moda
06-05-2014 om 08:55
wanneer mag een puber het huis uit?
Mijn dochter van 17 die heeft een vriendin van 23 en ze wil naar eigen woorden "vrijheid" en dus uit huis en bij haar vriendin gaan wonen. Om dat tegen te gaan heb ik ingestemd dat haar vriendin bij ons komt wonen maar elke keer als de huisregels in geding komen dan dreigt ze weer weg te gaan. Er valt niet met haar te praten ze is respectloos en onvriendelijk zelfs in een rustig gesprek terwijl het een ontzettend lieve meid is. Ik weet niet meer wat ik moet doen, harde hand of zachte?

Wilgenkatje-
06-05-2014 om 12:23
vriendin van 23 bij jou thuis?
iemand die kennelijk al op zichzelf woonde? Omdat je niet wilt dat jou zeventienjarige bij haar gaat wonen?
Ik denk dat iemand van 23 niet meer in andermans gezin thuishoort, tenzij deze persoon dat zelf ontzettend graag wil. Die fase is voorbij.
Wat is erop tegen dat je 17-jarige het huis uit gaat? Zie je de relatie als ongelijkwaardig (wat ik me kan voorstellen op deze leeftijd met dit leeftijdsverschil). Misschien is het beter haar aan te moedigen zelfstandig op kamers te gaan wonen en zelf een bestaan op te bouwen. Samenwonen kan altijd nog.

Bulletje Bliep
06-05-2014 om 12:43
oei...moeilijk... veel vragen
i vind het een moeilijke hoor.
Zelf ben ik ook met mijn 17 uit huis gegaan, ik ging toen intern wonen in een huis voor ll verpleegkundigen. Enig toezicht en regels was daar wel.
Wat hebben ze voor een soort relatie, zijn ze verliefd op elkaar?
Ik snap op zich best dat ze uit huis wil, maar ik weet niet of zij er wel klaar voor is. Haar manier van omgaan met jou lijkt erg puberaal en onverantwoordelijk over te komen.
Hoe zit dat met de 23 jarige vriendin; hoe stelt zij zich op? Heeft zij een soort moederlijke functie of is zij juist wat onvolwassen voor haar leeftijd? Hoe zit het met de plannen die ze samen hebben om te leven. Kunnen ze zichzelf bedruipen? Heeft je dochter een inkomen?
Heb je ook man in huis die er iets over te zeggen heeft? Op zich is zij nog geen 18 en kun je het haar verbieden. Anderzijds is het de vraag of dit handig is.
Ik zou en goed gesprek met haar aangaan. Een gesprek waarin je uitlegt dat je ontevreden bent over de manier waarop zij met jou omgaat en twijfels over over haar keuze. Een serieus gesprek waarin je goed nagaat hoe reeel de plannen zijn.
Hoe afhankelijk ze dan van die vriendin is. Aan de hand daarvan zou ik haar toch laten gaan, tenzij je ontdekt dat ze echt erg onvolwassen en recalcitrant erin staat.

Ginny Twijfelvuur
06-05-2014 om 21:35
Met 18 denk ik
Vanaf 18 lijkt mij een mooie leeftijd. Zat die er dan aan de andere kant van het land gaan studeren. Dus ja, dan zou het moeten kunnen. In jouw geval denk ik dat je de handdoek in de ring miet gooien. Waarom voor dat ene jaartje de strijd aangaan? Ik denk dat je haar meer leert door haar te begeleiden bij het uit huis gaan.
En inderdaad. Waarom ben je er zo op tegen?

Puck
06-05-2014 om 22:42
17 kan best
Ik was 18 en mijn zusje net 17 toen we in een studentenhuis gingen wonen. Reden voor ons allebei was een studie te ver van huis en dat vind ik wat anders dan dan uit huis weggaan omdat je je niet aan de huisregels wilt houden. Aan de andere kant: wat zijn die huisregels, hoe recalcitrant is ze. En verder: hoe zelfstandig is ze? Kan ze fatsoenlijk voor zichzelf zorgen, kan ze zich financieel redden, hoe zit het met haar school/opleiding?
Het is moeilijk om algemeen te zeggen wanneer een puber uit huis mag, maar 17-18 jaar is niet uitzonderlijk jong om op eigen benen te gaan staan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.