Karin de Koning
04-02-2010 om 15:52
Weekendje weg, dochter van zestien alleen thuis?
Mijn man en ik hebben als cadeau voor ons 17 jarig huwelijk van mijn broers en zussen een weekendje weg cadeau gekregen naar Maastricht. Mijn moeder heeft aangeboden om op te passen of om mijn drie dochters van 16, 13 en 9 dat weekend in huis te nemen. Nu komt mijn dochter van zestien aan of het een idee is dat alleen haar zusjes naar oma gaan en dat zij alleen thuis mag blijven. Zij wil dan graag haar verjaardag vieren met vrienden/ vriendinnen die dan blijven slapen. Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Ik vind het ten eerste een hele enge gedachte dat wij in Maastricht zitten, stel je voor dat er wat gebeurt. Ten tweede vetrouw ik haar niet 100% erop dat ze geen dingen doet die niet kunnen. Maar aan de andere kant, ze is zestien en misschien moet ik haar deze verantwoordelijkheid wel geven. Wat vinden jullie? En hoe moet ik dit aanpakken?

*Rymcke*
04-02-2010 om 16:14
Ik zou het niet doen.
Heb zelf een zoon van 16. Een paar weken geleden speelden ons de gedachte door het hoofd eens samen een paar daagjes weg te gaan. Eens iets leuks (pappa en mamma samen), is heel erg lang geleden helaas, kan wel 14 jaar zijn. Toen wilde onze oudste ook wel alleen thuisblijven. Die van 14 en van 11 en van 4 naar oma.
Het idee, feestje, foute dingen drugs-drank omdat pappa en mamma toch er niet zijn. Één durft nog meer als de andere en ga zo verder.
Nee wij hebben er van af gezien of oma moet hier komen voor alle 4 de kids maar geen kids alleen.
Vinden we de verantwoording nog te groot.
Gr. Rymcke

Rubberen Robbie
04-02-2010 om 16:17
Zeker doen
Wat een goed plan van je kind, ze heeft er duidelijk goed over nagedacht en weet dat de andere twee kinderen beter af zijn bij oma. Enne.. een 16 jarige moet toch wel verstandig genoeg zijn om het feest niet uit te hand te laten lopen? Ik neem aan dat je heel duidelijke afspraken maakt over geen drugs en drank in huis, waarom zou je aannemen dat het mis gaat? Geniet ervan en heeeeel veel plezier!
RR

ijsvogeltje
04-02-2010 om 16:18
Niet
Ik denk dat ik het niet zou doen. Wellicht wel alleen een weekendje thuis, maar dan zeker geen feestje.

Nikkelen Nelia
04-02-2010 om 16:35
Reuze leuk joh
Kijk maar, lees zelf. Hartstikke leuk, moet je gewoon doen.
http://www.ouders.nl/msar2008-52.htm

Pess Arium
04-02-2010 om 16:37
Ook doen~!
Zelf bleef ik al alleen de weekenden thuis op mijn 15e. Ik snap het probleem niet zo? Als je goede afspraken maakt over drank, slapen en opruimen, lijkt het me helemaal geen probleem.
Misschien kan oma even stiekem gluren Vroegahhh werd er toch veel minder moeilijk over gedaan. Wat is dat toch?
groeten PA

Tihama
04-02-2010 om 16:38
Oogje in het zeil
Mijn neef mocht op zijn 16e een feestje geven. Prima geregeld, alleen was per SMS de halve stad ingelicht over dit feestje waar geen ouders waren. Hoewel neef zijn uiterste best deed liep het gigantisch uit de hand.
Vorig jaar was zus op vakantie en zou dochter van 18 een klein feestje geven. Dat mocht. Ze wonen vlakbij ons. Ik heb mijn nicht opgezocht en gezegd:
"Als er dingen uit de hand lopen, wát dan ook, ook als het 3 uur 's nachts is: kom dan naar ons. Dus twijfel niet: als er gekke dingen gebeuren, bel ons maar wakker".
Ik was namelijk bang dat mijn nicht dat 's nachts liever niet zou doen, met alle risico's vandien.
Ik hoorde later van zus dat dochter erg blij was geweest met deze wetenschap. Geen bewaking, maar bescherming.
Ik zou zeggen: probeer iets af te spreken met de buren of vrienden in je woonplaats. Dat deze standby zijn voor als het misgaat. Zeer waarschijnlijk kan je dochter het allemaal prima aan, maar het is voor iedereen fijner als er een oogje in het zeil gehouden kan worden. Ook voor dochter, want met 16 zijn ze al wel heel groot, maar soms is het fijn als ze terug kunnen vallen op een volwassene die dan ook snel paraat kan zijn.
Tihama

Moyodo
04-02-2010 om 17:19
Bij twijfel
zou ik het al niet doen, want denk dat jullie dan niet echt 100% genieten van jullie weekend. Kijk als je iemand hebt die er naast woont of het in de gaten kan houden, dan misschien, maar blijkbaar twijfel je en daar zul je dan toch wel een goede reden voor hebben, jij kent je kind het beste en leeftijd zegt niet alles.
IK weet ook niet wat voor vriendenkring zij heeft en of hun wel 1005 te vertrouwens zij, stel dat hun gekkigheid uithalen en zij daar niets tegen in kan brengen of zij zich ook niet wil laten kennen. IK zou mij dochter misschien eerst een avond alleen laten of een keer een nacht weg blijven en dan niet zo heel ver weg zijn.

sus-anne
04-02-2010 om 18:11
Hier niet/wel/ligt aan het kind
mijn oudste dochter kon het aan op haar 16e,ik ging met een gerust hart een weekendje weg,en mijn gevoel klopte.
het enige waarvoor ze ons belde was dat de pizza zo raar uit de oven was gekomen,toen bleek dat ze de ontdooistand had gebruikt in plaats van de ovenstand
we kwamen weer thuis in een keurig opgeruimd huis.
Mijn oudste zoon kon het ook op zijn 16e,hij ging gewoon bij vrienden eten en sliep alleen maar thuis,zo kwam hij het weekend ook wel door.
mijn middelste is een ander verhaal,zij grijpt haar kansen als wij weg zijn,dat weet ik bijna zeker
Ze is best impulsief en chaotisch,ze zou de hond vergeten uit te laten,de deur niet afsluiten,een feest geven waar de hele straat nog jaren schande van zou spreken,en ik wil er niet aan denken hoe ons huis er uit zou zien als we weer thuis komen.
ik ga het dus (nog maar) niet uitproberen.
het is niet erg hoor,zij krijgt waarschijnlijk wat later verantwoordelijksheids gevoel,het is gewoon een ander kind,helemaal goed,maar nog niet *geschikt*om een heel weekend alleen thuis te blijven
kijk dus goed naar je dochter,kan zij dit aan,of twijfel je erg?
als je erg twijfelt zou je eerst eens een hele dag weg kunnen gaan ( tot 12 uur snachts bijv.en kijken hoe dat gaat,en daarna bepalen of ze een heel weekend alleen zou kunnen blijven.
succes met je beslissing.

Polly Shearman
04-02-2010 om 19:13
Toen ik 16 was
gingen ouders weekend weg, ik had een vriendje maar die mocht NIET blijven slapen.
OK... vriendje lekker bij mij in bed, om 4 uur snachts de wekker gezet. Vriendje naar huis, naar zijn moeder: mam ik ben thuis hoor!! ja jongen is goed.
Vriendje zette zijn wekker weer om 7 uur, stond op, fietste naar mij en kroop weer lekker bij mij in bed.
Mijn moeder heeft zijn moeder gebeld: is hij blijven slapen. NEE hoor zij zijn moeder ik heb hem thuis horen komen.
ach.. laat ze.. zou ik zeggen, als ze het graag willen doen ze het toch wel, dan maar liever veilig in bed.
dan achter een bosje in een auto of tegen de fietsenstalling aan.
Wij hadden een vriendengroep, en dan gingen er telefoontjes rond hoor, wiens ouders zijn niet thuis??? dan zaten we daar allemaal.
Heel gezellig.
Groet, Polly

reina
04-02-2010 om 21:32
Zou moeten kunnen
In principe moet een 16-jarige zeker alleen thuis kunnen blijven, maar je vertrouwt haar niet wb dat feestje. Kun je niet afspreken dat ze wel thuisblijft met bijv een vriendin, maar geen anderen uitnodigt en dan met buren ofzo afspreken dat ze een oogje in het zeil houden ( en ook dat ze daar terecht kan bij problemen). Als ze weet dat er op haar gelet wordt zal ze niet zo gauw geneigd zijn dingen uit te halen die eigenlijk niet mogen. Het is wel heel leuk, een weekendje alleen thuis als je 16 bent....

Kaaskopje
04-02-2010 om 23:03
Geen feest
Ik zou het absoluut niet goedvinden als er een feest wordt gegeven. Mijn dochter is vorig jaar, ook 16, voor het eerst alleen thuis geweest en had 1 vriendin te slapen. Die vriendin was een spontane actie, omdat ze alleen in ons huis toch wel spannend vond. Dat is prima gegaan. Ik had er ook geen moeite mee dat ze de vriendin uitgenodigd had zonder ons daar eerst toestemming voor te vragen.

Yta Chalne
05-02-2010 om 08:19
Tja
Alleen thuis vind ik (bij onze kinderen van die leeftijd) geen probleem, en als ze vrienden uitnodigen (die ik ken) gaat dat ook goed. Maar een feest, daar zou ik wat minder blij mee zijn, afhankelijk van het aantal genodigden. Dat vieren ze maar lekker in de stad
Overigens vertrouw ik de dames hier wél, en dat lijkt me de basis waar jullie misschien eerst maar eens naar toe moeten werken voor er in jullie afwezigheid gefeest kan worden.

tonny
05-02-2010 om 09:23
Weekend alleen
Dat weekend alleen thuis, of met een vriendin, da's prima.
Maar geen feestje.
Ook al is je dochter niet van plan eigenaardige dingen te laten gebeuren, je weet nooit hoe gasten zich ontpoppen na een aantal biertjes en dan kan het lastig zijn om als 16-jarige gastvrouw overwicht te tonen en orde te scheppen.
Een feestje zou alleen kunnen als er een volwassen persoon met humor en gezag in de buurt is (buren, een broer of zus van jullie, goede vriend(in). Oma zou ik niet opzadelen met deze taak.)
Hoe was het feestje toen ze 15 werd, trouwens?

Polly Shearman
05-02-2010 om 11:13
Yta chalne ( ot)
ongelooflijk ? dat jij een dochter hebt van die leeftijd! Hoe doe je dat?!?!? OF je ziet er zoooo vreselijk jong uit dat je iedereen je geheim MOET vertellen. OF je bent werkelijk zo jong en hebt je dochter gekregen toen je zelf 16 was.
groet, polly

Yta Chalne
05-02-2010 om 14:47
Polly (ook ot)
Ik heb er zelfs twéé van die leeftijd Volgens mijn dochters lijk ik jonger omdat ik te lui ben om make-up te gebruiken of me een 'kapsel' aan te laten meten

joer
05-02-2010 om 15:37
Zoon wil ook zo graag
Onze zoon van zestien roept ook al maanden dat wij toch echt weer een keer een weekendje weg moeten samen.
En hij dan voor het eerst lekker een weekendje alleen thuis.
Op zich zou hij dat wel kunnen. Al zullen we de nodige bende vinden als we thuis komen en zullen we reserve sleutels moeten achterlaten bij buren omdat hij ze altijd vergeet.
Maar in dat weekend een feest geven vinden vind ik geen goed idee. Doe dat maar als we gewoon thuis zijn.
En inderdaad Klaartje ik had ook meteen door dat RR en NN dezelfde personen zijn. Misschien wel de 16 jarige dochter van de starter van dit draadje? HaHaHa.
Groeten JOER.
Groetjes JOER.

Rubberen Robbie
05-02-2010 om 20:40
Toch echt niet waar...
Ik weet wel wie NN is maar wij zijn niet dezelfde persoon :o)

Inge M
05-02-2010 om 21:42
Maar rubberen robbie
Wat is nu wel waar? Daar reageer je niet op.
Volgens mij ben je geen ouder.
Heb jij belang of een of andere manier bij de uitkomst van deze discussie?
En hoe zit het met NN? Welk belang is er bij haar/hem?

Rubberen Robbie
05-02-2010 om 22:07
Zeg inge
Bedoel je nu met je posting me opnieuw te betichten van posten met meerdere nicks? Denk je dat ik ook nog Karin de Koning ben? Heel leuk bedacht maar ik ben alleen mezelf en niemand anders :o)

Inge M
06-02-2010 om 09:15
Nee hoor
Ik zeg helemaal niet dat jij dubbel post. Ik stel alleen een vraag naar jou en vraag gelijk hoe het met NN zit. Je geeft zelf aan dat je weet wie NN is.

jenjimdj
06-02-2010 om 14:46
Vertrouwen
De vraag is misschien kan zij de verantwoordelijkheid aan om ook nee te zeggen als zij bepaalde mensen niet binnen wil hebben of als ze binnen zijn hun eruit te gooien als het zooitje word. Mijn dochter is ook 16 maar zij is erg beinvloedbaar en kan helaas geen nee zeggen (behalve tegen ons dan haha)
S6 met het beslissen

Damajo@
06-02-2010 om 20:11
Nee zeker niet
Bij mijn zoon heb ik ook zo mijn twijfels, daarom is hier nog geen festje geweest. Dat gaat hij maar vieren als hij ooit op kamers gaat.Misschien zou ik het bij mijn jongste wel aandurven tzt maar dat duurt gelukkig nog even.
Damajo