rutiel
13-03-2012 om 14:05
We gaan naar rome toe...
Eindelijk is het dan zo ver: de Romereis voor 4 en 5 gyymnasium vanuit school. Een klassieker natuurlijk in heel veel middelbare-schoolcarrières. En dochterlief kan niet wachten tot het zover is.
Naast leuk vind ik het ook wel heel spannend moet ik zeggen. Hoe zal het gaan? Is er wel goede begeleiding? Wat nu als ze in een één of ander comazuip-evenement terecht komt? Beroofd wordt? Of blijft hangen aan een knappe Italiaan en diens schoonmama?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen met dit soort schoolreizen. Wat was er leuk? Wat had je als ouder vantevoren graag geweten? Wat liep anders dan je verwachtte??
n@nny

Brianna F
13-03-2012 om 16:14
3 keer
Drie dochters, drie keer Rome. geloof me, die sjouwen de hele dag met leraren van hot naar haar, 's avonds vallen ze als een blok in slaap van vermoeidheid.
Eerste dochter ging met de trein, heeft 9 uur stilgestaan vanwege een stroomstoring, volgende dochters gingen met het vliegtuig, dat was goedkoper dan de trein.
Allemaal dezelfde ervaring, veel gezien, veel gelopen, 's avonds de kachel uit.

Yura
13-03-2012 om 18:31
Zelf
Ik ben zelf in 5 gym geweest, vond het geweldig. Werd vrij strak begeleid wat ik me herinner. Toch slaagden een paar jongens erin om op een avond erg dronken te worden (geen coma's hoor), die moesten de volgende ochtend publiekelijk hun excuus aanbieden voorin de bus en daarna mochten ze mee. Andere jongens (of dezelfden) dat weet ik niet meer hadden softdrugs mee genomen, de rest van de klas was not amused toen ze daarachter kwamen, tenslotte moest je in die tijd nog 3 grenzen over en er zijn ook echt douanebeambtes in de bus geweest. Ondanks dat zijn noch de leraren noch de ouders daar ooit achter gekomen. Het absolute dieptepunt vond ik toen we ergens in Duitsland urenlang in een file stonden, iedereen begon wat uitgelaten en baldadig te worden, tot we langs de oorzaak van de file kwamen, een kettingbotsing, we hebben her en der gevulde bodybags zien liggen, toen waren we de rest van de reis heel stil.
Voor de jongens viel het eten met name tegen. Ontbijt en avondeten was inbegrepen, maar dat is voor 17-jarige lange en magere jongens die een brood per dag eten toch echt te weinig, na 2 dagen kwamen ze erachter dat ze het beste aan tafel tegenover een meisje konden gaan zitten, dan maakten ze kans op wat restjes.
Wat ook tegen viel was de opdringerigheid en handtastelijkheid van de Italianen, maar dat was in 1985, denk dat ze zich intussen aangepast hebben (hoewel met Berlusconi als voorbeeld?). Als wij in een stadsbus stonden werd je echt meerdere keren in je billen geknepen of drukte iemand zijn erectie tegen je aan, maar goed dat is niet echt bedreigend als je met een grote groep bent en je steekt een kop boven zo'n vies mannetje uit, we knepen gewoon onder luid gejoel terug. Het verkeer vond ik toen ook doodeng, ik herinner me dat een groepje te laat op een afgesproken plek aan kwam, ze hadden simpelweg niet durven oversteken. Soms stonden de auto's met 4 rijen naast elkaar op 2 rijbanen en ze stonden ook bumper aan bumper. Gek genoeg vond niemand het raar of werd boos toen we met een hele klas moesten oversteken en echt over bumpers klommen, dat was normaal. Ik ben toevallig onlangs weer naar Rome geweest en wat is dat verkeer opgeknapt zeg, veel meer eenrichtingsverkeer en ze rijden ook een stuk beheerster (vond mijn echtgenoot niet hoor, die er voor het eerst kwam). Ik vond het echt een fantastische ervaring en heb ook enorm veel geleerd qua algemene ontwikkeling.

Maylise
13-03-2012 om 18:44
Hier
Mijn middelste dochter is ook geweest met haar gymnasium klas. Heel drama aan vooraf gegaan. Het jaar daarvoor waren er wat incidenten geweest en via via was dat bij de ouders terechtgekomen dus mijn man wilde eerste niet dat ze meeging en zij wilde natuurlijk wel en dus dat was drama. Uiteindelijk goed gekomen en ze mocht mee. Juist omdat er het jaar daarvoor wat incidenten waren geweest (jongen die weed bij zich had, kind wat stiekem uit het hotel was geslopen) was het dit jaar wat strenger. Ze waren de hele dag op pad en mochten niet zelfstandig dingen ondernemen. Er was ook een avondprogramma. Op de laatste dag mochten ze nog een uurtje zelfstandig wat doen. Het jaar daarop waren ze weer wat soepeler. Gulden middenweg en zo.
Mijn dochter vond het erg leuk maar ze was al een paar keer eerder met ons in Rome geweest dus veel dingen had ze al gezien maar het blijft natuurlijk een fantastische stad dus ze heeft zich zeker wel vermaakt daar.
Ze gingen trouwens vliegen en niet met de bus wat ik wel fijner vond. Logeren in een jeugdherberg. Over het eten heb ik wel klachten gehoord maar dat hoort bij schoolreizen heb ik altijd het idee.

Isabella
13-03-2012 om 20:12
Vrij rondlopen
Zoon is een aantal jaren terug met zijn gymansiumklas naar Rome geweest. Ik heb daar van tevoren geen nacht wakker van gelegen, achteraf wel. Ik had de illusie dat alles strak was geregeld maar dat bleek in de praktijk tegen te vallen. Bijvoorbeeld zoon werd ziek tijdens excursie en moest terug naar het hotel. Samen met één vriend (beiden 15 jaar) werd hij teruggestuurd. Ze moesten zelf uitzoeken hoe ze met het openbaar vervoer weer terug in het hotel kwamen, en dat bleek niet zo eenvoudig. Zoon en vriend zijn best bang geweest, uiteindelijk kwam het wel goed. Nu begrijp ik dat men niet met de hele bus terug naar het hotel kon, maar een volwassen begeleider was toch geen overbodige luxe geweest. Toen ik hoorde dat twee 15-jarige alleen door Rome hadden lopen dolen was ik oprecht boos.

Moppeke
14-03-2012 om 17:10
Net terug uit rome
En ik zag erg veel scholieren rondlopen. Er zijn momenteel veel schoolgroepen in de stad.
Ik ga maar van het standpunt uit dat die scholen dat vaker gedaan hebben en het klappen van de zweep kennen. Ik zou er niet zo van wakker liggen als mijn dochter zou gaan. Die kan zich goed redden en denkt oplossingsgericht. Dus zou ze een bus missen oid, dan komt dat wel goed. En dan is er nog altijd de mobiele telefoon
Leuk, die buitenlandse reizen voor de pubers.

rutiel
15-03-2012 om 12:15
Hmmm
Ik moet zeggen dat jullie verhalen me niet altijd geruststellen hoor! Dat eenzaam ronddolen door de stad en zo...
Gelukkig gaan ze met het vliegtuig en niet met de bus. Moet er na gisteren niet aan denken eerlijk gezegd.
En verder wachten we het maar af. Dochter heeft er in elk geval heel veel zin in!!
n@nny

skik
16-03-2012 om 09:11
't is maar net hoe de school het aanpakt
Mijn dochter is in oktober geweest. Van te voren kregen we een informatie-avond. Daar legden ze de regels uit: geen alcohol, ook al ben je al 16. Word je toch betrapt, dan ga je linea recta naar huis. De leerkrachten gingen mime-sketches doen om de do's en don'ts uit te leggen. Ik dacht eerst nog, wat kinderachtig, maar heb zelden zo gelachen. En omdat het zo grappig was bleef het bij de leerlingen ook goed hangen.
Ze lieten bijvoorbeeld zien dat je als meisje niet in de praatjes van een Italiaanse Casanova moest trappen, dat je altijd 'heilige kleren' bij je moest hebben om heiligdommen binnen te gaan, dat je niet lollig moet gaan doen tegen politie-agenten omdat in Italie een andere houding t.o.v. autoriteiten heerst, dat je goed op je geld en je spullen moet letten en noooit in je eentje op stap moet gaan. Ze hadden een vol programma, maar tussen de middag hadden de leerlingen 1,5 uur vrij te besteden. Ze moesten wel in de buurt blijven en bij elkaar blijven.
'T is ook allemaal prima verlopen, dochter heeft een geweldige week gehad en de begeleiding ook. Als het niet zo'n doortimmerd plan was en de begeleiding niet zo strak had ik een stuk minder rustig gezeten thuis. Nu hoefde ik alleen te stressen over de 24-uurs busreis, met beelden voor het geestesoog zoals we nu op televisie zien.
skik

Brianna F
16-03-2012 om 09:42
O ja
De meisjes mochten niet alleen op stap, ook niet even naar dat winkeltje om de hoek. Er moesten altijd een of meerdere jongens mee.

Primavera
16-03-2012 om 14:08
Waarom brianna?
Waarom mochten meisjes nooit zonder jongens weg? Waren ze bang dat ze geschaakt zouden worden door hitsige italianen? Hebben ze dezelfde regel voor een schoolreisje naar bijv. Amsterdam?
Niet in je eentje ergens naar toe in een vreemde stad kan ik me voorstellen als regel, maar niet zonder mannelijke begeleiding vind ik wat overdreven.

Tinus_p
16-03-2012 om 15:00
Chaotisch
Ik ben zelf afgelopen herfstvakantie in Rome geweest, net als 25 jaar geleden.
Wat me opviel, toen en nu: Rome is/voelt druk & chaotisch, maar niet onveilig. Bovendien, op een wat rommelige manier functioneert alles uitstekend.

Maylise
19-03-2012 om 01:32
Brianna
Wat verschrikkelijk seksistisch. Dat zou nou een reden voor mij zijn om mijn kinderen niet mee te laten gaan. Jongens mogen wel samen op stap maar meisjes niet alleen? Gewoon overdag even naar de winkel? Nee, daar zou ik niet mee akkoord zijn gegaan. Dat je niet in je eentje op stap mag snap ik. Altijd met minstens twee mensen en zo maar dat er perse een jongen bij moet zijn dat vind ik lichtelijk verontrustend. Vooruit bij een uitstapje naar Saoedi Arabië zou ik het nog enigszins snappen uit praktisch oogpunt maar verder zou ik hier echt problemen mee hebben.

rutiel
19-03-2012 om 12:15
Informatie en afspraken
Heel belangrijk hoor, goede informatie en heldere afspraken. Dat stelt me ook wel gerust. Evenals het feit dat alle leerkrachten die meegaan ervaren zijn en deze reizen al vaker hebben gedaan. Ze kennen de stad, ze kennen het programma... Dat geeft veel vertrouwen.
De posting van Brianna verbaasde me ook wel enigszins eigenlijk. Ik begrijp het misschien wel een beetje (veiligheid voor alles...), maar je bevestigt meisjes tegelijk in hun afhankelijkheid en onvermogen om zelf problemen op te lossen. Voor een streng islamitisch land vind ik het inderdaad iets anders, maar voor Italië?
n@nny

Judith
21-03-2012 om 11:19
Geweldige ervaring
Hoi,
Zoon is op zijn vijftiende naar Rome geweest met school. Dat was niet eens zijn eerste buitenlandse reis want die ging een jaar eerder naar Minsk. Het waren allebei geweldige ervaringen waar hij veel van geleerd heeft. Hij kwam twee keer thuis als een soort volwassene om daarna weer langzaam tot kind terug te keren binnen ons gezin
Minsk was natuurlijk spannender; een lachje bij de douane en je zit al in de problemen. Bovendien gingen ze toen met de trein en moesten tig keer overstappen. Ik heb hem wel ingepeperd om zijn tassen steeds mee te nemen. "Denk eraan dat je altijd drie dingen bij je hebt" dat soort eenvoudige regeltjes.
Rome was na Minsk eigenlijk een makkie. Lekker met het vliegtuig en dit keer niet in een gastgezin maar in een hotelletje. Er werd niet gedronken, de regels waren streng maar tijdens het eten mocht iedereen een wijntje, want dat hoort zo in Italie. Helemaal mee eens!
De laatste dag in Rome was zoon jarig. Toen ze een feestje wilden bouwen kwam de leraar het meteen afkappen. Waarschijnlijk was hij toen even bang om de controle te verliezen. Het was tenslotte een cultuurreis! Nou dat was het inderdaad. Ik geloof dat ze 25 kerken gezien hebben. LOL
Ik ben heel blij dat wij hem deze reizen konden laten maken. We hebben wel laten weten dat het budget voor hem nu op is...
groet, Judith

rutiel
07-04-2012 om 14:07
Update
Even een updateje hoor: dochter is gisteren teruggekomen en het was in één woord: geweldig. Ik hoop dat ze er nog heel lang op mag teren en dat het een overgetelijke herinnering voor de rest van haar leven zal zijn.
n@nny

tonny
08-04-2012 om 18:01
Fantastisch zeg!
Wat heeft vooral indruk op haar gemaakt? Wil ze nog eens terug?

rutiel
10-04-2012 om 13:09
Tonny
Ja leuk he
Ze wil zeker nog terug. Hoogtepunt was voor haar de barokke San Ignazio, hoewel het natuurlijk eigenlijk een reis in het kader van de klassieke oudheid was. Ook Pompei vond ze heel indrukwekkend. De Vaticaanse musea daarentegen vond ze veel te druk.
n@nny

Tinus_p
11-04-2012 om 12:29
San ignazio
N@nny:
"San Ignazio"
San Ignazio Loyola? Ja, maar die is ook echt heel bijzonder!

rutiel
11-04-2012 om 15:03
Ignazio en pompei
Tinus, ik heb het verder niet nagezocht, maar ken eigenlijk geen andere Ignatius dan die van Loyola. Dus dat zal hem wel zijn dan
En Pompei was inderdaad een behoorlijk eindje uit de buurt. In totaal 6 uur in de bus heb ik begrepen. Maar dat was het dan ook wel waard.
Hè, ik wil oooook!!
n@nny

kastanjet
11-04-2012 om 22:02
Herinneringen
Hoewel het al heeeel lang geleden is dat ik in 5 gymnasium met school naar Rome ben geweest, heb ik er nog steeds erg goede herinneringen aan...

Irene
12-04-2012 om 15:22
Oh sorry!
Ik dacht echt dat je vast wat anders bedoelde dan pompei. Dat ligt toch helemaal bij Napels, maar als ik op de kaart kijk valt die afstand inderdaad nog wel mee (het klinkt verder). Wel verrassend om daar ook heen te gaan (al geloof ik meteen dat het de moeite waard is!), omdat er al zoveel te zien is in Rome zelf.

Tirza G.
19-04-2012 om 19:05
Hier ook
De Rome-reis was perfect geregeld (en inderdaad, inclusief Pompei). Wordt door de cultuurdocenten gedaan (klassieke talen) en alleen voor de gymnasiasten. Zeer strak en overladen programma en een onuitwisbaar resultaat. Zelden zo'n enthousiast kind gezien.
Dit overigens in tegenstelling tot de Berlijn-reis een jaar later. Wat een aanfluiting was dat, qua begeleiding, programma en controle. Blergh. Incl. ziekenhuisopnames van comazuipers.
Tirza