Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

07-04-2013 om 19:33

Werkboek roken

Wie weet een goed werkboek o.i.d. of iets wat ik kan downloaden, wat kinderen; pubers aanzet tot serieus nadenk over roken?
Mijn zoon, 14 jaar heb ik nu voor de derde keer betrapt op roken. Hij heeft een keer van een vriendinnetje gerookt; hij heeft een keer peukies van straat geraapt en de restjes gerookt en nu heeft ie weer een wildvreemde om een sigaret gevraagd en gekregen..... eN IEDERE KEER DENKT HIJ DAT HIJ HET KAN VERBERGEN MAAR DAT LUKT HEM NIET. Sorry voor het schreeuwen,
Ik verbied het hem, maar hij doet het uiteraard toch. Ik straf hem ervoor maar wil in die straf toch ook een educatief tintje zetten. Nu ben ik op zoek naar een soort werkboek, die enerzijds informatie geeft op zijn nivo, over roken en die anderzijds door vragen die moeten worden ingevuld etc. ook hem doen nadenken over zijn eigen situatie. Iemand een idee?

En bespaar me reacties als'laat toch, je houdt het toch niet tegen' Ik denk dat ik het wel degelijk kan beinvloeden en zal alles doen om dat ook te doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoppen

http://www.puber-wijzer.nl/stoppenmetroken.html
"Een belangrijke voorwaarde is wel dat je kind op z'n minst niet afwijzend staat tegenover jouw pogingen om hem of haar te helpen. Als iemand niet wil, heeft helpen geen zin."
Je kunt het natuurlijk wel ontmoedigen door het thuis niet te accepteren en door beloningen in het vooruitzicht te stellen als je zoon niet rookt. Een andere tip is om te zien of je je zoon kunt sturen richting vrienden die niet roken.
Ik snap wel dat je het niet wil dat je kind rookt. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken om je kind te laten stoppen.

Plaatjes van longen?

Ik was zelf een nieuwsgierige puber die graag wat uitprobeerde. Mijn vader was op mijn vierde gestopt met roken om het goede voorbeeld te geven en vond het vreselijk dat ik geinteresseerd was in sigaretten.
Op een dag kregen we met biologie op school voorlichting over roken. Plaatjes van rokerslongen, plaatjes van stikkende mensen, grafiekjes over hoe snel je conditie achteruit gaat als je rookt (ik sportte toen heel fanatiek). Toen in dezelfde week de vader van mijn vriendje longkanker bleek te hebben, heb ik gezworen nooit meer een sigaret aan te raken. En nooit meer gedaan.
Dompel je zoon lekker onder in smerige feiten. Op internet kun je er gruwelijke plaatjes bij vinden. Niet alleen van longen, ook van nicotinevingers, gerimpelde monden, tongen met aanslag. Iedere puber weet dat roken slecht is, maar het blijft te abstract voor ze. Wat roken en drank betreft ben ik voor de harde aanpak. Drinken doe ik overigens zelf wel eens, bij vrienden aan tafel of zo, maar ik weet wanneer ik moet stoppen.

Rafelkap

Rafelkap

08-04-2013 om 10:02

Google

Google (afbeeldingen)inderdaad maar eens op "rokerslongen" Google ook aan "rokerstanden" en "huid" "rokers".
Ik had een ex die medicijnen studeerde en daar de rokerslongen zag en voorgoed 'genas'..

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

08-04-2013 om 17:18

Voor geinteresseerden:

Ik heb hier veel goede info vandaan kunnen halen om zelf iets samen te stellen!!
http://trimbos-assets.e-vision.nl/docs/werkstukwijzer_roken_def.pdf

P

P

08-04-2013 om 20:24

Tja

Je kunt het niet verbieden buitenshuis, ik hoop dat helpt waar je naar zoekt maar je hoeft het ook niet te faciliteren. Niet roken in huis, niet roken in de voor- of achtertuin en geen zakgeld meer. Er gaat geen CENT van mij naar een sigaret.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

09-04-2013 om 12:31

natuurlijk kun je het wel verbieden, buitenshuis....
Duh!

P

P

10-04-2013 om 06:57

Duh?

Nou blijkbaar niet als ik hoor wat je zoon allemaal doet.

Verder snap je heus wel wat ik bedoel; je kunt het verbieden maar je bent er niet de hele dag bij.

Yura

Yura

10-04-2013 om 10:47

Leverancier aanpakken

Dat verhaal van gevonden sigaretten etc slaat natuurlijk nergens op. Die heeft hij gewoon gekocht. Ik zou proberen te achterhalen waar ze vandaan komen. Misschien eens rondvragen of aan een vriendje vragen, zo van goh ik wist niet dat je tegenwoordig onder de 16 nog sigaretten kon kopen. MIjn neefje begon ook op die leeftijd en hij wist te vertellen dat er een dogisterij (!) was waarvan iedereen wist dat je daar gewoon sigaretten kon kopen. ls zo'n bedrijf wordt aan gegeven, wordt het in ieder geval een stuk lastiger om aan sigaretten te komen. Het blijft lastig hoor, de groepsdruk is in sommige groepen nog te hoog. Dit hangt ook samen met het opleidingsniveau vaak. Is misschien niet politiek correct wat ik nu zeg, maar is gewoon bewezen, dat hoe lager het opleidingsniveau hoe meer er gerookt wordt. Dit is ook wat mijn kinderen aan geven wat ze bij hun op school zien.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

10-04-2013 om 19:37

Yura

Hij heeft die sigaretten niet gekocht. Het verhaal is dat hij ze van een vriendin gehad heeft die zegt ze gevonden te hebben in de bus. Een complete blik tabak met een sigarettenmaker en vloei....
Ik ben eerder bang dat het gestolen is....

Chantal

Chantal

10-04-2013 om 19:57

Tja

Er lijkt dus een dubbel probleem te zijn: diefstal en roken.

Qua roken (ik ben een behoorlijke anti-roker): ik weet het niet. Hoe meer jij er tegenin gaat, hoe interessanter het wordt. Ik hoop dat ik straks het lef heb om iets te bluffen als: ga vooral je gang, je weet dat het ontzettend slecht is, je stinkt een uur in de wind en zolang jij geld hebt om sigaretten te kopen heb je geld teveel dus we korten je budget. Je doet maar wat je niet laten kunt, maar hier thuis trouwens niet. Daarmee wordt het roken een stuk minder interessant. Denk ik.

Qua diefstal: je wilt nu het naadje van de kous weten. Die vriendin, de winkel, iedereen wordt gebeld... Oef, dan voel je je lullig als pubertje. Denk ik.

Yura

Yura

11-04-2013 om 14:28

Als dat zo is

dat hij het gestolen heeft, lijkt het me dat je wel een groter probleem hebt om je druk over te maken dan over het roken. Ik ben erg tegen roken hoor en hoop ook dat mijn kinderen het niet gaan doen, maar het is geen misdaad.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

16-04-2013 om 13:06

Ik heb niet gezegd

dat ik van alles en iedereen gebeld heb of ga bellen.
Ik heb ook niet gezegd dat ik denk dat mijn zoon die zooi gestolen heeft. Dat denk ik ook niet, maar misschien vriendinnetje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.