Me Jane
29-05-2009 om 10:53
Wat kan écht niet meer op de middelbare school
Dag mede-ouders,
Mijn oudste zoon gaat vanaf september naar de middelbare school, een kleine aardverschuiving, zo voelt het. Ik ben zo benieuwd wat op de middelbare school écht niet meer kan wat op de basisschool nog wel kon. Nemen ze nog een boterhamtrommel mee? En drinkbekers? Mag je als ouder nog op school gezien worden, of is dat een enorme afgang voor het kind? Kun je met een Donald Duck-agenda aankomen of zit je er dan helemaal naast? Ik ben zo benieuwd!
Me Jane

marie
29-05-2009 om 11:07
Agenda van school
hallo
Op de school waar onze dochter straks naar toe gaat zit een agenda in het boekenpakket in de brugklas. Dus daar hoeven we niet over na te denken.
Verder is er maar een half uur lunchpauze dus allemaal eten op school en ik was er vanuit gegaan dat ze dan gewoon haar broodtrommel en drinkbekers meeneemt.
groetjes

neteret mut
29-05-2009 om 11:42
Kan ook per school verschillen
zoon 4 is nu op meerdaagse schoolreis en daar was het echt geen bedoeling dat ouders de bus uitwuifden terwijl dat bij zoon 3 en dochter 1 wel goed kon. Drinkbekers kan best al gebruiken die van mij vaak oude water/cola flesjes. Brood gaat mee in bakjes. Waarvoor zou je op school komen? Komt bijna nooit voor, af en toe een kind ophalen dat ziek geworden is op school, verder eigenlijk niet. Was ook geen probleem ( hee mam wat deed jij op school? nou .. ophalen) Agenda's zijn van school (belgie) Van toen in NL kozen ze de agenda die ze zelf wilden en hadden lak aan wat anderen daarvan vonden, maar dat is iets dat per kind kan verschillen.

Tirza G.
29-05-2009 om 15:48
Ben ik niet helemaal met je eens tops
"Die ziet snel genoeg wat gebruikelijk is" - dan ben je dus te laat Je agenda (etc) koop je nú en niet pas in september.
De eerste weken in de brugklas wordt (in mijn ervaring, twee stuks op VO) je image neergezet. Je bent een paardenmeisje, of een nerd, of een skater of weetikveel wat. Dat imago: daar is moeilijk weer van af te komen. Als je kind heel zelfverzekerd is zal het wellicht overal schijt aan hebben, maar de meeste kinderen willen niet op negatieve wijze uit de toon vallen. De presentatie van de buitenkant telt dan zwaar, dat is nou eenmaal zo. Je boeiende persoonlijkheid ontdekken ze toch echt pas gaandeweg.
Het is weer mei in huize Tirza en dan verzucht zoon: dit is toch eígenlijk best een leuke klas, jammer dat we weer uit elkaar gaan. Had je hem in oktober moeten horen, toen deugde er geen één. En dat is ieder jaar zo......
Tirza

Annet
29-05-2009 om 16:18
Dochter heeft een slim plan
Ze heeft geen idee wat voor tas ze wil. Dat gaat het niet alleen om het merk maar ook om het type tas.
Ze heeft bedacht dat ze eerst met een rugzak gaat die we nog hebben liggen. Als ze eenmaal weet hoeveel ze mee moet sjouwen en wat handig is, dan kiest ze een tas.
Misschien moet ze hetzelfde met de agenda doen?

branca2
29-05-2009 om 19:38
Hier
plastic flesjes voor drinken gewoon dat soort van de aldi ofzo en plastic zakjes voor het brood.
Hier wat tips van mijn zoon die bijna brugklasser af is Doe je haar met Gel,doe geen sandalen aan of duffe gympen,neem een coole tas hier is eastpack in,en gewoon je zelf zijn als ze je zo niet moeten dan maar niet !
kijk dat zijn wijze woorden van een brugpieper

Yta Chalne
29-05-2009 om 19:42
Lijstje paraat...
Toevallig hebben de puberella's onlangs hun neefje uitgebreid verteld wat écht niet kan straks, ik heb dus een lijstje paraat: sandalen (met sokken), korte broek boven de knie, bergschoenen, broodtrommels, bekers (met opdruk van tekenfilms , te kinderachtig gedrag (huilen bij een slecht cijfer, huilen als je betrapt wordt bij afkijken, klikken), eh...verder weet ik het niet meer. Over tassen hoor ik ze niet, agenda's ook niet. Het is uiteraard niet zo dat deze dingen niet voorkomen op school, ze komen juist wél voor en bij een bepaalde groep kinderen, de buitenbeentjes. Sommige pubers kiezen daarvoor, prima, wordt ook geaccepteerd, maar de meesten vallen toch niet liever door dat soort dingen buiten een groep, zeker niet de eerste weken/ maanden.

Asa Torell
29-05-2009 om 20:10
Halen en brengen
naar aanleiding van Lara's posting denk ik even aan mijn middelbare schooltijd. Ik kan me zo slecht voorstellen dat er ooit kinderen gehaald en gebracht werden daar. Ik heb niet het idee dat er ooit een ouder daar verscheen. Zou dat inderdaad veranderd zijn in de tussentijd? Doordat huishoudens nu 2 auto's hebben ipv. 1 die overdag weg is? Dat vraag ik me nu dus even af. Maar misschien ging het wel gewoon langs mij heen destijds, dat kan ook nog.

Stoetel
29-05-2009 om 22:00
Halen en brengen
Dat mag alleen bij schoolfeestjes, als ze ziek is of als de bussen staken.
Verder mochten de brugjes hier tot de herfst geen eigen agenda gebruiken, ze vulden verplicht en gezamenlijk de agenda in die ze van school gekregen hadden. Op die manier leerden ze ook snel hoe je zoiets nou aanpakt.
Een tas heeft ze gewoon zelf gekozen en hoe het moet met broodtrommels en bekers, dat merk je binnen een week. Dochter neemt tegenwoordig een zakje mee en een plastic flesje met drinken.
Dat je in de eerste brugklasweken je imago neerzet, hmm, ik weet niet of dat helemaal waar is. Mijn dochter was als brugje absoluut niet opvallend, een meisje zoals de anderen en had toen ook vriendinnen. Inmiddels (3e klas) is haar stijl, uiterlijk dus, behoorlijk veranderd, maar innerlijk niet. En opeens moeten diezelfde meisjes haar niet meer. Daar heeft ze soms schijt aan en vaak wordt ze er toch ook verdrietig van, maar veranderen doet ze het (gelukkig!) niet.
Dag,
Stoetel

Maylise
29-05-2009 om 22:30
Verschilt ook erg per school
Doordat mijn kinderen op verschillende scholen hebben gezeten heb ik wel gemerkt dat het ook erg verschilt per school. Sommige scholen hebben echt een code van wat moet en anders val je er buiten. Op andere scholen gaat het relaxter toe en mag je jezelf meer wezen.
Vaak verschilt het ook nog per klas. Op de school van mijn zoon bijvoorbeeld is het in de brugklas not done om met een winnie de poeh/donald duck/hello kitty agenda rond te lopen. Echter in de hoogste klassen mag dat dan weer wel. Dan is er juist een soort trend (vooral onder de meisjes) om de meest schattige, kinderlijke agenda te hebben.
Brengen en halen doen geloof ik heel weinig ouders.
Mijn zoon heeft altijd flesjes water/sinas mee (geen drinkbekers) maar wel weer een broodtrommel. Zijn oudere zus nam nooit iets van huis mee maar kocht haar broodjes elke dag bij de bakker.
Echter deze school van zoon is niet een school waarbij trends en dure merken heel belangrijk zijn. Het is een gymnasium dus er lopen redelijk wat nerds rond en dat beïnvloed de sfeer toch wel (op een positieve manier)
Maylise

Tirza G.
29-05-2009 om 23:20
Tops
Daar heb je gelijk in, een algemeen forum is dan van weinig nut. Tip voor zoon Me Jane: stop potloden in je neus. Je bent de bínk onder de knullen en de meiden grúwen van je, heb je dat ook maar meteen geregeld. Potloden in jongensneuzen is een landelijk verschijnsel weet ik nu
Tirza

Asa Torell
30-05-2009 om 21:15
Straat verderop
o, dat zou het best eens geweest kunnen zijn. Dat ik wel klasgenoten had die wel eens gebracht werden maar dan gewoon ergens in de buurt van school afgezet. Ikzelf wilde in elk geval voor geen goud met mijn ouders gespot worden in die tijd .