Vermoeide bruggermoeder
13-09-2010 om 10:25
Wat kan ik doen om mijn brugger te helpen?
Mijn dochter gaat nu voor de 4e week naar de brugklas en tjonge wat heeft ze het moeilijk.
Ze heeft veel huiswerk. 1 1/2 tot 2 uur per dag is volgens de mentor heel normaal. Dus als zij om 4 uur thuis komt en moe is heeft ze nog veel te doen.
Wij helpen haar eigenlijk met alles. We gaan samen zitten om het huiswerk te plannen en we maken overzichtjes wat ze wanneer moet doen. Deze week heeft ze elke dag een SO, dus ze heeft in het weekend al het maakwerk (wat ze al op had gekregen gemaakt). Dan hoeft ze na school in principe alleen nog te leren voor de SO's en misschien nog een klein beetje maakwerk wat tussendoor nog komt.
Dochter is blij dat we haar zo helpen, want ze vindt het allemaal maar lastig en is nu al total loss. Helaas is haar gedrag echt beneden alle peil. Ze kan 's ochtends niet uit bed komen en moet dus constant aangespoord worden. Dat neemt ze ons niet in dank af, maar anders komt ze te laat. Vervolgens heeft ze maar weinig tijd om brood te maken en te eten en dan is het broodbeleg weer niet goed, haar broers vervelend en noem maar op. Er is steeds wel iets wat niet deugt. Ze gaat 's avonds echt op tijd naar bed, maar het lijkt niet voldoende. Ze geeft grote monden en is zich duidelijk aan het afreageren. Ook baalt ze dat ze geen tijd meer heeft voor haar vriendinnetje (die nog in groep 8 zit) en dat ze bijna niet kan computeren en tv kijken. Ze heeft geen tijd om haar taken in huis te doen, dus heb ik gezegd dat ik haar kamer wel zou opruimen om haar tegemoet te komen. Was natuurlijk ook weer niet goed, maar dat doe ik toch. Zie ik dat ze haar agenda vergeten is. Ook al de 2e keer. We begrijpen natuurlijk dat het heel veel is voor zo'n meisje al die veranderingen en we komen haar in alles tegemoet. Die taken in huis, even niet erg, komt wel weer. Helpen met huiswerk, ook niet erg. Maar waar ik echt niet tegen kan is haar gedrag. Ja ik weet waar het vandaan komt, maar ik baal er zo van. Mijn man en ik stoppen momenteel erg veel tijd en energie in haar en krijgen alleen maar moeilijk gedrag en grote monden.
Hoe kunnen we hier nu het beste mee om gaan?
Jammer dat er geen boek bestaat: Hoe overleef ik mijn kersverse brugpieper!

Puck
13-09-2010 om 10:44
Minder mee bemoeien
Het is erg lastig, maar ik zo er nu even niet teveel van zeggen. Je geeft zelf al aan dat er veel veranderingen zijn en wat jij omschrijft herken ik ook van mijn eigen brugmug. Ze moeten echt weer een nieuw plekje "veroveren" en zijn ernstig zoekende. En natuurlijk mag je best heel duidelijk laten merken dat je niet gediend bent van een grote mond en moeilijk gedrag, maar ik laat het maar een beetje begaan en ga er maar vanuit dat het over een paar maanden een stuk beter zal worden.
Verder vind ik dat je heel erg op haar lip zit door met alles te helpen, te plannen, overzichtjes te maken. Ik kan me voorstellen dat dat een puberella ook irriteert. Kun je haar daar niet wat meer zelfstandig laten doen? Ze zal het toch allemaal zelf moeten leren of was jij vn plan om haar haar hele schoolcarriere bij de hand te nemen?
Overigens vind ik 1,5 /2 uur huiswerk echt heel erg veel. Dat herken ik van geen enkel brugklaskind in mijn omgeving, ongeacht niveau of school.
En hoezo geen tijd voor taken in huis, vriendinnen, etc: om 4 uur thuis, tot 6 uur huiswerk en dan heb je de hele avond nog voor ontspanning en taakjes. 's Avonds al brood smeren en in de koelkast bewaren geeft minder stress 's morgens. En te laat op school: jammer dan, daar leert ze van.
Laat losssss...

albana
13-09-2010 om 12:31
Ook
Ik vindt ook dat je wel erg veel helpt. Hier hebben we de eerste dag de tas samen ingepakt (ik zat op bed en las rooster voor...) en dag 2 hebben we nog even gecontroleerd samen (idem dito). Huiswerk laat ik haar zelf plannen...dat wil zeggen ik vraag er wel naar. En vraag (als ze al klaar is) wat ze dan morgen en overmorgen heeft...(ter controle, niet dat ze dan morgen voor úren heeft) en verder maakt ze d'r huiswerk aan tafel en als dat niet lukt kan ze hulp krijgen (wel zelf om vragen).
Brood regelt ze ook zelf..maar ik vraag meestal wel of ze morgen overblijft of niet als het bijna bedtijd is. Soms komt ze thuis...soms zegt ze dat morgenochtend wel te doen en soms heeft ze het ook al wel klaar.
Overzichtjes maken we niet.
Alles (rooster b.v) veranderd met de dag en dan werkt dat alleen maar verwarrend..
groeten albana

Hillary
13-09-2010 om 12:57
Veel
Ik vind het wel veel zeg. Mijn zoon nu ook 4e week in havo/vwobrugklas, maar hij heeft eigenlijk nauwelijks huiswerk, meestal heeft hij het op school al af. Deze week gaat hij zijn eerste 3 so's krijgen. Hij is ook maar 1 dag om kwart over 4 klaar (maar dan begint hij om 11 uur), de rest half 3 en een middag vrij. Als hij elke dag zo laat klaar zou zijn kon hij zijn sporten wel vergeten. Nu is hij op maandag (zijn langste dag) ongeveer kwart voor 5 thuis, eten we om 5 uur, daarna ff chillen, tas inpakken voor volgende dag en om kwart over 6 de deur uit en half 9 terug van de voetbaltraining, weer ff chillen, nog wat eten, douchen en naar bed. Hij doet daarom zijn huiswerk voor dinsdag al eerder, daar heb ik hem wel even op gewezen dat dat nodig was, verder gaat het hier zoals bij Albana. Ik vraag af en toe of hij zijn huiswerk gedaan heeft en zijn tas al ingepakt.
Eerlijk gezegd als het hier nu al zo zou gaan, zou ik ernstig twijfelen of hij wel op de juiste school terecht is gekomen. Ik vind het ook belangrijk dat hij zijn sporten nog kan doen ernaast.

reina
13-09-2010 om 12:59
Beetje los laten
Laat hjet een beetje los. Er komt veel over haar heen, alle sis nieuw, ze moet haar plek en haar ritme weer vinden. Help haar bij het noodzakelijke, maar laat het verder een beetje los. Als het nog niet allemaal gaat hoe het moet, jammer dan, dat komt vanzelf, ook dat is een leerproces.

IngridT
13-09-2010 om 13:26
Hmm.
2 uur per dag huiswerk lijkt me veel, maar realiseer je dat het ook wennen is. Bij mijn brugklasser vorig jaar merkte ik dat de tijd die hij nodig had voor zijn huiswerk snel korter werd. Kwestie van wennen en plannen.
Even helpen bij het overzicht van wat je het slimst wanneer kan doen vind ik niet zo erg hoor. deed ik vorig jaar ook. Kostte misschien 3 minuten per dag. Even samen in de agenda kijken en in combi met andere activiteiten die week (sport, weet ik veel) even nadenken wat slim was. Beetje vooruit werken als je een rustige dag had, om de drukte later in de week te spreiden. Stampwerk uitspreiden over een paar dagen ipv 1 lange sessie. Bedenken hoe lang van tevoren je aan een toets moest beginnen. Dat soort dingetjes. Gaf hem een hoop zelfvertrowuen in die eerste onoverzichtelijke weken/maanden, en creeerde (for the time being) een aardig goed studieregime waar ie nog steeds de vruchten van plukt.
Rothumeur, en overmatig ge-chagerijn zou ik zelf wijten aan opstartstress. Hebben kleuters toch ook vaak last van als ze net naar groep 1 gaan? Beetje opgewekt benaderen ('het went vanzelf') en onopvallend een beetje rust creeren. Maar vooral niet de indruk wekken dat het allemaal dramatisch is, en dat ze vreslijk moet worden ontzien. da's ook weer een beetje overdreven lijkt me.
Succes ermee!
Ingrid

IngridT
13-09-2010 om 13:29
Oh, en....
tassen inpakken, lunchpakketten, dat soort dingen...allemaal fijn de avond van te voren doen. Hier smeert onze ex-brugklasser 's avonds bevroren boterhammen die dan met beleg in het bakje in de vriezer gaan en 's morgens zijn tas in. Zijn bij de lunch ontdooid en nog lekker fris.

Maylise
13-09-2010 om 15:08
Helpen
Helpen met huiswerk maken en plannen vind ik heel normaal. Zeker als je dochter er behoefte aan heeft zou ik dat dus ook gewoon blijven doen. Verder denk ik dat je dochter misschien voor de eerste maanden geholpen kan zijn met een vrij strakke planning zodat ook duidelijk is wanneer ze vrij is. Misschien kan je samen met haar een week indeling maken waarin ook ruimte is voor vriendinnen/ontspanning?
Als ze eenmaal haar draai heeft gevonden dan zal ze vanzelf minder behoefte hebben aan een al te strakke indeling. Misschien dat het nu echter houvast biedt en dat ze zo inzicht heeft in de momenten dat ze ook echt vrij is.
Hoeveel tijd normaal is om met huiswerk bezig te zijn kan je eigenlijk niks zeggen. Ik heb 7 kinderen op de middelbare school (gehad en nog steeds) en het verschilt zo onderling. Ik heb er bij zitten die met 10 minuten huiswerk per week geweldige cijfers haalden en die elke dag minstens 1 of 2 uur bezig waren.
De eerste maanden van de brugklas is wel een soort investeren en je kan beter wat strak beginnen met veel begeleiding en hulp dan het kind alles zelf laten doen en pas ingrijpen als het misgaat. Als ze zichzelf nu een goede planning en werkhouding aanleert dan is dat voor over een poosje tijdwinst. Als ze efficiënt leert werken dan zal ze vanzelf meer tijd over houden.
Overigens helpen met huiswerk en ietwat ontzien van huishoudelijke taken vind ik geen probleem maar als je vind dat je dochter te ver gaat met brutaal gedrag of iets anders zou ik gewoon boos worden en eventueel straf opleggen. Moe zijn, wennen aan een nieuwe omgeving en zo is allemaal best en dan ben ik best wat toegefelijker maar er zijn natuurlijk grenzen aan wat toelaatbaar is.
Maylise

Hillary
13-09-2010 om 17:14
Rugzak op pootjes?
Haha geweldig, die kende ik nog niet. Nu is zoon redelijk lang, maar die beschrijving gaat voor dochter zeker wel op volgend jaar.

Karin*
13-09-2010 om 19:32
Maylise (ot)
7 kinderen? , jeemig ik heb het al druk met 2...
en on topic:
laten merken dat je het snapt dat de overgang erg groot is na de basisschool, beetje meeleven en klein beetje "meemopperen" hielp hier. Zo snapte kind dat ik het begreep en dat een paar uur huiswerk maken ook best veel is, zeker als je broertje of zusje lekker niks gaat doen (zit nog op de basisschool) Echt boze buien worden niet getolereerd.
En sommige kinderen hebben meer hulp nodig met leren plannen en indelen dan andere, dus als jouw dochter daar behoefte aan heeft , laat het dan vooral niet na.

Resi
13-09-2010 om 21:06
Helpen
herkenbaar verhaal. Ook dochter had hetzelfde, 2 uur huiswerk(vwo) was heel normaal en werd ook door school gezegd dat dit heel normaal was. Maar wat iemand anders ook schreef, dit werd na een tijd wel beter en tegen het einde van het 1e jaar had ze door wat prioriteit had en wat iets minder en daardoor slonk de huiswerktijd aanzienlijk.
Ook wij hielpen in het begin heel veel, bijvoorbeeld met overhoren voor topo, franse, duitse woordjes, ed. en dat hielp voor wat rust. Ook met tas inpakken want ook dat duurde erg lang.
De grote mond hebben we dan niet gehad maar ach, die hebben we dan nu weer (dochter is intussen 16)

Polly Shearman
14-09-2010 om 19:29
Maylise ( ot)
In wat voor soort huis wonen jullie? met zijn tiene dus als ik het goed begrijp * ping * ( pollys ogen knallen bijna uit mijn kassen) Ik wilde het ook altijd zo;n groot gezin. Mijn ouders komen beide uit zulde grote gezinnen ( 10 en 13 kinderen) maar al snel werd me duidelijk dat zoveel kinderen niet in een huis passen wat wij kunne betalen. En na 3 zoons met adhd houd ik het gewoon voor gezien, omdat ik liever niet op de paaz afdeling word opgenomen.
groet, polly

Maylise
14-09-2010 om 20:40
Polly (ot)
Ons vorige huis was een hoekhuis met 4 slaapkamers + een verbouwde zolder zodat we in totaal 6 slaapkamers hadden.
We zijn net verhuisd naar een tijdelijke huurwoning voor we naar ons nieuwe huis verhuizen. We hebben nu tijdelijk 3,5 slaapkamers (drie echte slaapkamers + een bijkeuken die als slaapkamer dient). De drie oudste kinderen zijn nu de deur uit dus dit is wel te doen.
In ons volgende huis hoop ik wel weer een zolder of garage te hebben die we kunnen verbouwen tot een extra kamer. Eerst maar eens een huis vinden.
Ik heb nooit van te voren nagedacht over hoeveel kinderen eigenlijk en achteraf verbaas ik me er soms ook wel over
Maylise

Polly Shearman
14-09-2010 om 21:13
Owh
jeetje wat een aantal, ja en natuurlijk woon je maar heel kort met zoveel in 1 huis, want als de grote uitvliegen zitten de kleine nog in de box. maar ik kan maar één ding zeggen: wow!
ohja en sorry voor alle typfouten in mijn vorige post, volgens mij ben ik een beetje wozig ( en nou bedoel ik wel waazig, maar dat spreken wij uit als wozig, en dus is het geen typfout, hooguit een dialect fout, of een typeexprs)

Marjolein
16-09-2010 om 17:15
Het valt ook niet mee
Beste bruggermoeder,
Ik ben een docent van al deze bruggers.
Tot aan de kerst is het meestal wel aanpoten voor de meeste kinderen, daarna gaat het allemaal een stuk beter.
Ze zal alles dan sneller op pakken en wennen aan het brugger leven.
Die grote mond heeft natuurlijk veel met de pubertijd te maken en dan kunnen ze snel geirriteerd zijn.
Dit hoeven jullie niet te pikken, maar jullie kunnen haar wel een beetje loslaten.
Jullie zijn ontzettend lief dat jullie zoveel helpen, maar het plannen moet ze echt zelf leren. Nu jullie haar geholpen hebben kan ze zelf ook een planning maken en moet ze ook echt de leuke dingen inplannen.
Ik neem aan dat ze niet elke dag om 4 uur klaar is op school. Op vrijdagmiddag kan ze bijvoorbeeld geen huiswerk plannen en lekker chillen.
Elke dag zo veel huiswerk maken is wel erg veel. Er zitten natuurlijk piek weken bij, omdat elk vak rond de zelfde tijd een hoofdstuk af heeft. Blijft zij echter zo veel huiswerk houden en blijven de resultaten achter, dan zit zij misschien niet op het juiste niveau.
Dat is niks om voor de schamen, sommigen kinderen kunnen beter een stapje terug doen dan altijd op hun tenen te lopen. Mijn zusje deed VMBOt en zit in middels op het HBO en wil naar de uni. Ze komen er toch wel.
Probeer de dag ervoor al te vragen wat wil je morgen eten en pak in de avond alvast de tas in. Het kan ook een idee zijn om in de avond te laten douchen, dan hoeft ze in de ochtend niet zo veel meer te doen en kan ze snel de deur uit.
Denk maar zo: ook deze periode gaat weer over en als de puberteit voorbij is zijn ze blij geweest met jullie support. Maar let wel op: niet te veel bemoederen!
Succes
Docent van alle bruggers

Nikus
21-09-2010 om 09:04
Heel herkenbaar
Ik deed alles voor ons prinsje. Van plannen tot wakker maken. Ik ben er echter achtergekomen dat meneer het zich heerlijk liet aanleunen. Dus ik heb een schema gemaakt en dat gebruikt hij als leidraad! Werkt perfect! Niks geen gemopper want het is heel heldler.
Loslaten is het devies. En geen huishoudelijke klusjes? Wat een wahalla voor je dochter zeg!