Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Amélie

Amélie

25-02-2012 om 09:10

Welke leeftijd alleen naar het buitenland.

Dochterlief is al een hele poos bezig om vakantie met vrienden te regelen. Ze komen er maar moeilijk uit. Nu willen ze het liefst zover mogelijk weg. In de zomervakantie zijn ze allemaal 17 en sommige bijna 18. Dochter mag van ons naar het buitenland, mits goed georganiseerd. Maar nu de plannen al wat verder zijn gevorderd blijkt dat maar liefst vier (van de negen) kinderen van hun ouders niet naar het buitenland mogen. Ik was hier nogal verbaasd over. Meestal behoor ik niet tot de groep ouders die alles snel goed vindt maar ben ik wat behoudender/voorzichtiger.
Natuurlijk verschilt het per kind en hoe zelfstandig hij/zij is, en kun je dit als ouder het beste zelf inschatten. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dat op die leeftijd moet kunnen. Wat denken jullie daarvan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 10:18

Ik vind ook dat het moet kunnen, zeker als het goed georganiseerd is!

Ook

Heel gewoon hoor, oudste hier is vorig jaar (was toen 17) met groep vriendinnen wezen kamperen in Frankrijk. Nou ja, georganiseerd.....Niet wat wij georganiseerd vinden, maar zij vonden het al bijna té georganiseerd.
Alle vriendinnen mochten van de ouders (ong. groepje 10 dames in leeftijd 17 t/m 21, maar dochter hoort bij de 'jongsten').
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

25-02-2012 om 10:45

'goed georganiseerd'

'goed georganiseerd' lijkt me niet zo belangrijk. Waar het echt om gaat is, waar de kinderen heen willen, wat ze daar willen doen, en wat hun track record op dit punt is. Je kunt heel goed georganiseerd naar Salou. http://www.zideo.nl/playzideo/6b3447556e6c7077

Meisjes

Het gaat hier om meisjes ? In het algemeen (heb ze in beide soorten) zijn meisjes beter in het organiseren op die leeftijd dan jongens. Dochter ging inderdaad op haar 18de met een vriendin naar het buitenland, zoons taalden daar niet naar, maar daar had ik dan toch meer twijfels bij gehad.

Oja

Oudste ging op zijn 19de met een gemengde groep en het waren de meisjes die het organiseerden, de jongens vonden het wel best ;o)

Ja ach

Het zal best kunnen, met 17 jaar alleen naar het buitenland. Maar ik zou het niet heel vreselijk vinden als andere ouders daar anders over denken, waardoor de vakantie in Nederland gehouden moet worden.
Ik heb er een van 16 die graag met vrienden naar het buitenland wil. Dat mag als ze het zelf betaald en als het een georganiseerde reis is (met leiding). Vooral dat eerste is voor mij al een geruststelling, ik schat de kans dat ze genoeg geld heeft niet hoog in. Maar misschien vergis ik mij. Zal die link van Tinus maar eens gaan bekijken...

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2012 om 13:56

Het buitenland

Vind ik nogal een vaag begrip Gaan ze in een suf huisje op een suf vakantiepark in de Ardennen of gaan ze naar Chersonisos?

Tirza

Maakt niet uit

*Gaan ze in een suf huisje op een suf vakantiepark in de Ardennen of gaan ze naar Chersonisos? *

Het maakt in principe niet uit waar ze naar toe gaan op vakantie,het gaat om een paar belangrijke dingen:Kan je 17 jarige zichzelf in geval van nood redden?
Zijn haar vrienden ook redelijk zelfstandige jonge mensen?
Over het algemeen denk ik ( ook uit ervaring) dat een kind van 17 dit heel goed aankan.

Maylise

Maylise

25-02-2012 om 16:17

Hangt er vanaf

Het soort reis zou ik veel belangrijker vinden dan of ze naar het buitenland gaan of niet. Een reis naar Taize zou ik eerder goedkeuren dan een week feesten in Renesse. Daarnaast hangt het ook van de groep af. Met een betrouwbare groep een week naar Spanje zou ik eerder goed vinden dan met een zootje ongeregeld naar een camping op 10 km afstand.
Excessen kunnen overal voorkomen. Ik ben bereid om een 16 of 17 jarige alleen op vakantie te laten gaan mits alle randvoorwaarden in orde zijn en de jongere in kwestie betrouwbaar is. Hoe ver de bestemming is vind ik minder van belang.
Misschien dat de ouders in kwestie weten/denken dat ze nu deze verantwoordelijkheid nog niet aankunnen?
Mijn zoon van 17 zou ik nu gerust alleen op vakantie laten gaan. Zijn oudere broer zou ik op deze leeftijd niet alleen hebben laten gaan. Hij was teveel een waaghaals en te makkelijk beinvloedbaar.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-02-2012 om 21:50

Mijn achttien- en negentienjarige gaan deze zomer een maand naar Zuid-Afrika (niet via iets 'georganiseerds'). Ze gaan bepaald niet voor het eerst zonder mij met vakantie. De eis is: als je het zelf kunt betalen en regelen en met een goed plan komt, dan mag het. En dan zijn New York, Terschelling of een maand Afrika allemaal in orde. Als je maar duidelijk bent over je doel, en mij kunt overtuigen dat je weet waar je mee bezig bent. Ze hoeven niet perse iets nuttigs of zinvols te gaan doen om weg te mogen, uitrusten, uitgaan en het leven ontdekken vind ik ook doelen. Inmiddels zijn ze daardoor zoveel beter voorbereid op van alles en nog wat dan hun leeftijdsgenoten dat ik ze ook nog redelijk gerust laat vertrekken. Al kijk ik wel eens jaloers naar vriendinnen met kinderen van 16 en ouder die gezellig met hun ouders twee weken gaan kamperen in Frankrijk

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2012 om 23:30

Hoewel ik het wel eng vond, is mijn jongste dochter met 17 jaar voor het eerst met 1 vriendin naar het buitenland geweest. Samen in een appartementje, maar wel met opvang ter plaatse indien nodig en de reis heen en terug met begeleiding van de reisorganisatie. Het is prima verlopen. Vorig jaar is ze met haar nu ex-vriend op vakantie geweest en dit jaar gaat ze weer met een vriendin. Het gaat haar prima af.

Amélie

Amélie

26-02-2012 om 08:48

Verschillen

Mijn dochter is zelfstandig genoeg. Is vorig jaar ook alleen (wel met vriendin) vanuit vakantiebestemming naar huis gevlogen. Was geen enkel probleem. Maar er blijken dus ook kinderen binnen deze groep te zijn die zelfs nog nooit alleen met de trein zijn geweest. Betreffende ouder maakte zich serieuze zorgen toen zoon (bijna 18) alleen met openbaar vervoer naar open dag van nieuwe school ging.
Ook zijn er ouders die zelf nooit naar het buitenland op vakantie gaan. Misschien zien zij dit daarom als de grote boze wereld?
Verder is het een relatief rustige vriendengroep, absoluut geen Renesse of Chersogangers. Ze willen gewoon leuk met zijn allen in een huis of op een camping. En in de buurt wat leuke dingen doen. Taize is ook nog ter sprake geweest, maar is buitenland dus valt af.
Omdat de groep regelmatig rondhangt in ons huis ken ik ze allemaal redelijk tot goed. Maar bij sommige vrienden komen ze nooit. Dus ouders kennen de andere kinderen ook niet.
Maar waarschijnlijk wordt het dus een suf huis of camping aan zee.

Met 16 naar parijs?

Toevallig vroeg mijn dochter of ze deze zomer, zo'n beetje daags na haar 16e verjaardag, een paar dagen met een vriendin naar Parijs wilde. Daar heb ik direct nee tegen gezegd. Ik vind net 16 te jong en Parijs te ... Parijs.

Dochter is geen wild type en best zelfstandig, raakt ook niet gauw in paniek en ik vind het leuk en belangrijk dat ze zelfstandig en ondernemend is, maar toch zie ik dit nog niet zitten.

Ik heb haar wel aangeboden om na te denken over een alternatief, maar het moet Parijs zijn en niets anders.

Zouden jullie je net 16-jarige laten gaan?

skik

Renesse en vrije keus

Ik heb begrepen van de discussies tussen buurjongen (ook 17, enig kind en zeer behoudende ouders) en oudste dat er helemaal niet zoveel te 'kiezen' is.
Buurjongen wilde met ook een groepje jongens (denk stuk of 6/7) ook op vakantie, zijn ouders en meerdere uit zijn vriendengroep stelden eisen: Niet naar het buitenland, niet op een jongerencamping (zoals in renesse dus) en zelf betalen. Dat zelf betalen noopte de heren tot een 'betaalbare vakantie'. Een zeer georganiseerde reis zou hun budget te boven gaan. Dus zochten ze een 'gewone camping' in Nederland. Ze hadden tenten en al het campingmatriaal bij elkaar geleend van diverse ouders. Jongens zelf maakte het niet uit wáár als het er maar natuurzwemwater vlakbij was. Het liefste aan zee. Buurjongen heeft o.a. met dochter (ach ja, meisjes....alleen handig wanneer je iets moet organiseren zitten surfen op zoek naar een geschikte camping. De afstand naar het zwemwater moest 'beloopbaar' zijn. En ik geloof dat ze werkelijk alle campings die maar enigzins dicht bij zee liggen getraceerd hebben en later gebeld. Maar niks niemandal. Geen 'normale camping' wilde ze hebben.Toen hebben ze nog huisjes geprobeerd (ook veelal op campings) maar eigenaren werden al wantrouwig wanneer hij (wel keurig) opbelde en ze zijn jonge stem hoorde. 1 eigenaar vond het goed mist ze een enorm hoog bedrag aan borg zouden storten en mochten ze overlast veroorzaken zou hij daarop inhouden. Dochter was hier nogal pissig over, over deze 'discriminatie van jongeren',dus er zijn hier heel wat discussies over gegaan. Uieindelijk is het dus toch een jongerencamping geworden omdat er geen alternatief was...., de eisen van de ouders waren dus onuitvoerbaar. Niet in renesse,maar op een vergelijkbare plek. 1 van de ouders is zelfs nog meegeweest voor het eerste weekend (zou ik ook al zeker niet doen) en als ik de buren mag geloven zijn die helemaal 'om' wat betreft jongerencampings.Er waren strenge campingregels waar ook streng de hand in werd gehouden, boetes voor ontbreken van tenstokken t/m stoelen bij de tent etc.etc. En er liepen meerdere bewakers/toezichthouders constant rond. Bij kleine calamiteiten werd je gewaarschuwd, bij grote calamiteiten is het meteen van de camping af, met je hele groep. Meerdere waarschuwingen hebben hetzelfde effect. Dit jaar gaat buurjongen dus wel naar renesse, naar een jongerencamping dus.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2012 om 10:10

Skik

Dat hangt van je kind af. Ik was niet veel ouder toen ik naar Parijs ging. Wel georganiseerd, met een treinreis waar busvervoer naar het hotel bijhoorde.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-02-2012 om 11:35

Lijkt mij wel

Ik sluit mij aan bij de meeste anderen: een 17-jarige moet in principe wel alleen naar het buitenland kunnen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat ouders die zelf nooit naar het buitenland gaan, dit een enorme stap vinden en hier tegenop zien.
Hier een zoon van veertien, en hij gaat deze zomer (dan net vijftien) twee weken naar een soort taalkamp. Hij vliegt er alleen naar toe. In principe wordt hij van het vliegveld opgehaald. Mocht het misgaan, och, dan heb ik er alle vertrouwen in dat hij zich wel redt en het oplost. Ik zie hem op zijn zestiende trouwens zonder problemen met een vriend naar Parijs gaan. Hij redt zich wel, en zal het niet al te bont maken.
Het scheelt wellicht dat wij zelf ook nogal makkelijk zijn met reizen enzo. Wij blijven niet altijd op de geplaveide paden, regelen maar weinig van te voren, en vertrouwen vooral op ons probleemoplossende vermogen.
Een paar keer is het woord 'georganiseerd' gevallen, en volgens mij werd dat door sommigen uitgelegd als 'via een reisorganisatie'. Ik vind dat wel verschillende dingen. Je kunt best met je kind afspreken dat vervoer en accommodatie van te voren moeten zijn georganiseerd. Kunnen ze prima zelf doen via internet.

Ligt aan het kind

ik denk dat het voornamelijk aan het kind ligt.
m'n zoon van 16 is veel minder verantwoordelijk dan mn dochter van 13. Natuurlijk mag m'n dochter nog niet - ze zou het zelf nog lang niet willen. Soms is ze gewoon "te" voorzichtig, terwijl m'n zoon altijd denkt dat alles wel kan, en pas later gaat nadenken.

zelf was ik net 16 dat ik met een vriendin met de bus naar Oostenrijk ging (jongerenvakantie).
Het jaar daarna, ging ik alleen naar Spanje (ook jongerenreis)

Overigens vond ik dat "jongerenreis" weinig extra inhouden hoor. Was meer datje met veel anderen jongeren in een hotel ofzo zat. De reisleiding zag je zeker niet vaker dan dat je met een gewone vakantie zou zien. Denk dat je die dan nog vaker ziet omdat ze dan excursies willen verkopen en jongeren hebben daar toch geen geld voor.

Isabella

Isabella

26-02-2012 om 13:08

Parijs en keuze.

Mijn toen 16 jarige dochter wilde vorig jaar met twee vriendinnen naar Londen. Niet georganiseerd maar op eigen houtje en dat hebben wij dus niet goed gevonden. Naar het buitenland met bijvoorbeeld Vinea of Simbo had wel gemogen. Uiteindelijk zijn ze in een Centerparcshuisje belandt. Dit was namelijk de enige mogelijkheid om met een stel vrienden op vakantie te gaan, en dan nog met op papier een volwassenen erbij (die dus in werkelijkheid gewoon thuis was).
Zoals Albana al schreef lukt je het als jongerengroep echt niet op een gewone camping of in een bungalow te komen. Wat je ook beweert en probeert. Je bent dus min of meer verplicht om naar een jongerencamping te gaan of om te liegen.

tonny

tonny

26-02-2012 om 13:38

Met 18 kun je - mits er in de groep voldoende reiservaring aanwezig is, eerder opgedaan met bv ouders - met elkaar op pad buiten de landsgrezen, wat mij betreft.

Onder de 18 vind ik het verstandig een reis te kiezen waarbij er een aanspreekpunt is. Iemand van een reisorganisatie of zo. Calamiteiten kunnen er altijd zijn en het is goed dan te weten bij wie je terecht kunt.

Vic

Vic

26-02-2012 om 15:13

Hmm

Zijn er echt mensen die hun 18-jarigen willen verbieden op vakantie te gaan? Ik ben enorm behoudend opgevoed, en zelfs ik mocht op mijn 17e alleen naar het buitenland. Ik was wel op een haar na 18, en was net na de zomervakantie jarig, dus dat vonden mijn ouders dan ook wel wat te gortig om dat tegen te gaan. In 5 VWO ben ik op schoolreis naar Parijs geweest. Daar was vrij weinig toezicht dus dat voelde ook wel een beetje als 'alleen op vakantie'.
Mijn 12-jarige is vorige week voor het eerst alleen met de trein geweest, dus we bouwen het langzaam op Als ze 17 is mag ze wel een keer alleen op vakantie, mits dat allemaal een beetje zorgvuldig doordacht en voorbereid is.

Als ouder

Natuurlijk hangt het van je kind af maar vooral zou ik me afvragen wat er zo mis zou kunnen gaan dat ik spoorslags die kant uit zou moeten en of dat binnen mijn mogelijkheden zit. En anders daar oplossingen voor zoeken. Zelf was ik 16 en mijn zoon is ook een reislustig type met inmiddels de ervaring van het alleen reizen met mij als achtervang. Bijna 16 is zoon nu. Ik deed zelf campingwerk als vakantiewerk en daarna vertrok ik Europa in terwijl mijn ouders elders vakantie hielden. Gelukkig is mijn zoon zeer zelfredzaam en in staat om hulp te vragen als dat nodig is. En bovendien flink van postuur. Met mijn dochter zou ik het me wat meer afvragen of ik dat nou wel prettig vind. Maar tot nu toe heeft mijn dochter een heeeel ander karakter en verwacht ik zulke avonturen nog lang niet van haar.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2012 om 00:43

Vic

Ik heb nog even het draadje doorgelezen, maar ik zie niemand die een 18-jarige verbiedt naar het buitenland te gaan.

Vic

Vic

27-02-2012 om 10:07

Kaaskopje

Oh, dan loop ik weer te blaten Ook geen 'vrienden van'?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2012 om 12:40

Ehm

dacht het niet

Mika

Mika

27-02-2012 om 16:34

Ik was 18

Ik was 18 toen ik voor 3 maanden helemaal alleen naar Amerika (San Diego) ben gegaan. Dit was toen nog met EF talen reizen maar weet niet meer of dit bestaat. Was echt helemaal super geregeld en wat vond ik het leuk om te gaan. Heel veel mensen leren kennen daar vooral uit Brazilie en uit een paar andere landen. Ik weet nog zo goed dat ik na 3 maanden huilend naar huis op heb gebeld dat ik nog wilde blijven maar ja, ´t geld was op

Ik denk dat als mijn zoon 18 is, en ik zou het geld hebben, hem zeker stimuleer om wat van het buitenland te gaan zien want deze ervaring vergeet ik nooit meer.

Huisje

De meidengroep van oudste heeft afgelopen zondag eindelijk een vakantieadres gevonden. Deze keer gewoon in ned. En wat was het grootste struikelblok? Bij boeken bleek dat er altijd 1 persoon boven de 21 bij moest zijn.
En laat de oudste van het gezelschap nu net 20 zijn........Centerparks of welk 'normaal vakantiepark'dan ook kan je wel vergeten.
groeten albana

Hotel

Naar iets georganiseerds (zoals een talenreis, buitenlandse stage o.i.d.) zou ze zo mogen gaan. Ik zie het alleen nog niet zo zitten dat twee net 16-jarigen op eigen houtje door Parijs gaan banjeren. Maar twee 16-jarigen kunnen ook helemaal geen hotelkamer huren begrijp ik, hotels verhuren doorgaans niet aan minderjarigen.

skik

Anne j

Ik snap niet wat het feit dat je zoon flink van postuur is te maken heeft met wel of niet alleen naar het buitenland.
Mijn kinderen zullen nooit flink van postuur zijn. Maar dat is geen enkele reden om ze ergens toe in staat te achten.
Klein en tenger is niet hetzelfde als onvolwassen.
Ik merk dat er wel vaker wat raar aangekeken wordt tegen mijn erg kleine 12 jarige. Maar ze heeft hersenen en zelfstandigheid voor een kind van 15. En als ze straks 17 is zal ze hooguit 1,50m en misschien 45 kgr zijn.
Lengte en postuur vind ik in deze kwestie volstrekt irrelevant.

nina b.

nina b.

29-02-2012 om 12:04

Emotie

Zeg suusje, dit roept zeker een emotie bij deze ouder: wil je alsjeblieft niet ons mooie forum vervuilen door overal (!) je stomme oproep te plaatsen.
Toestemming vragen is ook zo gepiept hoor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.