Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ernesta

Ernesta

05-11-2011 om 10:18

Wel erg laat naar bed

Hoi,

Mijn zoon is onlangs 16 jaar geworden. Dat leek me wel een goede leeftijd om hem in het weekend zelf te laten bepalen hoe laat hij naar bed zou gaan. Nog wel met de voorwaarde dat het op proef is (hij is mijn oudste dus weet ik nog niet wat ik kan verwachten) en als het gevolgen zou hebben voor zijn humeur of prestaties op school kan ik het nog terugdraaien.
Nu had ik verwacht dat hij wel tot 12 of 1 uur op zou blijven. Maar nu merk ik al een paar keer dat hij er 3 of 4 uur in de ochtend van maakt!! Hij zit dan te gamen of tv te kijken. Dat had ik niet verwacht en vind ik wel erg laat. Van de andere kant, aan zijn humeur is niks te merken en school gaat zover ik kan zien ook goed (ouderavond komt nog).
Hij slaapt op zaterdag en zondag natuurlijk uit tot 12 uur, maar dat deed hij ook al toen hij nog om 11 uur naar bed moest. Wat vinden jullie hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wal keert schip

Eerlijk gezegd krijg ik ook nog weleens kromme tenen en zorgen van mijn zoon maar toch is het langzamerhand echt zijn zaak. Ik kan het hooguit met hem bespreken maar verder laat ik hem zelf de consequenties dragen. En ik weet ook nog hoe heerlijk ik het zelf vond om zelf de tijd te bepalen. Dus ik laat het los. Wel houd ik in de gaten dat hij bezig blijft met zijn leven. Zoon gaat tegenwoordig vaak het hele weekend naar vrienden en dan heb ik er al helemaal geen zicht op. Vrijdags pakt hij al vaak zijn schooltas in voor de week erop, hij kan alleen weg als zijn huiswerk af is en zondagavond is hij op tijd thuis om nog even te douchen en te landen voor de komende week. Dan maan ik hem wel tussen 23.00-24.00 uur om te gaan liggen maar ook dat controleer ik niet meer. En als hij moe is dan rolt hij vanzelf wel om. Er komen ook dagen door de week voor dat hij om 20.00 uur naar zijn bed vertrekt of zondagavond na het eten voor een lange nacht gaat slapen. Die ruimte heeft hij voor zichzelf nodig, dat zie ik wel.
Mijn zoon is 15 jaar.

MerelR

MerelR

05-11-2011 om 15:32

Te laat.

Omdat er hier vaak ruzie was over de tijd dat mijn dochter naar bed ging hebben we vanaf dat ze een jaar of veertien was afgesproken dat ze het zelf mocht beslissen, mits ze niet humeurig werd en haar schoolresultaten goed bleven. Wonderbaarlijk genoeg ging ze toen opeens vroeger naar bed dan wij van haar verlangden. Maar als bleek dat ze regelmatig pas om 3 of 4 uur naar bed ging had ik hier echt een stokje voor gestoken. Door de week is twaalf uur echt wel zo'n beetje de limiet. Bovendien kan ik ook slecht slapen als er overal in huis nog mensen bezig zijn.

Serwe

Serwe

05-11-2011 om 15:52

Geen probleem

Zolang zijn humeur er niet onder lijdt en zijn cijfers ook niet zou ik er geen probleem van maken. Ik ga in het weekend ook regelmatig om 3,4 uur naar bed. Wat niet slim is aangezien ik ook nog kleine kinderen hebben die wel vroeg wakker worden.
Onze jongens (tieners) verschillen heel erg. De een is een echt ochtendmens en ligt er ook bij vrije keuze om 10 uur al in en is om 6 uur of zo weer op. De ander is een avondmens en gaat in het weekend ook rond 2,3 uur naar bed, soms later en slaapt dan eindeloos uit.
Uitslapen kan hier alleen op zaterdag aangezien we zondag naar de kerk gaan (maar de kerk begint pas om 11:30 dus heel vroeg hoeft hij niet op)

Annet

Annet

05-11-2011 om 20:24

Ik denk dat jij je aan de afspraken moet houden

dat verwacht je immers ook van je zoon.
Zolang hij dat ook doet, zou ik het laat naar bed gaan negeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2011 om 23:17

Loslaten

Als hij de volgende dag uitslaapt en op maandag weer fris genoeg naar school gaat is er geen probleem lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2011 om 23:19

Merel

Ik begrijp dat het alleen op vrijdag en zondag is, dus niet door de week.

snarp

snarp

07-11-2011 om 00:35

Ook zo

Mijn dochter is 16 en gaat ook altijd laat naar bed. Doordeweeks is het rond twaalven en op zaterdag (vrijdag niet omdat ze zaterdag moet werken) wordt het ook al snel 3 uur, als ze gaat stappen of vrienden heeft slapen 4-5 uur. Ik vind het prima zolang school ed prima gaat, anders worden er maatregelen genomen.

Tineke

Tineke

07-11-2011 om 07:31

Bizar

Pubers, ook jongens van 16, hebben gewoon 9 uur slaap nodig. Als je een chronisch slaaptekort opbouwt, kan dat toch wel aanzienlijke gevolgen hebben: depressie of stemmingswisselingen (leuk voorn pubers die toch al vaak zo labiel zijn), overgewicht, het meer vertonen van risicovol gedrag, plus natuurlijk het gestaag dalen van schoolresultaten. 's Nachts achter een beeldscherm, remt de aanmaak van melatonine, dus lijkt het alsof je niet moe bent. Maar ondertussen...
Het is maar wat je wilt voor je kind. En dit is tegenwoordig normaal? Dat herken ik totaal niet. Bedtijden zijn vrij, maar doordeweeks wordt het vaak niet later dan 22.00, in het weekend iets later. In de hele vriendengroep (16-17-jarigen) is dit normaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2011 om 13:50

Hoezo heeft iedere puber 9 uur slaap nodig? Dat zal toch ook per individu verschillen. De een kan met 7 uur toe, de ander 8 en weer anderen 9 uur. Voor sommigen is een keer bijslapen genoeg om weer op peil te zitten, anderen hebben langer nodig om slaaptekort weer recht te trekken.

Tineke

Tineke

07-11-2011 om 18:23

Bedtijd

Kaaskopje, dat is gebleken uit heel veel onderzoeken. Natuurlijk zal er best een puber rondlopen die met een uurtje minder goed functioneert, het gaat dan ook om een gemiddelde.
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2010/januari/Tien-uur-bedtijd.html

Ernesta

Ernesta

07-11-2011 om 18:46

Van 3 tot 12

Bedankt voor de reacties.
Oké voorlopig laat ik het zo. Ik had zelf ook al een beetje bedacht dat als hij uit zou gaan (doet hij nog niet), het ook laat zou worden. Dat deed ik vroeger tenslotte ook. Ik had alleen totaal niet verwacht dat hij dit ook zou doen terwijl hij gewoon thuis is. Maar ik begrijp dat hij niet de enige is.
Enne...K, als hij om 3 uur naar bed gaat en uitslaapt tot 12 uur, haalt hij zijn 9 uur slaap ook wel.

Tineke

Tineke

07-11-2011 om 20:03

Wat is normaal?

A., jij vindt het normaal dat zestienjarigen in het weekend tot laat (zeg liever vroeg in de ochtend) gaan stappen.
Ik vind het niet normaal, doelgroep of niet. En ik ken dus hordes pubers voor wie dat ook niet normaal is.

snarp

snarp

07-11-2011 om 20:05

Bizar?

Tja..wat is normaal? Wat voor de ene vriendengroep(of zelfs groter gezien) geldt, zal niet gelden voor de andere.
10.00 uur naar bed zou hier bizar gevonden worden door de weeks. Gaan ze al ergens heen, vereniging of iets dan is het al snel half 9 voor ze thuis zijn. Douchen, daarna huiswerk waar ze rond 10 uur klaar mee zal zijn. Daarna is het ontspanningstijd en die loopt al snel tegen 12 uur.

De thuiskomtijd voor stappen heb ik me nooit druk over gemaakt. Dat ze verstandig is, niet alleen naar huis fietst, dat vind ik belangrijker dan op tijd thuis zijn. Moet zeggen dat ze hier ook niet gaan voor half 11, wat vaak ook niet eerder kan ivm werktijden van de pubers in zaterdagbaantjes. Dan vind ik 3 uur niet eens zo bizar, als ze om 3 uur thuis denk ik eerder dat ze mooi op tijd is . Maar met uitschieters wordt het dus ook wel eens later, en dan komen ze met een hele groep naar huis dus ook daarvan zullen de ouders het niet echt bizar vinden. Uitslapen doet ze op die zondag wel, en lang! Prima, zondag is hier ook echt een dag om niks te doen, of in ieder geval te doen waar je zelf zin in hebt.

Ik moet wel zeggen dat het altijd wel een nachtbraker is geweest. Net als haar moeder overigens. 9 uur slaap zal ze niet halen, tenminste doordeweeks niet.
Verder gaat het prima met haar, school, werk, vrienden, stemming. Eigenlijk een hele gemakkelijke puber.

K. Heksevet; bij jou zijn bedtijden ook vrij dus. Jouw puber zal zijn slaap dan harder nodig hebben omdat hij zelf kiest voor eerder te gaan slapen?

Puberritme

Mijn dochter van 15 gaat nog niet uit ( in onze uitgaansstadje moet je 16 zijn, altijd ID controle). Maar ik weet zeker dat het een nachtbraker wordt.
Nu gaat ze door de week om ca half 11 naar boven, maar slaapt nooit voor half 12. Wel weer om half 7 op, omdat ze 12 km naar school moet fietsen.
Ze kan echt niet eerder slapen. Is echt niet moe, ook om half 11 nog niet. Haar dag nacht ritme is een echt puberritme. Onlangs weer gelezen dat je daar niet zo veel aan kan doen. EN dat je de kinderen dan in het weekend gewoon moet laten bijslapen omdat ze anders slaaptekort krijgen.
In het weekend gaat ze wel afspreken met vriendinnen tot een uur of twaalf. Gaat dan nog steeds fit naar bed om tot de volgende morgen/middag 13 uit te slapen. Tenzij ze om 10 uur moet volleyballen en dat vindt ze dan megavroeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.