Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
16

16

25-03-2016 om 08:00

Wat doen jullie pubers zoal.

Hallo,

Ik heb een puber van 16 jaar en die gaat 's avonds na het eten naar buiten om daar te chillen met andere pubers. Ze rijden rondjes met hun scooters/auto's etc. Staan vaak met een groep jongeren bij elkaar.
Of vaak knutselen met brommers etc in de schuur. Maar opruimen daar hebben ze nog nooit van gehoord. Overal ligt wat in de schuur zoals boutjes etc.

En hij komt niet thuis op de afgesproken tijd. Wat kan ik hieraan doen.

Wat doen jullie pubers van 16 jaar zoal, door de week 'savonds en in het weekend.

Gereedschapskist?

Dat gesleutel en niet op tijd thuiskomen van je zoon klinkt als mijn broer. Een paar jaar leter had de dienstplicht deed hem goed.-. Daar had hij niet geen gelegenheid om aan een brommer sleutelen en hadden ze geen geduld met de rommel.

Rommel:
Heeft hij een gereedschapskist voor zijn eigen gereedschap? En een onderdelen-opbergruimte?
Voor sleutelaars is het ook tijdrovend als zeeen bepaalde moer of bout zoek zijn.
In een garage heeft ook elke monteur zijn eigen materiaal in een verrijbare kar.

Te laat:
Wat betreft het te laat komen, daar heb ik geen tip voor. Behalve dan hem niet elke avond de vrijheid geven om buiten te chillen.

andere invulling

Onze puber gaat na het eten, leren, werken of naar de voetbaltraining. Op zaterdag gaat hij na het werken op stap met vrienden. Te laat thuiskomen hebben we geen ervaring mee, wordt ook niet geaccepteerd (zonder goed excuus). Een volgende keer thuisblijven, zal het gevolg zijn. Rommel opruimen, is ook hier niet zijn sterkste punt

Els

Els

25-03-2016 om 20:02

Niet chillen

Wij vinden na het eten naar buiten om te chillen niet goed. Dat is een te weinig concreet plan. Zoon wordt deze week 17.

niky

niky

25-03-2016 om 20:20

geen gehang

Hier 1 van 16 - wij willen geen gehang, heeft ie ook geen tijd voor vanwege veel sport, huiswerk. Als ie tijd zou hebben, zoekt ie maar een baan

Hangmoeder

Hangmoeder

25-03-2016 om 20:27

Hang

Ik heb zelf erg veel gehangen als puber met een vast groepje vrienden, ik vond dat heerlijk en het mocht. Maar dat was ook wel een andere tijd denk ik en een andere plaats. Mijn puber nu heeft weinig vriendinnen. Ze is vaak alleen in het weekend, nog niet toe aan uitgaan. Hing ze maar eens wat meer, zucht.......
Ze maakt mooie kunstwerken, doet wel meer dus dan alleen bankhangen met telefoon en ze is stipt met huiswerk en op tijd thuiskomen. Ze kan erg chagrijnig zijn, heeft echt boze buien, is erg bezig met haar uiterlijk, maar ik denk wel eens dat de echte puberteit nog moet beginnen. Ze is nog vrij kinderlijk.

Imogen

Imogen

25-03-2016 om 20:39

niet chillen?

'Wij vinden na het eten naar buiten om te chillen niet goed. Dat is een te weinig concreet plan. Zoon wordt deze week 17.'

Ach, dan noemt hij het toch gewoon anders? Afspreken met zijn vrienden ... Of mag dat ook niet?

Marjoleine64

Marjoleine64

25-03-2016 om 21:14

2 pubers hier

van 16 en 18.
Zomaar buiten chillen met hun vrienden doen ze geen van beiden, nooit gedaan ook. De belangrijkste reden is dat ze geen vrienden in het dorp hebben.
Oudste heeft nu een rijbewijs, en is regelmatig op pad naar vrienden in de stad (ruim een uur fietsen, of een half uurtje met de auto). Of bezig met zijn muziek (drummen, basgitaar, ook in 2 bandjes). Of aan het leren (soms) of aan het gamen (vaak).
Jongste heeft een vriendin in het dorp, en is regelmatig een avond bij haar thuis (veel relaxter dan bij ons). De andere avonden is hij bezig met muziek (2-3 avonden per week, waarvan 2 samen met z'n vriendin), of aan het leren voor school (soms), of aan het gamen (vaak).
Ook in het weekend is het meer van hetzelfde. Vandaag (goede vrijdag) hadden ze vrij, en jongste is de hele dag naar school geweest om verder te bouwen aan hun robot voor de wedstrijden volgende week. Vanavond is hij naar z'n vriendin, morgen zaterdag de hele middag en avond muziek (met 2 verschillende orkesten). Oudste had gisteren zijn laatste schoolexamens en heeft vandaag alleen maar zitten gamen en hobby-computeren (en on-line chillen). Morgen is hij naar de scouting, de hele dag.
Tsja, niet op de afgesproken tijd thuiskomen, wat doe je eraan. Wat is jullie afgesproken tijd? Ik heb de afgesproken tijd losgelaten, ik wil wel weten waar ze zijn en ongeveer weten wanneer ze thuis komen. Dat kan ook om half 4 's nachts zijn na een feestje of een avond stappen (en een uur fietsen), in het weekend of vakanties dan. Door de weeks moeten ze gewoon om 11 uur thuis zijn, tenzij er echt iets is (bandrepetitie) waardoor het iets later wordt. Pubers die zomaar rondjes rijden met scooters en auto's daar heb ik echt een hekel aan (aan het rondrijden dan). Ze maken herrie, scheuren veel te hard door de straat zodat je zelf niet meer veilig je huis uit kan. 'Gelukkig' doen ze dat alleen 's zomers, nu nog niet.

Door de week

16 jarige is door de week niet bij vriendinnen oid. Ze is aan het hockeyen 3 avonden en huiswerk maken.
In weekend spreekt ze wel af met vrienden vriendinnen en zijn dan bij iemand in huis of hebben feestjes. Er is vaak eens iemand jarig. Zo'n twee keer per maand gaat ze uit en is dan om ca 4 uur thuis. Weekend overdag is off sport of huiswerk en laaaaang uitslapen

Els

Els

26-03-2016 om 07:57

Nee

Door de week na het eten zo maar weg mag niet. Doordeweek wordt er huiswerk gemaakt, gesport, gewerkt. In het weekeinde sport, huiswerk (natuurlijk) en heel soms afgesproken met vrienden overdag. Verder gaat hij 's avonds wel uit, naar een bepaalde kroeg, feest of club. Overigens wonen wij in een grote stad en vind ik de doelloos rondhangende jongeren (soms al vanaf een jaar of 11/12) in het centrum echt een doorn in het oog.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-03-2016 om 09:17

Ja hoor

Mijn dochter zou wel elke dag weg mogen. Misschien zou ik daar anders over denken als ze het ook echt zou doen.

dochter

van 18 werkt 1 avond en sport 2 avonden, de andere avonden is ze bijna altijd thuis, soms gaat ze skeeleren als t lichter wordt.
Zoon van 16 sport 2 avonden en gaat op vrijdag altijd met wat vrienden naar t huis van een van hen, dat rouleert.
Ze hangen allebei eigenlijk nooit op straat,ruimen ook vaak hun zooi niet op, maar dat is des pubers toch. En ja daar zeg ik wat van.

Imogen

Imogen

26-03-2016 om 16:44

Mach

'16 jarige is door de week niet bij vriendinnen oid. Ze is aan het hockeyen 3 avonden en huiswerk maken.'

En gat ze na de hockeytraining altijd meteen naar huis of blijft ze nog even in de kantine chillen met haar vriendinnen/teamgenoten?

zebra

zebra

26-03-2016 om 19:23

geen 16 meer

maar 17 jaar, dat maakt niet zoveel uit verder. Onze zoon kan zich goed bezighouden met gamen, skypen met vrienden en heeft een bijbaan. Soms spreekt hij af met vrienden om samen iets te ondernemen, kan een partijtje voetbal zijn op een grasveld of naar de film (zoals vanmiddag). Onlangs is hij samen met vrienden een avond uit geweest.
Het is een enorme sloddervos qua opruimen maar als hij ergens heen gaat dan houdt hij zich wel aan de afgesproken tijd. Komt er onverhoopt iets tussen, dan laat hij dat weten via app.

16....en Els?

Hier (bijna) 16-jarige die niet houdt van buiten rondhangen. Wel van feestjes en gezelligheid. Hij traint 3 avonden per week (waarvan 1 avond ook training geven), werkt er 2 (tot laat), de overgebleven twee avonden besteedt hij aan vrienden/vriendinnen die meestal hier zitten vanwege de ruimte en privacy. Beetje gamen enz. Er blijft in het weekend ook vaak een vriend slapen. Vind ik prima allemaal. Op zaterdagavond blijft hij na het werk (werkt in horeca)nog wel eens hangen met collega's en/of vrienden.

Zijn oudere broer was wél van het buiten rondhangen en chillen. Hoe doe je dat Els, als je puber wel wil chillen en jij niet? Verbieden klinkt leuk, maar als kind echt wil, wat doe je dan? Deur op slot?
Ik ben blij dat die chill-periode voorbij is. Blijkbaar een fase geweest die hij nodig had, inderdaad met scooters in de weer. Nu gaat hij nog steeds met dezelfde groep vrienden om, maar het 'speelveld' heeft zich verplaatst naar de sportschool. Bloedfanatiek met z'n allen. Bijkomend voordeel is dat er gezonder wordt gegeten en niet gerookt en nauwelijks gedronken. Heel fijn.

Hangen

Is een ruim begrip. Ik heb geen problemen met het feit dat mijn zoon van 15 rondhangt met vrienden na school. Waar ik moeite mee heb zijn de randverschijnselen van het hangen. Rottigheid uithalen, geknoei met vuurwerk , stoerdoenerij, uitdagen(new kids gedrag) .

Maar de deur op slot draaien gaat niet dus het enige wat er aan te doen is dat is een ander alternatief bieden. Mijn zoon is gek op sleutelen aan de scooter, zijn vader gek van motoren en ik heb gelukkig een mooie werkplaats. Met hem samen kan ik daar wat uurtjes doorbrengen. Ik noem maar een voorbeeld. Mijn oudste van 16 trekt meer naar de computer. Overigens heeft mijn zoon van 15 net een baantje waar hij ook tijd aan kwijt zal zijn. Oudste werkt iedere zaterdag.

Het is een fase maar wel 1 om heel goed in de gaten te houden. Als het uit de hand loopt volgen er wel maatregelen

Imogen

Nou, ze traint 2 keer van half 8 tot 9 en blijft dan niet in de kantine hangen. Dat doet door de week niemand, wel eens op zaterdag.
En die derde keer trainen is van 5 tot 6. Dan gaat ze ook naar huis , honger.
Ze mag van mij best door de week ergens heen maar ze heeft daar echt geen tijd voor. 4 keer tot 4 uur naar school en met 13 km fietsen tegen 5 uur thuis.
De sociale contacten spelen Op school en in het weekend af. Zoals bij al haar vrienden en vriendinnen.

puberdochter

Die van mij is 17..dochter..2x per week hiphop..als ze het op school niet al te druk heeft gaat ze met vriendinnen even wat drinken na schooltijd..in het weekend heeft ze zaterdagavond van de kerkjeugdgroep een bijbelgroep (we zitten bij een evangelische huiskerk)..2 a 3 keer per maand gaat ze mee naar de kerk op zondag en dan eten we ook vaak met de hele groep. Ongeveer 1 x per maand gaat ze met een hele vriendengroep uit haar klas uit (uit eten..filmp..kroeg) tot max 1 uur..ze speelt gitaar..luistert muziek..veel op haar kamer skypen en whats appen..houd veel van lezen..door de week kijken we vaak samen een film of een uitzending gemist( wonen in buitenland) of spelen een potje kaarten.

vervolg

Wat betreft te laat thuiskomen hier geen ervaring mee...bij uitgaan wordt ze opgehaald door ons of andere ouders (is geen openbaar vervoer en op fiets te ver)..en savonds tegen het eten zijn we flexibel in..ze schrijft meestal wel hoe laat ze thuiskomt of dat het iets later wordt..soms wachten we met eten..en soms eet ze dan daarna alleen..hebben met avondeten geen vaste tijdstippen..tenzij iemand savonds weg moet..
Opruimen..kan ik me niet over beklagen..ze is netter dan ik vroeger was..erg gedisciplineerd en ordelijk..(wat ik dus niet ben..kom zelf ook altijd overal een kwartier te laat)...
Misschien moet je eens vragen of je op zijn kamer even een bepaald programma mag kijken (bijv omdat je man beneden wat anders wil zien)..en dan een paar vuile kopjes..chipskruimels..lege chipszak op zijn bed achterlaten..misschien dat hij dan de boodschap begrijpt

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-03-2016 om 22:51

Ophalen

Over ophalen. Tot hoe laat doen jullie dat? Dochter gaat niet vaak 's avonds weg, dus die ene keer wil ik haar dan wel ophalen. Afgelopen weekend werd dat 1 uur 's nachts, en dat vind ik toch best wel laat. Zeker omdat die dag ook nog ons uur werd gestolen

ophalen

Doen we tot max 1 uur half 2 en zolang ze thuis woont mag ze ook niet later uit..eind volgend jaar gaat ze studeren en woont ze niet meer thuis...nee vind ik ook niet leuk maar ik vind het het belangrijkste dat ze veilig thuiskomt. We kunnen het gelukkig afwisselen met de ouders van een vriendin en mijn man en ik wisselen ook af..

Wat opruimen betreft: mijn vader dreigde mij een keer alles wat niet opgeruimd was in een vuilniszak te gooien en bij het vuil te zetten..dat heeft geholpen..

Die van 17 van mij

zit heel veel op Facebook en andere chats met vrienden. Hij heeft vrienden gemaakt door heel Nederland met een gezamenlijke hobby en reist vanwege diezelfe hobby af en toe heel Nederland af. Zo nu en dan komen die vrienden ook in levende lijve over de vloer.
Wat te laat thuiskomen betreft, dan heeft hij een trein gemist en dat wordt netjes gesmst. Binnenkort heb ik een nieuwe mobiel en dan kan-ie me eindeljk ook appen...
Mijn beide kinderen houden niet van feesten dus laat thuiskomen gebeurt zelden.

sal

sal

28-03-2016 om 23:37

waarom niet buiten met vrienden, zolang ze zich gedragen

Zoon van bijna 16 is een echte hangjongere zonder randverschijnselen Gezellig clubje uit eigen dorp en dorpen binnen 8 km. Doordeweeks gaat hij ongeveer 2 avonden weg, na het huiswerk. Hij moet dan om kwart over 10 thuis zijn waar hij zich redelijk aan houdt. 10 minuten te laat wordt zonder morren van mijn kant en uitleg van zijn kant geaccepteerd. In het weekend is hij soms thuis, soms buiten aan het hangen en vaak aan het gamen. Uitgaan betekent voor dit groepje met z'n allen naar de frietzaak om wat te eten, verder hebben ze niet echt veel geld om dure dingen te doen.

Hier loopt wel een buurtwacht die de jongeren kent en een beetje in de gaten houdt. Leuke man met respect voor de kinderen en vice versa

over te laat thuis komen

daar had ik nog niet op geantwoord. Wij hebben de pubers van bijna 19(m) en bijna 17(j) sinds een poosje geen eindtijd meer gegeven. Ze gaan allebei niet vaak uit, zo'n 1 x per 5 a 6 weken. Dochter gaat zowiezo met alle 6 a 8 meiden tegelijk naar huis en zoon met 4 vrienden die ouder zijn dan hij( jonge leerling) Zij mochten later en kwamen eerst met hem mee, nu mag hij met hen mee terug. Liever met z'n allen wat later was vroeger mijn vaders regel al, die heb ik overgenomen.

alleen

alleen

07-04-2016 om 20:42

Steeds maar weer (verkopen ruilen etc)

Reactie van mij.
Eergisteren heeft hij zijn scooter omgeruild voor een brommobiel. Zonder dat wij het wisten.
Maar er is altijd wel wat. Nu staat hij weer in de schuur (wat er precies aan de hand weet ik niet), Ik heb geen zin en energie meer om hier na te kijken.
Waarschijnlijk is er weer iets stuk, zoals dat altijd gebeurd met het ruilen van motoren.

kent iemand dit.

Angela67

Angela67

07-04-2016 om 21:11

waarom

zou je ernaar kijken dan?
is het zijn eigen geld dat hij verstookt? zo ja, dan is het zijn probleem. Als jij die scooter had betaald dan was dat wellicht de laatste keer dat je zoiets deed.
gr Angela

Lekker laten gaan

Mijn broers waren brommerpubers. Gaf weleens wat overlast of ze werden door de politie van de weg gehaald omdat ze het dak van een auto afgezaagd hadden of met opgevoerde brommers door het dorp reden. Of mijn vader moest ze vanwege een gestrand voertuig ver weg bij de grens ophalen. Verder prima terecht gekomen met veel technische expertise.

Pirata

Pirata

07-04-2016 om 21:31

prima

Lekker bezig die jongen. Niet sarcastisch bedoeld.

Miepje

Miepje

08-04-2016 om 09:39

geen tijd om te hangen...

Mijn puber van 15 en een half is doordeweeks pas om 17.00 thuis van school. Dan is het dus eten om 17.30 en aan het huiswerk of naar zijn sport (drie keer in de week 's avonds training, inclusief de vrijdag). Om 21.00-21.30 ligt hij in zijn bed, weekends rond 22.30. Door de weeks 06.30 gaat de wekker weer. Het is nooit een buitenspeler geweest, dus hangen met jongens en brommers lag ook niet in de lijn van verwachting.
Andere puber 12, maakt huiswerk en gaat daarna nog wel eens een rondje met een vriendin uit de buurt, en de honden, en dan nog spelen bij die vriendin thuis. Ook drie keer per week sporten.
Tussen sport, school en huiswerk dus hier weinig tijd om buiten te chillen.
Wij hebben wel tijden dat ze binnen moeten zijn, en tijden dat ze in bed moeten liggen, laten dat niet op zijn beloop. Ik vind met name nachtrust belangrijk. Ze doen allebei gymnasium en zijn intensief met sport bezig dus rust is een belangrijk onderdeel van hun leven. Omdat dat al vanaf jongsafaan erin zit, hebben we daar nooit problemen mee. Het eerste wat ze vragen als ze weggaan is "hoe laat moet ik thuis zijn". En als ze het niet vragen zeg ik het nog even.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.