mpronk
25-02-2012 om 17:39
Wanneer tampons gaan gebruiken?
mijn dochter is nu ruim een half jaar ongesteld. Wanneer zou je met tampons kunnen beginnen? Ze vind het zelf helemaal niks. Maar ja straks in de zomer kan ze op vakantie niet zwemmen.
En dat vindt weer niet leuk.
marion

Mach
25-02-2012 om 17:47
Direct
Mijn oudste was ongesteld op haar 11e. Na een maand maandverband was ze er zo zat van dat ze tampons wilde. En dat ging na even oefenen prima.
Mijn jongste is nu met 12 net 2 maal ongesteld geweest en haar lijkt het doodeng. Maar ik denk dat haar zus haar wel aan de tampons praat.

Leen13
25-02-2012 om 18:13
je kunt direct tampons gaan gebruiken. Omdat ik dat zelf vroeger ook gedaan heb, direct met tampons gestart, heb ik het mijn dochter ook tijdig uitgelegd en aangeboden maar ze wil (nog) niet, ze vind het eng. We zullen wel zien. Inderdaad komt er misschien een moment dat het toch wel handig is en dat ze dan over de drempel gaat.

tube
25-02-2012 om 19:56
Dit was dezelfde vraag die ik mezelf stelde....
Onze dochter zwemt 4 a 5 kerst per werk. Dus ik vroeg me al af hoe dat nu zou moeten wanneer ze ingesteld zou gaan worden.
Ik vertelde haar dat ik tampons had gekocht voor haar en dat ze die mocht gebruiken wanneer ze dat aandurfde.
Ze gebruikt ze nu altijd tijdens trainingen en het viel haar reuze mee.
In het begin heeft ze wel glijmiddel gebruikt omdat het nog wat stroef ging, maar dat is nu niet meer nodig.
jouw dochter komt misschien zelf wel op één punt dat ze er van baalt dat ze niet kan zwemmen. Als jij zorgt dat je tampons in huis hebt dan kan ze het een keer proberen wanneer ze het er aan toe heeft, toch?
gr. Tube

Kaaskopje
25-02-2012 om 23:35
Meteen
Ik ben vanaf het eerste moment tampons gaan gebruiken. Mijn zus kwam er feestelijk geluimd mee aangelopen en dat was dat.
Mijn eigen dochters moeten er niets van hebben. Het meisje in kwestie moet zelf bepalen wat ze wil gebruiken.

albana
26-02-2012 om 09:34
Aanbieden en het komt vanzelf
Ik denk dat het ook van het meisje zelf afhangt. Hier is het zo gegaan, ik bied het aan, het ligt klaar en ze bepalen zelf. Oudste was meteen enthousiast en heeft vanaf het eerste moment tampons gebruikt. Vooral overdag, voor de nacht vond ze het 'eng'. Handig ook met gym op school etc. Jongste was anders,die is nogal preuts en vind alles wat met ongesteldheid of wat dan ook maken heeft 'eng' en 'vies'. Die heeft pas na een half jaar ofzo in de zomervakantie toch maar 's een poging gedaan. Maar zodra ze uit het zwembad komt, moet de tampon meteen weer uit. Ik zie aan het doosje minitampons ook dat het afgelopen winter amper gebruikt is (die zijn van jongste). Dus die gebruikt ze alleen als het écht noodzakelijk is.
groeten albana

une femme
26-02-2012 om 18:34
Meteen
Ik heb expres alleen tampons in huis gehaald vantevoren, zodat ze geen keuze zou hebben als ze ongesteld zou worden. En het ging meteen prima.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck
26-02-2012 om 18:40
Waarom une femme
Wat raar dat je je kind verplicht om tampons te gebruiken. Zoals je bij Albana kunt lezen vind niet iedereen het prettig om tampons te gebruiken. Lekker als je dat als onzekere puber van je moeder dan toch moet doen omdat ze gewoon geen maandverband voor je in huis haalt. Moeten jouw kinderen altijd doen wat jij wilt?

Kobalt
26-02-2012 om 20:30
Hier niet
Onze dochter wil echt geen tampons gebruiken en ik vind dat ze daar helemaal zelf de baas over is. Het is toch haar lichaam? Ik vind het echt heel erg raar, om een kind onder druk te zetten, om iets te doen wat ze niet wil. Vooral omdat het om iets intiems gaat.
Mijn dochter gaat echt honderd keer liever niet zwemmen. Nu, dat is dan haar keuze.
Ik gebruik die dingen trouwens ook nooit meer. Na de zwangerschappen voel ik ze de hele tijd zitten en ik heb er een hekel aan om die dingen 'op te vangen' om ze weg te gooien. Dat is altijd zo een gehannes.
Toen ik nog een puber was, spoelde ik ze door het toilet, maar sinds ik weet dat dat verschrikkelijk asociaal (want slecht voor de riolering) is, doe ik dat dus niet meer. En dan moet je dus zo'n bungelend geval in een zakje zien te frummelen. Mijn dochter ziet dat ook niet zitten, dat gedoe met zo'n zakje.

albana
26-02-2012 om 21:04
Wel erg overheersend un femme!
Ik vind je wel erg overheersend als moeder zo. Zo zou ik niet willen zijn. Mijn jongste vond het hele ongesteld worden al een drama en huilde tranen met tuiten bij het idee dat ze zelf dat vieze maandverband zou moeten verwisselen, laat staan als ik alleen tampons had gehad!
Groeten albana

FayW
26-02-2012 om 23:53
Eigen keuze
Ik vond tampons zeer doen toen ik jonger was. Wij hebben hier verschillende merken maandverband en tampons in huis. Smaken verschillen.

Kaaskopje
27-02-2012 om 00:52
Inderdaad eigen keuze
Ik heb mijn dochters wel naar tampons proberen te praten, maar zonder succes. Persoonlijk zou ik mij erg onrustig voelen met alleen maandverband. Bang dat het er toch naast gaat in de nacht en op zware dagen.
Toen ik jong was heb ik een poosje tampons met inbrenghuls gebruikt. Dat ging prima. Op den duur had ik het trucje door en hoefde zo'n huls niet meer.
Un femme wordt nu aangesproken op haar overheersende gedrag, maar volgens mij doen andere ouders hier op OO dat net zo hard bij andere onderwerpen.

FayW
27-02-2012 om 07:12
Nou kaaskopje
Ben niet degene die Une Femme aanspreekt op haar overheersende gedrag, maar ik vind verplicht tampons gebruiken toch wel van een andere orde dan geen cola in huis hebben of bepaalde TV-zenders niet kunnen zien thuis.
Verplicht tampons gebruiken is in mijn ogen veel meer een inbreuk op de privacy dan die andere voorbeelden. Weet natuurlijk niet wat jij vergelijkbaar vindt met verplicht tampongebruik.

mpronk
27-02-2012 om 08:09
Ik schrik van enkele reacties
Wat reageren enkele van jullie erg aggressief op mijn vraag. Ik lees dat ik haar onder druk zet en een overheersende ouder ben. Jullie kennen mij niet eens. Mijn dochter is vrij te doen wat ze wil. Het was een vraag van mij. En vroeg gewoon wat advies/raad. Maar nu krijg ik gelijk een stempel. Wie zegt dat ik haar verplicht.
Misschien bedoelde mensen het niet zo maar zo komt het wel over.
Natuurlijk laat ik mijn dochter en vindt ze nu nog eng te gebruiken. Wie weet wil ze het in zomer wel.
Ik weet genoeg.
Ik voel mij alleen anngevallen.
marion

Puck
27-02-2012 om 10:41
Precies fio
Marion,
Wat mij betreft heeft Fio helemaal gelijk: jij stelt een gewone vraag en krijgt daarop ook gewoon antwoord. De felle reacties zijn idd voor Une femme bedoeld die haar dochter dwingt om tampons te gebruiken.

Roosje Katoen
27-02-2012 om 10:58
Tip voor kobalt
Het kan ook zonder klungelen Als je je ene hand in een zakje doet (als een soort handschoen) en met de andere aan het touwtje trekt, kan je de tampon gelijk in het zakje pakken. Zakje binnenstebuiten van je hand afhalen en de tampon zit erin.
Maar goed, als je hem de hele tijd voelt zitten is dat ook geen pretje natuurlijk.

Kaaskopje
27-02-2012 om 12:39
Fay
Het is inderdaad van een andere orde dan wel of geen cola, maar iedere ouder probeert toch eigen gewoontes over te brengen op de eigen kinderen? Vegetarische ouders geven hun kinderen geen vlees, kinderen worden meegenomen naar de kerk, etc..
Ik ken Un Femme niet, maar zou het kunnen dat ze toch maandverband zou kopen als tampons niet gelukt waren? Ik weet het niet. Mijn zus kwam ook gelijk met een tampon aanrennen toen ik ongesteld was geworden. Mijn zus was toen 21 en ik 15. Het is voor mij nooit een vraag geweest of ik die wilde gebruiken. Mijn zus kwam er mee aan en dat was dat. Het is geen mishandeling. Mijn dochters hebben het nooit geprobeerd en lopen liever te medderen met doorgelekte maandverbandjes (ik vind wel eens vieze onderbroeken in de was) dan te testen of tampons toch iets voor ze zijn. Dat ergert mij soms.

Fiorucci
27-02-2012 om 14:06
Maar kaaskopje
Tampons kunnen ook doorlekken. Ik heb voor mijn dochter beide in huis gehaald. Als ze straks voor het eerst ongesteld wordt kan ze uitproberen en zelf kiezen wat ze prettiger vindt op gegeven moment. Ik heb voor mijzelf ook beide in huis.

Puck
27-02-2012 om 14:10
Kaaskopje
Un Femme zegt expliciet dat ze de kinderen geen keuze gaf. Daarmee geeft ze aan dat ze geen maandverband in huis wilde halen; ze wilde immers niet dat haar dochters een keuze hadden. En natuurlijk probeer je eigen gewoontes en dat wat jij goed vindt op je kinderen over te brengen, maar dan nog laat je een kind daarin een keuze. Als mijn kind vegetarisch wil eten dan mag dat, als ik maar niet hoef. Andersom zou mijn kind ook best vlees mogen eten als ik vegetariër zou zijn. In dit sort gevallen lijkt me niet dat je een kind kan dwingen om te doen wat jij graag wilt.

Kaaskopje
27-02-2012 om 15:19
Fiorucci
Oh vertel mij wat Als ik niet allebei tegelijk zou gebruiken zou ik op de tweede dag voor aap lopen.
Ik heb ook beide in huis en ik koop met liefde alleen maandverband voor mijn dochters. Ik vind het alleen geen schande als een moeder vooral eentje aanmoedigt. Zolang het uiteindelijke resultaat maar is dat het meisje zich er prettig mee voelt.

Kaaskopje
27-02-2012 om 15:23
Puck
Une Femme heeft 1 dochter. Ik vind het ook wat drastisch om echt niets anders te kopen dan tampons. Maar ik vind het de ophef van sommigen niet waard, tenminste niet zonder te weten hoe het meisje zelf op de situatie reageerde en wat Une Femme had gedaan als ze echt geweigerd had.

Fiorucci
27-02-2012 om 15:55
Kaaskopje
Ik wil juist voorkomen dat mijn dochter moet gaan weigeren om daar te komen waar ze zijn wil. Dat ze in een situatie komt, dat ze, over iets wat zo prive is, op haar strepen moet gaan staan als jong meisje.

Puck
27-02-2012 om 16:13
Kaaskopje
"en wat Une Femme had gedaan als ze echt geweigerd had"
Tja, dan moet je wel een kind hebben dat durft te weigeren. Als ik naar mijzelf kijk dan was ik op die leeftijd erg bleu en ging echt niet tegen de wens van mijn ouders in. In zo'n geval zou ik dus met tegenzin tampons moeten gebruiken. Ik denk dat ook nu nog er genoeg meiden zijn die hier liever toch niet over praten en niet zelf aangeven dat ze liever iets anders gebruiken. Beetje stimuleren welke richting jij het graag op ziet gaan is natuurlijk prima, maar geef het kind in ieder geval een keuze.

une femme
27-02-2012 om 20:00
Tampons
Ik vind zelf niets onsmakelijker en vrouwonvriendelijker dan maandverband. Ik wilde mijn dochter dat niet aandoen. En als je gewoon meteen went aan tampons dan weet je niet beter. Mijn moeder deed hetzelfde en daar ben ik haar altijd dankbaar voor geweest. Ik had vriendinnetjes die zaten te klooien met maandverband en die geen tampons durfden te gebruiken, maar dat eigelijk wel wilden. Dat waren allemaal vriendinnen waarvan de moeders ook maandverband gebruikten trouwens. Als mijn dochter het vreselijk had gevonden of als het haar niet was gelukt, dan had ik uiteraard maandverband gekocht. Maar het ging direct goed na instructie.
En natuurlijk hoeven mijn kinderen niet altijd te doen wat ik wil, wat een vreemde opmerking. Maar ik zal ze niet op houten banden laten fietsen als er ook luchtbanden te koop zijn, om maar even een parallel te trekken.
Une femme

une femme
27-02-2012 om 20:14
Haha
Jemig ik lees nu pas alles en zie wat voor ophef ik heb veroorzaakt. Kaaskopje heeft het allemaal precies goed omschreven. Natuurlijk heb ik mijn dochter niet gedwongen om tampons te gebruiken. Ik heb haar alleen direct een tampon aangereikt alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. En ze vond het prima. Als het een ramp was geworden had ik natuurlijk maandverband gekocht. Ik ben wel heel blij voor haar dat het haar bevalt want ongesteld worden is al niet leuk maar als je dan ook nog steeds tegen dat maandverband zit aan te kijken, is het helemaal vreselijk. En ik vind het ook viezer. Maar iedereen moet dat voor zichzelf beslissen, ook mijn dochter uiteindelijk .
Une femme

une femme
27-02-2012 om 20:21
Grappig
Grappig hoe dingen geïnterpreteerd worden. Ik scheef nergens dat ik mijn dochter onder druk heb gezet of heb gedwongen, toch lees ik dat hierboven in de reacties terug.

Shonagh
27-02-2012 om 20:24
Ik heb
vroeger ook zelf van mijn (weinige) zakgeld maandverband gekocht, omdat mijn moeder het niet kocht( te duur). Nee ook geen tampons, er waren alleen maar wasbare badstoflappen die met een veiligheidsspeld aan een soort gordeltje bevestigd moesten worden...........
Ik ben erg blij met tampons en mijn dochter ook :o)

Kaaskopje
28-02-2012 om 00:26
Une femme
Ik gaf je het voordeel van de twijfel. Ik ging ervan uit dat je dochter uiteindelijk wel zelf mocht kiezen als ze echt niet aan een tampon zou kunnen wennen. Je zegt dat je dat ook zou hebben gedaan, als ze niet aan tampons had kunnen wennen, maar ik vraag me af of ze je had kunnen overtuigen. Ik vind dat je er wel heel erg aparte opvattingen over hebt. Jouw moeder is er mee begonnen, jij hebt het overgenomen en nu heb je je dochter ermee belast: maandverband is vrouwonvriendelijk. Waarom in vredesnaam? Getuigt het van beschaving als je tampons gebruikt?
Ik gebruik tampons, omdat ik dat frisser vindt en ik mezelf met tampons beter beschermd voel, maar vrouwvriendelijk kan ik het in de praktijk niet altijd noemen. Zelfs na 36 jaar ervaring heb ik héél af en toe momenten waarop het niet wil lukken om het ding in een keer soepel op zijn plaats te krijgen.
Je vergelijking met houten banden en luchtbanden gaat volledig mank vind ik. Maandverband is een volwaardig product, net als een tampon een volwaardig product is. Alleen voelt Marietje zich met maandverband op haar gemak en Truus met tampons. Mijn dochters zweren bij maandverband. Het zij zo.

albana
28-02-2012 om 08:42
Zo klinkt het al heel anders..........
Zó klinkt het al heel anders une femme....
En nee ik vind tampons ook gewoon de normaalste zaak van de wereld, sterker nog mijn moeder gebruikte ze zelfs al.En oudste vind het ook vooral 'makkelijk'. Maar voor jongste die van het hele ongesteld zijn al een drama op zich maakte (wat heb ik hier begrepen meer meisjes hebben) was het maandverband al een drama, als ik die tampons ook nog had moeten uitleggen was ze volgens mij helemaal over de rooie gegaan. En hoewel ze ze nu wel gebruikt als het 'nodig' is (zwemmen, gym etc.) vind ze het nog steeds onprettig...het erin doen en ook het erin 'hebben', zodra ze thuis is en niet meer nodig gaat de tampon er weer uit.
Sommige meiden schijnen zo te zijn.
groeten albana

Even zo
28-02-2012 om 10:03
Tampons, vaginisme, etc
Even me hier mee bemoeien, hoewel ik jongens heb in de kleuterleeftijd, die nog lang niet ongesteld worden .
Ik krijg zelf een heel naar gevoel van het alleen laten gebruiken van tampons bij jonge meiden en hen niet zelf de mogelijkheid laten om beide voor handen te hebben. Ik was zelf nog 10, bijna 11, toen ik ongesteld werd en ik moest er echt niet aan denken om iets in te brengen. Geen tampons dus voor mij de eerste jaren.
En later kreeg ik vaginistische klachten waardoor ik jaren geen tampon heb kunnen gebruiken. En nu heb ik ook nog dagen dat het me gewoon niet lukt om een tampon in te brengen, ook niet met een beetje glijmiddel eraan. Ik gebruik dus zowel maandverband als tampons als ik ongesteld ben, afhankelijk van welke dag van de menstruatie het is en wat ik zelf prettig vind. Elke puber zou toch zelf de vrijheid moeten hebben om ook die keuze te maken? Als moeder/ouder kan je toch niet voor je kind bepalen of die wel of niet iets inbrengt in zijn eigen lichaam?
Nee, ik begrijp niets van het standpunt (met name van une femme) dat tampons beter zouden zijn.