Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat moet ik doen???

Suze

Suze

10-12-2013 om 13:14

Bertje 1

Moedertjelief is vast druk. Ik kom er soms ook niet toe om te reageren in een door mij gestart draadje. Maar het is inderdaad wel fijn als ze reageert . DMaar afgezien daarvan ook nuttig voor andere meelezers.

Yura

Yura

11-12-2013 om 09:05

Of boos?

Ze heeft hier helemaal geen bijval gekregen, dus misschien is ze nogal geschrokken. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze er nu in staat. Is het een eyeopener geweest misschien? Maar omdat er geen reactie komt vraag je je toch af of ze denkt dat wij allemaal knettergek zijn.

Herkenbaar!

Als papa van 3 dynamische en levenslustige pubermeiden herken ik best veel van dit relaas. Hoewel ik zelf andere keuzes maak, vind ik dat je best veel hebt geprobeerd en daarbij behoorlijk creatieve middelen hebt bedacht. Als je eenmaal in een negatieve spiraal van grenzenzoeken->sancties->negatieveaandacht zit, is het helaas erg lastig om dit te doorbreken. Lastig!!

Mijn suggestie: trek je vooral niks aan van bovenstaande kritiek! Staar je ook niet blind op het probleemgedrag, maar probeer vooral in contact/verbinding met je puberkids te blijven.

Pubers hebben nu eenmaal grenzen en regels nodig (ongeacht waar je die stelt) en het blijft een ondankbare taak om hen terecht te wijzen. Tegelijk hebben ze ook behoefte aan jouw begrip en je schouder om uit te huilen. Wend al je creativiteit aan om ondanks alle hectiek een positief raakvlak te vinden/creëeren waarin je als ouder/kind positieve ervaringen op doet. Je zult zien dat je hierdoor t.z.t. ook vooruitgang zult boeken bij de 'hoofdpijndossiers'.

Veel sterkte en succes!
Ps: vergeet vooral niet om ook van jouw pubers te genieten (want voor je het weet zijn ze het huis uit...)!

Ingmar

Ingmar

21-08-2016 om 14:25

Ze leren zelf

Hier even wat tips

1. Als je zoon zijn eten weggooit betekent dat dat hij het niet lekker vind, vraag hem wat hij wél lekker vindt. Ook niet iedereen houd van brood, er zijn andere dingen.

2. Als kinderen 's avonds tv kijken maakt dat ze onrustig en klaarwakker, stel voor een bord of kaartspel te doen. Maar maak er géén regel van, dan zien ze het als straf.

3. Is Atheneum eventueel niet te moeilijk, het lijkt me niet dat hij het leuk vind om weer een onvoldoende te halen. Havo is ook goed, en je kunt dan altijd later nog weer opstromen.

4. Als je last hebt van electronica 's avonds als ze moeten slapen, vraag ze dan om alles benden neer te leggen, op de kast of in een laatje. Zo heb je overzicht en kunnen ze het 's ochtends gewoon weer pakken.

5. Lezen voor het slapen is goed, je eord er best moe van en het is goed voor de hersenontwikkeling.

6. De bedtijd, is hij d evolgende dag moe? Zo niet dan zou je de tijd kunnen veranderen en nog even laten lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.