Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Vic

Vic

31-10-2010 om 22:07

Wat voor fiets?

Over een klein jaar gaat oudste naar de brugklas. Ze rijdt nu nog op een 24" meisjesfiets, maar daar kan ze natuurlijk op de middelbare school niet mee aankomen. Ik verwacht dat ze tegen die tijd zo'n 1.50 m. is, best klein dus. Op wat voor fiets fietsen jullie brugklassers? Ik begreep al dat er verschillende framematen bestaan voor normale 28" fietsen. Welke maat zou ik dan voor dochter moeten hebben?
Mijn eigen fiets (meest gangbare maat) is voor mij al veel te groot, dus die van haar moet echt een stuk lager kunnen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rab

rab

01-11-2010 om 00:53

Passen

Ik vind het net niet belangrijk dat ze met de voeten op de grond kunnen, als ze maar veilig fietsen, kunnen op en afstappen en dat kunnen mijn(kleine) kinderen ook zonder met de voeten aan de grond te kunnen. Ik zelf heb nooit met de voeten aan de grond gekund op mijn volwassen fiets.

Zoon van bijna 1m40 rijdt op een 26 inch wielen Batavus Snake, framemaat is niet zeker maar ik dacht 43. Dochter van 1m58 rijdt op een 28 inch wielen fiets, framemaat 57. Zij heeft de Cortina transport en die is ook in framemaat 150 te krijgen. Fijne fiets trouwens.

Laat ze gewoon eens passen in de winkel, je hoeft dan nog niet te kopen maar dan weet je waar je naar op zoek kunt. De ene winkel wilde mijn dochter perse de 150 maat aansmeren, terwijl de andere vond dat ze prima op de 157 kon. Ik wilde het liefst het grootst mogelijke frame, waar ze wel goed op kan fietsen natuurlijk. Denk dat winkels ook eerder kiezen voor voeten aan de grond kunnen.

Copy:

Bepalen van de framemaat
Meet de lengte van je binnenbeen op blote voeten (zet deze ongeveer 15 cm uit elkaar). Dat wil zeggen vanaf de vloer tot en met je kruis.Vermenigvuldig de binnenbeenlengte met 0,68. Rond de uitkomst naar beneden af. Dit is dan de juiste fietsmaat.

Binnenbeenlengte --> Advies framemaat
+/- 66 cm --> 43 cm
+/- 74 cm --> 48 cm
+/- 77 cm --> 50 cm
+/- 78 cm --> 51 cm
+/- 80 cm --> 52 cm
+/- 83 cm --> 54 cm
+/- 85 cm --> 55 cm
+/- 86 cm --> 56 cm
+/- 89 cm --> 58 cm
+/- 91 cm --> 61 cm

Oma fiets 26"

Hier heeft jongste gewoon een omafiets van 26" inch. Had ook in groep 8 nog een 24" inch fiets. Gewoon van de fietsenmaker, die er op dat moment maar 1 in omamodel had staan, maar er van meerdere merken 1 kon bestellen. Hier is het een batavus geworden (combinatie prijs+kwaliteit afgewogen). Maar Gazelle en allerlei andere merken was ook mogelijk. Inclusief garantie (3 jaar) en inclusief 3 servicebeurten rond de 250 euro. Veel goedkoper was ook een alternatief (mocht ze alsnog erg groeien zouden we alsnog een 28 " kunnen kopen) dan kwam je rond de 175 euro uit. Maar ook omdat we andere dingen ook belangrijk vonden...o.a. ledlampen met batterij zodat je geen snel kapot te trekken draadjes naar je dynamo hebt, hebben we voor deze gekozen.
Op afstand is echt niet te zien dat ie kleiner is dan al die andere omafietsen.
groeten albana

Neeneenee

Geeeeeen 26 inch.

als ik naar vioolles moest en ik ging wat te laat van huis 'leende' ik altijd de 28 inch van mijn vader, scheelde 5 minuten op een half uur fietsen. Toch nog op tijd.

Aaarrghh.. pubertrauma, 26 inch fiets.

Niet doen. Gewoon klein frame met grote wielen, fietst veel prettiger. Ik neem de vrijheid om hier even hoog van de toren te blazen omdat ik weet hoeveel jij fiets Vic dus je dochter kan wel wat praktijkadvies gebruiken.

En denk aan me, als je toch een 26 inch koopt rijdt ze op een koffiemolen.......

Vic

Vic

01-11-2010 om 09:37

Haha rodebeuk

Het wordt dus een 28". Ze wil heel graag een omafiets, maar volgens mij is dat helemaal niet handig als je ver moet fietsen. Dan heb je toch versnellingen nodig? Dochter heeft al een fiets samengesteld op hema.nl, voor het lieve sommetje van 340 euro. Dat is toch niet helemaal wat ik in gedachten had.

emma43

emma43

01-11-2010 om 11:12

Oma fiets met versnellingen

Er zijn oma-fietsen met versnellingen.Vorig jaar 1 gezien met 3 versnellingen.Mijn dochter had een goede fiets,maar had een omafiets gezien ,een witte met koeienvlekken,die wilde ze perse hebben,heeft toen haar verjaardagsgeld bij elkaar geschraapt en de fiets gekocht,zonder versellingen,daar had ze geen geld genoeg voor.Ze fiets iedere dag 30 kiometer met de omafiets.Ze heeft een fiets met 7 versnellingen in de schuur staan.Oma fiets zit rechter en dat zit fijner,de versnellingen mist ze niet.

rab

rab

01-11-2010 om 12:03

Versnellingen

Ik zou om dezelfde reden als Albana zegt ook geen 26 nemen. Omafietsen zijn er inderdaad ook met versnellingen, alleen zijn die wel een stuk duurder(600/700 euro). De Cortina van mijn dochter is ook met versnellingen(3, 490 euro)) maar die gebruikt ze echt nooit. Moet 2 keer per dag drie kwartier fietsen maar vindt dat niet nodig. Ook van al die andere pubers zie je er weinig met versnellingen fietsen. De meesten hebben trouwens een omafiets. Ik zou denk ik niet snel de goedkope modellen nemen als ze een flinke afstand moeten fietsen, onze fietsenmaker vloekt zich suf op die dingen.

rab

rab

01-11-2010 om 12:04

Verwisseling

Sorry, Albana zei dat niet, het was Rodebeuk

Vera*

Vera*

01-11-2010 om 16:17

Pffft

Ik ben ergens heel blij dat dochter is blijven zitten en niet met 135 cm (over 3.5 maand 12) naar het vo moet. De keus voor een fiets kan ik ten minste nog uitstellen.

Vera

Nou

ik heb lang gezocht voor zoon van 1.45 m, een 28 inch kwam toch nergens in aanmerking hoor. Het is dus een 26 inch fiets geworden met 3 versnellingen, van Batavus.
En hij fiets mij echt voorbij hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2010 om 17:04

Hier wel 28 inch gedaan

De jongste is ook wat kleiner van stuk dan de rest van het gezin en de eerste opoefiets hebben we gewoon in 28 inch genomen. Ik stapte daarmee wel af van mijn principe dat je bij de grond moet kunnen. Het was een beetje hoog, ze heeft in het begin wat zitten schuiven op het zadel, maar ze was er erg blij mee.

Ach vic

dat recyclen van jeugdfrustraties op een positieve opbouwende manier, alleen al daarvoor hadden ze OOL moeten uitvinden als het nog niet bestond.
En nee, ik kan echt geen enkele reden verzinnen om een 26 inch met of zonder versnellingen te kopen. Ze leert er niets van. Echt, pure winst die we hier geboekt hebben!

soepstengel

soepstengel

01-11-2010 om 20:16

Omafiets

dochter heeft en omafiets zonder versnellingen en vind het erg fijn fietsen.

Annet

Annet

01-11-2010 om 21:35

Hier ging het prima op een 28 ''

Dochter kreeg in groep 7 een nieuwe (tweedehands) fiets. Dit was ook een 28 inch met een laag frame. Ik weet haar lengte niet meer van toen.
Ondertussen fietst een vriendinnetje op deze fiets, dat paste prima. Dit meisje is nu 150 cm, toen ze op de fiets paste was ze ongeveer 148 cm.
Dochter heeft eind brugklas een grotere fiets gekregen, nog steeds 28 inch maar dan een hoger frame.

Versnellingen op het v.o?

Versnellingen op het v.o. zijn dramatisch om te hebben. Wil je omkomen in de reparatiekosten dan is het wel een goed idee. Bij v.o. scholen/stations etc. etc. staan de fietsen hutje mutje, haken vaak in elkaar en pubers zijn over het algemeen niet zó voorzichtig....trekken hun fiets eruit, kijken nergens naar en al zeker niet of hun stuur bij buurfietsen achter versnellingen haakt.
Omgevallen (dominofietsen-effect) zijn bepaald geen uitzondering....en dan daar in die stapel fietsen trek jij je fiets dan uit. Mét versnellingen...(nou ja zonder). Dat is precies ook de reden dat wij geen dynamo verlichting meer willen...die losse draden overleven hoogstens 4 weken. Buurmeisje (had al een fiets met versnellingen) heeft de versnellingen nu al kapot...en het is nog niet eens kerst. En niet dat ze op zo'n kollosale supergroteschool v.o.school zitten. Nee kleine v.o. school met 150 leerlingen en zo'n ouderwets concierge-echtpaar dat alle leerlingen nog bij naam kent en super toezicht houden, óók op de fietsenstalling. Bij de ander v.o. school (megaschool) is het nog 10 keer erger.
Juist daarom zijn die omafietsen zo geschikt. Geen poespas eraan die kapot kan. Gewoon rechtoerechtaanfietsen. Die omafiets van de hema kon hier jongste (ook rond de 150) zelfs met d'r tenen niet bij de trappers. Er was een omafiets met een klein frame en 28 inch banden, en daar pastte ze wel op, maar moest ze ook op het zadel van links naar rechts zwalken om te kunnen trappen. Dat vond ik te gevaarlijk...
Jongste heeft volgens mij totaal geen last van het feit dat het 26 inch is. Haar zus heeft een 28 inch en die zou ze best mogen lenen als het zo uitkomt, maar ze vindt het een vreselijke fiets en past er nog steeds niet goed op.Ze is trouwens niet de enige met 26 inch banden. Ik zie er zat hier komen met ook kleinere banden.Zelfs nog kleinere modellen (24 inch, kinderomafiets). En over een jaartje of wat als ze nog 20 cm langer is dan kopen we wel een keer een nieuwe. Oudste was al stukken groter in groep 8 en heeft toen een echt goede en grote fiets gekregen...en die hebben we pas geleden vervangen voor een nieuwe. Ze heeft er 4 jaar zeer intensief mee gefietst (elke dag 26 km en soms nog meer)en de kosten van de reparaties stonden niet echt meer in verhouding met wat ie waard was. Toen er ook nog een nieuw tandwiel op moest bij de ketting en een nieuwe ketting i.v.m. slijtage en dat rond de 70 euro zou gaan kosten hebben we dus maar een nieuwe gekocht.
Nee echt, versnellingen zou ik nooit doen. Jaha als ze volwassen zijn pas.
groeten albana

Brianna F

Brianna F

02-11-2010 om 14:56

Juist

Je was me voor Pelle, als je meer dan 10 km moet fietsen, maak je zeker gebruik van versnellingen. Vooral als je keihard moet fietsen om de rest bij te houden en nog wat heuveltjes moet slechten ben je blij met minstens 4 versnellingen.

Een omafiets kan degelijk zijn, maar trapt behoorlijk zwaar voor een langere afstand.

Rab

Rab

02-11-2010 om 17:02

Wel-geen versnellingen

Het zal per kind afhangen want zoals ik al eerder vertelde wilde wij om de reden van grotere afstand(15 km per keer, 30 per dag) fietsen ook een fiets met versnellingen voor dochter maar deze wordt echt nooit gebruikt. Ik hoor en zie ook dat er weinig tot geen kinderen met fietsen rijden waarop versnellingen zitten. De grote hype op deze VO school(2000) leerlingen is een omafiets, en die wordt daar toch echt gekocht zonder versnellingen hoor ik van dochter(en zie ook wat er voorbij komt).
Ze bouwen wel een flinke conditie op, dat merk ik wel als ik eens met dochter ga fietsen

Als je dochter een 28 inch past zou ik eerder voor de 28 inch gaan, en dan met een maatje kleiner maar dan moet ze natuurlijk wel goed passen. Dat heen en weer schuiven waar ik over lees zou ik dan weer niet zo'n goed idee vinden maar voeten aan de grond vind ik dan weer niet nodig.
Dus naar de winkel zou ik zeggen en pas er eens een. Deze discussie is misschien helemaal niet nodig, want past de 28 inch niet dan hoef je daar ook niet meer over na te denken.

Marjoleine64

Marjoleine64

02-11-2010 om 21:57

Zoon van net elf heeft herenfiets

Hij is 152 cm, en heeft een gewone 28" herenfiets. Ik weet niet welke frame-maat, een vrij kleine in ieder geval. Nieuw dit schooljaar (groep 8) omdat zijn 26" echt te klein werd. De verende zadelpen is tijdelijk vervangen door een vaste omdat de verende te hoog was. Een ideale schoolfiets, met 7 naaf-versnellingen en dichte kettingkast, naafdynamo en trommelremmen, en een stevige bagagedrager. Dat zal hij volgend jaar ook echt wel nodig hebben om de 16 km (of meer) naar de brugklas te fietsen door de polders.
De frame-maat komt denk ik bij een jongen nog wat kritischer dan bij een meisje, als een meisje een wat ongelukkige noodstop maakt valt ze niet direct met haar ... op de stang
Marjoleine

Inderdaad 28 en versnellingen

Zo gauw mogelijk grote wielen. En als je ver moet door vlak land ( wind!) is een versnelling wel erg fijn.
Hier op school zijn ook ruime plaatsen voor de fietsen. Elke klas zijn eigen plek in een enorme kelder. 1000 plaatsen, elke leerling 1. Echt iedereen fiets hier.
Mijn dochter was ca 148 in de brugklas. Dat ging prima op een 28 inch met laag frame.

Bewaking

Ja natuurlijk, hoe denken jullie dat die concierge toezicht houd dan?? Die staat heus niet de hele dag in de fietsenstalling te posten....gewoon via camera's dus. Grote voordeel is dat hij door de kleine afstanden op school in 3 stappen in de fietsenstalling is en direct kan ingrijpen bij calamiteiten. En ja die fietsen staan op klas en klassenummer. En toch dus best vaak kapotte fietsen. Op de megaschool schijnt het nog tig keer erger en hetzelfde systeem. Alleen heb je minder overzicht bij 2000 dan bij 150 leerlingen. Over het algemeen denk ik van die camera's dat die er meer hangen om zuipende, rokende, vechtende, dealende en n**kende tieners te betrappen dan om die fietsen (diefstallen en bewuste vernielingen daargelaten). En dus niet om elke puber die z'n fiets nog onhandig eruit trekt of erin zet in de kraag te vatten.
En oudste heeft dus ook elke dag 13 km gefiets, heen en terug dus 26 per dag. Oudste fietst nu nog maar 8 km (eitje dus). En ik heb dezelfde ervaring als Rab. Dat doen ze dus bij voorkeur op een omafiets. Ja supergoede conditie bouwen ze op en het scheelt ook behoorlijk in de onkosten in hun vrije tijd. Want als je dat gewend bent fiets je ook zo naar de disco i.p.v. met de bus. En juist als je ver moet fietsen kun je dat gedonder dat er weer wat kapot is niet hebben...want hoe moet je dan naar school? En 13 km loop je ook niet 'even' als je onderweg iets kapot hebt. Ook zie ik hier met grote regelmaat draadjes voorbij komen over fietsproblemen, van fietsverlichting altijd kapot t/m dubbele wielen en ventielen die eraf getrokken worden....Hoe kwestbaarder de fiets qua onderdelen, hoe meer kans daarop. En ook wij zien talloze tieners hier aan komen om elkaar op te halen en weg te gaan, vaak dus die verre fietsers en al jaren lang....en dus voor 80% omafietsen of in ieder geval simpele rechtoerechtaanmodellen. Ik weet zo uit mijn hoofd maar 1 meisje dat versnellingen heeft, maar die zitten er al lang werkeloos op, want doorgetrokken/afgebroken wat dan ook. Ik zou persoonlijk een nieuwe fiets met versnellingen van een fatsoenlijk merk ook gewoonweg te duur vinden om aan een tiener te geven. Niet dat we dat niet kunnen betalen....welnee...maar de gemiddelde tiener is het gewoonweg niet waard (of het moet een 6de hands zijn).
Wij hebben trouwens een reservefiets mét versnellingen...krijgertje van oma. Inderdaad een 28 inch en superklein frame en lage instap. Maar ze hebben beiden vreselijk de pest aan die fiets, zelfs als hun band lek is 's morgens en er echt geen andere optie is. Gewoon omdat ie niet lekker 'doortrapt'. Tegen de tijd dat jongste 13 km moet fietsen leveren wij gewoon die 26 inch in of verkopen 'm en kopen een 28 inch. Weer een omafiets denk ik.
groeten albana

kaatje66

kaatje66

03-11-2010 om 12:32

Vroeger

Dus heel lang geleden moest ik ook een fiets,maar met 1.45 was er toen 30 jaar geleden geen fiets die goed voor mij was. Het werd door de fietsenmaker opgelost met trapverkleiners. Dus de afstand werd gewoon verkleind. Het was de moderne uitvoering van blokken op je trappers.
Bestaan die dingen nu niet meer? Ben je meteen van het probleem wel of geen 28 inch fiets af. En het is waarschijnlijker een goedkopere oplossing

Pelle

de overbrenging is gunstiger.

[vliegt even een ingenieur in om het ECHT uit te leggen, in het dagelijks leven kom ik hiermee weg maar bij jou natuurlijk niet]

rab

rab

03-11-2010 om 15:16

Crank verkorter

Kaatje, die bestaan nog ja, die dingen. Crancko heten die dingen en tegenwoordig kun je vinden onder Cranko. Mijn schoonvader is daar de importeur van geweest, intussen overleden, nu dus onder een andere naam.

Ok pelle, dat scheelt weer kerosine

..want ingenieurs heb ik zat op mijn werk maar ja, dat invliegen he.

Mijn vader had een Gazelle uit 1963 met drie versnellingen en metalen staafjes of hoe dat heet voor de remmen. Groot frame met grote balhoofdshoek, dus rielekste zit.

Mijn eigen fiets was een Batavus, 26 inch, met blokjesremmen die het mijn hele pubertijd niet hebben gedaan (helaas is mijn vader nu juist géén ingenieur)... altijd 20 meter voor het stoplicht kiezen doorgaan met trappen of stoppen? en drie versnellingen. Ik schaamde me dood voor die fiets, alles vond ik er verkeerd aan als puber.

Oh god wat ben ik zo weer verschrikkelijk herkenbaar voor de kenners. Ik ga nooit nooit mijn nick veranderen, jullie weten nu al zooooveel van me.

Jij mag best ff een 26 inch voor je zoons kopen hoor, zoals je inmiddels wel hebt begrepen zit er voor mij een stukje emotie achter ... over de band met mijn vader weet je ook alles al toch?

Die Gazelle fietste overigens goddelijk. Echt waar. Daar gaat niets vanaf. Met Carl Denig afneembare fietstassen van canvas uit de vijftiger jaren. Dus niet van die flapdingen. Volgens mij bleef je op dat ding zelfs droog als het regende.

Wel potverdikkie pelle (ingrid graag even intervenieren)

..nou maak je het toch heel bont.

Ik vertel er wat bij.. doe ik anders nooit...

Maar dat doet niets af aan het feit dat ik Vijf minuten sneller was op een Half Uur!!! Dat is bijna 20%!!!!!

Dus nee, het heeft niet met mijn schaamfiets te maken maar met de overbrenging. Ik heb het net aan man gevraagd, of hij het me in 2 zinnen kon uitleggen, dat van die overbrenging. Maar hij begon het uit te leggen bij het stuk wat ik nog snap, en dan kom je er niet uit als je maar twee zinnen mag gebruiken.

Dus ik heb nog steeds geen korte uitleg waarom het verzet met een 28 inch fiets gunstiger is.

Maar het is gewoon zo.

Echt

Echt..

En niet vanwege die fiets... dat woord ook... ík was niet over schaamhaar begonnen!! Was ik ook niet van plan.

Alleen omdat ik niet zelf een ingenieur ben heb jij me nu zo in de puree geholpen. Kan Tihama er misschien even bijkomen? Of Asa? Of Ingrid? Ja, Ingrid moet dat kunnen uitleggen. Zul je altijd zien. Net degene waar ik geen privémail van heb.

Vic

Vic

03-11-2010 om 20:37

Simpel toch, maar geen 5 minuten

Het scheelt per omwenteling 5 centimeter of 7%. 7% van een uur is ongeveer 4,5 minuten. Dus op een half uur scheelt het zo'n 2,5 minuut. Waarschijnlijk ging je van blijdschap harder fietsen op de fiets van je vader.
(als het nergens op slaat, ik ben een alfa).

Omtrek is toch 2 pi r?

.. dan krijg je 14 keer 2 keer pi in plaats van 13 keer 2 keer pi, verschil is dan 6 inch... wel wat meer dan die 5 centimeter, maar zeer bedankt voor je nuttige aanpak Vic. Inderdaad, dat doen we gewoon zelf.

Dus als ik met 6 inch/15 cm kom dan kan het wel kloppen maar ik weet weer niet waar jij die procenten over berekend heb, 2 keer pi keer 14 inch komt bij mij in cm op 2 keer 3.14 keer 14 keer 2.54 is maar liefst voor de omtrek van een wiel 223 cm.

En daar dus 15 cm op... nee, dan kom je niet aan die vijf minuten. Sterker nog, haha! Ik kom op de zeven procent die Vic ook vindt!! Nou ja zeg, OOL, nu 100% reproduceerbaar!!

Komt mijn man weer erdoorheen dat het ervan af hangt van welke band je eromheen heb.. laat mij maar even... NEE beukman, want het gaat om een verschil van 2 inch tussen twee wielen.
Oh nee, Beukman bedoelde dat ze verschillende banden hadden. Pfff... nou ze hadden allebei oude lelijke witte rubberbanden. Of beige. Of zwart. Dus dat stel ik even gelijk.

Overigens is mijn vraag meer of het niet meer energie kost om een groot wiel een hele slag te laten draaien dan een klein wiel. Het schijnt dat het overwinnen van de wrijving belangrijker is ten opzichte van de vraag hoeveel km je aflegt... maar dat is nu juist wat ik in twee zinnen door iemand, iemand, wie dan ook, uitgelegd wil krijgen.

Ingrid!!!!!

Vic

Vic

03-11-2010 om 21:42

Pi?

Ach, daar ben ik afgehaakt bij wiskunde Ik had gedaan 26*2,5 en 28*2,5 (65 en 70 cm). Verschil is 5 centimeter per omwenteling, oftewel 7%. En dan 7% van 60 minuten is 4,5 minuut. Maar als je beide begingetallen maal pi doet kom je procentueel natuurlijk hetzelfde uit.
Als je een versnelling hebt, wordt je berekening natuurlijk verprutst want dan krijg je met minder keren trappen meer omwentelingen.

Vic

we komen er wel...
had je haast?
Morgen vraag ik het op mijn werk.
Pelle is met belangrijker zaken bezig vanavond.
Bedankt voor je reactie terug!

Goeie tip pelle

ik zal me eraan houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.