Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat zou jij doen? [bril/lenzen]

dochter heeft sinds twee jaar een bril die ze nooit draagt.( afwijking -1 en -0.75)
laatst kwam ze vragen of ze lenzen mocht,ze heeft een hekel aan haar bril.
oke,proeflenzen gehaald,twee weken uitproberen ,en dan bestellen.
nu blijkt dat dochter de lenzen afgelopen twee weken de lenzen nauwelijks gedragen heeft( vergeten,geen zin)
ze draagt ook haar bril niet.
wij hebben nu gezegd,je krijgt geen lenzen,want als je ze echt nodig hebt had je ze wel gedragen.
hoewel ik niet twijfel aan deze beslissing ,wil ik graag horen: hoe hadden jullie dit aangepakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2010 om 19:35

Zeker lenzen

kun je er moeilijk in dwingen. Mijn oudste heeft haar bril ook zelden op. Ze weet dat ze voordeel van haar bril heeft, het maakt net het verschil tussen de blaadjes van de heg kunnen zien en ze niet kunnen zien. Ik waarschuw niet meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2010 om 19:35

Oh ja

... en ze krijgt ook geen nieuwe.

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2010 om 19:46

Hoe oud

is dochter? Zoon moest vorig jaar een bril, hij was net 16. Wilde het ab-so-luut niet, maar wilde ook geen lenzen (eng, vies, raar). Toch met zachte hand richting lenzen gedwongen en er ging een wereld voor hem open. Wat we nooit verwacht hadden: hij wil niet meer zonder en is er zéér zorgvuldig mee (en dat voor een jongetje wat je onder de douche moet dúwen).
Vorige week zei hij: ik wil er een bril bij. Lenzen zijn niet altijd en overal even handig (LAN-party's......). Nou kind, prima. Nooit gedacht, echt niet.
Wat ik bedoel is: met enige dwang hebben we hem aan de lens gekregen en hij overtreft onze verwachtingen qua zorgvuldigheid enzo. Ik denk dat je dat bij dochter dus niet gaat lukken, als ze het nu al niet uit zichzelf doet, gaat dat ook niet meer gebeuren. Ze heeft er onvoldoende last van. Zoon had al langer last van zijn zicht, maar pas door zijn baantje kwam de noodzaak er wat aan te doen

Tirza

sus-anne

sus-anne

19-12-2010 om 22:31 Topicstarter

Hoe oud

ze is 17.en heeft twee brillen én proeflenzen,die ze allemaal niet draagt.

koentje

koentje

20-12-2010 om 11:41

Welnee

Ik had eerlijk gezegd niet eens lenzen uitgeprobeerd als ze blijkbaar zonder bril kan. Het is toch een afwijking van niks?
Maar als ze zou gaan autorijden, moet ze eraan geloven! Dan moet ze haar bril maar gebruiken...

Puck

Puck

20-12-2010 om 16:41

Graag of heel niet

Ik zou zeker niet gaan pushen om bril of lenzen te dragen. Het is toch haar probleem als ze dingen niet goed genoeg ziet?
Overigens ben ik het niet met Koentje eens dat het een afwijking van niets is. Ik had ook een dergelijke sterkte en sinds ik aan 1 oog geopereerd ben (kunstlens gekregen) is de sterkte in dat oog terug naar 0. En echt wel dat het een groot verschil is! Familie stond het eerste half jaar versteld van dingen die ik nu wel zag en die ik nog nooit gezien had: wild in de weilanden, kleine visjes in de vijver, nummerborden van auto's, veel eerder verkeersborden kunnen lezen. Het maakt wel degelijk een groot verschil.
Maar als je dochter dat gemak niet ondervindt dan zou ik dat mooi haar probleem laten zijn, niet het jouwe.

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2010 om 20:29

Precies

Zoon liep er al langer tegenaan te hikken. Toen ze op school smartboards kregen, werd het vervelend. Daar zag hij ineens slecht op, heel anders blijkbaar dan een gewoon schoolbord. Maar ja maar ja maar ja. Toen hij er op zijn werk last van begon te krijgen, hebben we doorgedouwd. En die last hadden wij door, hijzelf niet eens. Hij is vakkenvuller en zag dus vaak de tussenwandjes in de schappen niet, vooral niet bij dingen die erg op elkaar lijken. Hij had echt moeite met onderscheid maken tussen stroopwafels - stroopwafels met karamel en stroopwafels met honing. Blijkbaar is het voor jouw dochter nog niet ernstig genoeg. De auto vind ik wel een goeie suggestie Geen rijbewijs dus; dat je jezelf wilt pesten is daar aan toe, maar je gaat niet een ander z'n leven verpesten.

Tirza

tonny

tonny

20-12-2010 om 23:17

Maarre - beetje o.t.

Wat moet je met een volwassen (!) kind mét rijbewijs (!) van wie je merkt dat bril cq lenzen eigenlijk nodig zijn? Terwijl 'kind' zelf vindt dat het nog reuze meevalt?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2010 om 23:32

Hooguit waarschuwen

meer kun je niet doen. Hoelang moet je doorgaan met betuttelen bij een volwassen kind?

sus-anne

sus-anne

21-12-2010 om 08:05 Topicstarter

Tonny

als ze haar rijbewijs wil gaan halen ( wat ze overigens zelf moet bekostigen,dus op die manier kan ik haar niet tegenhouden)kan ik haar alleen maar adviseren:doe je lenzen in of zet je bril op.
als ze dit niet doet is er weinig meer wat ik kan doen,dit valt onder eigen verantwoordelijkheid.
loslaten is moeilijk.

ayla

ayla

21-12-2010 om 11:25

Ik ben net zo erg

ik heb een afwijking van -2 en -0.7 een bril en lenzen maar draag ze nooit. Ik voel me er niet prettig bij. Volgens de opticien heb ik alleen voor de -2 correctie nodig en heb dus een bril met aan 1 kant gewoon glas, ook hoef ik maar 1 lens is. Maar het is zo irritant om maar aan 1 kant de lens te dragen. Ik doe het dus al zeker 15 jaar zonder.

sus-anne

sus-anne

21-12-2010 om 13:10 Topicstarter

Ayla

en ik maar denken dat dit weer zo,n typisch irritant pubertrekje was.

ayla

ayla

21-12-2010 om 15:02

Ach

sommige mensen blijven altijd pubertrekjes houden

Fiorucci

Fiorucci

21-12-2010 om 16:15

Haha ayla

Ik hoop nooit helemaal volwassen te worden..)

Weinig verschil

Ik had bij de allereerste bril ook -0,75 en het verschil is dusdanig dat je dan vooral met auto rijden of tv kijken een bril op wilt. Jullie hebben mss. een enorme tv of ze kijkt geen Engelse maar alleen Ned. films/ tv (ivm ondertiteling). Ik zou geen lenzen doen , nog niet.

OlgaHelena

OlgaHelena

28-12-2010 om 19:18

Simpel met een keuze

Waarom koop je niet twee doosjes daglenzen voor haar. Dus een doosje van de ene en een doosje van de andere sterkte. Per doosje is dat 30 stuks. Dan kan ze dagelijks kiezen of ze ze indoet. Bij maandlenzen die niet worden gedragen, gooi je veel geld weg. Bij daglenzen heeft ze per dag een paar verse (en dus schone) lenzen, geen gedoe met vloeistof etc. Als ze er dan voor kiest ze niet te dragen, kun je ze een poosje bewaren. Handig ook bij sporten en zwemmen (want zonder die sterkte kan ze de leuke jongens niet spotten in het zwembad). Mijn jongens dragen ook lenzen. In de zomer zijn dat altijd daglenzen ivm hooikoorts en sport etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.