelaten. Jouw tweeling van 16 zijn met z'n tweeën, dan kan het zeker.

Barvaux
07-01-2015 om 08:35
elisa
Ik begrijp niet waarom je het woord 'heerlijk' gebruikt aangezien jouw zoon er nog niet aan moet denken.

Yura
07-01-2015 om 11:23
Ginny
Je hebt vast gelijk, ik laat me bang maken door alle nare verhalen op internet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.