Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
puberitus

puberitus

09-04-2011 om 11:49

Wat mag ik van mijn brugger verwachten?

Mijn dochter is 12 en zit in de brugklas. Ik heb de grootste moeite met hoe zij dingen organiseert en aanpakt. Aan de ene kant wil ik haar loslaten en aan de andere kant kan ik dat dus helemaal niet, want ze maakt er anders een potje van.
Voorbeelden: mevrouw wilde later naar bed, want ze vond half 9 veel te vroeg. Heeft ze natuurlijk gelijk in, maar ze heeft veel slaap nodig(is echt niet te genieten dan en krijgt gezondheidsklachten). Ok...bedtijd naar 21.00 uur verschoven mits ze 's morgens zelf uit bed zou komen. Nu zijn we een tijd verder en ze komt dus echt niet uit bed. Als wij haar niet wakker maken gebeurt er niks. Haar kamer is zo'n bende dat je er niet kunt lopen. Ze moet van ons op zondagavond haar kamer opgeruimd hebben, zodat wij die kunnen schoonmaken op maandag. Dat doet ze wel, maar op maandagmiddag is het alweer een puinhoop. Zo erg dat ze dingen niet kan vinden of vergeet mee te nemen naar school, omdat ze het over het hoofd heeft gezien. Huiswerk maakt ze pas als wij haar zeggen het te doen. Werkstukken en presentaties begint ze niet aan, moeten wij haar sturen. Ze heeft geen idee hoe lang ze ergens over doet en overziet het echt niet. Ze kijkt alleen naar de dag van morgen en van plannen heeft ze geen kaas gegegeten. Ok dat is misschien nog iets te vroeg om van een 12 jarige te verwachten. We helpen haar dus met plannen en organiseren, maar we krijgen stank voor dank. Grote monden, boze buien etc. Ze klaagt dat ze geen tijd meer voor zichzelf heeft en alleen maar bezig is met school (heeft ze ook wel een beetje gelijk in, school vraagt ook veel van ze). We hebben een planbord gekocht waarop we schrijven van hoe laat tot hoe laat ze huiswerk moet maken en van hoe laat tot hoe laat ze vrije tijd heeft. Het werkt maar moeizaam en ze blijft bozig. Als we haar los laten gaat het helemaal fout. Dan komt ze te laat op school, maakt haar huiswerk niet etc. Ik vind het moeilijk om hier mee om te gaan. Aan de ene kant denk ik, stoot je hoofd maar. Kom er maar achter wat er gebeurt als wij je niet meer helpen, maar aan de andere kant vind ik dat zo zonde. Ze kan het best qua leren en cijfers. Ze is ook behoorlijk computerverslaafd aan het worden. Als wij zeggen dat ze eerst haar huiswerk moet doen en dan op de pc mag krijgen we een grote mond en is ze zeer boos dat dan haar (virtuele) paarden dood gaan en dat dan onze schuld is.
Pfffff ik wete het even niet meer. Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

09-04-2011 om 16:52

Structuur geven

Jonge pubers kunnen vaak echt nog niet alles wat ze moeten doen overzien en hebben dan hulp nodig om te leren plannen. Betrek haar ook in de planning in de zin dat ze eerst zelf op papier een weekrooster met de taken en tijden die ze daarvoor heeft maakt en jullie helpen om haar te doen inzien waar ze de tijd die nodig is onderschat.
Mijn ervaring is dat je hoofd stoten alleen helpt als er al enige structuur inzit wat hier en daar bijgeschaafd moet worden, niet als ze zowiezo al verzuipen in de chaos.
Mijn dochter van 12 die in de tweede zit heeft bijv. een vrij goede werkhouding, maar overschat haar eigen kunnen soms. En zo had ze vorige week plotseling een onvoldoende te pakken. Daar is ze enorm van geschrokken en dus heeft ze ons om hulp gevraagd. Samen hebben we een programma opgesteld om de hiaten in te halen en daar is ze nu dus mee bezig. Af en toe licht mokkend omdat de grootste schrik na een dag al voorbij is, maar daar trek ik me lekker niets van aan. Puberella zal de vruchten van haar inspanningen pas na het volgende proefwerk kunnen plukken en dan was haar inspanningen op waarde schatten. Zover vooruit zien is echter lastig terwijl er zoveel andere leuke dingen zijn die ze NU zou willen doen, dus help ik haar een handje.
Computer komt zowiezo na huiswerk. Online computerspelen die vragen dat je constant aanwezig bent omdat anders virtuele huisdieren doodgaan of je personage in de knel komt zijn hier verboden. Kop op zeg, straks kun je niet eens een weekend weg of op vakantie omdat je puber aan d'r virtuele wereld vastgekleefd zit. Ze zullen toch echt moeten leren dat de echte wereld altijd voor de virtuele komt. Bij op verslaafdlijkende boosheid gaan computer, tv en ander digitaal vermaakspul een hele week uit. Dat hebben we hier maar één keertje hoeven te doen en sindsdien blijft het protest (van alle kinderen) tot een aanvaardbaar gemopper.
Zolang ze haar kamer eens in de week opruimt zou ik dat verder laten gaan. Wel zou ik van mijn puber eisen dat ze haar tas gelijk na het huiswerk voordat ze iets anders gaat doen inpakt en eventueel vak per vak controleren dat ze ook alles heeft. Dan komt ze er vanzelf wel achter dat het niet leuk is om iedere dag zoveel tijd kwijt te zijn met in de chaos zoeken.
Groeten Primavera

Eens met primavera

Je kunt pas loslaten en het enigzins laten gaan als ze op bepaalde punten daar zelf enige structuur in heeft. Dat kamer opruimen b.v. zou daar een optie in zijn. Ze doet het toch 1 keer per week? Moet je daar veel op aandringen? Of gaat dat redelijk na wat gemopper? Dan laat je de rest van de week het zo.....Wat hier ook goed helpt bij jongste is de was doen....dan kondig ik aan dat morgend de was in de machine moet en zowaar gaat ze dan iets eerder naar boven om te slapen en verzameld dan de vieze was en doet die in de wasmand omdat ze weet dat ik het anders niet was.Dat scheelt al een hele boel op de rommel in haar kamer.En haar motivatie is dat ze anders te weinig kleren heeft of haar lievelingsshirt niet aan kan. Hier smeert puber ook zelf boterhammen voor de volgende dag ('s morgens heeft ze geen tijd zegt ze zelf). Soms vergeet ze dat en dan baalt ze enorm de volgende ochtend want dan heeft ze geen tijd om d'r haar goed te doen enzo (ik zie geen verschil maar afijn) dan vergeet ze het meteen 2 weken niet meer. Ook moet ze zelf de wekker zetten en opstaan, gaat dat fout dan moet ze eerder naar bed.Dat gaat eigenlijk best goed.Dat laatste half uurtje in bed mag ze dan lezen (dat is dus eigenlijk de beloning). Qua huiswerk gaat het 'redelijk' ze staat overal voldoende voor en de leraren zijn tevreden. Zij heeft zich aangewend om in de laatste half uurtjes in lessen haar huiswerk te maken wat ze meestal ook doet. Er zijn anderen in de klas die b.v. samen een spelletje boter kaas en eieren doen. Ook gebruikt ze tussenuren enzo hiervoor.Dus het maakwerk is al af wanneer ze thuis komt, Het leerwerk vind ze moeilijker. Meestal stuur ik haar na het eten(18.00 uur) eerst aan het leren.'s Middags is mevrouw nog te 'druk' meestal met spelen (wat niet zo mag heten natuurlijk) op straat hier voor de deur. Ik vind het ook sneu voor een kind dat nog zo graag speelt om haar na school weer meteen aan het leren te zetten en dat na het eten gaat wel goed. Dus doen we het zo. Ze mag er pas mee ophouden wanneer wij haar overhoort hebben en het goed bevonden hebben. Haar tas pakt ze in wanneer ze gaat slapen.(gaat ook goed).
Probeer in jouw dochters ritme dingen te vinden die wel redelijk goed gaan. En laat die langzaamaan los. Maak er afspraken over en stel eisen eraan en geef aan wat jouw grens erin is.Gaat ze over de grens dan neem jij de regie weer over. 1 keer verslapen a lá, maar 3 keer per week zou mij veel te ver gaan en ik zou zo weer dochter eerder naar bed sturen en zelf wakker maken. Dan proberen we het over een maandje of 3 nog wel 's. Dat stel ik wel altijd in het vooruitzicht. Zo van nu ben je er blijkbaar nog te jong voor....we proberen het over een tijdje wel weer. Klaar niet meer over praten. Ook geen discussie over aan gaan. Jij hebt het uitgelegd en de tijd is nog niet voorbij.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.