Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

15-12-2010 om 17:04

Wat is pubergedrag? en wat niet...

Zoon, net 12, en op het VO, heeft toch wat trekjes de laatste tijd. Beetje ongedurig, kortaf in reacties, kort lontje, snel op teentjes getrapt. Nu heeft hij ook ADHD met voorheen ook ODD (oppositioneel gedrag). Dat laatste is de laatste jaren wel flink afgenomen, maar ik zie nu toch weer wat dingen terugkomen, of moet ik dit echt als puberaal gedrag zien? En hoe kun je er mee omgaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

*Beetje ongedurig, kortaf in reacties, kort lontje, snel op teentjes getrapt*

dit gedrag past helemaal bij een puber,een milde puber welteverstaan.
dus als het alleen dit is : welkom in de wereld van puberouders.

koentje

koentje

15-12-2010 om 22:04

Het

heeft weinig zin je af te vragen of het ODD gedrag is, of pubergedrag. Op deze leeftijd zul je toch de juiste balans moeten vinden met hem om ruimte te geven voor onderhandelingen en toch ook je grenzen goed aan te geven. Sterkte er mee!

anna van noniemen

anna van noniemen

15-12-2010 om 23:02

Uiteraard koentje...

dat staat boven alles....maar het viel me gewoon zo op...

billie

billie

16-12-2010 om 08:39

Hier

interpreteer ik dat gedrag altijd als een signaal van niet-lekker-zitten. Niet dat je er altijd achterkomt wat er scheelt, laat staan dat je er altijd iets aan kunt doen. Maar het lijkt mij niet slecht even wat meer aandacht te geven en met zoon dingen te doen waarbij hij iig de mogelijkheid heeft zich wat te uiten.

koentje

koentje

16-12-2010 om 10:49

Anna

Klonk het belerend??
Ik zei dat ook omdat bij ons de diagnose nog steeds nooit rond is gekomen en wij op een bepaald moment gekozen hebben om te focussen op hoe gaan we met hem om, i.p.v. welk etiketje moet hierop?
Wij hebben ook een zoon van nu 12 die in het verleden nogal oppossitioneel kon zijn. Gelukkig is dat op een bepaald moment heel erg afgenomen! Zomaar, zonder dat er een reden voor lijkt te zijn. Wij vinden het nu eigenlijk ook heel spannend wat de puberteit gaat doen...

anna van noniemen

anna van noniemen

16-12-2010 om 20:38

Koentje, nee hoor

Het klonk niet belerend. Ik weet ook wel dat veel gedragingen overeen komen. Ik vroeg me alleen af of zoon nu dus "echt" in de puberteit aan het komen was....kennelijk is dat zo...

Kobalt

Kobalt

17-12-2010 om 08:36

Het puberende brein

Anna, ik heb laatst het boek 'het puberende brein' van Eveline Crone gelezen. Als ik niet wist dat het boek over pubers ging, zou ik gedacht hebben dat het over adhd ging. Veel puberproblemen en puber gedrag, lijken heel erg op adhd. Vooral in het laatste hoofdstuk van het boek vond ik de vergelijking zeer opvallend.
Ik denk dat 'onze' adhd-ers in de puberteit dus opnieuw meer last kunnen krijgen van impulsiviteit, chaos en allerhande frustraties.
Op goede momenten ben ik erg benieuwd wat de toekomst ons daar gaat brengen. (Op slechte momenten zie ik er als een berg tegen op )
Wij (als ervaren ouders van een adhd-er) hebben wel een groot voordeel ten opzichte van ouders van nadh-kinderen. Wij kennen het hele gedoe al. Het zal dus minder snel gebeuren dat 'het ons overkomt'. Er is al een structuur in huis, we zijn al gewend om onze kinderen te helpen bij organiseren en regelen en we hebben al heel wat opvoedstormen doorstaan, we hebben al geleerd dat we kalm en rustig moeten blijven. Onze adhd-puber kan zo terugvallen in de structuur. Misschien blijkt die puberteit vergeleken bij de weg die we afgelegd hebben met onze basisschool kinderen een makkie te zijn. (help je me hopen?)

Kobalt

Kobalt

17-12-2010 om 11:03

Pff, foutje

Ik lees mijn eigen post en zie dat het er anders lijkt te staan dan ik bedoel.
Ik schrijf: 'Wij (als ervaren ouders van een adhd-er) hebben wel een groot voordeel ten opzichte van ouders van nadh-kinderen.'
Het lijkt net alsof ik met 'Wij', mijn man en ik bedoel (en zo klinkt het arrogant). Maar ik bedoel met 'wij', ouders van adhd-ers van deze draag. Dus ook Anna en Koentje. En ik bedoel het een beetje cynisch, maar dat kun je er ook niet uitlezen (duh, Kobalt, 't is een forum!). Zo'n geweldige ouder voel ik me niet.
Ik hoop dat het met deze toevoeging duidelijker is.

Kobalt

Er is al een structuur in huis, we zijn al gewend om onze kinderen te helpen bij organiseren en regelen en we hebben al heel wat opvoedstormen doorstaan, we hebben al geleerd dat we kalm en rustig moeten blijven

Hahahahaha keep on dreaming

Kobalt

Kobalt

17-12-2010 om 13:00

Lol nikus

Laat de bubbel heel, laat de bubbel heel, laat de bubbel heel.
Als-ie knapt, merken we het toch wel. Ik mag toch hopen.

Tuuuuuurlijk

Hoop doet leven.

koentje

koentje

20-12-2010 om 11:55

Jeetje nikus

gun ons die geruststelling nou toch!☺

Koentje

Het komt wel goed schatje

anna van noniemen

anna van noniemen

21-12-2010 om 20:35

Toch merk ik wel dat ik er wel "iets makkelijker" mee kan omgaan....Veel is toch op dezelfde manier toe te passen....geen strijd aangaan, lakoniek op sommige dingen reageren....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.