Wham
19-08-2012 om 09:02
Wanneer zijn jullie nog samen?
Ik maak me een beetje zorgen om de toekomst en hoop dat jullie tips hebben. Onze oudste is nu 10, dus het is nog niet actueel, maar ik merk wel dat zijn bedtijd aan het verschuiven is. Hierdoor begin ik een probleem te voorzien.
Wij, hun vader en ik, hebben meestal onze intieme momenten 's avonds als zijn in bed liggen. Dit gebeurt altijd in onze woonkamer.
Maar over een paar jaar hebben we hier één, later twee pubers, die waarschijnlijk niet netjes voor 22 uur naar bed gaan.
Wij wonen gelijkvloers en 'wij gaan alvast naar boven' kan dus niet. Ik voorzie een probleem met ons seksleven en de mogelijkheid om elkaar nog gewoon te kunnen spreken.
Hoe doen jullie 'ouders van pubers' dat?

Brianna F
19-08-2012 om 09:25
Van plek veranderen
Ik zie het probleem niet zo, ipv wij gaan alvast naar boven is het bij jullie dan: wij gaan alvast naar bed.
Wij gaan al jaren eerder dan onze kinderen naar bed/slapen, ik ga echt niet zitten wachten tot ze zelf naar bed gaan, wat zij doen moeten ze zelf weten.
Altijd in de woonkamer?

Fiorucci
19-08-2012 om 11:23
Inderdaad
Wij gaan soms eerder slapen dan onze pubers, en hebben momenten voor onszelf in de slaapkamer. Overigens, met een huis vol pubers zijn ze ook regelmatig allemaal de hort op,een hele avond.

Merel
19-08-2012 om 11:47
Wel eens lastig
Ja dat vinden wij ook wel eens lastig hoor. Inderdaad jezelf wat vaker terugtrekken naar de slaapkamer, alhoewel ik dat met gehorigheid soms ook wel vervelend vind. Heel stilletjes dus maar, over een paar jaar zijn ze inderdaad de deur uit, of stappen ofzo, dan moet je je momentjes gauw pakken haha

ilonka1970
19-08-2012 om 14:23
Gewoon in de slaapkamer
Ook hier gaan de pubers regelmatig later naar bed dan wij. Wij gaan gewoon naar bed (slapen of niet.... )
Overigens hebben wij het "geluk" dat wij ook wel overdag samen thuis zijn als de kinderen naar school zijn
Lekker samen rustig praten; wij gaan ook wel eens savonds lekker samen een terrasje pakken en lekker kletsen en wat drinken.

Yta Chalne
19-08-2012 om 18:24
Praten
Inderdaad is het niet verplicht als ouders om als laatste naar bed te gaan, dat scheelt alvast. Verder kun je met pubers lekker samen weg 's avonds: wandelingetje, uit eten, vrienden bezoeken. Kansen zat om elkaar te spreken. Omdat je ook minder moe bent dan in de kleinekinderfase zijn de avonden juist beter

Dub
19-08-2012 om 20:58
Be patient
Dat vind ik ook wel moeilijker ja. 1 puber gaat heel vaak later naar bed en loopt dan nog langs onze deur te banjeren, dat voelt toch niet helemaal vrij met de gedachte dat ze natuurlijk ook nog binnen kan komen. Andere puber gaat wat eerder maar slaapt niet altijd als wij naar bed gaan. Slaapt ook in de slaapkamer naast ons dus ook daarvoor doen we wat voorzichtiger want hij komt nog wel eens uit bed. We gebruiken de momenten bijvoorbeeld dat de 1 is stappen en de ander logeren. Het is wat rustiger op sexgebied op het moment

Marieke
19-08-2012 om 23:28
Stel je had een minnaar
Een paar jaar terug waren hier 2 pubers in huis en hadden wij door omstandigheden geen eigen slaapkamer. Na de eerste irritatie bedachten wij, stel wij waren niet keurig getrouwd en al jaren samen; maar we hadden een gloednieuwe clandestiene liefdesaffaire, hoe zouden we elkaar dan ontmoeten en sex hebben? Dit leidde tot nieuwe, spannende en hilarische experimenten. Sommigen hebben we erin gehouden Verliefdheid maakt creatief, dus probeer of je die creativiteit kunt aanboren. Combineer dat met enig gevoel voor humor en dit kan tot een nieuwe fase in jullie relatie leiden

Kees Jansen
20-08-2012 om 08:19
Pubers zijn niet onnozel
Dus als je gewend bent een béétje open met ze om te gaan, dan kost het echt geen moeite ze duidelijk te maken dat je alvast eerder naar bed gaat, graag hebt dat zij de kamer opgeruimd achter laten, en dat je niet gestoord wil worden, ook als ze wat benauwde kreten uit de slaapkamer horen.
Trouwens, pubers willen zelf ook privacy, om vrijwel precies dezelfde reden

Paal
20-08-2012 om 13:49
Mogelijkheden
Gewoonte hier is toch dat pubers, in normale omstandigheden, zo rond de klok van 10 naar hun kamers gaan. Ze hoeven natuurlijk niet te slapen . Daarnaast zijn ze oud en wijs genoeg om alleen thuis te zijn. Dus jullie kunnen erop uit. Wandelen, terrasje, fietsen, sauna noem maar op. En niet alleen om te praten. Sex kan je hebbben ophemel veel plekken. (zou terras en sauna overslaan). Daarnaast is het zo dat manliefbgeen vrije dagen meer hoestte nemen als kinderen een vrije dag van school hebben, die neemt hij dus nu zo nu en dan. Om te klussen of zo.

Ella2007
20-08-2012 om 16:16
Eens met kees
Zo werd er vroeger bij ons ook over geraapt. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om bij mijn ouders' slaapkamer binnen te gaan als ze beiden daar waren. Te genant voor woorden als je ze zou betrappen, ieuw !

Kaaskopje
20-08-2012 om 17:28
Wham
Ik merk hier nog wel eens dat mijn dochter(s) naar boven gaan zodra ik gezegd heb dat ik naar bed ga. Dan hoeven zij niet af te sluiten en zo. Dus het kan ook best zijn dat jij om 10 uur naar bed gaat en de rest dan automatisch volgt. Voor de rest kun je het ritueel van de huiskamer verruilen voor de slaapkamer. Dat zal vast wel wennen. Je kunt pubers nu eenmaal niet dwingen om in hun kamer te blijven, dus ik zou er sowieso onrustig van worden als ik in de huiskamer zou beginnen.
En tot slot... de periode dat je kinderen deel uitmaken van jullie avonden zijn op een heel mensenleven eigenlijk maar heel beperkt. Mijn advies is dus om er geen probleem van te maken voor het een probleem is en creatief om te gaan met de mogelijkheden die er zijn. Over 10, 12 jaar heb je het huis weer voor jezelf als ze dan tenminste een eigen ruimte kunnen betalen.

Kaaskopje
20-08-2012 om 17:30
Van jullie avonden zijn op een - taalfoutje
van jullie avonden IS op een ...

Wham
20-08-2012 om 21:27
Slaapkamer
Ik zal niet in detail treden, maar onze slaapkamer is gewoon niet zo geschikt voor de manier(en) waarop wij het doen. Ik denk toch dat het de moeite waard is om wat in deze ruimte te gaan investeren.
Overdag is er misschien ook wel e.e.a. mogelijk. En ja, natuurlijk!! We kunnen 's avonds op stap! Dat had ik even over 't hoofd gezien.
En nee, pubers zijn niet onnozel en de behoefte aan privacy valt natuurlijk best uit te leggen. Mijn moeder is trouwens wel eens vrolijk bij mijn broer de kamer binnen komen wandelen om de was op te ruimen...

Aagje Helderder
21-08-2012 om 23:19
Hmmm
het zal wel aan mij liggen, maar ik word nu juist erg nieuwsgierig naar de details die je niet wil geven .
Maar meer on topic, met een puber en een bijna puber in huis merk ik een dubbele beweging bij ons: enerzijds gaan we nu en dan eerder naar bed, deur dicht en niet binnen zonder kloppen. Geeft ons iig tijd om met elkaar te praten zonder dat er nieuwsgierige oren meeluisteren. Wat betreft de rest: we slapen bij tijd en wijle een stuk later dan vroeger....
Aagje

Wham
22-08-2012 om 21:20
Met een beetje fantasie...
Denk aan alle manieren waarbij iets meer ruimte dan een soort bedkast wel handig is. Vandaar de woonkamer.

dirksmama
23-08-2012 om 01:42
Vraag aan puber
Zodra kinderen puber zijn DOEN ouders toch niet meer aan sex? Jekkie zeg, het idee al...
Ik kan me trouwens weinig voorstellen bij bedkastenoverschrijdend gedoe, maar misschien eens tijd om eens anders creatief te worden?
(o, wacht even...cobi had het eens over kroonluchters, zoiets?)

Wham
26-08-2012 om 22:41
Hahaha dirksmama
Ik heb je reactie meerdere malen gelezen en begrijp nu pas dat je het níet over jezelf hebt als je zegt "misschien eens tijd om een anders creatief te worden?"
Tja... ik zeg niet dat we het in de bedkast niet kunnen, nog genoeg te beleven daar... als ik tegen de 80 loop.