Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bibi63

bibi63

08-09-2011 om 21:26

Wat is gebruikelijk (1e schoolfeest brugklas)

Eind deze maand heeft onze brugpieper haar 1ste schoolfeest. Van 20:00 tot 23:00, is ca 10 tot 15 minuten fietsen naar school.
Wat is gebruikelijk in deze fase m.n. voor de terugweg. De kinderen in haar klas heeft ze nu pas leren kennen en nog geen idee waar ze zoal wonen. Wel een vriendinnetje in een andere klas, waar ze voor een deel mee samen zou kunnen fietsen (los van het feit dat we nog geen idee hebben of dat vriendinnetje met eigen klasgenootjes gaat fietsen).
Kortom: is het gebruikelijk in deze fase kind op de fiets op te halen om 23:00 uur, of is dat not-done. Alleen terug fietsen vindt ik niet echt een optie, maar nog geen idee of ze uberhaupt een route met andere kinderen kan fietsen.
Graag evaringen!
Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt aan de route, en of ze met een groep zijn....

Als het een bebouwde kom route is die een beetje veilig is, en ze fietsen met een groep dan zou ik ze best alleen laten fietsen. Mobieltje mee, evt even bellen als ze op de fiets stapt voor je gemoedsrust. Maar als het langs verlaten landweggetjes gaat en je weet niet of ze alleen moet dan zou ik haar zeker halen.

Mijn inmiddels 3eklasser wooont een km of 8 van school, maar moet over minstens de helft van die afstand over een buitenweg door de landerijen die laat op de avond erg verlaten is (dus de enkele auto die er rijdt die scheurt) en pikkedonker is. Zoon is is tot nu toe dus opgehaald van schoolfeesten. In pool-vorm met klasgenoten uit ons dorp, dus we waren niet de enige ouders die dat een beter plan vonden...

overigens was het al die keren bij school een megadrukte van halende en brengende ouders. Er zijn genoeg kinderen die van nog veel verder komen. 20 km fietsen na een feest is ook niet echt een lolletje.
Geen idee of je dochters school veel veraf-leerlingen heeft, maar het zou me verbazen als je de enige ouder zou zijn die ze bracht.

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2011 om 22:25

Nou kijk

Het is absoluut not-done om ze te komen halen, je bent de allerstomste moeder ooit en ze schaamt zich bij voorbaat al he-le-maal dood voor je.........maar als je daar daadwerkelijk heel nonchalant om 23 uur een eindje verderop in de straat staat te wachten, zodat je geheel onopvallend achter haar en haar supercoole vrienden aan kunt fietsen........dan sta je daar niet alleen te wachten. Hahahhaha, wat een openbaring was dat de eerste keer. Allemaal héle coole ouders die zeer toevallig rond die tijd in de buurt van school stonden/hingen/liepen

Tirza

Merel

Merel

08-09-2011 om 23:32

Geen punt

Oh mijn zoon vond het helemaal niet erg om opgehaald te worden, hij voelde zich min of meer 'gematst' dat hij niet hoefde te fietsen. Dus vraag het haar anders eens?
Ik had mijn zoon trouwens niet alleen terug laten fietsen, het was een feest op een andere locatie dan school (5 km van ons huis) en daar liet ik hem niet alleen naartoe en terug fietsen in zijn uppie.

kaatje43

kaatje43

08-09-2011 om 23:43

Ja hoor halen

Heel veel kinderen worden gehaald hoor. Zowel jongens als meisjes.

Annet

Annet

09-09-2011 om 08:37

Ophalen is hier heel gewoon

Heel veel kinderen worden opgehaald na een feest. Vinden ze wel makkelijk.....

Laatst nog een vriendin (14 jaar) van oudste op bezoek gehad. Die zou met de trein terug naar haar woonplaats gaan en vanduit station met de fiets naar huis. Haar moeder kwam haar van het station afhalen omdat het 's avonds rond 22.00 uur zou zijn. Ze wooont 10 minuten fietsen van het station af.

Jolanda123

Jolanda123

09-09-2011 om 09:35

Gebruikelijke of "not-done"

Die vraag boeit mij helemaal niet.
Ik doe datgene waar ik mij als ouder zijnde prettig bij voel.
Zoon heeft hierin dus de keus: of zich aan mijn regels houden, of niet gaan

kortom, Ik heb zoon gebracht en gehaald na het schoolfeest in de eerste klas (hij was toen 13, 7 km fietsen waarvan 5 in het buitengebied)

13-jarigen kunnen in hun leven nog vaak genoeg na 21:00 in het donker buiten zijn. Dat hoeft dus niet nu.

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2011 om 11:05

Maar jolanda

Dat gaat dus niet meer zo onverkort bij een puber. Je zult meer en meer rekening met hén (en wat zíj willen) moeten houden. Je gaat ze om 3 uur als ze uit zijn toch ook niet meer van school halen?

Tirza

Jolanda123

Jolanda123

09-09-2011 om 11:55

Tirza

Tja, daar verschillen de meningen over . Kijk, waar hebben we het over. We hebben het over het eerste feest van een brugpieper. Kind gaat dus ook voor het eerst naar het voorgezet onderwijs.

Ik peinsde er niet over om mijn jongste zoon na 23:00 uur alleen vanuit de stad naar het dorp terug te laten fietsen. 't gebeurd domweg niet. Klaar.

Dat heeft ook te maken met een stuk onbekend zijn met de stad, en het verkeer, en met de stad 's avonds.
De laatste 10 jaar van zijn leven heeft hij hier op het dorp doorgebracht. Het dorp heeft 400 inwoners, en 225 woningen. We hebben geen bushalte, geen winkels, geen stoepen, geen stoplichten, geen verkeer, geen politie (oja toch, 20 min. per week en dat is voor papierwerk en surveilleren)en iedereen kent hem bij naam en toenaam. We hebben hier alleen een basisschool.

Totdat hij naar het middelbaar onderwijs toe ging, was er voor hem ook niet de noodzaak om naar de stad toe te gaan op de fiets alleen. Wou hij naar de stad? Dan ging of met mij of met een andere ouder met kind en auto.

De overgang naar het middelbaar onderwijs is hier ook de overgang van dorp naar stad. Als hij nu naar de stad toe wil, dan kan dat en dan mag dat. NU (2 mavo havo) zou hij van mij wel met een klasgenootje terug mogen fietsen van de stad naar het dorp om 23:00. Om de doodsimpele reden, hij kan na één jaar brugklas de stad en de mogelijke fietsroute's dromen, en weet feilloos waar hij langs moet.

Als hij nu in het donker terug moet, dan weet hij de weg, en hoeft hij zich alleen maar te verwonderen dat de wereld er in het donker anders uitziet als bij licht. Hij weet waar hij fietst, en als hij een verkeerde afslag neemt, dan kan hij zich oriënteren, en weet hij hoe te fietsen om weer thuis te komen.

En dat geeft rust. Aan beide kanten.

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 12:21

Tirza

Jongste zoon is bijna vijftien, maar die haal ik ook op. Het nare van berovingen etc is dat ze hier voornamelijk 's avonds laat plaats vinden, dus het vergelijk met drie uur 'smiddags gaat niet op.

Yura

Yura

09-09-2011 om 13:07

Poolen

Hier komt een grote groep van het ene dorp naar het andere. De meeste ouders kennen elkaar ook wel, is het niet van de basisschool, dan is het wel van de voetbal of uit de straat ofzo. Vorig jaar met het eerste brugklasfeest belde 1 van de moeders mij op met het voorstel dat ze alleen heen mochten fietsen en dat 2 vaders van de hele groep (stuk of 15 denk ik) hadden aangeboden mee terug te fietsen. Vond ik een topoplossing.
Onlangs reed ik terug van een etentje, was ca. 23.00 uur ook, man naast mij en bevriend stel achterin. We reden langs het water en zagen wat commotie aan de overkant, een hele groep jongeren die stil stonden op het fietspad. Mijn man en de vrouw van het stel waren er zeker van dat ze hadden gezien dat 1 jongen in elkaar werd geslagen door de rest. Hele korte discussie wat te doen, maar ik reed en we moesten snel handelen, dus ik keerde de auto en reed naar de overkant. Daar aangekomen hadden we geen flauw idee wat we eigenlijk wilden doen, het slachtoffer zagen we niet meer. Ik draaide dus het raampje open en vroeg of er wat aan de hand was of er iemand was gevallen ofzo en of we misschien konden helpen. Volgens de jongeren was er niks aan de hand, dus we reden nog even door om verderop te keren. Daar troffen we het slachtoffer aan, druk bellend. Was geen kind overigens, maar een volwassen man, wat het niet minder erg maakt. Dat zijn dus wel dingen waar ik bang voor ben met het alleen fietsen, wie ze onderweg tegenkomen, op die late tijdstippen is er toch vaak wat alcohol in het spel en dan vervagen grenzen blijkbaar. Mijn snelle (en misschien niet verstandige, ze waren zeker met 20)reactie werd dan ook maar ingegeven door 1 gedachte: "het zal je kind maar wezen".

MerelR

MerelR

09-09-2011 om 14:18

Gewoon zelf ophalen.

Doen waar jij jezelf het prettigst bijvindt. Wij hebben onze pubers ook altijd zelf met de auto van het schoolfeest gehaald. Ze waren het hier niet altijd mee eens maar eenmaal bleek tijdens het ophalen dat wij echt niet de enigste waren. Ook met het (te vroege) tijdstip waren ze het niet altijd eens maar ook daar bleek dat wij niet de enigste ouders waren die hun kind al op kwamen halen.

Serwe

Serwe

09-09-2011 om 16:59

Ophalen

Toen ze 12/13 waren haalden we de jongens gewoon op na een schoolavond. Dat was allemaal ook niet zo laat afgelopen. In elk geval voor middernacht meestal wel. Net assepoester
Nog steeds doen we dat wel. Nu laten we ze ook wel alleen teruggaan maar nog steeds halen we ze ook regelmatig op na afloop van een avond activiteit.
Als er nog bussen rijden gaan ze daarmee en als het te laat is dan regelen ze meestal iets met anderen samen of ze vragen dus of wij ze op mogen halen.

Echt uitgaan doen ze allebei nog niet. De oudste vindt daar niks aan en de tweede zou het wel willen maar hij mag nog niet omdat hij toch nog vrij jong is. Als hij eenmaal echt het woeste nachtleven induikt moet ie maar zorgen dat hij genoeg geld heeft voor een taxi terug want ik ga hem echt niet elk weekend om 3 uur 's nachts ophalen. OK, als uitzondering een keer maar niet elk weekend.

Smurfin

Smurfin

10-09-2011 om 11:42

Enne... brugklaskamp?

Mijn brugsmurf gaat binnenkort op kamp. Maar wij mogen haar niet wegbrengen of halen. Want dat is Kinderachtig. Ik heb haar geprobeerd aan het verstand gepeuterd te krijgen dat Alle Kinderen weggebracht zullen worden. Al is het alleen al omdat niet alle bagage op de fiets meekan. Maar het prepuberbrein weigert. Ach, ze zal zelf wel zien dat alleen helemaal niet kan en dat alle ouders er zullen zijn. En als dat toch niet geval is verstop ik me wel om de hoek. Alwaar ik dan waarschijnlijk die andere ouders zal aantreffen

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 12:07

Iedereen...

Iedereen wordt hier gehaald en gebracht op brugklaskamp, alleen al vanwege de spullen, dat krijg je lastig mee op de fiets. En nee, geen verstoppende ouders hier hoor! En als ze helemaal stuk terugkomen, is het fijn dat je niet met al je zooi op de fiets terug hoeft...

Annet

Annet

10-09-2011 om 13:17

Hier fietst iedereen

Er is een soort vrachtwagen (of bus) die alle bagage meesleept. Kinderen worden dus wel naar school gebracht en opgehaald door de ouders.
Ze fietsen 55 km. Een enkeling fietst niet ivm gezondheid of beperkingen.

Vic

Vic

10-09-2011 om 15:37

Halen en brengen

Ik ga zelf al niet 8 km fietsen midden in de nacht, dus dat laat ik mijn 12-jarige zeker niet doen. Ook naar het brugklaskamp is ze gebracht en gehaald, net als zo'n beetje alle andere kinderen.

Monique D*

Monique D*

11-09-2011 om 14:59

Hangtt ervan af waar je woont

Bij het eerste brugklasfeest van mijn zoon (nu 16) verliet hij het feest alleen met een groepje vrienden. Het schoolfeest is voor brugpiepers tot 23.00 uur. Wij wonen in Amsterdam en ze namen dan samen de tram naar huis. Natuurlijk maakte ik mij even zorgen (het was voor hem de eerste keer), maar wij hadden goed contact via zijn mobiel.
Bij het eerste kamp van mijn zoon was hij alleen naar school gegaan met zijn spullen (een grote rugzak en nog een tas) en keerde hij zelf weer terug met de tram. Zelf ging ik naar mijn werk en hoefde dus geen vrij te nemen.
Ook mijn dochter (nu 14) pakte zelf de tram na vertrek van haar eerste brugklasfeest. Ook zij was met een groepje meiden.
Wat het kamp betreft is zij alleen gegaan met de tram(met zo'n koffer met een steel). Dat ging goed. Ik heb haar toen wel opgehaald van school, maar dat was om een speciale reden. Anders was ze wel alleen gekomen.
Als ik in zo'n dorp woonde als Jolanda123 en de kinderen waren afhankelijk van een fiets dan had ik ze wel opgehaald na een schoolfeest. Zeker als ze alleen moeten fietsen. 's-Avonds in je eentje een aantal kilometers door een buitengebied fietsen kan ook gevaarlijk zijn.
Op de basisschool heb ik ze elk jaar uitgezwaaid en opgehaald als ze naar het jaarlijks schoolreisje gingen. Dit duurde tot groep 7. Toen vonden ze het niet meer nodig en gingen alleen naar de bus van het schoolreisje en naar huis. In groep 8 gingen ze voor het eerst naar het schoolkamp en heb ze wel uitgezwaaid. Ze konden zelf terugkomen met hun spullen. Maar op het voortgezet onderwijs heb ik het niet meer gedaan. Misschien doe ik het wel als ze naar het buitenland gaan..

Smurfin

Smurfin

11-09-2011 om 17:50

Moet op de fiets

Alles moet op hier op de fiets, want ze gaan naar het kamp op de fiets. En ook al is er bescheiden ingepakt, het kan echt niet mee op een kinderfiets. Buiten dat is meegaan en uitzwaaien natuurlijk gewoon leuk. Vinden de ouders dan

Marjoleine64

Marjoleine64

11-09-2011 om 20:10

Kinderfiets?

Welke brugklasser rijdt er nog op een kinderfiets? Ik realiseer me dat er kleine bruggers zijn, maar hier zie ik ze toch echt allemaal op een grote 28" fiets rijden, soms wel met kleine frame-maat maar toch. En minimaal 3 meestal 7 versnellingen, anders is de 10-20 km naar school geen doen. Bij het onderbouwfeest wordt in ieder geval gehaald door ouders (poolen waar mogelijk, niemand heeft zin om 2 keer op een avond 17 km heen en weer te rijden), soms gaan ze wel zelf heen met de bus of op de fiets (en dan maandagochtend met de bus). 17 km door buitengebied is echt een no-go om 11 uur 's avonds, en niemand die het (dus) raar vindt. Brugklaskamp doen ze niet aan bij ons, maar van andere scholen hoor ik dat de kinderen gaan fietsen. Ouders brengen dan wel de bagage (en soms ook kind met fiets) naar school, en komen zeker ook weer ophalen.
Marjoleine

smurfin

smurfin

11-09-2011 om 22:27

Fiets

Ik weet niet precies wat de definitie van een kinderfiets is. Hij is niet roze en er staat geen K3 op. Maar groot istie niet, dat zijn de zijtassen ook niet. En het kind dat erop zit is ook pas net 11. Oftewel, naar school fietsen met kampbagage, dat gaat niet zonder ouders. Ik zie inderdaad ook wel kinderen fietsen die bij ieder stoplicht van hun zadel moeten springen en er daarna weer opklimmen. Niet handig...

Annet

Annet

11-09-2011 om 22:41

Kinderfiets is kleiner dan 26 inch

Er zijn kinderen van 11 die groot genoeg zijn om op een volwassen fiets te zitten (is vanaf 26 inch) en er zijn kinderen van 11 die een stuk kleiner zijn.
Overigens hebben alle fietsen vanaf 24 inch ongeveer dezelfde maat bagagedrager dus de maat van de fiets lijkt me niet belangrijk voor het meenemen van bagage.
Het meenemen van kampbagage is voor alle maten en lengtes lastig, zeker als dat geen gewoonte is (zoals bij scouting).

tietsia

tietsia

18-09-2011 om 15:21

Schoolbeleid

Even terug naar de beginvraag. Op de school van mijn dochter krijgen de ouders een brief waarin wordt vertelt dat de brugklassers alleen naar het schoolfeest mogen komen wanneer de ouders garant staan voor het halen en brengen.
Wel zo duidelijk en geen gezeur dat andere ouders niet halen en brengen.
Ik vind 12/13 jaar ook gewoon nog te jong om een aantal kilometers te moeten fiets om 23/24 uur.
Op de school van mijn dochter komen veel kinderen van wat verder (± 10 km).
Mijn dochter heeft ook wat oudere vriend(inn)en (via de band van de school, ± 16 jaar ) en ook die worden nog gehaald en gebracht wanneer de meiden bij ons aan het repeteren en gezellig hangen zijn.
Wordt onderling niet moeilijk overgedaan en de meiden vinden het zelf ook prettig, willen ook liever niet zo laat nog over straat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.