pubermam
01-08-2012 om 13:09
Wat doen jullie pubers zoal in de vakantie?
Hier 3 pubers in huis. We zijn alweer bijna 2 weken terug van vakantie en morgen over 2 weken mogen de boeken gehaald worden. Het verbaast mij hoe weinig ze "doen" op een dag. Ze liggen lang in bed om vervolgens langzaam te ontbijten, aan te kleden etc. Vervolgens wordt er getwitterd, gefacebookt etc en daarna wordt er of gehangen of het vriendje komt of er wordt iets met vrienden gedaan of naar de stad, na het avondeten hetzelfde patroon. Verder wordt er erg weinig (fysieks) gedaan (en vooral niet opgeruimd). Nu is het wel zo dat ze door het jaar heen wel actief zijn met school, sporten etc, dus een beetje uitrusten is niet zo erg.
Gasat het bij jullie net zo?

Mama5
01-08-2012 om 13:25
Niet veel
Net als ik vroeger, doen mijn pubers zo min mogelijk in de vakantie.
Ik deed zelf ook niet meer dan wat lezen, wat tekenen, legpuzzels maken en patiencen. Mijn pubers gamen veel, maar dat is volgens mij net zo iets.
Die van jou gaan tenminste nog naar de stad, of hangen met vrienden. Dat is er hier ook nauwelijks bij. Alle vrienden hebben vakantiebaantjes.

neteret mut
01-08-2012 om 14:53
Vergelijkbaar
Nu 3 pubers aan tafel een kaartspel aan het doen, 1 is ergens in huis ( bed?? douche??), 3 zijn naar een vriend/vriendin en 1 is aan het computeren. Van de 3 aan tafel is 1 vriend ( is hier de hele week). Het gaat van bed naar comp naar kaart/bordspel met tussendoor wat eten/drinken en TV. Ik krijg net de melding dat er 1 naar buiten gaat, is opgehaald door een vriendje ( zullen wel gaan voetballen ofzo). En de meiden willen nog wel eens gaan shoppen.

ilonka1970
01-08-2012 om 17:52
Ook niet echt veel
De oudste (17)slaapt tot een uur of 1-2. Daarna veel pc'en en muziekmaken. Savonds of optredens of naar z'n vriendin of stappen.
De jongste (bijna 14) staat bijtijds op, maakt haar zomerhuiswerk (herkansingen in september), pc't, kijkt tv, tekenen, met vrienden afspreken, creatief bezig zijn (vooral in de keuken op het moment), winkelen en soms savonds "uitgaan".
Heb er geen probleem mee, ze zijn lekker bezig; ieder op hun eigen manier. Maar ze zijn niet zo aktief als dat ik vroeger was. Maar dat geeft niet.

Marjoleine64
01-08-2012 om 20:16
Doen?
Ik geloof dat ze het woord 'doen' niet kennen. We zijn nu net 5 dagen terug van vakantie, en ze doen helemaal niets. Oudste (14) zit vooral op zijn kamer te computeren, jongste (12) wisselt dat nog af met TV (OS). Vandaag hebben ze nog even gezwommen (eigen zwembad in de tuin), en met enige tegenzin doen ze nog wel eens een klein klusje voor ons. Oja, ze oefenen ook nog wel eens wat muziek (de ene drums, de andere hoorn). Ik werk (deze week 3 dagen, normaal 4), maar man heeft kantoor thuis en ergert zich mateloos. Ik laat ze maar gaan, de komende 2 weken zijn ze uit logeren en op kamp, en daarna alweer naar school.
Marjoleine

Judith
01-08-2012 om 21:31
Pc dus: nieuwe versie van meinkraft is uit!
Hoi
Hier ook alleen maar pc met de mogelijkheden die dit biedt en dat zijn er nogal wat. Twee jongens van 12 en 15 doen in mijn ogen dus niets en ik moet bekennen dat ik er ook niet goed tegen kan. Normaal door het jaar heen zijn ze wel actief maar nu staan ze in de slaapmodus lijkt het wel. Toen er een loge was heb ik ze opgepept want voor een loge lijkt me dit stomvervelend. Dus moesten er toen plannen gemaakt worden en gingen de heren zwemmen en naar de bios. Maar eigenlijk is dat al teveel gedoe. Komend weekend hebben we bedacht dat ze met hun pa naar oma (120 km verderop) gaan fietsen. Ik duim nu al dat het niet gaat regenen want dan gaat ook deze actie niet door. Daarna nog twee lange weken te gaan tot de school weer begint. Ik werk voornamelijk thuis dus ik zie niet alles maar wel veel.
Zelf was ik mijn hele jeugd in de vakanties aan het werk in het bedrijf van mijn vader. Dat wilde ik voor mijn kinderen dus niet, maar dit is wel het andere uiterste.
groet, Judith

Maylise
01-08-2012 om 23:04
Redelijk actief
Hier zijn ze wel redelijk actief moet ik zeggen.
De jongste is een druk geval met weinig concentratie vermogen. Voor hem werkt structuur en veel actief bezig zijn goed. Hij gaat naar het jeugd centrum voor kinderen tussen de 11 en 16. Erg leuk. Georganiseerd door de gemeente. Er worden elke dag meerdere (sportieve en creatieve) activiteiten aangeboden. Je schrijft je voor de hele zomer in en je kan vervolgens komen wanneer je wil & je per activiteit inschrijven. Het enige nadeel is dat het echt alleen activiteiten zijn en er dus geen lunch of iets dergelijks bij zit. Dat houdt in dat als hij twee activiteiten op een dag wil doen hij of ergens een broodje moet kopen en dit op straat moet op eten of dat we hem 4x moeten halen/brengen zodat hij thuis kan lunchen. Zelfstandig heen kan helaas niet. Hij gaat ook nog 1 week naar een sportief dagkamp. Dit is wel met lunch en zo erbij.
Thuis kijkt hij wel tv en zit achter de spelcomputer maar geen uren achter elkaar. Daar wordt hij onrustig van. Hij gaat dan skaten met nichtje of even naar het basketbal veldje hier in de buurt of op straat voetballen of een eindje fietsen... Het beste is om vrienden uit te nodigen.
Mijn jongste dochter gaat veel naar het zwembad of het strand met vriendinnen. Dat is ook hangen natuurlijk maar niet thuis hangen dus ik zie het niet Verder gaat ze vaak tennissen met vriendinnen en heel vaak naar de manege om veel te rijden. Haar grote hobby. In elk geval is ze dus lekker bezig. Thuis is ze deze zomer bezig met digitale foto albums te maken. Daar heeft ze veel lol in en voor mij is het ook geweldig natuurlijk. Verder veel lezen, knutselen en tv kijken. Ze heeft ook een paar oppasbaantjes dus dat is ook fijn. Het gaat maar om een paar uur per week overigens. In elk geval verveeld ze zich niet.
Een na jongste zoon heeft een bioscoop abonnement dus die kan onbeperkt naar de film en dat doet hij dan ook meerdere keren per week. Verder gaat hij vaak kajakken en zeilen met vrienden & hij volgt een klim cursus. Thuis leest hij veel & speelt computer spellen. Hij gaat regelmatig met vrienden wat ondernemen. Hij is geen strand mens dus dat valt al af bij hem. Een vakantie baantje is hier lastig te vinden maar hij heeft toch iets gevonden dus dat is mooi.
Middelste zoon is overdag veel op het strand te vinden & 's avonds voetballen met vrienden en soms uit gaan. Hij heeft ook een bioscoop abonnement dus ook hij is veel daar te vinden. Hij slaapt 's ochtends wel eindeloos uit.
Het zijn niet allemaal hele actieve bezigheden maar ze hangen ook weer niet de hele dag op de bank. Op het strand hang je natuurlijk ook maar dan is het in elk geval in een sociale context en er wordt ook nog eens wat gezwommen.

Maylise
01-08-2012 om 23:07
Nog vergeten
De kinderen hebben ook allemaal logés gedurende een periode (vrienden, neven/nichten) dus dan hebben ze ook weer gezelschap & gaan ze wat dingen ondernemen. Ik ga uiteraard dan ook leuk uitjes met ze doen (pretpark, grote stad) en verder geef ik ze wat geld voor uitjes hier in de buurt (mini golf, bowlen)

albana
02-08-2012 om 10:06
Ook actief
Hier zijn ze ook best actief.
Oudste heeft 3 vakantiebaantjes tegelijk. 2 in supers en 1 in de zorg (doet opleiding dus heeft voldoende ervaring voor vakantiehulp). Sinds we terug zijn van vakantie heeft ze nog maar 1 dag écht de hele dag vrij gehad. Ze heeft wel veel 'korte uurtjes' van 7 tot 13.00 uur b.v. dan heb je de hele middag nog...
Of van 15.00 uur tot 20.00 uur en dan heb je de hele ochtend nog.
Tussendoor sport ze nog ong. 2 keer per week (vakantiesportrooster is ook leuker blijkbaar). En spreekt ze vaak af met vriendinnen, soms naar de film, zwemmen doen ze ook zodra het mooi weer is,soms ijsje eten of terrasje pakken, film kijken, vriendinnen blijven slapen, mee-eten en zij soms daar...(als het werk het toelaat). Volgende week gaat ze met vriendinnengroep op vakantie...en dan is de vakantie al zo goed als voorbij. O en ze leert tussendoor online voor haar rijexamen want ze heeft bedacht dat dat nu handiger is dan wanneer de school weer begint.
En dat was het wel.
Háár tempo kan ik soms amper bijhouden.
Jongste (14) is sinds onze vakantie op vakantie met vriendin (uitgenodigd). De week dat ze thuis was, was saai omdat bijna iedereen wég was of werken. Zij kon niet werken omdat werkgevers de periode dat ze kon te 'kort' vonden. Had ze wel geprobeerd....Ze is soms wezen zwemmen (als vriendinnen klaar waren met werken), met mij of zus mee, naar centrum beetje rondlopen, logeren 1 dag en verder computeren. Als ze weer terug is, is iedereen ook weer terug of klaar met werken. Dan zal zij ook wel aktiever worden. En ze moet dan trainen met dansen voor de opening van iets waarbij ze de auditie doorstaan heeft...3 keer per week,samen met vriendin. En ze gaat de week erop als 'hulp' nog helpen bij een kindervakantieweek waar ze zelf ook altijd aan meegedaan heeft, ook met vriendin. Dat zal w.s. ook wel logeren worden over en weer. En dan is de vakantie zo'n beetje voorbij.
Hangen doen ze hier amper...uitslapen wel....als hun schema het toelaat tenminste.
groeten albana

pubermam
02-08-2012 om 10:34
Het valt dus nog wel mee met mijn pubers Oudste zou heel erg graag willen werken maar ze wordt pas eind deze maand 15 en pas dan kan ze gaan werken, althans, hier in de regio. Ze gaat wel nog 3 dagen op tienertoer met haar vriendje. Ze gaan dan 3 dagen op pad en komen wel iedere nacht thuis slapen.
Jongste dochter is de passiefste. Maar ze gaat sinds dit weekend om de avond met mijn man hardlopen dus na de vakantie begint ze tenminste nog een beetje fit aan het nieuwe hockeyseizoen.

koentje
02-08-2012 om 12:05
Die van mij
lag gisteravond met zijn mond vol over sex in bed te praten; knuffelbeestje (vanaf zijn babytijd populair), in zijn arm...........

Monique D*
02-08-2012 om 16:20
Mijn pubers
Mijn zoon (17) is naar met vrienden met de bus naar Lloret del Mar om daar te feestbeesten en mijn dochter (15) doet hetzelfde als de tieners van de vorige schrijvers, liedjes luisteren op haar telefoon of computer, twitteren, facebooken, soms met een vriendin weg of de vriendin komt hier, werken (bijbaantje) kortom lekker vakantie vieren en zichzelf op te laden voor de school! Op dit moment doet mams met haar mee en ben van plan om ze nog deze vakantie te verrassen met Parijs en Eurodisney. Ze zijn nog nooit daar geweest.

Minna
02-08-2012 om 18:45
Weggestuurd
Mijn puber is onvrijwillig een weekje bij zijn oom op de boerderij. Het gehang vond ik niet eens zo erg, dat hij de vakantie van zijn broertjes en zus begon te verpesten wel. Meerdere keren besproken en van alles aangedragen en geprobeerd, ook de suggestie van een weekje vakantiewerk bij zijn oom, maar dat wilde hij niet. Toen hij afgelopen maandag zo'n ontzettend vervelende streek richting zijn zus uithaalde, heeft hij van mij een kwartier gekregen om zijn spullen te pakken en heb ik hem weggebracht.
Hij doet nu vakantiewerk bij zijn oom en tante op hun boerderij en wordt af en toe uitbesteed aan de buurman (ook boerderij). Hij krijgt daarvoor een zakcentje van zijn oom en wij leggen daar nog iets bovenop als hij zich daar aan de regels houdt en goed werkt.
Overigens is het daar absoluut geen strafkamp, ik denk dat hij het best naar zin heeft. Hij krijgt in elk geval veel aandacht, heeft veel meer ruimte dus zit veel minder snel een ander op de lip, hij kan achter de boerderij zwemmen en varen en wordt ook wel een beetje vertroeteld door zijn tante. Tegelijkertijd is het ook streng; vroeg naar bed en weer op, niet gamen, tv kijken aardig aan banden gelegd, internetgebruik zeer beperkt, maar dat is allemaal prima. Als hij zich tot het weekend goed gedraagt, mag zijn beste vriend daar in het weekend ook komen helpen.
Puberdochter besteedt haar vakantie goed en hoewel niet altijd even actief, is ze lekker bezig. Vooral van alles met vriendinnen, ook veel vrienden opzoeken door het hele land en logeren (bekenden van kampen en vakanties), op bezoek bij vrienden die in Nederland op vakantie zijn en verder zo'n beetje alles wat verder in dit draadje al genoemd werd.

Lizelot
03-08-2012 om 09:07
Minna
Wat een geweldige 'straf'het lijkt me juist heerlijk voor een knul op een boerderij,vooral met een tante waar hij door vertroeteld wordt.Super!!!!

Lizelot
03-08-2012 om 09:19
Mijn pubers
Mijn 12 jarige gamed en kijk tv tot 12 uur.
In de middag is hij buiten met zijn dieren bezig,wat vervelen,hangen.
Mijn 17 jarige werkt en vliegt in haar vrije tijd heen en weer.Naar vrienden,uitgaan,feestjes,terrasje pakken.Slaapt soms thuis,alleen of met vriendin,dan weer bij vriendin.Komt thuis van haar werk ,neemt een douche en is er weer vandoor.Wil met vrienden naar een badplaats,waar ze in auto's blijven slapen,dat mag niet van ons,dus boekt ze snel een hotelkamer,enz enz.En ondertussen doe ik mijn best te onthouden waar ze is en met wie.Dus dochter geniet!!!

Inge
03-08-2012 om 10:03
Minna
wat heerlijk dat je je zoon zo kunt 'straffen', ik zou willen dat ik die mogelijkheid twee jaar geleden had gehad
Je zoon heeft het daar uiteindelijk ongetwijfeld hartstikke leuk (al zal hij het misschien niet willen toegeven) en hij steekt er nog wat van op ook.
Goeie actie!
Inge

albana
03-08-2012 om 11:09
Dement
Mijn oudste 'klaagt' dat ik 'dement' aan het worden ben....Ik kan gewoonweg niet meer onthouden waar ze is en met wie en waarom...Haar tempo gaat me de pet te boven. Het gebeurd dan ook regelmatig dat ik het met gedekte tafel zit te wachten terwijl ze over een uur pas klaar is met werken. Of dat ik niet weet waar ze is en bel en ze niet opneemt. Ik concludeer uit het niet opnemen dat ze is werken...blijkt ze autorijles te hebben! En dat had ze toch gezegd???? Dus is ze even later tóch thuis....
Blij hier te lezen dat ik niet de enige ben die het niet meer kan bijhouden.
Dat boerderij-gedoe doet me denken aan mijn jeugd. Ik ging ook vele vakanties 1 week naar mijn oom en tante, die een boerderij hadden. In mijn pubertijd werd het samen met vriendin naar oom en tante...en erna een week naar tante van vriendin. Heerlijk vonden we het....En niet voor straf, maar omdat onze ouders werkten...en wel wisten dat we anders alleen maar zouden uitslapen en hangen, hahaha. Wij 'werkten' ook...aardappels rapen, mest (gatverdarrie) uit stal van buurman scheppen, logeerhonden van andere buurman uitlaten. En mijn tante maakte zelf ribbelpattatjes...Ik herinner me ook de ongeloofelijke 'honger' die we altijd hadden bij die logeerpartijtjes. En 's middags sliepen oom en tante een tijdje en mochten we oude-donald-duckjes van zolder lezen.We 'moesten' wel enigzins...en stribbelden w.s. ook wel een beetje tegen, maar we hadden het geweldig!
groeten albana

Minna
03-08-2012 om 11:10
Wat leuk
Ha, wat leuk, jullie bijval! Ik zie het ook niet echt als een straf, zo heb ik het ook niet gebracht. We hadden eerder al een paar keer gesuggereerd dat hij daar wel heen kon, maar hij wilde niet/had geen zin/misschien later in de vakantie. Hij vindt het daar niet onplezierig, hoogstens een beetje saai. Vooral omdat games/tv/computer geen prominente plaats in het gezin hebben en er bijvoorbeeld in stilte gegeten wordt (dat is nogal een contrast met de gezellige janboel die het hier vaak aan tafel is).
Het was dus meer dat ik maandag de beslissing voor hem genomen heb dat hij gewoon ging, maar ergens zou het me helemaal niet verbazen als hij straks vraagt of hij nog wat langer mag blijven!

Marjolein
03-08-2012 om 11:12
Actief en luieren
Er wordt gesport, gehangen, gedold, geluierd, gelezen (verplicht), gecomputerd (teveel , gelogeerd, afgesproken met vrienden, gespeeld, familie uitjes, fietstochtjes en af en toe nog wat klusjes gedaan, kortom: heerlijk.

Mama 5
03-08-2012 om 12:15
Hahaha
Ik ben een boerendochter. En ik was dus diegene die nooit wat deed in de vakanties.
Bij ons kwamen ook altijd neven, nichten en vage kennissen logeren in de zomer om mee te werken. Ik weet nog dat ik dacht: 'Zij liever dan ik', en dat ik me weer omdraaide met mijn boek op mijn luchtbedje in de zon....
Nou ja, tijdens de piektijden hielpen wij ook wel een beetje mee hoor. Maar zo min mogelijk. Mijn broer vond het nog wel leuk om trekker te rijden, ik vond het nog wel leuk om te wieden in de tuin.
Ach, ik heb hele lieve ouders die me verwend hebben...

pubermam
05-08-2012 om 11:36
Thuis
Nu er steeds meer vrienden thuis zijn, worden onze kinderen een stuk actiever. Er wordt weer gefietst, gerend etc, op oudste na. Maar die is normaal ook niet zoactief .

ilsepilse
07-08-2012 om 16:53
dit jaar weer geen vakantie, wij zijn sinds 1993 niet meer weg geweest (toen naar mijn mans thuisland), deze reis is met 2 pubers van 14 en 17 bijna onbetaalbaar..
een paar keer in het huisje van mijn nicht in Belgie geweest, maar dit jaar had man net weer een baan van 12u/week na 3jr auto ongeluk , oudste zoon moet werken voor zijn laptop voor zijn opleiding en kon gelukkig bij mijn werk terrecht. Jongste zoon van 14 hangt ook veel maar voetbalt ook heel vaak met zijn vrienden, vanaf vandaag werkt ie 3x 3u per week id AH (waar hij ih voorjaar stage liep)... de oudste bezoekt dan na zijn werktijd nog ff vriendinnetje of omgekeerd, basketballt nog ff met zijn vrienden, gaat met broertje naar de sportschool..of fotograferen..
Dus op zich zijn ze best goed bezig, maar ze blijven te lang op vind ik, tot 12 a 1u (gamen of pc)en als ze niet moeten werken ht liefst tot 12 a 13u in bed...
maar ik moet niet klagen als ik het hoor dus )