Qwerty
04-12-2013 om 09:09
wat doen jullie pubers in het huishouden?
Hallo allemaal,
Even een kleine vraag, wat doen jullie pubers om te helpen in het huishouden? Hier 2 meiden van 12, en die moeten hun eigen kamer bijhouden. Dwz 1x per week hun bed verschonen, opruimen en even stofzuigen. Ook zet ik netjes hun gestreken wasgoed in hun kamer, zodat ze dit alleen maar in hun kast hoeven te leggen. Ik werk zelf 2 dgn per week, en dat is de enigste ochtend dat ze de afwasmachine moeten uitruimen.
Ze vinden dit raar "niemand hoeft dat in de klas". Nou ben ik daar niet zo heel gevoelig voor, maar vind het prettig om jullie ervaringen te lezen.
Ben benieuwd.
Qwerty

Jasam
04-12-2013 om 09:21
Hé, die vraag heb ik eerder gezien..
Vanaf hun 4e hebben ze tafeldekbeurten, en ruimen ze hun eigen speelgoed op.
En brengen ze zelf hun was in de wasmand (makkie, want ze hebben allemaal een eigen mand op hun kamer, die ik dan weer leeg, zit het er niet in, wordt het ook niet gewassen)
Vanaf hun 8e hebben we samen de kamers gedaan, en hun sporttassen zelf regelen (spul erin en eruit)en douche/wastafel droog achterlaten.
Vanaf hun 10e stoffen en zuigen ze hun kamers zelf, en krijgen ze de stapel opgevouwen was op hun bureau, die ze zelf in hun kast mogen leggen, en komt het afruimen en de afwasmachine erbij.
Hen wordt geleerd om banden te plakken
Tot hun 12e hoefden ze alleen het beddengoed eraf te halen, daarna maken ze hun bed ook zelf weer op, en plakken lekke banden zelf, 1 x per week koken.
Wel in het kort alle taken hier vanaf 12 jaar:
tafeldekken (schema)
eigen speelgoed/ tassen/ jassen enz.opruimen
eigen kamer stoffen en zuigen
eigen bed afhalen en opmaken
sporttas zelf in en uitruimen.
douche uitdrogen en de wastafel afdrogen.
was in de wasmand en stapel schone was opruimen
afwasmachine in en uitruimen (schema)
Band plakken
koken 1x per week

Molleke
04-12-2013 om 09:46
Tja
Wij zijn niet zo van de vaste taken. Wellicht hebben we hier wat laten liggen in de opvoeding Wij zijn zelf ook niet zo gestructureerd in het huishouden dus dat zal zeker meespelen. Wel hebben we afgelopen zondag met zijn allen (vader, moeder en 2 meiden van 12 en 8) de hele kamer opgeruimd. Iedereen hielp mee. Muziekje aan. Ik verwacht wel dat je kamers een beetje worden bijgehouden en regelmatig help ik mee om een keer goed alles schoon te maken. Oudste pakt nu ze zelf op het VO zit haar tas in. Brood smeert haar vader maar dat doet hij al jaren voor iedereen in het gezin. Meestal helpen ze we mee als ik het vraag maar soms hebben ze er ook geen zin in. Oja dochter heeft een paar keer met Moederdag een bonnenboekje gemaakt met dingen die ze voor mij kan doen dus regelmatig pak ik zo'n bonnetje
Maar geen vaste huishoudelijke klussen hier.

Leen13
04-12-2013 om 11:15
Niemand in de klas?
Ik denk dat de meeste kinderen thuis gewoon mee moeten helpen of eigen klussen hebben. Dat is hier ook zo.
Alleen ik breng dat niet in een kader van 'moeten' maar van zelfstandigheid, vanzelfsprekendheid en rechtvaardigheid. We kweken hier geen slaafjes.

mama 5
04-12-2013 om 11:32
nee
Wij hebben niet van dit taakjes. Wij als ouders doen zelf ook niet op die manier het huishouden. Als wij taken in gaan voeren, dan betekent dit dat wij ook gestructureerd moeten gaan huishouden en daar hebben we helemaal geen zin in.
Wij doen het ongeveer zo: als het vies is, maken we het schoon, als het een troep is, ruimen we het op. Dat gaat heel erg incidenteel en impulsief. Dan krijg ik ineens de geest en doe ik al het beddengoed in de was bijvoorbeeld. Ik moet er niet aan denken om daar een vast ritme in te hebben. Ik vind het nu al zo saai.
Elke avond na het eten wordt de huiskamer wel opgeruimd en gezogen.
En als de vo kinderen een puinhoop in hun kamer maken, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Als ze hun kleren niet in de was doen, hebben ze geen schone kleren. Als hun kamer vol met troep ligt, kunnen ze hun bed niet meer vinden.
Er mag alleen geen eten en drinken mee naar boven. Want anders krijg ik nachtmerries over beschimmelde appels onder bedden.
Verder verwacht ik dat ze vriendelijk zijn. Dat ze hun eigen bordjes in de keuken zetten. Dat ze hun eigen troep uit de kamer opruimen. En dat ze een handje helpen, als wij het druk hebben of moe zijn, of zo. En eigenlijk doen ze dat ook wel.

Dendy Pearson
04-12-2013 om 12:24
hier moet niets
Ik vraag het gewoon als het nodig is en dan wordt het ook wel gedaan. Ook in ons huishouden zit geen structuur. Als het vies is moet het schoongemaakt worden. Als dochter een schoon bed wil haalt ze het zelf af en legt het bij de wasmachine.
Ik ben thuisblijfmoeder, dus mijn taak hier is het huishouden. Van mijn kinderen verwacht ik dat ze vriendelijk zijn en dat ze aandacht hebben voor hun schoolwerk. En ik vind het fijn als ze reageren op een hulpvraag van mijn kant. Dat geldt trouwens ook voor mijn man. In principe doet hij weinig in huis, maar als ik hem vraag om even te stofzuigen doet hij dat ook zonder mopperen.
Ik ken ook een jongetje van 10 waar ze thuis een corveelijst hebben. Dat manneke moet o.a. 1x per maand de badkamer grondig doen. Ik vind dat eigenlijk een beetje zielig.

Qwerty
04-12-2013 om 12:52
Tja
De Corveelijst van Dendy vind ik zelf erg zielig, dan is het écht moeten. Kijk hier ligt een beetje mijn probleem. Dat eigen initiatief is er (nog?) niet, de afwasmachine moet en verder weten ze wat er verwacht wordt met hun eigen kamer. Ligt er niets in de wasmand, dan pech word ook niet gewassen. Nu net komen er 2 vriendinnen mee naar huis, kamer is 1 grote zooi (je kent het wel, zo'n poolstok die je mee moet nemen), hoop dat ze hiervan leert. Bordjes moeten inderdaad ook in de keuken, maar waarom niet gelijk in de afwasmachine?
Ik ben zelf ook niet van het huishouden, vind het veel gezelliger om met vriendinnen thee te drinken. Echter zorg ik wel dat de woonkamer opgeruimd en netjes is. Evenals de keuken (open keuken) en het toilet.
Met vriendelijke groet,
Qwerty

mama 5
04-12-2013 om 12:59
Qwerty
De vaatwasser staat vaak aan, of er zit schone vaat in. Dus dan is het niet handig als ze er iets inzetten. Je hoort en ziet het niet, als hij aan staat bij ons.
En als er schone vaat in zit, dat zien ze op de een of andere manier niet. Zonde als er een yoghurtkom, boven de schone borden uit staat te lekken.

Christel
04-12-2013 om 13:07
En hier
hebben de pubers een paar vaste taken. Het plastic naar de plastic bak brengen doen ze om de beurt. De een geeft dagelijks het konijn eten en drinken en de ander verschoont het konijnenhok wekelijks.
Verder verwacht ik dat ze hun kamer een beetje netjes houden en soms even een fikse beurt geven. Zuigen doen wij, zij moeten wel zorgen dat de vloer leeg is.
Hun bed moeten ze wekelijks afhalen en meestal maken ze dat zelf ook weer op.
Na het avondeten roep ik vaak: jongens allemaal een kwartiertje helpen. Dan ruimen ze de tafel af, ruimen de vaatwasser in en drogen even af wat met de hand afgewassen moet worden. Soms haalt er eentje snel een stofzuiger door de kamer, de schone was wordt naar boven gebracht, woonkamer beetje opgeruimd.
Mijn oudste zoon haalt de vaatwasser wel eens uit zichzelf leeg en helpt ook wel eens was opvouwen. Ik vind het niet meer dan normaal, we wonen hier met z'n allen, maken met z'n allen rommel, maken met z'n allen dingen vuil, dan zorgen we ook met z'n allen dat het weer redelijk netjes wordt. We hebben het over hooguit een half uurtje per dag per kind.

Jaina
04-12-2013 om 13:38
Taken
Hier werken we wel met vaste taken. Ik kan niet zo goed (meer) tegen al te veel chaos.
Alle thuiswonende kinderen hebben een paar vaste taken (zoals vaatwasser leeghalen, woonkamer stofzuigen, hond uitlaten, onkruid tussen de tegels vandaan halen, de was uithangen...)
Dat kan een vaste taak zijn die ze elke dag doen of verschillende dingen die elke week gedaan moeten worden.
Ik laat ze zelf kiezen wat ze willen doen; steeds hetzelfde of juist regelmatig wat anders.
We wonen hier met z'n allen in huis en ik werk fulltime dus ik heb geen zin om ook nog de bulk van het huishouden te doen.
We hebben een werkster 1x in de week die echt even grondig schoonmaakt maar uiteraard moet er tussendoor ook wat gedaan worden. We hebben ook huisdieren dus ik wil dat elke dag er even stofgezogen wordt beneden bijvoorbeeld en uiteraard moet het toilet ook elke dag even schoongemaakt. En vele handen maken licht werk dus als iedereen om de beurt dat doet dan hoef je het maar 1x in de week of zelfs minder vaak te doen.
Daarnaast verwacht ik uiteraard dat ze hun eigen kamer opruimen, hun eigen bed verschonen en hun vuile was in de wasmand doen. Vanaf dat ze op de middelbare school zitten houden ze ook hun eigen kamer schoon en ze strijken meestal hun eigen kleding (als ze dat willen, strijken is geen verplichting behalve als ze echt een pak dragen of iets heel nets en dan strijkt mijn man meestal)
Natuurlijk ook zelf hun eigen troep opruimen, dus als je wat gedronken/gegeten hebt de vuile vaat in de machine zetten, als je uitgebreid de krant hebt gelezen en die over de halve woonkamer neerlegt dat je die dan opruimt, je eigen speelgoed opruimen enz.
Ze doen dus best veel maar ik vind zelf een schoon en opgeruimd huis toch wel erg prettig. We wonen hier met veel mensen dus het wordt ook vlugger rommelig en vies en persoonlijk kom ik niet graag thuis in een enorme chaos.

Annet
04-12-2013 om 13:43
Hier helpen ze ook mee
Ik heb twee kinderen, 11 en 16 jaar.
Op schooldagen dekken ze de tafel, ruimen af en pakken de afwasmachine in. Soms komt daar een los taakje bij op verzoek.
Weekends en vakanties zijn er meer taken. Dan ruimen ze de afwasmachine ook uit, halen bed af (jongste) en maken die ook weer op (oudste), soms een boodschap, soms koken (als wij wel moeten werken en zij vrij zijn). Ze helpen ook met de was van boven naar beneden halen en andersom. Als de schoonmaakhulp niet komt, helpen ze ook een beetje met het schoonmaken.
Het is niet te veel en gelukkig gaat het zonder gemopper.
Als één van beiden erg druk is door proefwerken of zo, dan doet de ander wat extra (of een ouder).

Mach
04-12-2013 om 14:59
nauwelijks vaste dingen
Ze doen van alles als ik het vraag. Ze horen hun kamer op te ruimen.....
Het enige dat echt vast is is de hond uitlaten op een afgesproken tijd. De jongste meestal even na schooltijd en de oudste 's avonds voor het slapen.
Wij (de ouders) doen de lange wandelingen.

Dendy Pearson
04-12-2013 om 15:23
moesten jullie dat vroeger thuis ook?
Bij ons thuis was het eigenlijk hetzelfde als hoe het nu hier gaat. We hielpen als dat gevraagt werd.
Het enige wat bij ons verplicht was was de afwas en daar hadden we allemaal een hekel aan. Het was ook best veel, de vaat van 6 personen. We probeerden dat altijd te ontduiken en mijn vader ging dan uiteindelijk het maar doen. Met zoveel gezucht en gerammel met de pannen dat wij ons schuldig gingen voelen en snel gingen helpen
Ik heb trouwens nog steeds een gloeiende hekel aan de vaat doen en daarom hebben we ook een vaatwasser. En zodra die kapot is komt er accuut een nieuwe.
Moesten jullie thuis verplicht helpen?

Tango
04-12-2013 om 16:08
Helpen
Hierin ben ik ook absoluut niet consequent genoeg. Dochter van 12 moet eenmaal per 2 weken haar bed afhalen, ik maak het dan weer op. Verder bord naar de keuken brengen, haar kamer netjes houden (wat niet gebeurd), vaat die boven staat mee naar beneden nemen. Zelf zorg dragen voor schoolspullen. Was in de wasmand gooien die op de overloop staat. Dat is het wel zo'n beetje. Weinig dus, vind ik.
Zoon van 9 haalt nu ook zelf zijn bed af, doet zijn was in de wasmand en ruimt zijn kamer op als er rommel ligt (zelden want hij speelt er nauwelijks, voetbalt alleen maar).
Soms doen ze wel iets extra's, zoals tafel dekken als ik het vraag. Toen ik eens een paar dagen weg was en man alleen was met de kinderen had ik wel taken gegeven: meehelpen tafel afruimen en vaat in de vaatwasser zetten, kat eten geven etc. Voor die paar dagen ging dat prima, maar nu doe ik dat automatisch weer.
Zelf hoefde ik vroeger ook niet echt veel te doen: tafeldekken of afdrogen dat was het eigenlijk wel. Bed afhalen en opmaken volgens mij pas toen ik een jaar of 14 was.

Tango
04-12-2013 om 16:09
En oh ja
Zoals bij Dendy zou hier niet werken; als dochter een schoon bed wil moet ze het afhalen. Ze zou niet op het idee komen volgens mij en het gewoon 4 weken of meer laten liggen. Nu heeft ze ook weleens geen zin om het afhalen en dan was ik het dus niet totdat ze het afhaalt, meestal een paar dagen tot een week later. Dat kan nog net vind ik.

mama 5
04-12-2013 om 16:11
zelf
Ik hoefde zelf nooit te helpen, maar deed het uit mezelf. Net zoals het hier gaat eigenlijk. Ik kom zelf uit een gezin met 6 kinderen.
Het is gewoon een zeer sterke strategie om exclusieve aandacht van je moeder te krijgen: helpen met tuin wieden, eten koken, was opvouwen etc. Mijn ouders waren altijd bezig, als ik wat wilde bespreken ging ik samen met ze opwerken, terwijl we gezellig kletsten.
Mijn kinderen hebben deze strategie ook al ontdekt.

skik
04-12-2013 om 17:07
Niks
De oudste (17) houdt al jaren zelf haar kamer schoon. Ze verschoont haar bed, stofzuigt en sopt. Ze is nogal op haar privacy gesteld en doet het liever zelf dan dat ik op haar kamer ga rommelen. Sinds een jaar of 2 doet ze ook zelf haar was, omdat ze het vervelend vond dat iets wel eens wat langer in de was- of strijkmand zat dan zij hoopte omdat ze dat kledingstuk graag wilde dragen.
Mijn jongste dochter (14) is zo'n onverbeterlijke rommelkont en chaoot, dat ik haar was gevouwen en gestreken in de kast leg en regelmatig haar kamer uitruim. Als ik dat niet doe (en dat heb ik heus meermaals geprobeerd) ligt de versgestreken kleding nog halfgevouwen onder haar bureau en kan je helemaal niet meer lopen op haar kamer. Overleg, preken en sancties ten spijt.
Verder hebben ze een taken. Ik ben zelf ook niet zo regelmatig met klusjes, dan is het ook lastig om dat wel met je kinderen zo te regelen. De ene keer was ik meteen na het eten af, de andere keer pas om 11 uur en soms pas de volgende dag. Ik verwacht wel dat ze hier beneden hun schoenen en tassen niet laten slingeren. Als ik ze verder iets vraag doen ze het meestal wel voor me en zetten ook regelmatig uit zichzelf een kopje koffie of thee voor me.
Ik vind het best opvoedkundig verantwoord om kinderen een vaste taak te geven, maar ik vind het voor ons gezin meer heisa dan voordeel opleveren.
skik

Fransien
04-12-2013 om 17:51
Hier
Hier geldt al vanaf babyleeftijd dat spelen opruimen betekent. Ze weten het wel, maar ik kan niet zeggen dat het altijd vrijwillig gaat... Het zou niet de eerste keer zijn dat ik bij mijn tweede in zijn kamer alle speelgoed op de grond in zijn bed leg als ik wil stofzuigen.
Verder vanaf 3 jaar zelf jas en schoenen opbergen, bakje en beker uit je tas halen en op het aanrecht zetten en tas opbergen in het vak.
Vanaf 5 jaar zelf je bakje en beker in je tas doen.
Vanaf ongeveer 6 jaar zelf je bord en beker meenemen naar de keuken.
Vanaf 8 jaar meehelpen met afdrogen (niet het ergste werkje, lekker gezellig bijkletsen met papa of mama).
Vanaf 9 jaar zelf je kleren in de kast leggen, ik vouw en leg ze op het bureau klaar.
Vanaf 10 jaar zelf al je prullaria en boekenrek afstoffen (vooral oudste heeft zoveel verzameld, dat mag ze lekker zelf doen).
Vanaf 11 jaar zelf bed verschonen.
Vanaf 12 jaar eens per week zelf koken (begint in het weekend onder leiding)
Bandenplakken leer je als je halverwege de basisschool bent ongeveer, even afhankelijk van wanneer er een platte band is.
Er wordt heus wel gemopperd, maar niet veel en het is ook niet veel wat ze moeten doen. En hoe ouder ze worden, hoe meer privacy ze willen en dus hoe meer ze zelf in hun kamer moeten doen.

Jaina
04-12-2013 om 18:10
Dendy
Wij moesten vroeger thuis vrij veel doen. Mijn ouders hadden een eigen winkel en later ook nog een ander bedrijf(je) en waren daar zeer druk mee. We hielpen daar ook wel mee maar mijn moeder had liever ons niet te veel over de vloer in de winkel. Mijn oma woonde bij ons thuis maar toen ik wat ouder werd kon ze lichamelijk niet zo veel meer dus een groot deel van het huishouden kwam op de kinderen neer. Wat overigens helemaal niet erg was verder, dat hoorde er gewoon bij. Natuurlijk had ik er op dat moment vaak geen zin in en vond dat ik altijd alles moest doen maar achteraf vind ik dat uiteraard gezeur van mezelf.

Mach
04-12-2013 om 18:40
Fransien
Wat jij beschrijft deden mijn kinderen ook allemaal wel op die leeftijd, misschien nog wel meer. Maar ik heb dat nooit bewust bedacht. En ik kan ook niet mer achteraf bedenken wanneer wat precies was.
Ze doen gewoon mee. Maar niet zo strikt geregeld. EN ook helemaal niet per kind gelijk. Mijn oudste, nu 17, was altijd wel van het opruimen, maar koken vond ze niks. De jongste, nu 14 , helpt al met koken sinds haar 8e. Maar of ze nou op hun 8e of 10e hun boeken afstoften......ik zou het niet weten en het maakt me niet uit.
Ik snap trouwens niet dat het handig is om zelf je bordje op te ruimen en naar de keuken te brengen. Dan is het zo'n geloop, alle vier naar de keuken? En dan daarna alle vier het bakje van het toetje naar achteren brengen?
Hier ruimt 1 persoon af. En dat wisselt, zonder enige regelmaat of dwang. Gewoon wie er zin in heeft ruimt af en pakt de bakjes voor het nagerecht. Afwasmachine inpakken doet mijn man hahahahaha, hij vindt da wij dat niet netjes genoeg doen! Komt heeeeel goed ui!

neteret mut
04-12-2013 om 18:42
hier
hebben ze een vaste dag in de week dat ze tafel moeten dekken , vaatwasser doen en wat er niet in past afwassen. Hun kamers zelf doen, zelf zorgen voor schoon beddengoed en kleding naar de badkamer (en het schone weer naar hun kamer). ik maak geen brood voor ze klaar en haal ook geen bakjes uit hun tassen. Alleen voor degene die zijn bed moet afstaan aan logees (schoonvader en zwager) zorg ik voor schoon beddengoed. Bord etc naar de keuken brengen na het eten, meehelpen met vuilnis bij elkaar zoeken en buiten zetten. Als ik naar de supermarkt geweest ben helpen met auto leeghalen en in de kasten wegzetten.
Vroeger moest ik altijd helpen met afwassen (elke dag want enigst kind) en konijnenhokken en kippenhok schoonmaken. Toen mijn moeder ziek werd toen ik 14/15 was ook boodschappen doen, koken, zorgen voor schone nachtponnen, de was. Ze was ook vaak thuis (bed in de woonkamer) en we hadden een hulp maar goed dat was uiteraard niet genoeg. Mijn vader deed niet veel, was toen tegen de 70 en had nooit iets geleerd te doen in het huishouden.

Dendy Pearson
04-12-2013 om 19:14
eigen bordje opruimen
Ik vind "je eigen bordje opruimen" zo ontzettend asociaal. Dan neem je toch ook de bordjes van de rest mee?

Vera*
04-12-2013 om 19:29
Hier
De oudste kan de was verzorgen, poetsen badkamer/keuken/kamers, ramen lappen, banden plakken, kleine fietsreparaties doen en bedden verschonen. Aan koken heeft hij een hekel maar ik laat hem vaak genoeg op het eten letten.
De jongste (bijna 15) kan/doet dit allemaal niet alhoewel ik dit wel graag zou willen maar ik heb graag dat het beetje energie wat ze heeft gestoken wordt in schoolwerk. Af en toe strijkt ze wel (oudste niet) en dat is een heel rustig klusje. Bed verschonen moet ze wel doen maar help ik haar vaak een beetje bij omdat dat met korte armpjes wel lastig blijft.

mama 5
04-12-2013 om 19:37
eigen bordje
Als ze klaar zijn met eten, mogen ze hier van tafel (onrustige kinderen die absoluut niet altijd braaf op elkaar kunnen wachten). Dus dan vragen ze: mag ik van tafel. En dan nemen ze hun bord mee en zetten het op het aanrecht. De anderen (man en ik in ieder geval) zitten dan vaak nog na te tafelen en zo.
Zo ook als ze voor de tv hebben geluncht of zo. Of bij het ontbijt. Dat gaat hier allemaal op de eigen tijd, omdat iedereen een eigen ritme (schooltijd) heeft. Eigen bord opruimen werkt hier dus prima. Niets asociaals aan.

An-nA
04-12-2013 om 21:07
Heerlijk niets, ik hoefde zelf vroeger ook niets te doen
Mijn puberdochters hoeven niets. Als ik iets vraag doen ze het zonder morren maar ik hoefde vroeger ook niets en ik hoef nu nog niets te doen van mijn moeder. Als ik langs ga bij haar wordt ik verwend door haar en dat is heerlijk, en zij vindt het heerlijk om te doen zolang ze het kan, ik mag ook niets doen van haar als ik bij haar ben, dan ben ik weer heerlijk even kind zegt ze. Ik vind het geen enkel probleem dat mijn kids weinig doen omdat ik van huis uit dus ook zo ben opgevoed. Ik werk 5 dagen in de week (schooltijden) heb geen hulp maar wel veel energie. Ik vind het fijn dat mijn dochters in het weekend de ontbijttafel dekken, gezellig. Ze kunnen alles hoor, maar het ligt gewoon aan mijzelf, ik neem ze dat uit handen en ik vind het helemaal niet erg.

Molleke
04-12-2013 om 23:42
Haha An-nA
Heerlijk he. Bij mij thuis was het vroeger ook zo. Mijn moeder kon het wel heel erg waarderen als we eens de tafel dekten. Vooral als zij er niet waren en bij thuiskomst die gedekte tafel aantroffen maar voor de rest hoefden mijn broer en ik niks te doen en al helemaal geen verplichte klusjes. EN idd. inde watten worden gelegd. Als ik ging douchen dan legde ze een handdoek en mijn ondergoed op de kachel. Heerlijk vond ik dat. Dit doe ik ook bij mijn dochters en dan zie ik ze genieten.

Charliefox (vader)
05-12-2013 om 01:11
Hier erg weinig, maar vinden we (ouders) eigenlijk wel best ...
En ik weet het: Het zou beter zijn voor hun zelfstandigheid, zelfvertrouwen, handigheid, ervaring enz. als ze meer zouden moeten doen thuis. Maar ze moeten al zoveel (vind ik) t.o.v. de jaren zeventig. Ik vind echt dat ze het zo druk hebben, alleen al met school. Natuurlijk, ze doen de vaatwasser wel eens of een ander taakje op verzoek. Meestal zonder morren, het zijn eigenlijk 2 heerlijke pubermeiden.
En komt ook nog bij, las ik eerder hierboven: Wij zijn ook niet zo van dat planmatige qua huishouding. We doen het als het gedaan moet worden en met 'we' moet ik helaas eerlijk bekennen (tot mij spijt) dat mijn vrouw het meeste doet. Ik vind het vervelend werk hoewel ik ook wel eens het gevoel ervaren heb, dat samen doen, met muziek er bij en zo, ramen open, heel veel plezier kan geven. Neem ik me wel al heel lang voor, alleen de uitvoering is er nog niet echt van gekomen. Wie weet per 2014?

Jippox
05-12-2013 om 11:07
ook niet zo vast
Ze doen hier van alles, maar niet volgens vaste schema's of regels. Wij hebben 4 kinderen (12, 9, 6 en 5 jaar). Verplicht is: tafel dekken en afruimen. Daar helpt iedereen bij mee, maar niet altijd allemaal tegelijk. Verder ruimen ze zelf hun kamer op, gooien hun vuile kleren in de was, zoeken schone kleren uit, halen na school hun tas leeg en ruimen de spullen op.
De oudste helpt graag met hout hakken, de houtkachel schoonmaken en aanmaken, grasmaaien, bladeren harken enz. Nummer 2 kookt (en bakt) af en toe. Oudste 2 plakken zelf hun band en doen kleine reparatie's aan de fietsen.
Eigenlijk doen ze dus vooral dingen die ze toch al leuk vinden. Maar als ik het vraag helpen ze me ook redelijk mopperloos bij minder populaire klusjes.

Aagje Helderder
05-12-2013 om 11:59
Veel te veel
vinden ze zelf, ha ha. Wij vinden het allemaal wel meevallen met de hoeveelheid die ze moeten.
Tafel dekken en helpen afruimen, oudste ruimt een aantal keer per week 's morgens de vaatwasser uit omdat dat van ons moet. Was in de juiste wasmand doen en hun kamers poetsklaar maken (opruimen, spullen hoog vanwege de hernia van de hulp). Oudste (14) vindt het leuk om zo nu en dan te koken, maar dat hoeft niet per se van ons. Iedere dag rolluiken op de eigen slaapkamer omhoog doen. Ook verwachten we dat ze hun eigen dingen achter zich opruimen (inclusief jassen en tassen) en zuinig omgaan met de gemeenschappelijke spullen (niet met schoenen op de bank bv). Ik merk dat ik steeds meer wil dat het in de woonkamer enigszins opgeruimd en netjes is. Ik wordt er onrustig van als ik in de troep moet zitten.
Ons motto is: wij zorgen voor de grote dingen maar we wonen hier samen en dus draagt ieder naar vermogen bij om het leefbaar te houden. Wij werken allebei veel en hard en daar hebben zij ook profijt van omdat we daardoor (ook voor hen) dingen kunnen doen. De consequentie is dat ook zij bijdragen in dingen waar zij dat kunnen. Een 10-jarige die de badkamer een grote beurt moet geven valt voor mij buiten wat ik gewoon vind voor een kind van die leeftijd. Ik stimuleer het overigens dat je ook zomaar eens iets voor een ander doet, dus ik vind het ook geen probleem om een kind soms te helpen, of iets gewoon maar te doen.
Maar onze doen het zeker niet van harte, we moeten het echt blijven vragen anders gebeurt er niets. We hebben wel de taken met hen overlegd overigens.
Aagje

Conference
05-12-2013 om 12:35
Genoeg klussen
Hier moeten de pubers volgens schema tafel dekken, afruimen en vaatwasser in en uitruimen. Ze maken hun eigen brood klaar en zorgen dat hun was in de wasmand komt. Kleding ruimen ze ook zelf in hun kast. Ze verzorgen hun sporttassen. Ze ruimen hun eigen kamer op en halen er een keer in de twee weken een stofzuiger doorheen. Ook verschonen ze hun bed. En ze drogen de douche uit na gebruik. Als ze rare vlekken op hun kleren maken, gaan ze zo snel mogelijk na het ontdekken van die vlek aan de slag met ossengalzeep. Sinds kort hebben we eens in de maand voor elk kind de wc schoonmaken ingevoerd, omdat de kinderen de wc echt goor achterlieten. Het heeft de gewenste uitwerking, want sinds ze allemaal de wc (inclusief vloer) een keer goed hebben geschrobd, heb ik voorbeeldige kinderen wat betreft wc gebruik.
Verder doen ze vooral losse klusjes als het zo uitkomt. Ze schillen af en toe de aardappelen, maken af en toe groente schoon, geven de planten soms water of ze halen ze een stofzuiger door de woonkamer. En ze doen af en toe een paar boodschappen, of halen eten bij de afhaal. Soms vraag ik of ze de was op willen hangen.
Hier geldt de regel, als je iets sloopt, een troep maakt of iets smerig maakt, maak je het zelf, ruim je het zelf op of maak je het schoon.

els
05-12-2013 om 13:25
hier
de twee meiden (9 en 11) hoeven niet zoveel te doen. Wij werken allebei 34 uur en doen daarnaast het hele schoonmaken, wassen, eten koken etc. We hebben wel eens bedacht dat het handig zou zijn als de meiden iets zouden gaan doen maar och die vaatwasser uitruimen is zo gedaan en afruimen gaat ook snel, dan helpen ze allebei altijd wel mee. de gewone schoonmaak/opruimdingen vind ik niet zo'n probleem.
waar ik meer moeite mee heb zijn die kleine klusjes die heel soms gedaan moeten worden maar vaak blijven liggen. en die heb ik nu op een lijst gezet en is een weektaak voor de meiden geworden. Elke week 1 taakje zoals het opruimen van de trapkast, het schoonmaken van de lade met ontbijtspulletjes, of het schoonmaken van het kastje met de kruiden..... tot aan het stoffen van de plinten (was hier in 5 jaar nog nooit gedaan, echt niet belangrijk...maar toch wel handig om het eens per jaar te doen!).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.