Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Welk boek over pubers

De titel zegt het al, welk boek over pubers/de pubertijd kunnen jullie aanraden? 

Ik heb een beginnende puber (met Adhd) in huis. Ik zou graag, ook voor mijn man, handvatten krijgen hoe je daar goed op reageert. Dus wel grenzen stellen maar ook ruimte geven en in verbinding blijven.


Het puberende brein - Eveline Crone

En deze: 

Pittige pubers - Marije Kuin

Fijn boek.

slim-maar-pubereditie.jpg

Hoezo lastige puber van Laura Tietjens

niet perse over pubers maar wel echt over opvoeden vanuit verbinding en gezag: "Nieuwe autoriteit voor ouders.
Opvoeden op basis van veilige verbinding, waakzame zorg en geweldloos verzet" door Haim Omer

Over bewaken van grenzen én relatiegebaren. Misschien geschreven vanuit aanpak voor kinderen die destructief gedrag laten zien, maar de basis is op elk kind van toepassing. 

Vroeger kwam dan de tip voorbij voor het boek ‘geef me de vijf’.
Nu is er zelfs een website onder deze naam met actuele onderwerpen en ervaringen van mensen die met tal van vragen te maken hebben.

https://www.geefmede5.nl/home

kaatjecato schreef op 22-11-2023 om 20:47:

niet perse over pubers maar wel echt over opvoeden vanuit verbinding en gezag: "Nieuwe autoriteit voor ouders.
Opvoeden op basis van veilige verbinding, waakzame zorg en geweldloos verzet" door Haim Omer

Over bewaken van grenzen én relatiegebaren. Misschien geschreven vanuit aanpak voor kinderen die destructief gedrag laten zien, maar de basis is op elk kind van toepassing.

Deze!

Tip: welk boek je ook kiest, let op dat een puber met ADHD vaak een andere benadering vraagt dan een gemiddelde puber. De puberteit is vaak heftiger en adhd-ers ontwikkelen zich vaak in een ander tempo. 

Eens met Wilmamaa. Een puber met ADHD heeft een hele andere, specifieke handleiding dan de gemiddelde puber. Dus ik zou het eerder zoeken in een boek over ADHD dan in boeken over pubers.

MijnNaamIsHaas73

MijnNaamIsHaas73

23-11-2023 om 20:58 Topicstarter

Dank voor de tips! 

Wilmamaa schreef op 23-11-2023 om 00:25:

Tip: welk boek je ook kiest, let op dat een puber met ADHD vaak een andere benadering vraagt dan een gemiddelde puber. De puberteit is vaak heftiger en adhd-ers ontwikkelen zich vaak in een ander tempo.

@wilmamaa, heb je een specifieke tip? Hierboven wordt Slim maar... pubereditie genoemd, gaat over executieve functies dus een groot raakvlak met Adhd. 

‘Ik moet toch ook mijn klootzakje kwijt’ van Meta Herman de Groot

akka schreef op 25-11-2023 om 08:07:

‘Ik moet toch ook mijn klootzakje kwijt’ van Meta Herman de Groot

Intrigerende titel. Ben even op zoek gegaan. Lijkt me een heel goed boek. 

MijnNaamIsHaas73 schreef op 23-11-2023 om 20:58:

Dank voor de tips!

[..]

@wilmamaa, heb je een specifieke tip? Hierboven wordt Slim maar... pubereditie genoemd, gaat over executieve functies dus een groot raakvlak met Adhd.

Misschien "pittige pubers" van marije kuin? Ik heb het zelf niet gelezen. Gaat wel specifiek over pubers met adhd en autisme. Werd in een eerder bericht al genoemd en klinkt goed. 

Verder "pubers met adhd - een ouder-trainingsprogramma" van esther ten brink.

Laat je kind niet los - Gordon Neufeld. Niet typisch adhd, maar ik noem dit omdat hier op het forum vaak gezegd wordt dat je je kind los moet laten - maar zeker op emotioneel gebied moet dat niet, vertelt dit boek je. Blijf in verbinding. 

Je hebt los laten en los laten; voor de groei van zelfvertrouwen is het niet verkeerd je puber meer ruimte te geven over obstakels na te denken hoe die op te lossen en het succes ervan te voelen. Pubers mogen nog hun tenen stoten.

Mijn puber wilde in die tijd geen mobiel want het wilde niet naar huis bellen voor advies etc. Het wilde zelf zien hoe iets op te lossen en dat gevoel van onafhankelijkheid te voelen. Kind zei dat wij, de ouders het vroeger ook zonder mobiel deden en zodoende ook zelf moeste nadenken hoe iets aan te pakken, waar wij ook veel van geleerd hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.