Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maria

Maria

16-03-2011 om 16:51

Wat verbieden en wat niet bij 13jarige

Mijn dochter van 13 is compleet veranderd met het starten van de middelbare school. Puberen hoort er allemaal bij en inmiddels zijn we er een beetje aan gewend en weten onze weg daarin. Nu heeft ze al een paar maanden "verkering"en de jongen in kwestie is al een paar keer over de vloer geweest. Met een verjaardag, een keertje met z`n alle film kijken op haar kamer( dus met andere vriendinnen en vrienden erbij) en dat ging prima. Zijn vader heeft hem wel eens hier gebracht, aardige ouders, niets mis mee.
Een paar weken geleden zag ik dat ze op haar Hyves haar profiel foto had aangepast. Hevig zoendend met haar vriendje. Mijn maag keerde om. Ze is verdoerie 13! Omdat ik niet de tuttige strenge moeder uit wilde hangen heb ik met haar gepraat en haar gewezen het gevolg daarvan. Ik zei toen ook dat bv opa ook die foto kon zien. Maargoed, uiteindelijk heeft ze die foto niet meer als profiel foto gebruikt en vervolgens iedereen er af gehaald die boven de 18 is. Dus ook mij, haar vader, opa enz. Nu weet ik haar wachtwoord en ze weet ook dat ik haar zo af en toe controleer. Haar msn geschiedenis lees.
De dingen die ze aan haar vriendje schijft( op hyves dus iedereen die vriend is van haar kan het leven)zijn niet mis. Ik weet heel goed dat het in die leeftijd heel normaal is om elkaar schatje te noemen, direct van iemand te houden ookal ken je elkaar van Hyves maar woorden als, hey geile jongen daar krijg ik echt maagkrampen van.Tegelijktijd is deze jongen er ook niet vies van dus het gaat over en weer.
Natuurlijk spelen er meer dingen en ik merk dat ik te vele zaken nu beschrijf maar waar het mij nu even om gaat.....
Kan ik een 13jarige dingen verbieden? Kan ik van haar verwachten/eisen dat ze deze dingen niet schrijft. Haar verplicht om het er vanaf te halen.
Hoe doen jullie het? Ik kom er echt niet meer uit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Natuurlijk kan je een 13 jarige iets verbieden!

en zij zal waarschijnlijk van alles doen om er toch onderuit te komen. Maar ik zou bij dit soort taalgebruik op een hyves die iedereen kan lezen gauw klaar zijn. Eerst verbieden en als dat niet help direct die hyves afsluiten. En als ik zou merken dat ze een nieuwe hyves aan zou maken volgt een computer verbod thuis en inleveren van ipod oid als ze die heeft.
Waarom zou jij niet iets kunnen verbieden? Jij bent haar opvoeder en jij stelt de grenzen toch?

tonny

tonny

17-03-2011 om 00:19

13 is niet de opvoedingsgrens

Ik weet niet meer in welk verband ik het laatst las, maar iemand die beroepshalve met opvoeding, gedragsproblemen en puberteit te maken heeft merkte op dat veel ouders met een jaar of 13 kennelijk vinden dat ze moeten stoppen met opvoeden/ grenzen stellen. Terwijl je juist dan (redelijke!) grenzen moet aangeven en handhaven. Iemand van 13 is nog niet volwassen en je taak als ouder zit er nog lang niet op.

Makkelijk is het niet, het betekent keer op keer strijd en discussie, je bezinnen op wat je écht belangrijk vindt. Maar dat is geen reden om je als opvoeder voortijdig terug te trekken.

Yura

Yura

17-03-2011 om 09:21

Echte liefde

Het valt me wel op dat pubers tegenwoordig allemaal ontzettend veel van elkaar houden. hvj wjnmk (hou van jou wil je nooit meer kwijt) staat overal standaard onder. Is wel even wennen hoor. Vooral meisjes hebben er erg een handje van, doen dat ook naar al hun bff's (best friend forever), wij niet te breken schrijven ze dan etc. Als ze dan verkering hebben gaan de jongens daar ook wel in mee, naar hun vriendinnetje maar nog niet onder elkaar. Binnen 1 minuut nadat verkering is gevraagd worden de hyvesnamen veranderd in xhartjey en worden ze door de hele klas gefeliciteerd.
Onder pubers is het ook belangrijk om zoveel mogelijk vrienden te hebben dus ook al verwijderen mijn kinderen mij, dan heb ik nog bijna al hun vrienden ook als hyvesvriend haha, kan ik toch nog redelijk volgen wat er over en weer geschreven wordt. Een paar weken geleden hoorde ik dat vriendje van brugklaszoon (die ik ook al vanaf zijn vierde ken) verkering had, dus dochter (groep 8) liet me even zijn hyves zien en van dat meisje zag ik daar ook een paar foto's van twee heftig zoenende kinderen, nou ja oke het meisje echt een puber, maar de jongen nog een kind. Schrok ik wel even van en was niet eens mijn eigen kind. Een ander vriendje dat ik ook al even lang ken schreef onder de foto van zijn vriendinnetje: "wat ben je toch lekker" waarbij ik me ook al afvroeg wat ik me bij deze opmerking moest voorstellen bij een 12/13 jarige jongen. Het wachten was tot de verkering van mijn zoon zich aandiende en ja hoor, daar was ze, nu een weekje. Nog geen zoenfoto's zien verschijnen gelukkig, maar vrees met grote vreze. Ik denk ook niet dat zoon die op hyves zet, is hij het type niet voor. Denk dat de verkering ook meer van het meisje uit gaat. Maar dat meisje ken ik niet en ik kan niet op haar hyves kijken, want dit is dus een meisje dat ik niet persoonlijk ken, dus niet als vriend heb. Als zoon het toch doet zal ik hem vragen die foto's eraf te halen, als ik erachter kom dat meisje het doet zal ik zoon uitleggen dat hij aan haar moet vragen om ze eraf te halen.
In dit geval kun je volgens mij aan hyves vragen om het profiel van je dochter te verwijderen, ze mogen dat onder de 16 alleen met toestemming van de ouders.

Tonny

Dat was ik. Ik schreef het naar aanleiding van het boek, Kan ik ook van mijn kind scheiden.

Ik vond het een heel verhelderend boekje, want het is gewoon waar wat ze schrijft. Juist in de pubertijd moet je er zijn voor je kind.

Overigens is het erg populair om sensueel en hevig zoenend op een foto te staan als je 13 bent. Het probleem is ook dat het voor de jongens vaak niets uitmaakt maar als een meisje 2x "verkering" heeft en dergelijke zoenende foto's op hyves parkeert ontwikkelen ze gelijk een imago als jongensgek of erger als lellebel. Zie daar maar weer eens af te komen. Dus ik denk dat er voor ouders een taak ligt. Ouders moeten kinderen enigszins tegen zichzelf beschermen.

koentje

koentje

17-03-2011 om 11:23

Yura

is het niet handiger er het sowieso eens met je zoon over te hebben dat je dit soort foto's niet wil hebben op hyves? Als hij (of zij) ze er eenmaal hebben opgezet wordt het veel eerder een strijd.

pubermoeder

pubermoeder

17-03-2011 om 11:42

Hyves verwijderen

Het hyves-account van je kind verwijderen vanwege zoen-foto's? Dat lijkt mij een erg extreme maatregel, waarmee je je wel heel lijnrecht tegenover je puber neerzet. Dat wordt gegarandeerd gigantische heibel. Natuurlijk wil je als moeder liever alleen keurige foto's van je kind aantreffen. Maar het zijn wel pubers hoor. Zorg dat je het gesprek gaande uit, blijf een spiegel voorhouden, maar geef je kind ook ruimte om puber te zijn.

Maylise

Maylise

17-03-2011 om 12:52

Zorgen

Ik zou me heel erg zorgen gaan maken als mijn dochter van 13 jaar zich zo gedroeg. Ergens is er dan toch iets misgegaan zou ik stellen in de manier waarop zij relaties en verkering ziet. Ik vind dat er niks mis is met hartjes en schatje en dat soort dingen maar er is een grens tussen dat en duidelijk seksueel getinte taal op een plaats waar de halve wereld mee kan lezen. Het zijn ook zeker niet alle pubers die dat doen. Mijn dochter en haar vriendinnen doen dat bijvoorbeeld niet. Dat wil niet zeggen dat ze dat soort taal niet gebruiken maar wel dat ze weten waar de grens is tussen privé en openbaar.
Jouw dochter lijkt nog onvoldoende door te hebben wat wel en niet kan. Ze lijkt er ook niet van doordrongen te zijn dat dit soort dingen je de komende jaren blijven achtervolgen. Jongeren zijn hard en als je eenmaal in een bepaalde categorie bent ingedeeld door je medescholieren kom je daar niet zo makkelijk meer van af.

Ik zou dus heel duidelijk maar wat wel en niet kan op een gebeuren als hyves. Als ze zich daar niet aanhoudt dan ook geen hyves meer.

Daarnaast zou ik me overigens sowieso in jouw geval ook wel zorgen maken over de manier waar op je dochter omgaat met dit soort zaken. Ik zou daar zeker een aantal gesprekken aan wijden.

Maylise

Hyves verwijderen

nou, voor een zoenende foto zou ik het niet verwijderen, daar zou ik het wel over hebben.
Maar allerlei sexueel getinte krabbels, zoals Maria beschreef zouden voor mij wel een reden kunnen zijn. EN natuurlijk ook nadat erover gesproken is en mijn regels de duidelijk zijn. Hetzelfde geldt voor naaktfoto's oid.

Maria

Maria

17-03-2011 om 14:40

Kort

Even een korte reactie omdat ik op mijn werk zit. Zoals ik al eerder aangaf spelen er meer dingen en zijn mijn dochter en ik veel in gesprek met elkaar.Daar wil ik nu niet heel erg op ingaan.Ik wilde alleen maar weten hoever jullie gaan met beslissingen w.b.t de puber.Maylise, ik weet heel goed dat niet iedere puber dit doet. Gister heb ik een gesprek met haar gehad en ik heb haar gevraagd of ze deze krabbel wil verwijderen en of zij in het vervolg wil nadenken wat ze schrijft. Na een hoop gebok leek toch wel het kwartje te vallen en kwamen er een hoop tranen.

moeder van 13 jarige puber

moeder van 13 jarige puber

17-03-2011 om 23:32

Hier is hyves beperkt

Hyves was al alleen voor vrienden. Ik was ook vriend dus kon zien wat er gebeurde.
Dochter is toen via spel Ecky gaan chatten met nogal seksuele tinten. Daarna hebben ze via Hyves verder gekletst (via priveberichten).
Hyves gaat nu via mijn computer, ik heb het nieuwe wachtwoord, puber niet, dus ja: maatregelen nemen voor een 13-jarige vind ik vanzelfsprekend. Op die leeftijd zijn ze nog niet eens een hele puber!!!! Wat moet je tegen die tijd?
Overigens zit ik er niet naast als puber op hyves mag. Maar nieuwe berichten komen op mijn computer binnen en puber mag alleen op hyves als ik ervan weet.

Yura

Yura

18-03-2011 om 10:38

Koentje en hyves verwijderen

Daar heb ik eigenlijk niet over nagedacht. Was nog te geschokt van de ontdekking dat zijn vriendje had gezoend. Eigenlijk wil ik helemaal niet dat dat soort foto's worden gemaakt, dus niet alleen niet op hyves zetten maar ook niet maken, dus daar ga ik het maar eens over hebben. Overigens is zoon helemaal niet zo bezig met foto's etc, dus denk dat het wel los zal lopen. Dat is meer iets wat ik bij meisjes veel zie, dat er een vriendinnetje langs komt en dat ze 20 min of meer dezelfde foto's op hyves zetten met elke keer net een andere blik ofzo.
De suggestie om hyves te verwijderen bedoelde ik ook niet zozeer vanwege de foto's maar wel vanwege dat het meisje haar moeder verwijderd had. Als je 13 bent heb je te leven met de controle door je ouders en anders geen hyves . Ik tip overigens wel eens ouders als ik zie dat hun kinderen wat raars schrijven oid, veel ouders houden het echt helemaal niet in de gaten.

Ernaast zitten

Ik zit er niet pal naast maar alles gaat wel via mijn pc. Foto's mogen hier niet. Het ww van hyves is bekend bij puber, het ww van msn niet. Die heb ik in bezit.

13 jarige pubers zijn echt nog maar 13.

Het tippen van ouders doe ik niet meer, ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kroost.

Merel

Merel

18-03-2011 om 15:26

Over praten

Ik geloof dat ik wel redelijk mazzel heb met mijn dochter en zoon want hier zijn ze zelf vaak verontwaardigd over wat anderen uitvoeren op hyves.... jee zeggen ze dan, dat doe je toch niet? (zoen foto's of van die lelijke getuite lippen foto's en dan 20 bijna dezelfde inderdaad, mét je vingers in peace teken) nee, dat vinden ze hier volstrekt belachelijk. Net als je verkering uitmaken via hyves, of je ex compleet afmaken/uitschelden/belachelijk maken via hyves. Dochter (15) komt wel eens wat tekstjes laten lezen om daar ook bij te zeggen 'dat schrijf je toch niet mam" dat is dan een tekstje van een voormalig klasgenootje van de lagere school. Daar heeft ze dan fysiek geen contact meer mee, alleen via hyves zijn al die kinderen nog vrienden natuurlijk. Tja... ik vraag me ook af of die ouders dat weten of lezen, ik zou uit mijn vel springen als dochter het waagt zoiets te schrijven, maar gezien haar reakties op andermans teksten neem ik aan dat dat wel goed gaat. (ik kijk wel zo nu en dan bij haar hyves)
Ik zou uitleggen aan mijn kinderen dat heel erg veel mensen je hyves kunnen zien en jouw foto kunnen kopieren en dat zo dingen een eigen leven kunnen gaan leiden. Ze moeten daar dat soort foto's gewoon niet op (willen) zetten. Ook al heb je je hyves dichtgetimmerd zodat alleen je vrienden kunnen kijken, die kunnen wel je foto kopieren en verspreiden.

Wat wel/niet verbieden

Dat is natuurlijk per kind verschillend.

Maar hier is computergebruik aan regels gebonden. Dat hoort bij opvoeden, en je kind begeleiden en leren wat wel en niet kan met al die nieuwe media.

Opvoeden is grenzen stellen en pubers gaan graag grenzen verkennen. Maar zoals jouw 13 jarige doet, zoals je het beschrijft, daar zou mijn maag ook van omdraaien en hier thuis is dat simpelweg not done. Zo communiceren we niet met elkaar. Als ik hoor wat die pubers onderling tegen elkaar zeggen en wat voor een turbotaal ze hebben, kanonnen, ik leer elke dag bij.

Ik praat er altijd met mijn dochter over, als ik iets hoor of zie, en maak haar dan ook attent op eventuele gevolgen van haar gedrag. Gelukkig kunnen we daar goed over praten en heb ik geen warse puber. Eigenlijk zie ik het ook als een visitekaartje van mijn kind, dat ze zich aan een bepaalde gedragscode houdt op het internet. De gevolgen van bepaalde uitspraken en/of een bepaalde foto kunnen enorm zijn.

Het is net wat iemand hierboven al schreef, sommige dingen kunnen een eigen leven gaan leiden. Met alle gevolgen van dien. En dan kan je 13 jarige tegenstribbelen, maar dan is ze wat mij betreft toch echt nog maar 13. En je moet je afvragen in hoeverre 13 jarigen alle gevolgen van hun acties kunnen overzien, zeker met alle nieuwe media van tegenwoordig.

Gelukkig heb ik hier een nuchtere puber

Moppeke

En je moet je afvragen in hoeverre 13 jarigen alle gevolgen van hun acties kunnen overzien, zeker met alle nieuwe media van tegenwoordig. **

Niet, ze kunnen dat niet overzien. Voor volwassenen is het al lastig omdat je al snel veilig waant. (nu spreek ik voor mezelf) Er zijn altijd volwassenen en pubers die uit puur eigenbelang aan de haal gaan met de gegevens van een ander, of het nu foto's of uitspraken zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.