guera
12-03-2015 om 18:52
welke framemaat voor 12 jarige?
Zoon krijgt een nieuwe fiets. Na de zomer naar de middelbare...
Hij is nu 1.60 meter. En heeft nog geen groeispurt gehad.
Ik denk nu aan een framemaat van 57 inch maar misschien moet ik wel meteen een 61 nemen?
Welke maat hebben jullie pubers?
grts

madeleine
12-03-2015 om 18:58
ligt aan de fiets
Dat ligt ook aan het model van de fiets. Mijn brugklasser heeft een 61 Cortina, hij kon hem niet passen in de winkel omdat ze die net niet op voorraad hadden en ik vond het doodeng om hem toch te kopen maar het ging prima. Hij was vier maanden na de aankoop 168 en hij is weinig gegroeid die tijd ervoor dus mijn zoon was wel langer dan die van jou.

Moni
12-03-2015 om 20:40
Ik zou nu geen nieuwe fiets kopen
Hij is nog te klein voor een nieuwe fiets. Die gaat maximaal 2 jaar mee.
Mijn tip is: koop nu een tweedehands fiets die op de laagste stand zadel precies goed is. Wel met 28 inch banden.
Wacht tot hij flink gegroeid is en koop dan pas een nieuwe fiets.
Dit hebben wij met beide kinderen gedaan.
Bij oudste (meisje) moest die nieuwe fiets er komen eind tweede schooljaar op het VO.
Jongste (jongen) is nog niet zo ver. Ik denk dat hij eind derde schooljaar zo ver is.

Vakantieganger
13-03-2015 om 13:09
Waarom een nieuwe fiets?
Omdat de huidig fiets te klein of kapot is? Of gewoon omdat ie naar de middelbare school gaat?
Alleen in geval van huidige fiets is niet veilig om op te rijden zou ik n andere geven. Zeker geen nieuwe! Zo lang mogelijk wachten met n grotere fiets. Je weet het nooit met die pubers en hun groeispurt. En nieuw zeker niet.
Staan genoeg fietsen 2ehands te koop. Fietsenstallingen bij middelbare scholen, en de pubers aldaar, zijn meestal niet zo zuinig om elkaars rijwiel.

Mijntje
13-03-2015 om 13:26
mijn ervaring
Ik ben 1.64 m en rijdt op een 26 inch. Mijn zoon van 1.35 m op een 24 inch.

guera
13-03-2015 om 17:44
mmmm
Een nieuwe omdat zijn huidige 28 inch wiel en 50 framemaat te klein is. De fiets was echt zo'n b merk en is na 3 jaar echt afgeragd. Hij moet nu na de zomer dik 10 km enkele reis gaan fietsen en hij is nu bijna jarig. Vandaar het moment.
Hij wil graag een transport fiets die je nu veel ziet. De halve klas heeft er 1. Tweedehands zijn ze schreeuwend duur en ik heb al 2 x de deksel op mijn neus gehad met marktplaats (2 x niet op komen dagen terwijl ik geld bij me had). En 1 x was overduidelijk gejatte fiets. Ik heb er geen trek meer in. Tweedehands bij fietsenhandel hebben ze gewoon niet wat we zoeken.
Vandaar dat we toch maar nieuw gaan doen. Hij heeft net gepast in de winkel en hij past op een 28 inch met frame 57. Wel opvallend hoeveel maten en lengtes en ideeen erover hier circuleren . 1.35 en 24 inch? Mijn dochter is 1.36 en fietst al heel lang op een 28 inch. Nee ze kan niet met de voeten plat bij de grond, wel met de tenen. Ze fietst regelmatig 5 km enkele reis. Gaat prima.
Ik ben zelf 1.69 en ga echt niet op een 26 inch rijden. Dat lijkt me een kinderfiets. Mijn kinderen zitten al op een grotere.
Mmmm de groeispurt is inderdaad wel een ding. Maar aangezien hij een dames fiets wil kan ik me ook voorstellen dat ALS hij eruit is gegroeid ik hem dan overneem. Ik heb nu ook niet echt een hele goede fiets. Iedereen rijdt hier al jaren op een goedkoop barrel. Dus ja nu een nieuwe van een fatsoenlijk merk.

Mijntje
13-03-2015 om 17:54
korte beentjes
Korte beentjes hier zeker Maar ik zou altijd een passende fiets kopen, want veiligheid staat voorop.

guera
13-03-2015 om 18:30
nou inderdaad
Die man van de fietswinkel kwam eerst met een 53 frame voor zijn lengte en was verbaasd dat hij daar te groot voor was. O hele lange benen zei hij. Dus blijkbaar is zoon een soort veulen .....ha ha

madeleine
13-03-2015 om 18:37
klopt wel
Dan klopt het wel, mijn zoon heeft ook hele lange benen en kon dus op een 61 maar hij was wel langer dan jij. Waarom zeg je niet tegen je zoon dat hij de fiets in augustus krijgt? Wie weet past hij dan wel op een 61?

Katniss
13-03-2015 om 20:18
Nee toch?
Ik heb laatst het een en ander uitgezocht omdat ik voorzichtig overweeg om misschien weer eens een fiets te kopen. Bij mijn 1,59 m. moet ik ongeveer framemaat 50 hebben. Mijn vorige fiets was een 57 en die was echt veel te hoog; ik heb hem verkocht aan iemand van 1,85 m. die er prima op past.

guera
13-03-2015 om 20:51
katniss
Mijn man is ook 1.85. Die zit echt met zijn knieën in zijn nek op mijn 57 cm frame.....

Lusithania
13-03-2015 om 20:58
Katniss
Het merk Giant heeft damesfietsen met framehoogte 45 cm. Giant is ook niet zo gek duur.

Milon
13-03-2015 om 21:02
Hier
Zoon 1 is 1.63 op 26" 47cm frame (jeugdfiets).
Zoon 2 is 1.75 op 26" 54cm frame (personal bike).
Ik (1.60) op 28" 54cm frame.
Man is 1.75 op 28" met 25-30cm frame (Vanmoof no6).
Het zegt dus allemaal niet zoveel... Maar framemaat 61 kan ik met 1.60 in elk geval RUIM niet op. M'n benen zijn iets van 80cm lang, tel bij de 61 de afstand van trapas tot de grond en van framebuis tot bovenkant zadel en je zit ongeveer onder mijn oksel
De framemaat moet voor normale fietsen (en dus niet voor buitenmodellen zoals mijn mans Vanmoof, vouwfietsen of bijvoorbeeld mountainbikes) ongeveer 2/3 van de binnenbeenlengte zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.