Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Koeki

Koeki

02-11-2019 om 09:00

Wat te doenaan brutaliteit Draad is dubbel geplaatst en wordt gesloten

Onze dochter is bijna 18 (over 3 maanden). Los van het normale pubergedrag (nukkig, overal, maar dan ook echt overal rondslingerende spullen van haar, een kamer waarvan je de deur niet meer open krijgt, etc, mogen we echt niet mopperen Toch zijn er 2 dingen die ik graag even tegen jullie aan wil houden.

1.) Ik heb soms het idee dat dochter mij meer ziet als een vriendin dan als haar moeder. Dat uit zich vooral in hoe ze tegen mij durft te praten. Van de week zitten we een programma te kijken, en ik zei af en toe wat tussendoor. Ze vroeg me om stil te zijn. Toen ik weer wat zei schreeuwde ze "ohhh hou gewoon ff je bek". Ik vind dat persoonlijk niet normaal! Zelf zat ze ook tussendoor te praten met broertje. DIt soort uitspraken zijn er vaker als mevrouwtje boos is. Ik spreek haar hierop aan, geef aan dat ik het respectloos vind, en dat wij dat vroeger echt niet hoefde te proberen bij oma, maar dan krijg ik alleen maar rollende ogen etc, Als ze bijna 18 zijn ga je ook niet meer straffen door ze naar boven te sturen of de telefoon af te pakken. Ik zeg haar dat ze een verwend prinsesje is, maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. Hoe kan ik dit aanpakken?

2.) Het is een echte ADD'er. Ze zit nu in het 1e jaar van de kappersopleiding en heeft echt talent. Ze vindt het ook super leuk, dus dat is mooi om te zien. Ze moet veel modellen meenemen elke week, en daar wringt de schoen. Die modellen op tijd regelen is niet handig als je je zaakjes nooit echt op orde hebt. Ik voel me zo onderhand een modellenscout. Moet ik niet doen en aan haar overlaten, ik weet het. Maar....dan krijgt ze problemen en dat vind ik zonde, want ze heeft echt talent!! Ook haar pasjes (schoolpas, OV etc) liggen altijd overal en nergens. Gevolg, vaak vergeten op belangrijke momenten. Nu heb ik haar al een portemonnee gegeven waar alle pasjes in kunnen, maar dan moet je die natuurlijk wel gebruiken. Kortom, ik probeer haar aan alle kanten te helpen en het makkelijker voor haar te maken om met haar "handicap" om te gaan, maar ze doet er niks mee. Zoooo frustrerend! Wat kan ik nog doen? Of moet ik juist niks meer doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

02-11-2019 om 09:56

grote mond

Wat doe je tot nu toe als ze zo'n grote mond tegen je heeft? Misschien is het kwaad al geschiedt hoor, mijn kinderen zijn iets ouder, maar als mijn dochter dit zou zeggen tegen mij, dan zou ik bij de allereerste keer al zijn opgestaan en had haar per direct naar haar kamer gestuurd. En er later op terugkomen, dat we zo niet tegen elkaar praten.
Uiteraard zelf ook altijd het goede voorbeeld geven.

Bij kwestie 2 heb ik niet echt een oplossing, heb geen ADD kinderen, ik zou nu denken, dat het maar een keer mis moet lopen, omdat ze misschien er nu wel vanuit gaat dat jij haar toch aldoor redt met haar modellen en spulletjes die ze vergeet, maar misschien is dat niet de beste oplossing bij een ADD-er.

ADD

Om nog wat aan de brutaliteit te doen zal niet meevallen, dat had je de eerste keer moeten doen. Maar het kan wel: heel duidelijk zeggen dat je niet accepteert dat er zo tegen je wordt gepraat, door niemand. En dan stuur je haar wel degelijk weg.

De ADD is lastig. Bij een “normaal” kind is de beste manier om haar inderdaad haar neus een paar keer te laten stoten maar dat helpt hier vaak niet. Staat ze open voor een structuur-app? Daar zijn er genoeg van en daar kun je per dag in aangeven wat er moet gebeuren en waar ze aan moet denken. Bijv elke doordeweekse dag er op zetten “pasjes in portemonnee”, “boeken in tas” en een vanaf een week voor ze een model nodig heeft elke dag “model regelen” De grote uitdaging bij kinderen met AD(H)D en ASS is ze leren om zelfstandig te worden zonder dat ze steeds gefrustreerder raken omdat alles mislukt en ze steeds in de problemen komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.