Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mariette van der Heijden

Mariette van der Heijden

12-09-2011 om 17:40

Wc-gedrag op school

De WC's op de school van mijn zoon zijn onvoorstelbaar smerig en dat terwijl ze twee keer per dag schoongemaakt worden. Zo smerig dat vele kinderen zorgen zo weinig mogelijk op school naar de WC te hoeven. Weinig drinken dus!

Ik hoor dat dit vooral komt door het WC-gedrag van de scholieren. Plassen tegen de deur aan schijnt normaal te zijn. Poep smeer je blijkbaar aan de muren. In het damestoilet gooi je de gebruikte verbandjes gewoon maar ergens neer.

Herkent iemand dit gedrag?
Heeft iemand tips hoe dit gedrag te veranderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

12-09-2011 om 18:22

Jakkes

Ik herken dit helemaal niet. Mijn zoon verzuchtte vorig jaar in de brugklas juist dat het zo fijn was dat ze nu eindelijk eens schone toiletten hadden (na de basisschool dus).
Maar hoe je dit op kunt lossen? Je kunt moeilijk camera's ophangen natuurlijk, of misschien heel zichtbaar een lege camera. Vermoedelijk gaat er dan sowieso niemand meer naar het toilet, maar dan blijven ze wel schoon. Of een tijdje iemand neerzetten die na elke toiletgang controleert ofzo. Echt enorm smerig zeg, dat is geen gemakzucht meer dat is gewoon moedwillige vernieling, zijn er ook op andere fronten problemen op deze school?

Kobalt

Kobalt

12-09-2011 om 18:27

Gevraagd

Ik heb het even bij de middelbare scholieren hier gevraagd, maar zij herkennen het ook niet. Het is dus niet 'op elke school zo'. Misschien eens navragen bij een collega school, hoe het daar gaat?

Annet

Annet

12-09-2011 om 19:52

Ook gevraagd

Er is één wc-hok waar het stinkt. Dat is een gemengde wc.
Op andere verdiepingen zijn kleinere wc-hokken voor òf jongens òf meisjes. Daar stinkt het niet, tenminste voor zover oudste weet (dus over de meisjes-WC).

Plas, poep of maandverband/tampons liggen nergens zichtbaar, ook niet in het stinkende wc-hok.

Merel

Merel

12-09-2011 om 20:57

Gevraagd

Gevraagd aan mijn pubers (16 en 13) bij de een is het allemaal netjes (meisjes wc) en bij de ander (andere school) is het allemaal vies en kapot (jongens wc) en urine op de vloer en er worden dingen gesloopt, zoals kapotte kranen enzo.
Dus twee kanten hier.

MerelR

MerelR

13-09-2011 om 09:38

Ook gevraagd.

Er staat in de pauze altijd een rij, er zit bijna altijd poep in de wc, er is over de rand geplast, op de bak van het maandverband zitten vaak bloedspetters en vaak zit het verband tegen de zijkant van de bak geplakt (ipv dat het naar beneden is gevallen). En het stinkt vooral heel erg volgens dochter. Volgens dochter is het op school van vrienden net zo erg.

Kobalt

Kobalt

13-09-2011 om 13:16

Heel typisch

Ik vind het echt opvallend dat de onderlinge verschillen tussen scholen zo groot zijn. Zou dat te maken hebben met het aantal toiletten in verhouding tot het aantal leerlingen? Mij viel op dat dit op de school van mijn kinderen erg ruim is, ik weet dat ik tijdens de open avond dacht: 'Mens, wat zijn hier toch veel w.c.'s! Alweer een blok met toiletten.'

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2011 om 15:02

Ook gevraagd

Ze gingen/gaan hier geen van beiden op school naar de WC, tenminste, als het éven kan niet. Ze zijn niet overdreven smerig, maar ook niet overdreven schoon. De weerstand tegen de toiletten bestaat vooral uit het gebrek an privacy. Zomaar hardop zitten plassen: daar houden ze niet van. Beiden altijd (en nog, ook als ze uit hun werk komen) in één streep door naar de WC. Lekker bij je eigen thuis zitten.

Tirza

Kobalt

Kobalt

13-09-2011 om 15:32

Nou p

Ik denk het toch wel.
Als het ergens slordig is, gaan mensen eerder asociaal gedrag vertonen, dan in een nette omgeving. Een wc die door meer kinderen wordt gebruikt, is eerder slordig. Het papier is eerder op, de bril is eerder vies, daar ligt eerder toiletpapier op de grond (dat kan per ongeluk gebeuren). De volgende gebruiker zal zich eerder misdragen. En zo wordt het van kwaad tot erger.
Het schijnt dat mensen denken dat ze zich door hun normen en waarden laten leiden, terwijl je gedrag juist door banale en kleine dingen bepaald wordt.(daar is een heel interessant boekje van The tipping point http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tipping_Point )

Ik ben bijvoorbeeld iemand die nooit iets op de grond gooit, maar altijd naar een prullenbak loopt. Tot ik een keer bij de TT van Assen was. De hele tribune lag bezaaid met afval. Ik heb mijn beker daar toen ook bij gegooid.

Lynna

Lynna

14-09-2011 om 18:09

Bij ons

Ik heb zelf op school van dochterlief gewerkt en als dat ene toilet voor 60 vrouwelijke medewerkers bezet was ging ik nog wel eens naar de leerlingentoiletten. Die waren altijd schoon.

Op de basisschool van mijn kinderen stonken de toiletten naar urine. Mijn kinderen hebben daardoor allebei de gewoonte ontwikkeld om op school alleen bij zeeeeeer hoge nood naar het toilet te gaan.

Anne Carin

Anne Carin

16-09-2011 om 16:41

ik heb zoonlief ook eens gevraagd hoe het bij hem op school is (havo/vwo). Ze zijn wel schoon, vertelde hij, maar er is weinig privacy doordat ze aan de onderkant en bovenkant open zijn. Hij gaat dus alleen als 't echt moet.Hij zit in een oud gebouw dat 3 jaar geleden volledig gerenoveerd is. Ook de toiletten zijn toen vernieuwd. Dat wc's eerder smerig zijn als er veel gebruik van wordt gemaakt ,lijkt me logisch maar dan denk ik meer aan druppels op de bril of papier op de vloer. Poep aan de muur heeft daar m.i. weinig mee te maken.

Mariette van der Heijden

Mariette van der Heijden

19-09-2011 om 07:54

En wat dan te doen

"fijn" te horen dat het op andere scholen ook zo kan zijn. Maar blijkbaar niet overal.Waar ligt dat nou aan? De WC's op onze school worden echt goed schoongemaakt. Laatst was er een ouderavond voor de 2e klassen op school, WC's brandschoon, er waren ook kinderen in de school en toch heeft toen iemand het gewaagd weer tegen de deur te plassen. Het zal wel stoer zijn....
Zelf de WC's laten schoinmaken? Daar tref je dan oook weer de kinderen mee die zich wel gedragen....

Paal

Paal

19-09-2011 om 09:55

Zeker doen

ooit gaf ik les op een spiksplinternieuwe basisschool.
Men meende toen met potlood op de deuren te moeten schrijven. Beetje suffig, het was heel herkenbaar. Was op de oude school nog nooit gebeurd. Kinderen om de beurt een dag de wc's laten schoonmaken. Ouders vonden het prima. Nooit weer gebeurd. Zijn ze nu helemaal gek geworden.
Toilet juf erbij, 25 cent betalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.